Velenice a Gmünd ožily nákladní dopravou, vlaky sem nahnaly výluky
České laminátky v Gmündu. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Kvůli zavřené trati přes Summerau je možné jezdit aktuálně s nákladními vlaky přes Gmünd i v noci.
To je pro nakladni dopravu takova skoda, ze neni koridorizovana trat z Velenic do Veseli a dale, ze neni dvoukolejka z Cmuntu do Vidne.
To by byla radna konkurence pro SZbezDC. Aspon by musela zacit rozumne planovat vyluky a myslet pri nich i na nakladni dopravu.
to ano, o hledem na dodělání 4.koridoru z Prahy do Veselí, a výhledem natažení drátů do Cmuntu, tak snad na rakouské straně dojde k nějakému vylepšení trati…
Přitom ještě nedávno v 90. letech vedla druhá kolej z Vídně až do Gmundu. Jsou po ní ještě stopy.
“Optimalizace” na rakouský způsob. 😉
A pak jedna kolej z Gmundu až do Prahy
Protože ta druhá vedla do Plzně 🍺
Hlavní trať byla Vídeň-Cheb, trať Gmünd(České Velenice) -Praha byla jen odbočka.
Benešov – Praha bylo snad dvojkolejné odjaktěživa, ne?
Odjakživa ne, druhá kolej byla položena někdy snad před 1. světovou válkou.
Nepatrně bych vás poopravil.
Celá trať byla dvojkolejná do roku 1959.
K prvnímu zjednokolejnění došlo v roce 1959 v 76 km úseku: Sigmundsherberg – České Velenice
K druhému zjednokolejnění došlo v roce 1967 ve 44 km úseku:
Absdorf-Hippersdorf – Sigmundsherberg
Nyní je trať dvojkolejná pouze ve 44 km úseku:
Wien FJB – Absdorf-Hippersdorf
https://www.atlasdrah.net/infra/?id=linia&poz=1835
Tak když tam byla železná opona a vozilo se tam akorát občas dřevo…
Díky za objasnění, jel jsem tam nedávno.
Těleso trati leckde zůstalo v původním profilu, jejich Infra se docela stará, takže to mohlo působit dojmem, že ke zrušení 2.TK došlo vcelku nedávno. Možná, že teď některé úseky využijou na opětovné zdvojkolejnění pro zvýšení kapacity trati.
https://www.bahnbilder.de/1200/nbik-404201-am-17august-2019-1175852.jpg
Pohled na původně dvojkolejnou 275 m dlouhou estakádu Maissau-Limberg
To rozhodně ne, snesení druhé koleje proběhlo dříve, kdy tato trať byla víceméně lepší lokálka („lepší“ = s Vindobonou).
…přičemž klidně na všech třech stálo odstavené jedno vozidlo čekající na výkon do druhého dne…a to nemohly být všechny 3 Lv na jedné koleji ( posun.navestidla tam mají,ne ? …nebo přivolávačka na obsazeno…) a dvě koleje by byly na předavky vlaků … ?
Tohle je klasika na spoustě míst po celé síti. Koleje které by měly sloužit pro jízdu vlaků a místo toho tam nocují soupravy osobních vlaků.
Ono tam stojí že to vozidlo blokující kolej byla osobní souprava?
V popisovaném případě by šlo o zneužití přivolávací návěsti a neodůvodněný mimořádný vjezd na obsazenou kolej. Ale jo, posunem by to šlo.
Podle nové D1 bohužel ano. Před červencem 2022 to s rozkazem šlo, teď už se argumentuje tím že pokud je volná některá dopravní kolej na kterou lze vjet (a následně se na obsazenou přeposunovat) a vlak se přesto veme rovnou na obsazenou, nebyl to „mimořádný vjezd na obsazenou z nutných provozních důvodů“.
Tak alespoň na VCRP to jde. Snad to ale nezakážou s další D1, některým fírům to taky vadí.
nepochopil jste špatně, co by mělo být na jedné koleji – nemyslíte chybně, že na kolej obsazenou jedním odstaveným vozidlem má najet celý nákladmí vlak? Jenže dotaz zněl jinak – „“Proč 3 jednotlivá vozidla byla odstavena samostatně každé na jedné koleji, a nemohly být odsatveny společně na jedné koleji – při čemž na odstavení se běžně jezdí posunem, a klidně na obsazenou kolej?““ Ovšem na to je odpověď cca „Protože někdo byl líný se zabývat nezablokováním dopravních kolejí určených pro nákladí dorpavu!““, a to je to co Jan Hruška z nákladního dopravce CityRail nazývá za mě velmi milosrdně „“na velenické… Číst vice »
Ne, nepochopil jsem to špatně, reaguju jen na návrh použít PN a vjet vlakem (lokomotivním) na obsazenou kolej.
