Velká Británie znárodní provoz na další trati. TransPennine Express míří do státních rukou

Jednotky řady 802 dopravce TransPennine Express v Newcastlu. Foto: TransPennine ExpressJednotky řady 802 dopravce TransPennine Express v Newcastlu. Foto: TransPennine Express

Po stabilizaci provozu ministerstvo očekává návrat koncese do soukromých rukou.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vokurka

Anglie znárodňuje a u nás se dělá pravý opak…. zdá se, že musíme tupě kopírovat vše z našich západních vzorů….

Juraj

Vokurko, tak kopírujeme, nebo děláme přesný opak. Chtělo by to ujasnit si argument a zkusit znovu.

Vokurka

Měl jsme na mysli, že tupě kopírujeme i špatné cesty….místo,abychom se vyvarovali zbytečných chyb …aby se u nás za deset let také nezachraňovali krachující dopravci za peníze daňových poplatníků….na konec OKD pana Bakali je jasným příkladem….dokud se z dolů „rejžovalo“ tak to byl pan Bakala uhlobaron,ale když se měl postarat o krachující firmu se ctí tak to zaplatili daňoví poplatníci….

JirkaJJ

Říká se tomu kapitalizace zisků a socializace ztrát. V ČR jsme v tom přeborníci.

medvěd

Rozumím tomu takto : stát srovná dluhy a pošle firmu dál do výběru uchazeče na koncesi ? To je určitě výhra pro stát – daňoví poplatníci určitě přadou blahem.

***** Petr

Ano. Lepší než chovat jalovici ve zlatém paláci v době, kdy ostatní dojí jako šampionky 🙂

Y.K.

Ne. Stát převedl provozování franšízy z jednoho subjektu na jiný

hank

Omyl. Dosavadní systém franšíz skončil a jestli se někdy znovu zavede přidělování koncesí, bude ho řídit státem nově založený veřejnoprávní (nikoli státní!) subjekt zřízený ke správě infrastruktury.

Y.K.

Kde jste vyčetl, že skončil? Franšíza (TransPennine Express) byla převedena ze stávající vysoutěžené společnosti (First TransPennine Express Limited) na dopravce poslední instance (TransPennine Trains Ltd). A mají to vrátit zase zpět po stabilizaci.

David Španěl

TPE není čtvrtou deprivatizovanou franšízou v Británii, ale již pátou. Vedle tří franšíz provozovaných Ministerstvem Dopravy je tam totiž ještě ScotRail provozovaný Skotskou autonomní vládou.

Miroslav

Právě že to je už šestý dopravce.
– London Northeastern Railway
– Southeastern
– Transport for Wales
– ScotRail
– Arriva Trains Northern
Za chvíli v červnu dojde i ke koncesi Caledonian Sleeper

Holík

V Anglii DOSTALI PO „DOBRÝCH“ ZKUŠENOSTECH ROZUM A VZALI TO ZPĚT DO STÁTNÍCH RUKOU……

mgr.pavel

Ať už mám názor na jejich koncesní model jakýkoliv, tak prosím přečtěte si článek, než napíšete takový „závěr“.

V článku – dokonce v jeho perexu – je explicitně napsáno, že „Po stabilizaci provozu ministerstvo očekává návrat koncese do soukromých rukou.“

hank

„…ministerstvo očekává…“

Zbožné přání.

Y.K.

proč? je to dopravce poslední instance, jako mi máme dodávky energií poslední instance. Taky tam lidi nezůstávají na furt.

Rosolozub

Po stabilizací provozu… Přeloženo do češtiny: Po socializací ztrát…..to vrátíme zpátky.

Kubrt

Kolik získal stát v uplynulých letech of provozovatele franšízy a kolik teď bude muset nasypat zpět?

hank

Jestli britským voličům a veřejnému mínění zbylo aspoň trochu rozumu, tak se to nevrátí, nebo aspoň ne v tom rozsahu, jehož následky vedly k současné zestátňovací akci.

Y.K.

Co myslíte socializací ztrát? Ztráty jsou soukromé firmy a stát jim nic platit nebude. Stát naopak nedostane výnosy, které soukromý dopravce za práva na provoz franšízy platí.

hank

Socializované ztráty nejsou jenom to, co se vyčte z rozvah a výsledovek dotčených subjektů.

Y.K.

Frázičky. Tak ještě jednou, kde konkrétně dojde k socializaci ztrát? Někdo je plánuje First uhradit? Mohl bych to vidět?

Vokurka

Ano… daňový poplatník zaplatí sanací nefunkční firmy a když se na tom dá začít slušně vydělávat tak to předají do soukromých rukou …a pak zase a zase….ve výsledku daňový poplatník vše zaplatí dvakrát…na jízdném a na sanací firem

Y.K.

Stát tam žádnou firmu nesanuje, když obecně frázujete, je dobré se také podívat co se tam vlastně děje. Firmě FIRST provoz dočasně odebrali a bude to zajišťovat jiná firma (veřejnoprávní). Vzhledem k tomu, že tam soukromník státu platí za to aby mohl jezdit mi není jasné v čem by měl stát tratit. Problémy které vedly k akci jsou v článku zmíněné.

