Velká Británie chystá návrat železnice pod stát. Skončí desítky let nespolehlivosti, slibuje ministryně

Desiro City UK, Thameslink, London Blackfriars, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákDesiro City UK, Thameslink, London Blackfriars, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Do parlamentu dorazily první změny drážních zákonů, které umožní návrat řady služeb na železnici pod stát.

Odebírat
Upozornit na
guest
67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Emil Pavlík

Jasně se ukazuje, které služby do soukromých rukou nepatří. my však jdeme opačným směrem, že?

Kubrt

Šlo by to trochu konkretizovat a napasovat na způsob provozu železnice v ČR?

Petr

Tady k tomu časem taky dospejou

Kubrt

K čemu konkrétně tady dospějeme? Dovoluju si upozornit, že ten současný britský systém je úplně jiný od českého (a dalších evropských).

Jan

Pod křídly státu se na nespolehlivost mohou alespoň spolehnout…

Petr

No ono co se to tu u nás rozdrobilo na soukromniky, je ve všem takové binec!

Kubrt

V čem „rozdrobeném na soukromníky“?

Jan

My co pamatujeme monopol ČSD i ČD zase tak rychle nezapomínáme…

Pája

Ono už Beechingova reforma tomu taky nepomohla, i když je potřeba uznat, že okolnosti byly složitější.

Kubrt

Kdyby tehdejší labouristická (haha) vláda neprovedla „reformu“, částečně dle Beechingova návrhu, BR by zkrachovaly, ten systém byl neufinancovatelný. Ostatně zavírání místních tratí probíhalo v Británii kontinuálně už od meziválečných let, zrychlilo po znárodnění (1948) a vyvrcholilo v 60. letech (částečný „Beeching“).

Michal M

To určitě. Železnice pak bude fungovat jako britské zdravotnictví nebo policie.

mgr.pavel

Což je ale pořád lepší, než současný stav 🙂

Problémem je slabý stát. Potom veřejné služby stojí za prd – buď proto že je stát neumí zajistit sám, anebo protože si nedokáže ohlídat kvalitu zprivatizovaných veřejných služeb.

Lidi co volají po malém státě by si toto měli uvědomit. Já také nechci přebujelý státní aparát, já jen chci funkční a dostatečně silný (výkonný, efektivní, vymáhající..) stát.

David

Asi tak, jakmile něco vlastní státní moloch tak to hrozně pomůže v kvalitě těch služeb

HLN

Podívejte se u nás jak fungují privatní dopravci…

Kubrt

Někteří hůře, někteří lépe. Tak to bývá se vším, včetně „státních“ aktivit.

vladki

Ti kteří si tady stěžujete na rozbitý tarif v UK. Byl jsem tam v létě, a přes stránky jednoho dopravce (scotrail) jsem bez problémů koupil lístky i na jiné dopravce. A ne jen drahý anytime ticket, ale výrazne výhodnejší advance ticket. A jen pro srovnání anytime return (zpáteční) jen o cca 10% dražší než jedním směrem. U nás zpáteční stojí jako 2 jednosměrné. A monopol (franšíza) je poznat hlavně na primestu. V dalkovine ta konkurence je. S tím i korelovalo to, že na dlouhé trasy se dal koupit advance ticket (včasná jizdenka), ale na krátké ne. A kdyby u nás… Číst vice »

vlachjan

Není ale Scotrail i přes liberalizaci stále vlastněný skotskou vládou?

Kubrt

Od 2022, kdy Skotská vláda odebrala franchisu Abeliu.

frank

před pár týdny jsme skotské dráhy používali asi týden, šlapou jako hodinky, v podstatě ten samý zážitek o týden později v Irsku v okolí Dublinu .Krásně svázané s MHD v Dublinu, za 16 eur na 72 hodin si lze užít s Leap card ( jediná průda je, že ji nedostanete všude) spoustu dopravy , vlaky Dart jsou sice takový mix starých dieselů a novějších panťáků ale to provázání je téměř dokonalé…

frank

my jsme před dvěma roky jeli skoro celá rodina z Glasgow do Londýna s Avanti West coast a bylo to fajn , jízdenky jednoduše koupeny z Prahy, cesta z centra do centra města jestli pamatuji asi za 4,5 hodiny a naplnilo se to až tak v poslední třetině cesty. Vlak jezdí tuším každou hodinu, nikdo vám neváží kufry, nevylévá vodu, nešacuje kapesníky a nevláčíte se za další peníze z města na letiště a z letiště do města …

Jan

Už aby to bylo i u nás!

hroch.obojzivelny

Kupředu, levá!

