Vedení ČD svolalo mimořádnou poradu kvůli sérii chyb v provozu, přijde i ministr

Srážka lokomotiv 362 a 242 při posunu v Českých Budějovicích. Foto: Karel BaškoSrážka lokomotiv 362 a 242 při posunu v Českých Budějovicích. Foto: Karel Baško

Tři mimořádné události během pěti dnů na české železnici přiměly vedení Českých drah řešit bezpečnost více než dosud. Na čtvrtek

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Svojsin

A prý další MU v Jihlavě , bohužel prý i se zraněním…??

Radek

Kvůli celkovému nárůstu dopravních závad nikdo nezasedá, ale kvůli náhodné kumulaci tří MU se svolává komise za účasti ministra…

Petr

Že si pan Sůra.píše,co se mu hodí.Viz níže, příspěvek o projetį stůj v Olmiku.

Petr

A článku v zájmech jste asi nechtěl rozumět vy.

MichalT

A navíc panu Sůrovi záhadně ubývají palce dolů.

Vbb

No to jsem si všimnul (ne teda u pana Sůry), že když dáte třeba palec nahoru, tak se odpočítá jeden palec dolu (a naopak).
Ale děje se to jen někdy (zatím nevysledováno kdy, možná když je palců více než 10?)
Každopádně, je to matoucí.

železničář v důchodu

Děje se to tehdy, když měníte SVÉ VLASTNÍ původní hodnocení (= z „plus“ na „mínus“ nebo opačně): nejdříve kliknutím původní hlas „vynulujete“, dalším kliknutím přidáte nový.

Vbb

To jako že bych si nepamatoval, že jsem hlasoval a jak?
A proč se mi to děje v diskusi, ve které jsem poprvé???

Vbb

Ono to sledování palců je nějaké divné. Jsem v nějaké diskusi úplně poprvé a už mi to říká, že nemůžu hlasovat, prtože jsem pro tenhle příspěvek už hlasoval.

LKB

A jak to s jednanim vedeni CD souvisi?

Rudolf Strýc

Možná přijde i kouzelník. Nebo alespoň zázraky slibující premiér?

Komínek

takže svolali raut? s jakým výsledkem??

Eskimo Joe

Jestli se bude na rautu podávat carpaccio z populárního argentinského hovězího, tak bude výsledkem jednání tentokráte o mimořádných událostech před dveřmi generálského hajzlíku.

železničář v důchodu

Že by to teoreticky argentinské hovězí bylo původem odněkud severně od našich hranic?

Řešení

Nahnal bych všechny strojvedoucí na psychotesty podle nové Směrnice nejlepší správy SŽDC, viz: https://www.szdc.cz/documentpublisher/download?documentId=1%3B%2353a0f5ee-282a-4d07-9c36-34df2eb0c7b9&contentId=0
Hlavně na závěr nezapomeňte podepsat souhlas GDPR, že vše poskytujete dobrovolně, leč na příkaz zaměstnavatele :))
To určitě všechny problémy zcela vyřeší :), na a když nic jiného, tak těm problémovým napíše nadřizený KV takové hodnocení, že ho nevezmou ani do Lidlu!

Komínek

Jste úplně mimo mísu. Jednak je to interní dokument sždc a druhak dopravci mají své přezkoušky, školení atd.

Řešení

Zase tak mimo ne, platí pro všechny strojvedouci a řidiče drážního vozítka SŽDC, přestože již dříve prošli psychologickým vyšetřením ze zákona při vydávání licence, čili mají ty testy za sebou dvoje, respektive dokonce troje, protože jedny jsou ješťe součastí vstupní zdravotní prohlídky v souladu s vyhláškou 101/1995 Sb.
Proto bych to rozšířil na všechny dopravce používající dopravní cestu SŽDC, hlavně nyní po těch mimořádnostech a také podstatných změnách v sadách baterií testů – jinak řečeno, kdo prošel testy před dřívější dobou, dnes by projít a řídit vozidlo, nebo dopravu nemohl a nesměl!!

