Velká Británie chystá návrat železnice pod stát. Skončí desítky let nespolehlivosti, slibuje ministryně
Desiro City UK, Thameslink, London Blackfriars, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Do parlamentu dorazily první změny drážních zákonů, které umožní návrat řady služeb na železnici pod stát.
Pocházím z VB a před příchodem sem v roce 1993 jsem vedl reklamní účet společnosti British Rail ve špičkové reklamní agentuře. Takže jsem viděl, co se chystá a proč, ale ne strukturu privatizace (která byla katastrofální a v případě Railtrack stála životy). Jsem ohromen znalostmi mnoha zdejších příspěvků, např. @Wallachian ale dovolte mi, abych některé zpochybnil. Za prvé, růst počtu cestujících není důkazem úspěšnosti privatizace. Když jsem odcházel z VB, počet obyvatel byl 57 milionů, nyní je to 67 milionů. Poptávka po veškeré dopravě tedy vzrostla, jak se přesvědčíte, pokud tam nyní jezdíte po silnicích. Kromě toho růst HDP a… Číst vice »
Článek nenabízí dostatečně podrobné informace o labouristickém plánu, který byl železničním průmyslem přijat pozitivně. Zejména vytváří Great British Railways, „řídící mysl“, která privatizované železnici chyběla. Celý život jsem pracoval ve „skutečném“ soukromém sektoru, takže samozřejmě chápu potenciální výhody konkurence v jakémkoli odvětví. Nicméně správná kombinace veřejného a soukromého sektoru na celostátní železnici mi není jasná. V současné době si myslím, že Rakousko má efektivní model. Ale souhlasím, že znárodnění není všelék. VB ukazuje, že mezi vlakovými provozovateli je nejdůležitějším faktorem kompetentní a ambiciózní manažerský tým. V současné době jsou nejlépe hodnoceny dvě společnosti: GWR (stále soukromá) a LNER (státní). Ať… Číst vice »
Fascinují mne skoro až komunistické příspěvky zdejších chytrolínů, přičemž situace na železnici ve Velké Británii je diametrálně odlišná, než nám tu drze předkládají – po radikálních změnách okolo roku 1989 došlo k zastavení dlouhá desetiletí trvajícího poklesu přepravených cestujících a před koronavirovou epidemií přepravovaly vlaky ve Velké Británii tolik cestujících jako nikdy dříve. To jsou tvrdá data a mám velké obavy, že i přes nedostatky, které britská železniční doprava má, labouristické pokusy o zestátnění železniční dopravy povedou akorát k poklesu přepravených cestujících. Dalo by se to shrnout asi takto: Zájem o přepravu vlakem je ve Velké Británii velký, větší než… Číst vice »
Něco si o tom napřed zjistěte. Aspoň úplný základ. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/British_Rail
Radši že sebe budete dělat troubu, než abyste se podíval sem: https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Great_Britain#/media/File:GBR_rail_passengers_by_year_1830-2023.png
Anglická verze téhož. Ale no tak. 😉
To opravd není anglická verze téhož. Jestli pojmy „British Rail“ a „Rail transport in Great Britain“ považujete za totéž, tak není o čem mluvit.
Ten příspěvek je naopak velmi realistický. Privatizace přišla kvůli dlohotrvajícímu úpadku železnice ve Velké Británii a systém Franšíz opravdu pozvedl kvalitu i počet cestujících. Zásadní problém ani není v té privátnosti, ale v tom systému, kdy je to drsná soutěž o franšízu, potom povinnost vydělat a platit poplatky za franšízu (opak našich dotací) a to v silně regulovaném systému, kdy dopravce nemá možnost jakkoliv řešit výchylky poptávky a tedy rostoucí ztráty, což byl vřed který praskl za covidu.
Více než zestátnění, protože v Británii stát nefunguje o nic lépe než u nás, potřebují předělat systém přistupu k dráze.
Proč si myslí, že pod státem bude lépe?
Protože už to těžko bude horší
Vždycky může být hůř. 😉
Než v případě ČD. To jistě.
Bude jasná politická kontrola. Jestli to bude lepší, to je samozřejmě otázka. ČD taky nikdo v roce 1995 nehádal, jak budou fungovat dnes.
