Velká Británie znárodní dalšího železničního dopravce. Nejpřesnějšího s novými vlaky
Jednotka Stadler FLIRT společnosti Greater Anglia. Foto: Greater Anglia

Cestujících ani zaměstnanců se změna nijak nedotkne.
Cestujících ani zaměstnanců se změna nijak nedotkne.
A u nás se vydáváme přesně opačnou cestou. Inu řešení po česku.
Systém provozovaný dříve ve Velké Británii je s tím kontinentálním naprosto nesrovnatelný.
Kde jsou u nás franšízy na dráze?
Bylo by dobré si o tom nejdříve něco zjistit. 😉
V EU probíhá liberalizace, nikoliv privatizace. V UK byly franšízy, tedy státem přisně řízený monopol přidelěný soukromé firmě, takový systém jinde na světě není.
Vysvětlil by mi někdo prosím, jak rozumět slovu „franšíza“?
Franšíza = Pobočka?
Jsem to guglil a nepobral.
To slovo má zde specifický význam vzhledem ke způsobu, jakým byly rozděleny British Railways. Velmi zjednodušeně, když vláda Johna Majora rozhodla o rozdělení BR, byla firma rozdělena na infrastrukuturu, půjčovny vlaků a jednotlivé provozní soubory. Kontrakt na provoz provozního souboru na určitou dobu – typicky deset let – je pak onou franšízou. Úvaha byla taková, že v každé franšíze bude určitým způobem zahrnnuto jisté množství výdělečných a prodělečných tras tak, aby byl celý provozní soubor schopen generovat zisk. Zájemci o franšízu pak byli soutěženi. Problém byl v tom, že ten systém zdaleka neměl elasticitu jenž má způsob jakým soutěžíme u… Číst vice »
Smazáno pro vytrvalé šíření bludů Miroslavem Zikmundem.
Evidetně nemáte tušení jak to funguje, protože ve franšízách žádné státní vemeno není, dopravce si musí prostě vydělat. Franšíza mu garantuje monopol, ale taky za ní musí zaplatit – což obecně určuje ne zrovna malé ceny v Británii.
Ve franchizovém systému žádné státní vemeno pro dopravce není, náklady nesou cestující.
takže, jak v česiké republice – Jančura taky jeden čas jezdil Kolín – UnL jen s jedním vozem, později sice se 3, ale dva byli zamčený
Franšíza je třeba i místní pobočka McDonalda nebo Starbucks, to asi dává zhruba tušit jak to funguje.
Franšisor poskytuje franšisantovi (v tomhle případě železničnímu dopravci) výhradní právo cosi MONOPOLNĚ provozovat a vydělávat na tom, ale zároveň velmi přísně stanovuje pravidla do nejmenších detailů. Za fanšízy se též většinou platí, což je obrovský rozdíl oproti provozním souborům tak jak je známe v EU i u nás na železnici (tedy kde se soutěží dodávka dotovaných kilometrů).
Právě ten malý manévrovací prostor v Británii dělá to proč to často začne haprovat, protože franšízant MUSÍ vydělat, ale vlastně nemůže nic dělat po svém.
Jenom pokud tomu někdo rozumí,jak jsou na tom Chiltern Railways a Trans-Penine express? Pokud se nepletu tak TPE uz znarodnily a Chiltern by na tom meli byt podobne
TPE byl přímo znárodněn, Chiltern stále vlastní a provozuje Arriva, ale už mají nějakou jinou smlouvu se státem, místo původní franchisy.
Rozmáhá se nám tady takový nešvar, že zas z děr vylézají komunisti a kradou cizí majetek. Toto opravdu nejsou zprivatizované jednotky po původních BR, pokud je stát chtěl, tak se měl majitele zeptat, jestli mu je prodá a za kolik.
Melete nesmysly – tamní stát zjevně odkoupí akcie příslušné společnosti, která je pozůstatkem dceřiné společnosti nizozemských drah, a již při odchodu těchto z dané společnosti před pěti roky bylo dohodnuto budoucí převzetí té společnosti daným státem, který prostě nechce objednávání přepravy cestujících nechávat z daní vydělávat soukromé společnosti, kterým přenechává na železnici boj o přepravu nákladů objednanou převážně soukromými-nestátními firmami.
V britském systému stát neobjednává u dopravců službu vození cestujících, ale naopak prodává dopravcům možnost cestující vozit.
Institut znárodnění fungoval na mnoha místech a dlouho před nástupem komunistů k moci. Vždy byl ale za úplatu. Jen komunisti tento výraz ve svém newspeaku použili pro krádež, tak jako změnili význam slova demokracie v názvu státu.
Pro výstavbu znárodňování všichni podporují. Teda do té doby něž se jich to osobně dotkne.
To si asi pletete s institutem vyvlastnění, což je trochu něco jiného.
Ani to nemusí být takový zásah do práv , když stát má povinnost nabídnout o 25% víc než tržní cenu, jako v jednom jiném státě.
České veřejnosti může být známý i jako provozovatel vlaků mezi přístavem Harwich a londýnským nádražím Liverpool Street, což je trať, po které cestovaly z Československa děti v transportech, které organizoval Sir Nicholas Winton. Na těch nádražích je k tomu minimálně jedna pamětní deska (nejspíš vícero).
Na nádraží Liverpool Street jsou i sousoší a československé pamětní desky
Tak snad konečně budu moci ze Stanstedu do Londýna dojet normálně na Oyster kartu nebo „na telefon“, aniž bych musel kupovat extra lístek v jejich apce. Z Heathrow a Gatwicu už to funguje.
To není v gesci dopravce ovšem. TfL na tom nicméně pracuje a na Stansted by se mělo pay-as-you-go mělo dostat ještě tento rok.
Děkuji za dobrou zprávu!
Tak snad se pochlapí i EMR a půjde to časem i na Luton … ať to máme komplet … Southend neřeším, tam od nás nic nelétá.
Tam už to jde, včetně Dartu z nádraží k letišti. Je to tak i označeno třeba v této mapě: https://content.tfl.gov.uk/london-rail-and-tube-services-map.pdf
Pred Covidem tam letal EasyJet, letiste bylo takove rodinne, ze me az prekvapilo jak prisnou kontrolu na odletu tam meli, oproti Stanstedu nebo Gatwicku.
Když jsme tam před pár lety jeli, tak bylo mnohem výhodnější si jízdenku z Stanstedu do Londýna rozdělit na dva úseky.
jak?
Až tam bude komunistický znárodněný jizdní řád, tak to buď nepojede, protože výrobce nedodá náhradní díly na ukradené (znárodněné) jednotky, nebo bude udělaný tak, jako u nás v 80.letech, takže pár náhodných výstřelů denně.
Nelze nesmysly – nikdo tam neukradl/neznárodnil samotné jednotky, ale stát tam řádně odkoupil celou společností akcie! Když totiž dva dělají totéž (dle názvu), tak to není totéž!