Komínek

Nesmysl, každý strojvedoucí u všech dopravců dělá zkoušky, přezkoušky, pravidelné periodické atd. Nicméně příčina je úplně někde jinde než v testu, kdy někdo namaluje strom v podobě smrku nebo listnáče.
Vůbec neznáte realitu, jen si jako cvičená opice něco vyčtete z internetu. Podobně jako hypochondr, který na netu léčí svoje nemoci.

Řešení

Zjevně ten kdo neví co je obsahem psychologického vyšetření jste Vy! Postřeh, soustředění, stresová zátěz, spolehlivost, agresivita, ale i ovladatelnost, poddajnost, respektování autority, schopnost vzepřit se pochybnému jednání, to vše dnešní psychologické vyšetření umí odhalit. Strom už opravdu vypovídající hodnotu nemá. Zkoušky, nejsou vůbec nic ve spojitosti s psychologickým vyšetřením. Na jedno (zkoušky) se můžete naučit, to druhé (pro psychologické vyšetření) je nám prostě dáno. Motáte dohromady hrušky a jablka. Řada lidí řeší naprosto samozřejmou cestou své osobní problémy, jenže zkuste si jít do práce s tím, že doma řešíte například rozvod, nemoc partnera, nemoc v rodině, spory v rodině,… Číst vice »

Komínek

Stále mimo. Důvod nehod je úplně jiný, než nějaký domácí rozvod atd. Nakonec dnes někteří běžně chodí na „trenažér“ podobně jako třeba u DB.
Další věc, s věkem logicky klesá postřeh, takže by pak vznikl od 40 nebo 50 let nadbytek nepoužitelných strojvedoucích, aniž by za ně byla náhrada. Když byste u toho dopravce dělal, anebo vůbec v dopravě, tak byste byl v obraze. Teď je tady zbytečné cokoliv pitvat. Možná by si pro začátek stačilo nastudovat některé zprávy od DI.
Ale to jsou média, lidem se „naleje“ zpráva a oni pak plácají, aniž by znali podrobnosti.

železničář v důchodu

Na řešení těchto situací měla dráha dost propracovaný logický systém, jehož součástí byl jednak „kariérní postup“ a jednak překládání na posty a přidělování práce, která odpovídala možnostem konkrétního zaměstnance – a ani „bolševik“ to nestačil zlikvidovat úplně, byť do „kariérního postupu“ zamontoval „kádrování“ a politickou příslušnost, ale v provozu pořád ještě dost dbal na to, aby starší zaměstnanci byli překládáni na pracoviště, na která po svém předchozím opotřebení svými schopnostmi ještě stačili.

Řešení

Mám pocit, že já nejsem ten plácající. Zprávy od DIČR mám nastudované za několik zpětně, zde buďte ujištěn, že v nich je uváděn pravej opak Vašich tvrzení a při vyšetřováni MU kterých jsem byl přítomen se vždy na jednom z prvním mist zkoumá a zapisuje rozpoložení účastníků, jejich odpočinek a podobně. Postřeh klesá to je logické, proto také u psychologického vyšetření uvádíte svůj věk a výsledky dosažené v jednotlivých testech se korigují adekvátně k věku, čimž je zcela zrejmé, že opět Váš názor nemá oporu ve faktech. Ani na trenažeru v podání pro ČD není účelem řešit a měrit reakce,… Číst vice »

Pavel

Já bych je taky nahnal na psychotesty ,bez nějakých garantovaných přestávek,s 5minutovými obraty ,různými periodickými přezkouškami a platém již téměř prodavačky to musí dělat jen šílenec .

ApolloXI.

Myslím, že víte kulový, jaké mají v reálu platy a práci prodavačky. A teď zapomeňte na lidlovské velkohubé plakáty

lupens

Ťok bude na roztrhání. Před 20 minutama Leo projel „stůj“ v Olomouci.

Výpravčí z peronů

Tak uvidíme, zda o tom napíše i pan Sůra. Ale to jsem naivní – ten přece zásadně vrtá do modrých!

Daniel Mach

Zatím jsem tuto zprávu nikde nezaznamenal. Můžete sem dát nějaký odkaz? Možná o tom pak pan Sůra i napíše, ale pokud ne, tak se rád dozvím víc z jiných zdrojů.