Nebo-li trpíte absurdní představou, že zásahy politických diletantů něco zlepší.
Jednou už to zkusili, nefungovalo to, tak to chtějí vyzkoušet podruhé, jestli to náhodou nebude lepší. Kdyby skutečně chtěli pomoci železniční dopravě, rozjedou investice, ale zestátnění zní revolučněji, ač to žádný kapacitní problém nevyřeší.
Je zajímavé sledovat, že v posledních letech už některé franšízy stát převzal a kvalita napříč nimi se dost liší. V červenci jsem byl ve skotsku a to, co si dovolil zestátněný ScotRail, by si nedovolil snad nikdo – na trati do Kyle zrušeny dva páry ze čtyř, osobáky na trati od Forth Bridge do Edinburghu skoro nejezdily (odřeknuty asi dvě třetiny vlaků…). Poslední večerní vlaky kolem Glasgow zrušeny plošně a s tím, že celý večer se projížděly některé stanice ve městě, aby v nich nemusel být personál. Dopředu říkám, že moloch fungovat nebude, jdou jen ode zdi ke zdi. Rozumné… Číst vice »
Asi tak a proto je systém, který například u nás, státní správce infrastruktury Správa železnic, akciová společnost České dráhy vlastněná stoprocentně státem a další pět větších nestátních dopravců v osobní dopravě, dle mého názoru naprosto v pořádku.
Do optima mi v Česku chybí možnost, aby objednatel část výkonů mohl legálně zadat napřímo a nemusel si kvůli tomu zakládat vnitřního provozovatele. Samozřejmě s tím, že efektivita by byla auditována a při zjištění problémů by mohl objednatel výkony vysoutěžit. Prostě taková kombinace švýcarského a EU přístupu. Ono totiž zatím u nás ty soutěže fungují celkem dobře, ale to proto, že povinné jsou necelý rok. Až bude vysoutěžené všechno, systém začne mít drobné problémy s flexibilitou a zaváděním inovací. A čeho se bojím nejvíc, je to, že přijdou i problémy s kvalitou a lidi si zvyknou, že odřeknout vlak je… Číst vice »
V Německu se ale odříkají vlaky primárně kvůli nedostatku provozních zaměstnanců na straně infrastruktury, dále tehdy, když jsou stávky, nebo když si postaví hlavu personál vlaku a odmítne s ním jet. Například kvůli tomu, že třeba pouze jeden vůz v soupravě neklimatizuje, místo toho, aby byl například pouze zamknut a vyjelo se z výchozí stanice. Nebo proto, že je vlak moc plný a personálu se to nelíbí. Nic takového u nás neznáme, naštěstí.
Loni tam byly velké stávky a přesto relativně všechno jezdilo načas. Jenom jestli oni jim lidi nepráskli do bot.
Do Skotska jezdím často pracovně, od půlky devadesátek. Myslím, že tohle se za ta léta příliš nezměnilo. Člověk, tehdy z domova zvyklý na leccos, nestačil zírat. Třeba dva-tři vlaky za sebou (trať Perth-Edinburgh) nepřijely vůbec, zastávka v aglomeraci cca našeho okresního města, bez obsluhy – pro jistotu vypnutý informační systém, no problem. Ale tužilo to mezilidské vztahy a já si vylepšoval znalost místních dialektů a nekorektní mluvy 😁. Tedy je to zkušenost převážně z víkendů, pracovně jsem jezdil raději autem. Nevybavuji si, že by někdo z kolegů jezdil nebo jezdí do práce vlakem. Ale parkoviště u firmy se za tu… Číst vice »
Statni (temer-)monopol ma taky spousty nedostatku
– skorumpovany management preferujici podplacejici dodavatele na ukor kvality
– rostouci ceny / naklady vuci klesajici kvalite
SŽ
Co teď bude dělat Mašinka Tomáš?
Ten snad pořád poslouchal tlustého přednostu, ne?
No právě, to byl fujfuj soukromník.
Jasně se ukazuje, které služby do soukromých rukou nepatří. my však jdeme opačným směrem, že?