Michal Bartoníček

S tou levou si moc nepomůžete. Zkuste to jinak.

Plecháč

Hotovo, dokonce už od roku 1909.

mgr.pavel

A co myslíte, aby bylo u nás? Zpackaná privatizace železniční infrastruktury, předražené lístky na vlak a pomalá snaha to vrátit zpět..?

(nemyslím to sarkasticky, jen jaksi nechápu, po čem voláte a popisuji situaci v UK)

frank

V tom je Skotsko o pár let předběhlo…

Cupra

Tahle „stabilita“ ze strany státu, to je neco. Nejhorší je, že za ten stav muzou jen sami politici, kteri nejsou schopni nastavit smlouvy tak, aby to tam fungovalo dobre a aby byly sankce v pripade, že tomu tak není. Místo toho se bude vytvaret moloch, který na tom efektivitou bude asi stejné „skvele“ jako na vše ostatní, na co stát sahne

Plecháč

Asi tak. Jsou země se státními dráhami, které fungují velmi dobře (Švýcarsko) nebo velmi špatně (třeba Srbsko). A u našeho liberalizovaného systému zase vidíme, že jsou kraje, které objednají dostatečné výkony, kvalitní vozidla, dokážou dobře napsat smlouvy a opravdu vynucují jejich dodržování a doprava funguje, a pak tu jsou kraje (a ministerstvo), které na to kašlou a podle toho to vypadá. Takže ideologické hádky, jestli je lepší privatizace, liberalizace či nacionalizace jsou podle mně úplně zbytečné.

Zlámalík

150 miliónů liber! Považte! Každý dostane dvě libry!
Systém franšíz přestal fungovat kvůli neschopnosti státu zajistit podmínky, na tom se nyní změní co? 🙂

Michal M

Nyní to bude provozovat stát, který zjistí, že na to nemá prachy a půjde to do háje ještě víc.

Lysimachia

Tak jestli se o dráhy bude stát starat jako o NHS, tak to potěš koště.

J.K.

Tak naštěstí na co sáhne erár, to funguje skvěle, takže super!! 🙂

Zdrasa

Za to soukromé korporáty jsou převelice efektivní, že? Potvrdí každý, kdo kdy v nějakém dělal
…kdy už lidi tyhle klausovské poučky přestanou bavit. Problém není ve stát x soukromník, problém je ve velikosti (moloch jako moloch) a nedostatku konkurence nebo alespoň důsledné kontroly… ale to už holt nezní tak krásně jednoduše, uznávám.

Tomáš R.

V devadesátých letech jsem byl z privatizace v Británii nadšený. Zejména v kontrastu s tehdejšími ČD. Dnes tam na mnoha tratích jezdí stále stejné soupravy jako tehdy, s hlučnými a smrdutými diesely a s interiéry, které zjevně neprošly za těch téměř 30 let žádnou větší údržbou. To opravdu není dobré.
A poslední odstavec? Totální rozbití tarifu je bohužel fatální chyba, kterou tady u nás za halasného troubení liberalizačních trubek stále s jásotem dovádíme do už úplných absurdit.
Skončí to u nás úplně stejně, jako v Británii, jen to bude ještě tak 20 – 30 let trvat.

Kubrt

Diesely jezdí pořád, protože stát nezvládá rozvoj infrastruktury.

Tomáš R.

Pokud cestuju cca 200 km značně omšelým, velice smrdutým (myšleno z výfuků) dieselovým vlakem cca 200 km pod dráty, jak přesně za to může stát?

Kubrt

To je kde?

Tomáš R.

Kupřikladu Londýn- Nottingham.

Kubrt

Za půl roku tam nastoupí dvouzdrojové DEMU. Stávající Voyagery jsou 20 let staré (takže u nás by byly zánovní), v té době nebyly k dispozici odpovídající dvouzdrojové jednotky. Řešením by samozřejmě mohl být přepřah, ale zase vzhledem k St Pancras.. A opět samozřejmě, tratě v této oblasti by měly být elektrifikované, o tom není pochyb. To ovšem dekadentní soukromý francheesant neovlivní.