JarynJarin

DI neřeší ? Když není škoda na majetku, zranění atd? Docela blbost ne? V Ejpovicích snad byla nějaká škoda nebo zranění?

Nobody

Drážní inspekce si sama rozhoduje, k čemu pojede. Primárně jede O18 SŽDC a ten to ohlásí i DI (odhad škody, zranění, mrtví, samozřejmě co se stalo), včetně nějakých výrazných změn. Inspektor DI buďto dá souhlas s odstraněním MU, nebo se rozhodne, že přijede a zahájí šetření. To byl třeba i případ Č. Budějovic. Prvotní odhad škody malý, pak se zvýšila, sdělili to DI a protože to převýšilo určitou částku, rozhodli se pro výjezd a šetření.

Vbb

No vida! A už tu máme první přínost oné porady!
MU neudělaly ČD, ale LEO 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Jiří Kocurek

Dobře, sejde se komise. Bylo by záhodno zveřejnit, na co přišli a co vymysleli, aniž by měli závěry vyšetřování.

Pako

Zase až tak moc to řešit nemusejí. Musejí to řešit jen proto, aby publikum uklidnili tím, ze to řeší, ale jestli to řešit budou nebo ne nic nezmění. Ale mohli by vylepšit statistiku tím, že spousta MU, jako projetí návěstidla o pár metrů, vlastně žádná MU není ☺

Y.K.

To se jim ani nemůže povést, naštěstí, protože infra už je nějaký čas oddělená od ČD a SŽDC nemá žádnou motivaci modrákům něco odpouštět, když nad ní samotnou visí Damoklův meč v podobě DI.

Hodně štěstí

Doufám, že pan ministr si nastuduje před poradou aspoň nějaké dopravní železniční minimum. Například, že strojvedoucí neprojel semafor, ale návěstidlo. A vůbec co návěstidlo je. A jestli je vůbec schopen pochopit větu. Cestové návěstidlo návěstí návěst stůj. 🙂 Ale nejen ministr a určitě podstatná část účastníků bude mimo. Tudíž padne několik chlebíčků a nějaké ty nápoje za vlast a výsledek je, že se zvýší kontroly a školení. Možná by se mohla vymyslet nějaká návěst jedeš protisměru jako na dálnice. 🙂

bkp

Možná přijde i kouzelník

PeMIČ

Závěr je znám už teď: zvýšení kontrol strojvedoucích při výkonu práce.No a to bude všechno.Jako pokaždé po sérii MU.

PeDu

Závěr:
Po dobu nejméně 30 dní zvyšte kontrolní činnost strojvedoucích, při každém nástupu na směnu v depu provádějte kontrolní pohovory s důrazem na sledování trati a návěstidel. Kontrolujte ustrojovací kázeň a všecny nedostatky na místě projednejte a neprodleně odešlete hlášení na právě zřizované pracoviště GŘ, které bude obsazené non stop a bude evidovat počty směn, kdy neměli strojvedoucí předpisové fusekle a při výpravě vlaku nepískali. V pravidelném školení přezkoušejte všechny strojvedoucí z předpisů, otázky budou náhodně vybrány elektronicky a vázány na konkrétné SAP číslo. Vyhodnocení provede Ťok osobně…. Na případnou opravu bude jen jeden pokus.

Hanzí

Minulý týden jsem byl zbrojil regínu v jednom nejmenovaném depu, Na příjezdové koleji je umístěno vyčkávací návěstidlo ,,V,, . Strojvůdkyně jisté jednotky jela též zbrojit a toto návěstidlo zcela ignorovala a po připomenutí dozorce depa, že měla vyčkat před návěstidlem odvětila ,,stejně máš tu kolej volnou a já mám za deset minut padla, tak bud rád že jedu vůbec zbrojit,,. Tak jsem si řekl, díkybohu že jsme v depu ne na širé trati a pomyslel si něco o ,,zbytečnosti,, návěstidel tak jako si to myslí italové o dopravních značkách na jih od Říma.

Y.K.

Takových lidí je (v každé profesi), ale zde bohužel selhávají vnitřní mechanismy na odhalení „ignorantů“.