Šlo by to trochu konkretizovat a napasovat na způsob provozu železnice v ČR?
Není to přesná analogie, ale koncese na rychlíky na trati Brno-Ostrava pro Regiojet, kde stát kašle na dodržování QoS vyžadované koncesí, a Jančura toho zneužívá co se dá, ta koncese by UK stylu odpovídala.
(nemusíte mi popisovat, v čem všem ta anlogie nesedí. jen.. toto je nová záležitost z posledních pár let, imho)
Souhlas, nejmenovaný soukromnik je toho názorným příkladem i u nás. Již se o tom dlouho mluví, že je to v Anglii tragédie. Jestli pak vzpomenete kdo byl velký propagator a křestní otec toho marasmu co je u nás na železnici??? Současný ministr financí pan Stanjura…..
Marasmu s názvem Čekej Dlouho.
Tady k tomu časem taky dospejou
K čemu konkrétně tady dospějeme? Dovoluju si upozornit, že ten současný britský systém je úplně jiný od českého (a dalších evropských).
Pod křídly státu se na nespolehlivost mohou alespoň spolehnout…
No ono co se to tu u nás rozdrobilo na soukromniky, je ve všem takové binec!
V čem „rozdrobeném na soukromníky“?
Vyzobávají rozinky přece!
My co pamatujeme monopol ČSD i ČD zase tak rychle nezapomínáme…
Ono už Beechingova reforma tomu taky nepomohla, i když je potřeba uznat, že okolnosti byly složitější.
Kdyby tehdejší labouristická (haha) vláda neprovedla „reformu“, částečně dle Beechingova návrhu, BR by zkrachovaly, ten systém byl neufinancovatelný. Ostatně zavírání místních tratí probíhalo v Británii kontinuálně už od meziválečných let, zrychlilo po znárodnění (1948) a vyvrcholilo v 60. letech (částečný „Beeching“).
Ve výsledku se ukázalo, že ušetřil díky úbytku cestujících z oněch tratí napájejících i tratě zachované ve výsledku namísto očekávaných 110 milionů liber ušetřil 7 milionů. Přitom jím navrhované modernizace zbytku sítě většinou neproběhla. Ale je spravedlivé říct, že větší škrty začaly už po válce a tehdejší společnost neměla problém s „busizací“ a IAN. Důsledky neuvážených kroků napravit nikdy nepůjde, protože pozemky už byly rozparcelovány.
Blábol. Po zrušení totálně ztrátových tratí a privatizaci počty cestujících britských drah naopak vzrostly.
To určitě. Železnice pak bude fungovat jako britské zdravotnictví nebo policie.
Což je ale pořád lepší, než současný stav 🙂
Problémem je slabý stát. Potom veřejné služby stojí za prd – buď proto že je stát neumí zajistit sám, anebo protože si nedokáže ohlídat kvalitu zprivatizovaných veřejných služeb.
Lidi co volají po malém státě by si toto měli uvědomit. Já také nechci přebujelý státní aparát, já jen chci funkční a dostatečně silný (výkonný, efektivní, vymáhající..) stát.
Problém je představa, že živení odborářů a totálně neefektivních státních podniků znamená „silný stát“.
Asi tak, jakmile něco vlastní státní moloch tak to hrozně pomůže v kvalitě těch služeb
Podívejte se u nás jak fungují privatní dopravci…
Někteří hůře, někteří lépe. Tak to bývá se vším, včetně „státních“ aktivit.
Většina hůře, zejména v rychlikové dopravě jsou privátní dopravci hotová pohroma…
Hotová pohroma je Čekej Dlouho.
Proč tedy stát vlastní Budvar, ČEZ, nakoupil síť benzinek, atd.?
Budvar drží jen kvůli ochranné známce a soudům, které řekly že známku vlastní národní podnik Budvar, nebo tak nějak. Kdyby z něj udělali akciovku tak můžou ty soudy s americkým Budem rozjet nanovo… Ale jinak není důvod aby stát vlastnil pivovary ani benzínky a další firmy. Ani ten ČEZ by nemusel, ale dokud to sype tak proč se toho zbavovat, že?