Mohlo, zde jde o neschopnost řízení provozu (vím že teď střílím do vlastních řad). Bohužel je to poměrně častý jev v menších stanicích tam, kde jezdí nákladní doprava jen vyjímečně. Pak se dotyční dopraváci rozčilují „že neberou, protože nemají kam“ a přitom by stačilo předtím jen trochu předvídat.
Víme, kdo by odjížděl první a se kterou mašinou? Dvě by se nějak vyřešit daly, ale třetí uprostřed si říká o zákon schválnosti.
Místo by ve Velenicích bylo, od konce peronu ke zhlaví je plonkovního prostoru až až.
U nás to jednoduše řešíme dotazem u dopravce a informací na papírku pro další směny výpravčích. Dopravci ví, že pokud si řeknou blbý údaj, v lepším případě budou shánět s posunem Lv jiného dopravce, v tom horším prostě nevyjedou. A roky to funguje bez potíží.
*budou shánět souhlas
Ha, to už je podruhé během pár dnů, co tu vidím někoho psát „plonkovní“. Ono kdo ví, jestli ten první případy jste taky nebyl Vy. To přídavné jméno je správně plonkový.
Tak úroveň výpravčích ve Velenicích je dosti slabá a jejich neochota něco řešit je známá..
Celá FJB je priorita. ŽESNAD.CZ podpořil SP Veselí – Velenice jako úplně první studii po svém vzniku v roce 2017. Aby to celé mělo smysl, musí se zmodernizovat pro potřeby dnešní nákladní dopravy i rakouský úsek FJB, což v plánu je. No a, ačkoliv se to nezdá, stejně důležitý je pro tuto trať i přesmyk v Praze-Libni a severní zhlaví Malešic.
Čili dvojkolejka Stockerau – Plzeň. Nebo aspoň Stockerau – Absdorf a Budějce (tak 2 km jižně od ranžíru) – Plzeň. A všude aspoň 780m předjízdné, plus nové výhybny v jednokolejkách ideálně tak 2 km dlouhé. A ostatní parametry dle TEN-T.
Dovolil bych si doplnit Hostivař.
Na té trati jsem v Rakousku začínal a rád na ní vzpomínám. Problém, minimálně na rakouské straně, je bohužel normativ délky. Díky tomu je ta trať pro spoustu nákladních vlaků nevhodná. A byť je to jednokolejka z Gmündu až po Absdorf-Hippersdorf, tak můžu říct, že výpravčí tam opravdu umí zázraky, a křižování vychází kolikrát na sekundy. A není vyloučeno, že se trať v budoucnu opět kousek dál zdvojkolejní. Nejčastěji se mluví o části Absdorf-Hippersdorf – Sigmundsherberg. Těžko říct, jak by to ale pomohlo právě nákladní dopravě, pokud se někde nezmění délka staničních kolejí. Nejkratší je tuším stanice Vitis.
Kdyby Rakousko jednak neomezovalo tuto trať nočními VDS a jednak normativem délky 450m tak by byla asi docela více využívána.
To si úplně nejsem jistý. Tedy pokud využívání není jeden vlak za noc.
Prý i v Rakousku se plánuje nějaký upgrade této tratě. Ona dokonce v minulosti byla jako hlavní tah dvojkolejná, ale v průběhu věků byla druhá kolej snesena. I pro osobní dopravu to není marné, dnes tudy rychlík z Prahy do Vídně sice jede o hodinu déle než railjet přes Pardubice, ale to je včetně dvou přepřahů. Po moderznizaci trati přes Třeboň by mohla jízdní doba klesnout o půl hodiny.
ono je to snad i nejkratší spojení Praha- Vídeň, jenže pro osobní dopravu ne moc zajímavá, když to vede tak málo osídlenou oblastí, kde největší město Tábor, ostatní jsou větší vesnice… Pokud to bude stavět často, bude to nic moc, když to nebude stavět skoro vůbec, kdo tím bude jezdit? pochybuji, že je taková poptávka po plném vlaku Praha- Vídeň. Takže spíš ty náklady, které tam zatím nechtějí,…
Tak “rychlík” obdobně jako na Linec by se tam uživil celodenně, pokud by se zlepšily rychlostní parametry a skutečně se to začalo blížit jízdní době přes Třebovou (plusmínus půlhodina už asi roli nehraje, horší je ten odsunutý začátek ve Vídni na FJB).
jasný, tak ono spojit dnešní R Lužnice s tím co jezdí v Rakousku, jenže to už není rychlej vlak…
To už nějakou dobu funguje.