Jan Tichavský

Je nedostatek lidí tak není divu, že se musí brát i takoví. Jo možná kdyby se platilo dvakrát tolik tak by bylo z koho vybírat, ale není.

Liboslav

Ženský nemají na mašinách co dělat. Mají svoji logiku, viz příspěvek výše. A to myslím zcela vážně.

Vulture

Jednoznačně bych viděl chybu na straně nezájmu vedení o provozní personál a stav údržby. Je potřeba zlepšit směny a podmínky. A investovat do údržby a také motivace dílenského personálu něco vůbec opravovat.

Medvídek

Spíš je to také o technickém stavu vozidel, když z údržby se vrátí stroj se všemi závadami s kterými byl odstaven, s tím že nejsou ND, není čas na ošetření, závada nezjištěna, nejsou jiné stroje…….. to pak řešíš i dojedu nebo se mi rozsype pod rukou….a pak „řidiči řiď“

Eskimo Joe

Vážené představenstvo, tady pan ministr Ťuk má nápad, že bychom měli do budoucna konečně všechny ty mimořádnosti zakázat. Kdo je pro?

Jan Tichavský

Už aby byla doprava se samořiditelnými vozidly, tím se eliminuje lidská chyba které je stále zdaleka nejvíc. Autonomní řidič není perfektní, ale i když eliminuje jen polovinu nehod co dnes zaviní člověk, tak se to vyplatí velmi rychle, jak na životech, tak na hmotných škodách.

ApolloXI.

Skynet byl taky dokonalý 😀

Jan Tichavský

Zajímavé jak mě tu všichni mínusují ale už nepřispějí svůj názor. Řidičů i strojvůdců je nedostatek, platy jsou i přes zvyšování zřejmě stále nedostatečné, skoro nikdo to neche dělat a pořád čtu stížnosti na podmínky práce, krátké pauzy atd. To by se právě autonomním řízením vyřešilo.

George

Mě zajímá hlavně výstup z takové porady. Protože nic jiného s tím nejvyšší vedení společnosti, které problematice železničního provozu rozumí asi tak, jako já jaderné fyzice, nemůže dělat, než (nejlíp finančně) zaktraktivnit povolání strojvedoucího, a tím něco udělat pro jejich vyšší počet a tím pádem snesitelnější turnusy a směny, které nabídnou více odpočinku a méně přesčasů za chybějící „kusy“ ve stavu. Jakýkoliv jiný výstup bez konkrétního řešení, případně cpaní peněz do nějakých pseudořešení typu „více školení“ a podobně, je stejně na nic, jako když naše vláda přiijímá stanoviska, odsuzuje, podrobne analyzuje atd… a Ťok? Co ten tam? Bývalý ředitel Skansky… Číst vice »

Nobody

V případě těch Ejpovic se mělo údajně jednat o strojvedoucího, který měl druhou samostatnou směnu. Jednak se ví o ne/kvalitě přípravy nováčků (zkráceno na nezbytné minimum) a zarážející je i fakt, co takový strojvedoucí nováček dělá na expresu. Já druhou směnu (pravda že jako výpravčí) měl stažené půlky, abych něco nevyvedl, a ještě po měsíci jsem měl strach namáčknout přivolávačku, ale někteří mladí jsou neohrožení a mistři světa. Ale finální soudy ponechme na vyšetřování.

Karel

Co jsem slyšel, tak to byl zkusenej fira a pochybuju, že by nováčka pustili na expres..

Pepa z depa

Pochybuju, že druhou samostatnou směnu měl na Západním expresu, nejspíš žvást

Y.K.

Nováček na expresu? To asi ne e, že. Počkal bych si na závěrečnou zprávu DI.

JarynJarin

Neměl druhou směnu. Naprostý blábol. Jedna se o firu ktery byl dokonce v zacvikovem turnuse kdy on zaskoloval. Tak nesirte desinformace diky

Nobody

Jedna paní povídala. Přišlo mi to zvláštní, ale v roce 2019 bych se ničemu nedivil. Čili se tímto omlouvám za nepodloženou informaci. Sám jsem na výsledek vyšetřování zvědav.