Ti kteří si tady stěžujete na rozbitý tarif v UK. Byl jsem tam v létě, a přes stránky jednoho dopravce (scotrail) jsem bez problémů koupil lístky i na jiné dopravce. A ne jen drahý anytime ticket, ale výrazne výhodnejší advance ticket. A jen pro srovnání anytime return (zpáteční) jen o cca 10% dražší než jedním směrem. U nás zpáteční stojí jako 2 jednosměrné. A monopol (franšíza) je poznat hlavně na primestu. V dalkovine ta konkurence je. S tím i korelovalo to, že na dlouhé trasy se dal koupit advance ticket (včasná jizdenka), ale na krátké ne. A kdyby u nás… Číst vice »
Není ale Scotrail i přes liberalizaci stále vlastněný skotskou vládou?
Od 2022, kdy Skotská vláda odebrala franchisu Abeliu.
před pár týdny jsme skotské dráhy používali asi týden, šlapou jako hodinky, v podstatě ten samý zážitek o týden později v Irsku v okolí Dublinu .Krásně svázané s MHD v Dublinu, za 16 eur na 72 hodin si lze užít s Leap card ( jediná průda je, že ji nedostanete všude) spoustu dopravy , vlaky Dart jsou sice takový mix starých dieselů a novějších panťáků ale to provázání je téměř dokonalé…
Ale i tak pořád do Skotska zajíždí i jiní dopravci. Jak sem říkal na osobáky mají monopol v dálkové dopravě ta konkurence je.
Ano, ScotRail je státní. V červenci jsem tam byl a troufám si tvrdit, že jde o nejhoršího dopravce. Rušit klidně jdnu až dvě třetiny výkonů na vybranýcg linkách kvůli nedostatku personálu, plošně rušit poslední spoje a na celý večer zavírat vybrané stanice, aby v nich nemusel být personál, to by si nedovolil snad nikdo. ScotRail je fakt zdvižený prst, že moloch může být zlo ještě větší.
To je klidně možné. Ale při předchozích návštěvách UK jsem použil jiné dopravce a fungovalo to podobně. Připadá mi to jako by vyhledávač spojení a cen lístků měl společný back-end, a dopravci měli jen patřičně obarvený web, registrace pro prodej a další „bižuterii“.
my jsme před dvěma roky jeli skoro celá rodina z Glasgow do Londýna s Avanti West coast a bylo to fajn , jízdenky jednoduše koupeny z Prahy, cesta z centra do centra města jestli pamatuji asi za 4,5 hodiny a naplnilo se to až tak v poslední třetině cesty. Vlak jezdí tuším každou hodinu, nikdo vám neváží kufry, nevylévá vodu, nešacuje kapesníky a nevláčíte se za další peníze z města na letiště a z letiště do města …
Už aby to bylo i u nás!
Kupředu, levá!
S tou levou si moc nepomůžete. Zkuste to jinak.
Hotovo, dokonce už od roku 1909.
A co myslíte, aby bylo u nás? Zpackaná privatizace železniční infrastruktury, předražené lístky na vlak a pomalá snaha to vrátit zpět..?
(nemyslím to sarkasticky, jen jaksi nechápu, po čem voláte a popisuji situaci v UK)
Fantasmagorie o „zpackané privatizaci“ je stejně srandovní jako představa, že by bez toho britské železnice dávno nezkrachovaly.
V tom je Skotsko o pár let předběhlo…
Tahle „stabilita“ ze strany státu, to je neco. Nejhorší je, že za ten stav muzou jen sami politici, kteri nejsou schopni nastavit smlouvy tak, aby to tam fungovalo dobre a aby byly sankce v pripade, že tomu tak není. Místo toho se bude vytvaret moloch, který na tom efektivitou bude asi stejné „skvele“ jako na vše ostatní, na co stát sahne
Asi tak. Jsou země se státními dráhami, které fungují velmi dobře (Švýcarsko) nebo velmi špatně (třeba Srbsko). A u našeho liberalizovaného systému zase vidíme, že jsou kraje, které objednají dostatečné výkony, kvalitní vozidla, dokážou dobře napsat smlouvy a opravdu vynucují jejich dodržování a doprava funguje, a pak tu jsou kraje (a ministerstvo), které na to kašlou a podle toho to vypadá. Takže ideologické hádky, jestli je lepší privatizace, liberalizace či nacionalizace jsou podle mně úplně zbytečné.
