Vedra a ulice bez zeleně nutí lidi jezdit autem. Města plná parkovišť problémy jen zhoršují

Chlumecká ulice a P+R parkoviště Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czChlumecká ulice a P+R parkoviště Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Praha přispívá na bezpečí chodců jedním procentem z dopravního rozpočtu. Projekty čekají v šuplíku.

Odebírat
Upozornit na
guest
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pzag

Takže město vesele nakupuje vozy MHD bez klimatizace, popřípadě odmítá namontovat klimu do těch současných, zároveň jede kampaň, jak MHD není jenom pro socky a studenty, ale pravidelně zavádí prázdninové jízdní řády, protože lidi asi do práce o prázdninách nechodí. Ale problém jsou auta. Jasně.

Jaaa

I přes to všechno jsou…

pzag

No a jak se má člověk pohybovat po městě? Vedro k padnutí, MHD na to očividně není, protože neklimatizuje a nejezdí, ne každý má ten luxus sedět doma a nic nedělat.

New Johnny Cash

Jak je to možné? Vždyť se jedná o nejrozšířenější způsob přepravy osob v hlavním městě – vztaženo na množství přepravních jednotek.

superhero

Jako protest by mohli chodci a cyklisté vyjít do ulic s pochodněmi. Kdyby se každý chodec a cyklista pohybovali přes den po městě se zapálenou pochodní na petrolej, tak by mohli recesistickou formou poukázat na absurditu pohybu po městě s individuálním spalovacím motorem, obzvlášť v létě. Kromě asfaltových ploch a chybějící zeleně je každé auto právě nezpochybnitelným emitentem tepla. Každý z řidičů vidí na budíku teplotu motoru kolem 90 stupňů. Chodci to cítí na přechodech, že teplo ve městě není jen z rozehřátého asfaltu.

pzag

Opravdu mi tu chcete vykládat, že poznáte oteplení pokud kolem vás projede auto, jo? Já chápu, že potřebujete tlačit agendu, ale tohle je těžce ezo.

Ondra

No ono stačí stát s kolem v koloně za tím autem, to dobře pocítíte

Lukáš F.

Je to ale pravda. Každé auto produkuje ztrátové teplo, které se rozptýlí do okolí. Nepoznáte to, když „kolem vás projede auto“, ale vliv to má.

pzag

Ale vždyť píše, že to pozná. Stojí na rozpáleném, sálajícím chodníku, betonu nebo asfaltu, ale pozná, že to teplo jde z auta. Určitě.

Michal Bartoníček

Pochybuju, že to chápete. Motory zvlášť v tomto horku jsou rozhicované dost.

pěškobus

Ono je to teplo sakramentsky cítit i když jedu na motorce, a ta topí o dost méně, co si budem.

Viktor Šedivý

Zas tak moc od vysazených stromů nečekejte.
Sice stíní, na druhou stranu ale výrazně zhoršují provětrávání ulice. Stromy jsou tedy fajn v ulicích širokých, jinde příliš nepomůžou.

Frantisek X

Kdyby tam bylo méně výfuků, nevadilo by přece více stromů. V širokých ulicích naopak nemusejí mít takový účinek, pokud nezastíní většinu jejich povrchu.

New Johnny Cash

Zákaz aut a letadel nikdy nepřijde. Tečka.

Jaaa

Většina ulic postavená do roku 1960 je široká dost, to jen ta parkující auta to tam zabírají…

Pete

Bohužel jeden z důvodů jsou i prázdninové jízdní řády MHD, kde u některých linek zůstaly na intervalech z dob pandemie. Zatímco metro je celkem použitelné, mnohé autobusové linky jezdí přeplněné .. a o neklimatizovaných autobusech a tramvajích raději nemluvit. Pak se nemůže nikdo divit že spousta lidí raději vezme auto

Frantisek X

Kdyby nebylo tolik kolon a spoje jezdily včas, byly by stejně přeplněné? Ono ani čekání navíc na vyhřáté zastávce není nic moc.

Frantík

Kdyz jsou debilni přestupy, čekání se nevyhnete.

Joker

Lidi nutí jezdit autem především to, že v satelitních městech jsou na 💩 spoje.

Michal Bartoníček

Proč se tedy do satelitů stěhovali, když věděli, že jsou tam pro ně nepoužitelné spoje?

Viktor Šedivý

Spoje MHD jsou nanic, tak by jezdili autem, s tím počítali – jen nepočítali s tím, že jim bude kdekdo házet klacky pod nohy.

Frantisek X

Protože si mysleli, že budou všichni v pohodě s městem plným aut… Tak to moc nemysleli.