XXXD

Tak například Super Voyagery jezdívají často i značnou část pod dráty, což je ale dáno tím, že zbylá část jejich trasy není elektrifikovaná (i když je pravda, že existuje i pár spojů, které jedou celou trasu pod dráty). Nicméně na většinu dálkových spojů už se několik let pořizují Class 80X (což tedy z pohledu cestujících není zvlášť u těch starších kusů žádná výhra), buďto čistě elektrických nebo i s dieselovými generátory pro neelektrifikované úseky.

Kubrt

Ano, ale fakt, že spousta důležitých britských dálkových spojení je „nedoelektrifikovaných“, nelze brát jako selhání TOC, nýbrž státního přístupu k infrastruktuře.

XXXD

V tom určitě nejsme ve sporu, infrastruktura je pochopitelně záležitost státu. Za posledních pár let se něco povedlo elektrifikovat, tak uvidíme, jak se to bude vyvíjet dále.

Cupra

Ano muze. Protože smlouva, koncese atd

Samo

Rovnako ako v Británií to určite nedopadne, pretože systém v Česku nemá so systémom v Británii absolútne nič spoločné. Franšízy v UK sú absolútne zlo, kombinujúce nevýhody oboch systémov. Čo sa rozbíjania tarify týka, to je problém objednávateľov, nie liberalizácie.

Domis

Ano, ale objednatelé celostátní tarify dopravců systematicky rozbíjejí. Viz to, co chystá JMK od prosince 2024.

Samo

Tomu rozumiem, ale ako píšem to je problém tých objednávateľov a existoval by aj keby z ústavy všetky výkony zabezpečovali ČD na večné časy a nikdy inak.

smasska

K tomu, aby se celostátní tarif dopravce mohl rozbít, musí existovat dopravce s dostatečně celostátním pokrytím a tarifem, tj. obvykle státní dopravce s monopolním postavením…

Tomáš

V Británii napravují to že poslouchali Evropskou unii v liberalizaci železničního trhu. Ta podle mého názoru můžu fungovat jen tehdy pokud se občana absolutně nedotýká jakou jede společností – to znamená mít celou zemi jako jeden dokonale integrovaný systém s jedním přehledným tarifem a obchodníma podmínkama (reklamace, vracení jízdenek apod…). A dosáhnout tohohle stavu na volném trhu s XY společnostma je hodně velký kumšt ne-li nemožný. Takže chápu, že se rozhodli pro centralizaci. To má taky potenciální úskalí, ale pokud nastaví dobře řízení a kontrolu, tak pro občana by to mělo být pozitivní.

danaceks

No ony takové jízdenky platné u každého dopravce jsou (Anytime Day Single, via any permitted route), ale ty stojí často i několik set liber. Člověk se pak musí vrtat v tarifu, pokud chce ušetřit, a to často vyšší desítky procent…

Petr-S

s tím vrtáním popisujete tarif ČD a.s. ?

*h8*

takže vlastně popisujete situaci v ČR: desítka pidi-IDS po jednotlivých krajích a nezávislé tarify všemožných dopravců vs. absurdně předražený Oneticket.

HLN

Oneticket měl tento problém vyřešit, jenže realita je někde jinde a je z něj pouhopouhé držhubné. A zodpovědným je to jedno.

vlachjan

Británie zahájila svoji, velmi specifickou formu privatizace British rail z vlastního popudu způsobem dost odlišným od toho, jakým k ní bylo přistoupeno pozděj v EU. Hlavním hnacím motorem byla snaha o snížení nákladů na železnici a zkvalitnění služeb v gersci soukromých investorů. Došlo k pravému opaku: Postupnému propadu kvality a pravidelnosti dopravní obsluhy, a významnému zvýšení nákladů dopravu jak pro cestujcí veřejnost tak pro stát. Zásadní odlišností oproti našemu systému je, že došlo k rozdělení sítě do provozních celků (franšíz) na nichž pak jendotliví dopravci neměli konkurenci. Paradoxně jendím z nejlépe hodnocených franšízantů se postupně stal „dopravce poslední záchrany“ státem… Číst vice »

Tomáš R.