Ano, na konci veřejné služby je totiž vždy úředník. 😉
150 miliónů liber! Považte! Každý dostane dvě libry!
Systém franšíz přestal fungovat kvůli neschopnosti státu zajistit podmínky, na tom se nyní změní co? 🙂
Nyní to bude provozovat stát, který zjistí, že na to nemá prachy a půjde to do háje ještě víc.
Tak jestli se o dráhy bude stát starat jako o NHS, tak to potěš koště.
Jenomže NHS je také svým způsobem privatizované (rozdělené do oblastních trustů které provozují (čti vysávají z něj peníze) for profit společnosti.
Blábol.
Tak naštěstí na co sáhne erár, to funguje skvěle, takže super!! 🙂
Za to soukromé korporáty jsou převelice efektivní, že? Potvrdí každý, kdo kdy v nějakém dělal
…kdy už lidi tyhle klausovské poučky přestanou bavit. Problém není ve stát x soukromník, problém je ve velikosti (moloch jako moloch) a nedostatku konkurence nebo alespoň důsledné kontroly… ale to už holt nezní tak krásně jednoduše, uznávám.
„kdy už lidi tyhle klausovské poučky přestanou bavit“
No, to si počkáme – přes třicet let trvající výplach mozků ponese své trpké plody ještě dlouho.
Tak, ten 40 let trvající výplach na tobě nechal stopy.
V devadesátých letech jsem byl z privatizace v Británii nadšený. Zejména v kontrastu s tehdejšími ČD. Dnes tam na mnoha tratích jezdí stále stejné soupravy jako tehdy, s hlučnými a smrdutými diesely a s interiéry, které zjevně neprošly za těch téměř 30 let žádnou větší údržbou. To opravdu není dobré.
A poslední odstavec? Totální rozbití tarifu je bohužel fatální chyba, kterou tady u nás za halasného troubení liberalizačních trubek stále s jásotem dovádíme do už úplných absurdit.
Skončí to u nás úplně stejně, jako v Británii, jen to bude ještě tak 20 – 30 let trvat.
Diesely jezdí pořád, protože stát nezvládá rozvoj infrastruktury.
Pokud cestuju cca 200 km značně omšelým, velice smrdutým (myšleno z výfuků) dieselovým vlakem cca 200 km pod dráty, jak přesně za to může stát?
To je kde?
Kupřikladu Londýn- Nottingham.
Za půl roku tam nastoupí dvouzdrojové DEMU. Stávající Voyagery jsou 20 let staré (takže u nás by byly zánovní), v té době nebyly k dispozici odpovídající dvouzdrojové jednotky. Řešením by samozřejmě mohl být přepřah, ale zase vzhledem k St Pancras.. A opět samozřejmě, tratě v této oblasti by měly být elektrifikované, o tom není pochyb. To ovšem dekadentní soukromý francheesant neovlivní.
Tak například Super Voyagery jezdívají často i značnou část pod dráty, což je ale dáno tím, že zbylá část jejich trasy není elektrifikovaná (i když je pravda, že existuje i pár spojů, které jedou celou trasu pod dráty). Nicméně na většinu dálkových spojů už se několik let pořizují Class 80X (což tedy z pohledu cestujících není zvlášť u těch starších kusů žádná výhra), buďto čistě elektrických nebo i s dieselovými generátory pro neelektrifikované úseky.
Ano, ale fakt, že spousta důležitých britských dálkových spojení je „nedoelektrifikovaných“, nelze brát jako selhání TOC, nýbrž státního přístupu k infrastruktuře.
V tom určitě nejsme ve sporu, infrastruktura je pochopitelně záležitost státu. Za posledních pár let se něco povedlo elektrifikovat, tak uvidíme, jak se to bude vyvíjet dále.
Ano muze. Protože smlouva, koncese atd
Nevlastnia v Britanii aj infrastrukturu sukromne firmy?
Ne.