Uživil celodeně tak maximálně jako příměstský vlak pro Vídeň.
Praha – Třeboň – Vídeň. V Třeboni jsou lázně přímo u vlakové zastávky s poměrně výraznou německy mluvící klientelou. 😉 Nezáleží jen na velikosti sídla, ale i na souvisejících vazbách.
jasně, ale lázně Třeboň asi neudělají to samé jako Brno, Pardubice ( v případě cesty vlaku tudy). To na dvouhodinový takt nestačí. To by se pak mohly zavést vlaky Vídeň -Cheb – Karlovy Vary a očekávat velkou poptávku…. která by nejspíš taky nepřišla…
Musí být nutně dvouhodinový takt? Dva páry vlaků Vídeň-Třeboň-Praha již jezdí. Zrychlení by přineslo větší poptávku i po cestě v celé délce. Jakmile bude doba jízdy srovnatelná jiným směrem. Stejně tak vám naroste počet lidí ochotných jet po části trasy vlakem, neb to vždy zrychlí i spojení jinam. Ostatně pokud by trasa Vídeň-České Budějovice-Plzeň byla rychlejší dá se očekávat i zvýšený zájem o cestu v úseku Vídeň-České Budějovice. Pokud byste chtěl přímý vlak až do KV (otázka je proč, není to srovnatelné s Třeboní, tam je jiná struktura klientely) tak dva páry za den by asi smysl mít po zrychlení… Číst vice »
to je hrozné scifi, vlak z Vídně do KV přes Teplou :D. Jenže ono je celé naprd, pač vlaky na Cheb jezdí z Prahy a je blbost to protahovat z Vídně. Takže leda tak Vídeň – ČB- Plzeň, jenže opět otázka směřovat to na Plzeň nebo raději Prahu? pak by bylo spíš vhodnější mít návaznost v ČV směr Plzeň a vlak nechat jet na Prahu. a pokud jde o takt, nemusí být nutně 2h, ale dva vlaky za den, to je takové nic moc…
To jste navrhoval vy vlak z Vídně do KV. 😉 Vaše sci-fi.
V minulosti měli Rakušáci o přímé spojení Vídně a Karlových Varů zájem, ale pouze o přímé bez přestupu a s nějakou únosnou jízdní dobou, takže to z těchto důvodů padlo.
Mimochodem, takové sci-fi přes Bečov to zase není, za K.k.St.B. takový vlak skutečně jezdil.🙂
Bylo by docela zajímavé v údolí Teplé (TR 60 kmh) vidět přímý mezistátní vlak z Vídně do Varů. 🙂
Lze předpokládat, že vzhledem k nutnosti přepřahu v ML, by ale tento spoj byl veden dál po hlavní trati přes Cheb.
Na jízdní dobu by to vyšlo přibližně stejně, navíc z Chebu je přeshraniční spojení do Bavorska a Saska.
Nostalgické jízdy z Vídně do Karlsbádu organizuje ÖBB Rail Tours.
https://www.visitczechia.com/de-de/b2b/austria/trade/trade-offers/2020/01/p-a-oebb-karlsbad
Jde i o potencionálně nejkratší spojnici Vídně a Berlína. Z Plzně přes Bezdružice a Teplou do KV a přes Krušné hory na Lipsko a Berlín. Chybí dostavět kousek tratě z Bezdružic do Teplé. Modernizace tratě z KV do Potůčků se spirálovým tunelem u Merklína je nakreslená, zkrátí jízdní dobu z Varů na hranice o 40 minut….
Jaký mají ty lázně denní obrat hostů? A pojedou až do Vídně, nikoliv někam na „půl“cesty, čímž jim ten vlak nepomůže?
Ty jo, když nebudou muset přestupovat tak jim nepomůže? Opravdu? A z Vídně do Prahy se musí jezdit jen přes Břeclav? Musí to být nutně Railjet? Není důležitější existence spojení, které má smysl z pohledu cestujících než rigidní trvání na taktu? Není třeba napřed nějak začít, než si to pěkně po česku zdůvodnit proč něco nejde? 😉
tak hlavně aby se to zaplatilo. To můžeme v ČR opět zavést rychlík Otava přes Rudnou, Příbram, Blatou, Straky do Sušice… a doufat, že se najde dostatečná klientela.