Doctor

Tady ale zřejmě budete ukamenován mínusama. Souhlasím ale, že třeba holdingový model provozování železniční dopravy, má své výhody.
Čas ukáže zda rozdrobení našich drah bylo správné … ?
Mimochodem zrovna Británie a její slavná privatizace BR, byla zářným příkladem a varováním, jak se to dělat nemá !

jan v

Čas od času si předplatím britský satirsticko-investigativní čtrnáctideník Private Eye (fajnšmekři možná budou vědět, že právě zde se objevily poprvé mnohé zákulisní informace, která nakonec vedly v osmdesátých letech k ukončení projektu APT) ve kterém je pravidelná rubrika „Signal failures“ jenž by vám, doktore, dala v mnohém za pravdu. Obecně v něm lze najít mnoho příkladů, jak negativní důsledky plynou z privatizace streategicky důležitých služeb, PPP projektů týkajících se strategické infra a podobně. A je lehce flustrující pak slyšet naše politické špičky jak chtějí tu či opnu inovaci, která vbritánii stála milony liber zavést i v naší, výrazně chudší zemi.

Lukáš Končický

Například?

Kubrt

Jak může člověk, sledující britský tisk, napsat flustrující? To je výraz z emimina.

jan v

Je to relativně snadné, pokud je danný člověk dyslektik:) Peru se s tím celý život.

jal

Jo,jo, v devadesátkách byly plné noviny slov politiků, že je to jediná cesta – rozprodat.

Y.K.

Popravdě, lze najít i mnoho příkladů, že věci ve státních rukou fungují ještě daleko hůře. Selektivní argumentací se dá dojít k zajímavým závěrům z obou stran. Možná je lepší se ptát: – zlepšila se železnice v UK? (ano zlepšila zásadně) – zlepšily se služby a spolehlivost (ano) – zastavil se pád přeprav a vrátili lidi na železnici (Ano) – byl koncesní model ten nejlepší (ne, našla se spousta trhlin a pandemie jej málem položila) – tratí na tom stát (ani ne, koncesní systém naopak vybírá poplatky) Jinak infrastruktura je pořád státu. Stát (tam) jen nemusí platit každodenní přesouvání obyvatel sem… Číst vice »

hank

„Jinak infrastruktura je pořád státu.“

Věcně nepřesné.

Od totální privatizačřní akce v r. 1994 spravovalo infrastrukturu sdružení soukromníků, ale po řadě průserů včetně tragických nehod způsobených mj. zanedbáním údržby tratí a zabzař (na některých tratích se dodnes jezdí se žezlem) byla správa infra v r. 2002 převzata státním subjektem a letos má znovu dojít ke změně, kdy bude pro správu železnic vytvořen veřejnoprávní subjekt. Ten bude kromě správy infra zároveň řídit i přidělování koncesí, které nahradí zkrachovalý frančízní systém.

Y.K.

Za 8 let to dotáhli z moderny žezlu. Asi ne že jo.

Jakkoliv to nebyl dobrý model a neosvědčil se, tak kořeny byly rozhodně hlouběji a převod na soukromou firmu byl pokus to dát do kupy, což nevyšlo.

noerf

Zatímco ve Velké Británii má stát peníze od dopravců získaných za koncese na provozovaných tratích, v ČR zaplatí objednatelé za provoz vlaků 17 miliard Kč. Mimochodem ČD osobní dopravě mají 70 % tržeb od objednatelů osobní dopravy (data z účetní uzávěrky 2021).

Marcel Štancl

Tohle by chtělo udělat v Libereckém kraji a Severních Čechách.

Twix

No, stačí se podívat na vozový park v těchto krajích (včetně ČD) a porovnat to třeba s „neprivatizovaným“ Středočeským krajem a hned je jasno…

Hojakar

Ale u nás soutěže a pusteni soukromniku na koleje jen prospelo. A paradoxně I trochu CD, která začala si aspoň trošku a pravda někde,více vážit zákazníků. Komu se to nelíbí co ve většině případech rezijkari,kteří najednou nemuzou na rezijku jezdit všude. Obyčejný zákazník z konkurence jen těží. Stat by neměl provozovat dopravce, max tak infrastrukturu jako jsou koleje.

Kubrt

Však v té Británii ta privatizace železnici jako systému taky pomohla, zlepšila se nabídka a počet cestujících. Ač přístup je úplně jiný než na kontinentu.

Y.K.

V Británii (ne jen Anglii) mají poněkud jiný model, který by typický český železničář nerozdýchal. – dopravce platí státu a ne naopak (po krátké době hájení) – stát určuje co kam kdy a bude jezdit – stát si vybírá nejrajcovnější nabídky stran modernizace vozového parku když franšízu soutěží – dopravce se musí otáčet aby na to vydělal a přitom nemá žádný manévrovací prostor – tedy musí jednat byznysově, ale stát mu nenechává prostor na finanční manévrování To je celý důvod proč to začíná haprovat. Pokud dopravce poslední instance bude mít stejně tvrdé podmínky, nebude to nijak výrazně lepší, pokud odstraní… Číst vice »