Rovnako ako v Británií to určite nedopadne, pretože systém v Česku nemá so systémom v Británii absolútne nič spoločné. Franšízy v UK sú absolútne zlo, kombinujúce nevýhody oboch systémov. Čo sa rozbíjania tarify týka, to je problém objednávateľov, nie liberalizácie.
Ano, ale objednatelé celostátní tarify dopravců systematicky rozbíjejí. Viz to, co chystá JMK od prosince 2024.
Tomu rozumiem, ale ako píšem to je problém tých objednávateľov a existoval by aj keby z ústavy všetky výkony zabezpečovali ČD na večné časy a nikdy inak.
K tomu, aby se celostátní tarif dopravce mohl rozbít, musí existovat dopravce s dostatečně celostátním pokrytím a tarifem, tj. obvykle státní dopravce s monopolním postavením…
V Británii napravují to že poslouchali Evropskou unii v liberalizaci železničního trhu. Ta podle mého názoru můžu fungovat jen tehdy pokud se občana absolutně nedotýká jakou jede společností – to znamená mít celou zemi jako jeden dokonale integrovaný systém s jedním přehledným tarifem a obchodníma podmínkama (reklamace, vracení jízdenek apod…). A dosáhnout tohohle stavu na volném trhu s XY společnostma je hodně velký kumšt ne-li nemožný. Takže chápu, že se rozhodli pro centralizaci. To má taky potenciální úskalí, ale pokud nastaví dobře řízení a kontrolu, tak pro občana by to mělo být pozitivní.
No ony takové jízdenky platné u každého dopravce jsou (Anytime Day Single, via any permitted route), ale ty stojí často i několik set liber. Člověk se pak musí vrtat v tarifu, pokud chce ušetřit, a to často vyšší desítky procent…
s tím vrtáním popisujete tarif ČD a.s. ?
takže vlastně popisujete situaci v ČR: desítka pidi-IDS po jednotlivých krajích a nezávislé tarify všemožných dopravců vs. absurdně předražený Oneticket.
Oneticket měl tento problém vyřešit, jenže realita je někde jinde a je z něj pouhopouhé držhubné. A zodpovědným je to jedno.
Ano, zrovna v Anglii lze pomocí split ticketingu ušetřit fakt dost. Pokud jednu cestu, a to ne zas tak dlouhou, rozdělím na 4 jízdenky, jsem cenově třeba i na polovině.
Británie zahájila svoji, velmi specifickou formu privatizace British rail z vlastního popudu způsobem dost odlišným od toho, jakým k ní bylo přistoupeno pozděj v EU. Hlavním hnacím motorem byla snaha o snížení nákladů na železnici a zkvalitnění služeb v gersci soukromých investorů. Došlo k pravému opaku: Postupnému propadu kvality a pravidelnosti dopravní obsluhy, a významnému zvýšení nákladů dopravu jak pro cestujcí veřejnost tak pro stát. Zásadní odlišností oproti našemu systému je, že došlo k rozdělení sítě do provozních celků (franšíz) na nichž pak jendotliví dopravci neměli konkurenci. Paradoxně jendím z nejlépe hodnocených franšízantů se postupně stal „dopravce poslední záchrany“ státem… Číst vice »
No vidite je, žabaře anglický! Ti tam franšízovali velké provozní celky, my na to jdeme ještě chytřeji a z kdejakého okresního města nám jezdi pestrý cirkus mnoha dopravců na různé světové strany, což teprve je ten pravý, nefalšovaný trh bez přívlastků. Čím víc dopravců, tím víc kapitalismus!
Nesmysl.
UK si privatizovala podle svých not, dekádu před tím, než EU začala s liberalizací.
Presne tak. A hlavne v čase keď EU ešte dejure ani nebola, ale ok EHS existovala, ale nikoho sa velmi nepýtali. Bolo to ich rozhodnutie ešte za Margaret Thatcherovej v čase budovania Eurotenela a lietania Concordov a naratívu, že trh všetko vyrieši. Práve preto sa potom EU poučila a Bratánia bola vzor, ako sa to nemá robiť. Koniec koncov každý štát EU si to potom riešil po svojom, pointa bola oddeliť infraštruktúru, ktorá mala ostať štátna pre všetkých za štátom stanovený poplatok za dopravnú cestu od dopravcov (operátorov), ktorý by si jednotlivé linky súťažili. Ale ako presne, či po linkách… Číst vice »
Mám za to, že ani Tatcher nenašla odvahu zrušit BR a že to byla až práce Kabinetu Johna Majora.
