Velká dopravní letadla jsou zpátky ve hře. Airbus i Boeing prozkoumají možnosti prodloužení dvoumotorových obrů

A350. Foto: AirbusA350. Foto: Airbus

Debatu spustily Emirates, chtějí kapacitnější letadla.

Hlavní výrobci letadel, evropský Airbus a americký Boeing, přiznali, že studují nebo budou studovat možnosti větších variant svých v současnosti největších dvoumotorových dopravních letadel. Uvedli to během aerosalonu Dubai Airshow v Dubaji.

Jako první přišel s takovým prohlášením Boeing, a to na základě zájmu letecké společnosti Emirates i údajně dalších dopravců o kapacitnější letadla.

Americký výrobce oznámil, že provede studii proveditelnosti potenciálního letounu 777-10. Ten by byl ještě větší variantou 777-9, který je ve finální fázi vývoje a po dokončení se stane největším dvouproudovým dopravním letadlem světa.

„Emirates dlouhodobě zdůrazňují, že potřebujeme letadla s vyšší kapacitou, která jsou efektivnější v provozu, zejména při očekávaném růstu letecké dopravy a rostoucím tlaku na kapacitu letišť. Plně podporujeme studii proveditelnosti Boeingu pro 777-10,“ uvedl šéf Emirates šejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

Boeing 777X v Dubaji. Foto: Boeing

Boeing 777X v Dubaji. Foto: Boeing

Poté, co Emirates spustily debatu o větších dvoumotorových letadlech, přišel s podobným prohlášením také hlavní konkurent Boeingu, evropský Airbus.

Výkonný ředitel divize komerčních letadel Airbusu, Christian Scherer, na aerosalonu řekl, že Airbus možnost větší verze své rodiny letadel A350 zkoumá. Jeho zákazníci prý chtějí nechat možnost prodloužení zvážit.

Jak připomíná agentura Reuters, podle zdrojů z oboru se myšlenka většího modelu dříve objevovala pod názvem A350-2000.

„Airbus a Boeing si vyměňovaly návrhy „na papíře“ pro taková velká letadla při soutěži o potenciální objednávku Singapore Airlines v roce 2016, která tehdy unikla do médií,“ zmiňuje Reuters.

Airbus A350 letecké společnosti Emirates. Zdroj: Airbus

Airbus A350 letecké společnosti Emirates.
Zdroj: Airbus

Souboj o největší dopravní letadla už letectví zažilo. V minulých letech se odehrával například mezi čtyřmotorovými dvoupatrovými obry Boeingem 747-8 a Airbusem A380, které vznikly jako řešení přeplněných letišť a očekávaného růstu poptávky. Očekávání se ale nenaplnila. Aerolinky začaly preferovat menší a úspornější dvoumotorové stroje, které umožňují flexibilnější provoz.

Výroba obou čtyřmotorových obrů byla ukončena. Nyní se však zdá, že poptávka po vyšší kapacitě znovu roste a trend se alespoň na poli dvoumotorových strojů může obracet. Pokud Boeing i Airbus potvrdí proveditelnost prodloužených verzí 777X a A350, mohou se velká letadla po letech vrátit zpět do hry.

Airbus A380 letecké společnosti Emirates ve Vídni. Zdroj: Facebook.com - Letiště Vídeň / Flughafen Wien

Airbus A380 letecké společnosti Emirates ve Vídni.
Zdroj: Facebook.com – Letiště Vídeň / Flughafen Wien

Tagy 777-10 777X A350 A350-2000 Airbus Airbus A350 boeing Boeing 777-10 Boeing 777X
Žádné komentáře