Jenda

Tak bacha, jednalo se o PANA Strojvedoucího, osobně ho znám a byl i v turnuse, kdy zaškoloval nové strojvůdkyně a strojvedoucí. Tady je ale přesně vidět, že neštěstí si nevybírá. Můžeš mít plno zkušeností, ale stejně, když to má přijít, tak to přijde 🙁 Jinak ale malá polemika, vážně existují lidé, kteří si myslí, že strojvedoucí s větší praxí je zároveň lepší strojvedoucí?! To jako fakt?!?! Osobně jsem dvě dekády fíra, ale znám osobně kolegy, kteří to dělají dělenem deseti a objektivně před některými smekám s pokorou. Dříve byl na dráze takový vtip nevtip – Jsou pouze dva druhy strojvedoucích… Číst vice »

JarynJarin

6 hodin prodleva mezi šichtama je naprostá šílenost posvěcená státem. To samé jsou skladby směn – jezdit do mrtva a na posledním obratu hodina a půl pauza, která ještě víc umrtví. Opět v souladu se zákoníkem práce.

jan

Tak myslím, že ten loňský nárůst o 20 případů je statisticky neoddiskutovatelný. A asi mělo by se něco řešit.. Otázkou čím to je, zda horší kvalitou strojvůdců. Vyšší náročností – oběhy, přesčasy, přecpaností koridoru..

Vbb

Hm. Porada. Připomíná mi to ten vtip, jak lidožrouti chytnou 3 bělochy a že kdo jim řekne slovo, které nebudou znát, tak toho propustí…

ApolloXI.

Ta porada je hlavně kvůli dnešnímu elektronickému práskačství.

MichalT

A jak je dál ten vtip? 😉

Vbb

Rus říká: atomová elektrárna Lidožrouti dají hlavy dohromnady, hu hu hu, hu hu hu, hééé… pak se narovnají a náčelník říká: „To známe. V atomovém reaktoru se štěpí uran 238, rozpadem na uran 235 a volné elektrony se uvolňuje teplo… (atd., nebudu to prodlužovat). To známe, do kotle s ním!“ Američan: Internet Lidožrouti zase dají hlavy dohromnady, hu hu hu, hu hu hu, hééé… pak se narovnají a pro změnu šaman říká: „To taky známe. Je to postavené na TCP/IP protokolu a dříve 32 bitových adresách, teď se přechází na 48 bitové. Přes Domain name server… ( atd., zas to… Číst vice »

ApolloXI.

😀 ale jinak se dnešní práskačství s mobilem v ruce a hurá s tím na net, bez ohledu na to, co jsem právě vyfotil vyrovná tomu práskačství StB za socíku více než důstojně.

c.arol

A to jsou vyjmenovány jen tři případy z minulého týdne. Kde je případ kdy strojvůdce projel návěstidlo v Židenicích? A kdo ví kolik toho, o čem se nepíše, ještě bylo.

Mmasinfira

Jako občasný cestující linkovými autobusy a také autobusy náhradní dopravy při výlukách na železnici, téměř při každé jízdě zírám, čeho všeho jsou schopni řidiči autobusů před zraky cestujících. Telefonování za jízdy počínaje a nerespektování vyhlášky o provozu na komunikacích v mnoha bodech konče. Pokud tyto hříšníky nelapí při činu nebo se nic nestane, tak se nikdo nic nedozví. Mašinfírovi většina hříchů neprojde. Nedělejte z nás kriminálníky, nechodíme do práce s tím, že provedeme nějaký malér.

DRABADURA

To ze strojvůdců neděláme, ale co se děje na stanovišti lokomotivy, kde na rozdíl od řidiče autobusu strojvedoucího nikdo nevidí je fakt otázka – podle těchto případů se tam zjevně děje nějaká nepravost. Navrhuji instalovat kamery a mikrofony, jako v pilotní kabině letadla a vše nahrávat do černé skříňky – ze záznamu při MU pak bude jasné, co ve skutečnosti dělají strojvedoucí během řízení. Jinak je to jen prázdné tlachání a jede se dál a čeká se, kdy budou umírat lidi.