Ale možná to jen nestihla 😅
Hele to lživé okopávání tehdy ani neexistující EU jste si mohl odpustit.. Ta s podělanou privatizací v UK fakt nemá společného nic.
Místo při privatizaci slibovanému zlepšení a konkurenci došlo k tomu, že každý dopravce si hrabe na svém písečku, odmítá investovat a na většině tratí má v konečném důsledku monopol. Tarifní systém je pak změť různých výjimek a tisíců tarifních kombinací a jízdenky stojí často i násobně více než v jiných státech západní Evropy.
Doufám, že po mnoha letech ignorování tohoto problému předchozí konzervativní vládou (a do jisté míry předstíráním, že je vše v pořádku) se tento problém podaří efektivně vyřešit.
V řekněme kontinentálním systému je na drtivé většině tratí taky jen jeden dopravce.
Jenže je státem vlastněný
Ne nezbytně; zejména je státem/samosprávami placený za to, aby poskytoval své služby (a vlastnictví dopravce není v tomto kontextu důležité).
Plány na renacionalizaci, tedy vytvoření GBR jsou v běhu (no dobrá, spíše v šourání) již minimálně ood Johnsonovy vlády.
To zas bude stávek za zvýšení platů a dluhů na pořízení nových vlaků a bonusů pro rozbujelé vedení.
Ví někdo, kde Británie udělala chybu? Např. U nás byly dopady konkurence spíš pozitivní. Ale je to úplně jiný systém konkurence.
Představte si, že každý dopravce dostane nějaký svůj region. Kromě několika úseků (například na koridoru, a často ani to ne) je dopravce v monopolu, a tudíž si může dělat, co chce – a stát na omezené možnosti ho regulovat.
Čím dál nižší daně pro (super)bohaté v kombinaci s čím dál horšími službami pro všechny ostatní k ničemu dobrému nevedou. Nikdy a nikde.
To ekonomické nastavení provozu vlaků je úplně jiné, to nejde srovnávat se zbytkem Evropy, ale nemyslím si, že to by byl problém (my platíme daně a z těch se platí vlaky, Britové platí vlaky rovnou). Osobně si myslím, že problém nespolehlivosti jde hlavně za přetíženou infrastrukturou, která byla od roku 1947 státní, 1994-2002 soukromá a od té doby opět státní – ale stále nedostačující poptávce a počtu vlaků.
Labouristům je ten britský přístup k privatizaci dlouhodobě trnem v oku, jsem zvědavý, co na kvalitě spojení změní to, že TOC budou opět státní.
Chyba bola primárne v tom že v UK žiadna konkurencia nie je 🙂 Tam dostane dopravca franšízu a má na svojej linke de facto monopol, takže to kombinuje nevýhody unitárneho dopravcu (žiaden tlak na kvalitu či cenu) s nevýhodami rozbitia siete medzi rôznych dopravcov. Je to až fascinujúco debilný systém.
Akorat ze z pohledu zakaznika je to az fascinujuco super cestovani v porovnani treba se skutecne pojebanymi statnimi Deutsche Bahn…takze super, jediny kde ten vlak za neco stal a jezdil vcas dokurvi podle evropskeho statniho vzoru 🤮🙄
Jeste by dle nemeckeho vzoru mohli dokurvit vzhled, cistotu a bezpecnost nadrazi a bude to dokonaly ..
On je rozdíl mezi privatizací a konkurencí. Konkurence přináší zlepšení pro zákazníka. Privatizace může být i bez konkurence a pak nic moc pozitivního nepřináší. Obdobně lze vysvětlit, proč je kvalita RJ vyšší na komerčních linkách oproti jejich linkám v závazku. Tam jsou jako soukromník, ale bez konkurence, tudíž není moc důvod se snažit.