No vidite je, žabaře anglický! Ti tam franšízovali velké provozní celky, my na to jdeme ještě chytřeji a z kdejakého okresního města nám jezdi pestrý cirkus mnoha dopravců na různé světové strany, což teprve je ten pravý, nefalšovaný trh bez přívlastků. Čím víc dopravců, tím víc kapitalismus!

Zbyněk

Nesmysl.

UK si privatizovala podle svých not, dekádu před tím, než EU začala s liberalizací.

Romino

Presne tak. A hlavne v čase keď EU ešte dejure ani nebola, ale ok EHS existovala, ale nikoho sa velmi nepýtali. Bolo to ich rozhodnutie ešte za Margaret Thatcherovej v čase budovania Eurotenela a lietania Concordov a naratívu, že trh všetko vyrieši. Práve preto sa potom EU poučila a Bratánia bola vzor, ako sa to nemá robiť. Koniec koncov každý štát EU si to potom riešil po svojom, pointa bola oddeliť infraštruktúru, ktorá mala ostať štátna pre všetkých za štátom stanovený poplatok za dopravnú cestu od dopravcov (operátorov), ktorý by si jednotlivé linky súťažili. Ale ako presne, či po linkách… Číst vice »

mgr.pavel

Hele to lživé okopávání tehdy ani neexistující EU jste si mohl odpustit.. Ta s podělanou privatizací v UK fakt nemá společného nic.

danaceks

Místo při privatizaci slibovanému zlepšení a konkurenci došlo k tomu, že každý dopravce si hrabe na svém písečku, odmítá investovat a na většině tratí má v konečném důsledku monopol. Tarifní systém je pak změť různých výjimek a tisíců tarifních kombinací a jízdenky stojí často i násobně více než v jiných státech západní Evropy.
Doufám, že po mnoha letech ignorování tohoto problému předchozí konzervativní vládou (a do jisté míry předstíráním, že je vše v pořádku) se tento problém podaří efektivně vyřešit.

Kubrt

V řekněme kontinentálním systému je na drtivé většině tratí taky jen jeden dopravce.

vlachjan

Plány na renacionalizaci, tedy vytvoření GBR jsou v běhu (no dobrá, spíše v šourání) již minimálně ood Johnsonovy vlády.

FandaX

To zas bude stávek za zvýšení platů a dluhů na pořízení nových vlaků a bonusů pro rozbujelé vedení.

ABCD

Ví někdo, kde Británie udělala chybu? Např. U nás byly dopady konkurence spíš pozitivní. Ale je to úplně jiný systém konkurence.

danaceks

Představte si, že každý dopravce dostane nějaký svůj region. Kromě několika úseků (například na koridoru, a často ani to ne) je dopravce v monopolu, a tudíž si může dělat, co chce – a stát na omezené možnosti ho regulovat.

Nose Peak

Čím dál nižší daně pro (super)bohaté v kombinaci s čím dál horšími službami pro všechny ostatní k ničemu dobrému nevedou. Nikdy a nikde.

Kubrt

To ekonomické nastavení provozu vlaků je úplně jiné, to nejde srovnávat se zbytkem Evropy, ale nemyslím si, že to by byl problém (my platíme daně a z těch se platí vlaky, Britové platí vlaky rovnou). Osobně si myslím, že problém nespolehlivosti jde hlavně za přetíženou infrastrukturou, která byla od roku 1947 státní, 1994-2002 soukromá a od té doby opět státní – ale stále nedostačující poptávce a počtu vlaků.
Labouristům je ten britský přístup k privatizaci dlouhodobě trnem v oku, jsem zvědavý, co na kvalitě spojení změní to, že TOC budou opět státní.

Samo

Chyba bola primárne v tom že v UK žiadna konkurencia nie je 🙂 Tam dostane dopravca franšízu a má na svojej linke de facto monopol, takže to kombinuje nevýhody unitárneho dopravcu (žiaden tlak na kvalitu či cenu) s nevýhodami rozbitia siete medzi rôznych dopravcov. Je to až fascinujúco debilný systém.

Zdrasa

On je rozdíl mezi privatizací a konkurencí. Konkurence přináší zlepšení pro zákazníka. Privatizace může být i bez konkurence a pak nic moc pozitivního nepřináší. Obdobně lze vysvětlit, proč je kvalita RJ vyšší na komerčních linkách oproti jejich linkám v závazku. Tam jsou jako soukromník, ale bez konkurence, tudíž není moc důvod se snažit.