Jaaa

Akorát s tím tak nějak počítalo tak moc lidí, že si vzájemně překáží. Myslet si, že to stejné jako vy neudělá už mnoho další je jenom trestuhodná naivita. Takže si za to můžete sami. 😉

Michal Bartoníček

Ty klacky si házejí pod nohy sami.

Pražec

Třeba z finančních důvodů?
Když máte mediánovou mzdu a dvě děti, bývá levnější satelit a auto než rozumně velký byt ve městě.

Jaaa

Ano, protože neplatíte externality z toho auta.

Frantisek X

Ovšem, když působené škody pocítí někdo jiný. Také by si mohli najít práci v místě, pak by nemuseli živit auto a ušetřili by. Ale to jde i na vrub naší správy.

Michal Bartoníček

Ušetřené peníze zase vynaložíte za dojíždění. A to nepočítám čas, který na cestě strávíte.
Ale je mi jasné, že finančními důvody operují hlavně lidé, kteří nemají ekonomické povědomí a žádnou finanční gramotnost. 😀 Takže budou doživotně dojíždět a přitom brečet, že mají málo peněz.

Kubrt

Třeba v mém satelitu je spojení velmi dobré a využívané, takže rozlišujme, prosím.

ABCD

Tady zase bude kolbiště. Budeme zase hledat co ještě racio a co je politický názor. Auta versus neauta. Modří vs rudí…
Chjo…

Jaaa

Fakta jsou sice jasná, ale prostě polovině národa přirostl volant k hlavě…

Ondra

Bohužel v Praze se vám nejlépe žije, pokud jste auto

Jaaa

Souhlasím. Jezdit do práce autem, jsem úplně v pohodě. Mám kde zaparkovat, nemusím se ohlížet zdali autobus jede nebo ne, jsem tam rychleji…

Pája

Zeleň do města uměli Baťové cíleně zakomponovat už začátkem a v první polovině minulého století. Procházka po Praze v tomhle počasí je neskutečná. Jak moc rád jsem se vrátil do Zlína plného zeleně neumím ani popsat.

ne ne

místo toho aby vznikala zeleň se jen staví staví a staví. zaspali jsme a tvrdě na to doplatíme. bohužel viníci odejdou s plnou kapsou a vysmátí

Juraj

Ale ať se klidně staví, ale ať jsou do toho ty stromy zakomponované a trochu jsou investoři/projektanti nuceni přemýšlet. Fakt nejhorší, co může být, je obrovské parkoviště vedle placaté přízemní stavby.

Frantisek X

Možná, kdyby necpali všude jen byty nebo kanceláře, nýbrž trochu promíchali funkce (a to jak v Praze, tak jinde), nemuselo by být potřeba tolik za/se vším jezdit, a ulice by mohly být o to příjemnější. Někde už se to částečně i daří.

none

Odjedou 😁

ne ne

zkuste se v těchto dnech projet nízkopodlažní tramvají bez klimy. nemožné. ten kdo ty tramvaje objednával by měl být souzen

Martas

A ten, kdo do nich nechce dodatečně ty klimatizace instalovat také. Ono obecně celá sekce tramvají v DPP by potřebovala provětrat.

Pražec

Do 14T nic nedoinstalujete bo nápravové tlaky.

Martas

Ono paradoxně nejhorší je právě 15T, protože tam nějaký chytrý designér vymyslel foukání ventilace přímo do otevřených oken, což ve 14T není.

thebearspook

Fouká to logicky proti oknům, aby byla ochlazovaná, protože to mělo mít klimu a okna měla být logicky zavřená.

Nose Peak

Pražané si tradičně volí stranu, popírající změny klimatu. Na klima to, pravda, velký vliv nemá, ale na podobu ulic a podobu MHD to má vliv značný. Vaše volba…

Jaaa

Změny klimatu znatelně ovlivňují i městská mikroklimata. Znatelněji, než klima mimo města.

Pražec

14T a první 15T se objednávaly v letech 2003, resp. 2005.

Jaký byl tou dobou Váš názor na klimatickou změnu, smím-li se optat? A která všechna rozhodnutí učiněná před dvaceti lety bychom vlastně museli soudit?

pzag

To nemá s klimatickou změnou nic společného. V autě nebo autobuse bylo bez klimy na zdechnutí už v 90. letech. A už v té době byla klima víceméně standard. Nějaké kecy, že v roce 2003 nebo 2005 se nevědělo jsou prostá lež. Vědělo, moc dobře, akorát na plebs se můžeme vysrat, že jo.

