Velká elektrizace ve Štýrsku. První elektrické vlaky vyjedou na Steirische Westbahn v létě
Elektrizace Steirische Westbahn. Pramen: ÖBB/Karl Heinz Ferk

Železniční síť ÖBB je elektrizována zhruba ze 75 procent, oproti tomu česká síť jen z jedné třetiny.
Rakouskou železniční síť znám asi nejvíc nad rámec české. Z hlediska toho % bych doplnil: – nejen že tedy byla zlikvidována řada tratí zejména v nížinatých částech (zejména Dolních Rakousech) – ale: (toto u nás nikdy nebylo) v Rakousku je řada lokálních tratí, které jsou elektrizované „odjakživa“ (všelijaké soukromé tratě, mmch. včetně Gleichenberger Bahn, kdy podobně jako u tratě Rybník – Lipno, je vedlejší trať elektrizována mnohem dříve než k tomu dojde u té tratě, ze které tato trať odbočuje) – v některých horských částech Rakouska prostě a jednoduše žádné lokální tratě nikdy nevznikly; a ta menší část tratí, která… Číst vice »
Až dosud jsem většinu popisovaných tratí znal jako GKB. Což je soukromá společnost. Kdo vymyslel ten Westbahn?
Od loňska patří obě tratě ÖBB infra a tam někdo vytvořil tento nový „brand“.
To me taky hned napadlo, proc to elektrifikuje ÖBB Infra, kdyz to provozuje GKB, pricemz v Rakousku neco jineho nez ÖBB v zavazku jezdi zpravidla jen na tratich, ktere ÖBB nevlastni. Ale dobra, kdyz se to loni zmenilo, tak o.k.
Jsem zvědavý, jak se s tím naši zákonodárci popasují. V plánu je toho dost. Ale trochu se bojím, že až se změní vláda, půjde vše na nákup hlasů voličů.
Co s tím mají zákonodárci? Elektrizaci dělá SŽ, žádný zákon k tomu není třeba, jen vůle a peníze. Toho prvního se ji tradičně nedostává, nejen v elektrizaci, ale i v modernizacích o vrt ani nemluvě.
No ty peníze na to musí někdo dát a schválit…
To jo, ale v CR u dulezitych dopravnich staveb uz mam dlouho pocit, ze na penezich to nevisi.
Proto se o rok odkládala Zastávka a Karlštejn-Beroun?
Aktuálně stále platí to že co se vypapiruje tzn EIA, územní řízení, stavební řízení a výběrové řízení tak se hned staví, SŽ totiž ještě nemá zásobník připravených staveb a tak jedou i soutěže i před stavebním povolením viz NemaŠe a Ruzyně – Kladno.
Naopak ŘSD už má nějaké stavby připravené ale rozpočet už na ně nestačí takže pomalu plní zásobník staveb a když se uvolní peníze tak se to hned posune viz obchvat Češnovic který už se staví a nebo Hněvkov Sedlice který je připraven ale letos na něj nezbylo.
a ten někdo je podle tebe poslanec, on jako schvaluje nádraží v horní dolní a elektrizaci v tom kterém úseku? máš vůbec tušení jak vypadá státní rozpočet?
https://www.spravazeleznic.cz/-/z-prahy-do-kladna-elektrickym-vlakem-uz-v-roce-2025 Toto si tu odlozim..posledni odstavec to cele podtrhuje
Bohužel nám ta elektrifikace roky zaostává. Zase budeme dohánět západ a stejně je nikdy nedoženeme.
Co Západ. I třeba takové Polsko.
Kéž by jen západ… Ona například i taková Ukrajina kde jde posledních 11 let velká část rozpočtu do armády, má vyšší procento elektrizovaných tratí 😀
To úplně není vhodné srovnání. Ano, vidím smajlík, ale nedá mi to 🙂 Jednak na Ukrajině ekvivalentem našich lokálek byly vesměs úzkokolejky – dnes zrušené, jednak drtivá většina (možná veškeré?) elektrifikovaných železnic pochází z dob CCCP a s dnešní válkou a vojenskými výdaji nemají co do činění.
Ono celkove to srovnani podilu elektrifikovanych trati moc smysl nedava, prave kvuli lokalkam. V Rakousku je myslim v siti ÖBB z trati s pravidelnym provozem uz elektrifikovane temer vse, procento kazi lokalky, kterych se ÖBB davno zbavily. A Zillertalbahn se misto trolejovani predelava na vodik. V CR je ovsem smutnou vizitkou rada trati, ktere uz davno pod draty byt mely (a jejich stav), jako treba vsechny kolem Liberce.