Jj, ony už se ty důvody proč něco nejdo, prostě vždycky najdou, že? 😉 A když ne, dáme k tomu nesouvisející a zavádějící příklady, že? Ona je Vídeň město velikosti Sušice? Nebo proč to srovnáváte? 😉
dobrá, tak jaký je zájem o železniční dopravu v úseku Praha – Vídeň? Kolik stovek nebo tisíc lidí toto jezdí za den? myslím, že jich moc nebude. Jaká by byla poptávka po spoji Vídeň – Třeboň? Já vím, že zastávka se jmenuje Třeboň- lázně, ale ty lázně jsou stejně trošku jinde nečekal bych, že klientela z A bude tak velká, aby to dalo na vlak? Stejně by ta Třeboň byla snad lepší název „město“
Myslíte, takže nevíte. A proto jezdí mezi Prahou a Vídní bus co cca hodinu. Pak tu začnete blekotat cosi o tom, že se vám nezdá název… no, chybí vám věcné argumenty, jen dojmy, které vydaváte za fakta, z nichž lze cosi odvozovat. 😉
jo jasně, lidi jezdí busem, že nejede vlak. Ono je to i často otázkou ceny. za kolik jede vlak a za kolik bus…
Otázka ceny je věcí dopravců. Řešil jste kolik lidí potřebuje jet z Prahy do Vídně či opačně. Prostě věcné argumenty nemáte, tak zkoušíte různé argumentační fauly a triky. 😉
Taky se to musí vlézt do napnutého taktu osobáků na rakouské straně.
A? 😉
No na tom bych to asi úplně nestavěl. Ale pokud se po elektrizaci podaří jet Praha – Velenice za 2 hodiny (TA-Velenice za hodinu včetně těch pár zastavení), tak je reálné se dostat na 4 hodiny Praha – Vídeň a pak už je docela reálné tvořit (z pohledu těchto dvou lokalit) takovou falešnou hodinovku = proklad s rj přes Brno.
A kdyby to ještě třeba jelo přímo ze Saska nebo to v Praze aspoň ten směr vázalo… no nic.
Tak jako je hezký drátovat Veselí-Velenice, ale pokud dál navazuje úsek bez DOZ, kde se v noci spí, tak to zamýšlený efekt pro nákladní dopravu asi mít nebude… Podobně jako ve Furthu.
Domluvit provoz i v noci je – doufejme – řešitelné snadněji, než elektrifikace trati. I když……Možná ne 😆
Takže to nechme být a poslední zhasne, aspoň ušetříme a s trochou štěstí se podaří zase něco někde zrušit, že.
To, že tam nejezdí Hruška, neznamená že tam nejezdí pravidelně ČDC. Takže článek poněkud zavádějící.
Není třeba urychlit trakci Veselí nad Lužnicí – České Velenice?
Vy snad usilujete o to aby z toho Axela kleplo.:-)
Nějaké práce s novými kabely (napájení?) v pruhu mezi tratí a silnicí II/103 byly v úseku CV – NV/L. provedeny.
Nevím, jestli to byl distributor el.energie, nebo už SŽ.
Zdravím do Velenic a „už aby to bylo“ Jsem pryč 30 let a celou dobu se o elektrifikaci mluví…
Ono to s kapacitou (zejména pro nákladní dopravu) vypadá tak, že by všechny akce potřebovaly urychlit.
jak to bude po natažení drátů vypadat v A? jako doposud (noční klid)?
Nedivil bych se, když nedávno byl noční klid i na Summerauerbahn. A nedávno je do listopadu loňského roku…
Což je ale věc, která se dá změnit vcelku dost rychle a bez větších úředních tahanic. Dokonce to není ptřeba stavebnímu úřadu ani ohlašovat, pokud je to noční výluka. Prostě se ukončí.
jako jo, ale aby byl zájem. tady se to zadrátuje, s tím, že tam denně pojede 50ks nákladů , ale rakušáci pak řeknou, že chtějí v noci klid, kdy jindy tam ty vlaky protlačit než v noci, když přes den je tosamej osobák na jednokoleji….
Z Prahy do Veselí jdou dvě koleje, a tím že mezi Benešovem a Veselí nad Lužnicí jedou tři osobní vlaky v hodině (Ex, R a Os), takže kapacita pro nákladní dopravu je dostatečná. Do Českých Velenic je jednokolejka, když jedete jeden vlak v hodině tam a jeden zpět (střídá se R a Os), takže je to o délce kolejí pro křižování nákladních vlaků v Lomnici nad Lužnicí, Třeboni, Suchdole nad Lužnicí a Nové Vsi nad Lužnicí.
Problém je hlavně od Sigmundsherbergu do Absdorfu.
Zvedněte telefon a zavolejte jim to. Určitě čekají na vaší radu…
Chovají se na hlavních tratích stejně, jako SZ na lokálce do Kájova…