Pražec

Já taky nepíšu, že se nevědělo. Akorát tou dobou (kór s Klausem na Hradě) vyžadovalo jistou dávku osobní i politické odvahy tvrdit, že za dvacet let bude v létě o poznání tepleji.

pzag

Jenomže to nemá vůbec nic společného s tím, jestli bude nebo nebude tepleji. Už tehdy bylo příliš teplo, už tehdy byly klimatizace běžné, proč asi, a už tehdy měly prostě být. Je možné a souhlasil bych s tím, že by měly menší využití, méně dnů v roce. Ale hodily by se a měly být.

trafopajka

Kjótský protokol byl podepsán v roce 1997 a vstoupil v platnost v roce 2005. Klimatická změna tu s námi není poslední měsíc, ale už dost dlouho na to, abychom se konečně začali chovat rozumně.

Frantisek X

Tzn. začali včas řešit příčiny, abychom posléze nemuseli tak moc oteplovat okolí klimatizací interiérů. 🙂

pzag

Tohle jsou strašné kecy, klimatizace existují už desetiletí a příliš horko bylo vždycky. Jakýkoli boj s klimatickou změnou nás nikdy klimatizace neušetří.

Frantík

A co na to? V létě bylo potřeba chladit i tou dobou.

Michal Bartoníček

Typičtí řidiči. Chtějí silnice a parkovací místa, ale pak jim zase vadí, že není zeleň a jejich pekáče jsou na parkovištích rozpálené. 😀 Nedávno jsem se procházel po ulici U Kamýku a Novodvorské (v úseku s tramvají) a bylo tam minimum stromů, ačkoliv tam zelený pás byl. Chápu, že není možné strom vysadit všude kvůli rozhledovým poměrům nebo inženýrským sítím, ale víc stromů podél ulic by si to fakt zasloužilo.

Nose Peak

Aby to mělo nějaký význam, musel by být strom místo každého třetího parkovacího stání. Ale to lid nechce. Lid chce parkovat.

Michal Bartoníček

Dobře. Pak ať se lidi v autech klidně usmaží. Jejich volba.

Nose Peak

Lidi v autech mají klimu. Usmaží se lidi na chodníku. Lidi v autech tam pak budou parkovat…

Michal Bartoníček

Právě že budou. Jednak ne všichni mají Klímu a jednak ta klima nefunguje, když k tomu autu na parkovišti teprve přijdete a je uvnitř jako v sauně.

none

V autech se snažit nebudou. Jen se ty auta použijí jako mobilní topidla okolí.

Nose Peak

Pro minusáře: takhle vypadají ulice v Panonii, na severu Srbska. Zkuste se zamyslet, proč:
https://maps.app.goo.gl/zBoDJFEpeSDhk5cF8

Michal Bartoníček

Mínusáři by to do jednoho vykáceli a měli tam zaparkovaná auta. 😀

Frantík

Když se šetří na věcech jako lanovka nebo Radlická radiála, kolik z toho by mohlo být opravených chodníku ?

Nemel

Už několikrát jsem tu psal, že Praha má bezkonkurenčně ty nejvíc rozbité hrbolaté chodníky, jaké jsem kdy v ČR i různě po světě viděl. Samá záplata, nezávisle na tom, jestli je chodník asfaltový nebo dlážděný, je plný nerovností a výmolů. Do nejužšího místa chodníku široko daleko navíc často někdo umístí nějaké dopravní značení pro auta, ať si holt chodec nějak poradí. Současný chodecký chaos při rekonstrukci ulice Dukelských hrdinů je nádherným příkladem, kdy opět chodec musí jít skrz tramvajovou křižovatku, aby se dostal na druhou stranu ulice. A když už někam dají na přechod retardér, aby se zvýšila bezpečnost chodců,… Číst vice »

Pepa

Zkuste roli chodce třeba v Kuwait City, Dubaji nebo i v Marrákeši, Ammánu či ve městech USA, nebo na venkově v Indii, tam ty chodníky nejsou rozbité, tam často nejsou vůbec. V případě např. Abú Dhabí či Dubaje chodníky jsou prvotřídní, ale dostat se na zastávku busu někdy znamená přejít deset pruhů vozovky.

haxor

A na Bali zase mají obrubníky klidně 40 čísel a je to na zabití…. No já si bláhově myslel, že cílíme výš a chceme se srovnávat s těmi lepšími a ne s těmi nejhoršími.

Jaaa

Tak ještě se můžeme srovnávat třeba s Ukrajinou, jestli vám jde o tohle, ale opravdu je to ta správná míra?