Průměrná rychlost elektrizace v 2,8 kilometru železničních tratí ročně je pořád vyšší, než za posledních 100 let v USA. Musíme se umět pochválit 🙂
Přesně, #jižbrzy. Ani elektrifikace dálnic nejde takovým tempem. Rozdávejte odměny.
To sice ano, ale obecně bychom se měli srovnávat a pohlížet k těm nejlepším, ne k těm dost podprůměrným, ne?
Ta hodnota 2,8 km/rok je taková ošemetná, hodně toho doběhlo těsně před rokem 2010 – Lichkov, Opava, Velenice, chvíli předtím i Ostrov nad Ohří, Mošnov, Ova střed, Milovice. Těch 28 km jsou Kouty nad Desnou a Litvínov? I po roce 2020 se toho stihlo udělat už víc – Uničovka, Zastávka, Hustopeče, Kadaň… takže jaké tempo máme v této desetiletce? Každopádně by to mohlo být lepší, ale zrovna aktuální postup v Rakousku bych za příklad nedával.
To jsou kouzla statistiky vytržené z kontextu. Jestli se chystáte do politiky tak se bez toho neobejdete.
Mošnov byl 2014.
Nové Hrady – Č. Velenice právě 2010.
Česká železniční síť je elektrizována z 1/3, ale při skoro dvojnásobné celkové délce železničních tratí, oproti Rakousku.
Proto porovnáváme relativně, nikoliv absoulutně:D zpátky na základku kolego
Akorát to relativní srovnání také není úplně fér, protože relativní elektrizaci můžete zvýšit třeba tak, že zrušíte neelektrizovanou lokálku. To se v Rakousku dělo častěji než u nás.
A i historicky neměli tolik vyložených lokálek jako my, jejich síť jsou spíš hlavní tratě a S-Bahny. Ostatně i tyto dráhy jsou vlastně S-Bahn kde jezdí i patrové soupravy s motorovou lokomotivou.
Asi bych to skoro řekl naplno, že toho mnohem víc zavřeli než zadrátovali. Co poslední dobou elektrifikovali? Napadá mě Klagenfurt – Wolfsberg, což se dost prolíná s otevřením Koralmbahn, stejně jako stavba v článku. Z Wolfsbergu na sever je to léta zavřené a třeba v Szentgotthárdu na ně Maďaři čekají už dlouho.
To zavirani lokalek se delo uz cca pred 50 lety,jejich mensi podil na siti je dany krajinou. V nealpskych oblastech, specialne v Dolnich Rakousich, jich bylo hodne. Bylo.
Co posledni dobou elektrifikovali? Arnoldstein – Hermagor, Klagenfurt – Weizelsdorf, Viden – Bratislava pres Marchegg… Zillertalbahn se misto dratu predelava na vodik, ta ale nepatri ÖBB. Ano, Klagenfurt – Wolfsberg jde ruku v ruce s Koralmbahn,ale ze postavili zcela nove moderni spojeni taky neni nic.
2019 elektřizace Arnoldstein – Hermagor (ale o 3 roky dříve odstřelili osobní dopravu Hermagor – „KoeMau“).
Jinak principiálně souhlas.
Ať to budete porovnávat jak chcete, Rakušáci mají prostě výrazně víc elektrifikovaných km tratí než my.
Ano mají, u nás se na to až do 50. let kašlalo zcela a potom se postupovalo relativně pomalu, oni ty své často horské tratě zvládli o dost dříve. Poslední dobou zvyšují podíl hlavně rušením a řekl bych že už toho ani tolik drátovat nemusejí, většinu zbylých ramen zvládnou BEMU.
Několik tisíc km se zadrátovat musí. Domažlická, Liberecká a vůbec páteře toho kraje, Všetatská, vše v Praze, Vlára, Hrušovany, Jihlava ze Zastávky …
U nás se postupuje pomalu až od cca poloviny sedmdesátek. Naopak na přelomu 50. a 60. let se v elektrizaci dokázalo dnes asi nepředstavitelné (z hlediska vůle, nikoli možností/schopnosti, samozřejmě).
Ten rozdíl je cca 1000 km, ale v článku by krom procent, mělo být uvedeno, pro férovost, i celková délka železniční sítě. Jsme žabaři, máme elektrizováno jen 1/3 sítě, kdežto Rakousko má 75%, zní jinak než, máme elektrizováno 1/3 sítě, což jsou cca 3000 km z 9500 km, a Rakousko má 75% což je cca 4000 km z 5500 km.