Ve Zlínském kraji začne jezdit Arriva s jednotkami od Leo Expressu, rozhodli zastupitelé

Vlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost Arriva vlaky získá další zakázku na české železnici. Zastupitelé Zlínského kraje v pondělí rozhodli o nové koncepci dopravní obslužnosti,

Společnost Arriva vlaky získá další zakázku na české železnici. Zastupitelé Zlínského kraje v pondělí rozhodli o nové koncepci dopravní obslužnosti, která počítá kromě navýšení objednávky vlaků i s příchodem nového dopravce na koleje.

Materiál o regionální drážní dopravě neprošel dvakrát výborem pro dopravu, prosincového zastupitelstvo hlasování odložilo na leden. Dnes muselo rozhodovat bez doporučení výboru pro dopravu, který se ve čtvrtek na žádném výstupu neshodl.

Smlouva s Českými drahami končí v prosinci letošního roku. Arriva bude jezdit především na horní části Vlárské dráhy po dobu deseti let. Pro návrh hlasovalo 29 z 42 zastupitelů.  Kraj teď vyvěsí na úřední desku záměr přímého zadání vybraným společnostem a během dvou měsíců by s nimi měl uzavřít smlouvu.

Kraj rozdělil drážní dopravu v kraji na čtyři soubory, kde největší rozruch budil soubor B, na který má nastoupit podle dřívějšího rozhodnutí Arriva, která si částečně pronajme vozy u Leo Expressu. Na zastupitelstvu dnes padla i přesná cena za vlakový kilometr, Arriva žádá 165,95 koruny.

Přímým zadáním budou mít většinu provozu v kraji nadále České dráhy. Výběr dopravců probíhal takzvanými tržními konzultacemi mimo režim zákona o veřejných zakázkách. Dopravci by podle nové smlouvy měli jezdit od letošního prosince.

Nástup nového dopravce ve Zlínském kraji budí v kraji velké emoce. Ty pramení například z obav, že Arriva nesežene zaměstnance nebo nebudou vlaky na sebe navazovat. Podle náměstka pro dopravu Pavla Botka (KDU-ČSL) ale nejsou obavy na místě, vlaky mají tvořit provázanou páteřní síť nového integrovaného systému, na kterou budou navazovat autobusové linky.

Díky nově zavedené integraci nebudou lidé muset řešit od příštího prosince ani koupi více jízdenek. Zlínský kraj je jedním z posledních v zemi, který dosud neumožňuje cestu na jednu jízdenku. „Riziko tržeb bude plně na naší straně,“ dodal Botek.

Z původních 3,5 milionu vlakokilometrů navýšili radní objednávku na 4,9 milionu vlakokilometrů ročně. Vrací se tak k objemu provozu před více než deseti lety. Kraj tak chce dostat do vlaků lidi, kteří jimi dosud nejezdí. „Když neuděláme nic, tak budeme platit stejně více, ale nepřilákáme více lidí do vlaků,“ řekl hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL).

Kraj počítá s tím, že se tržby za jízdenku zvednou oproti letošku o 20 procent, což někteří zastupitelé zpochybnili. „Zlínský kraj má to specifikum, že se z okresních měst do krajské metropole vlakem dostat nedá. Takže nikdo nebude dojíždět vlakem do Zlína za prací,“ uvedl Tomáš Pajonk (Svobodní a Soukromníci). Podle něj není zdaleka jisté, že tržby z veřejné dopravy vzrostou o předpokládaných 20 procent. Vadí mu rovněž, že kraj chce krátit výdaje na údržbu silnic. Zastupitelka Milena Kovaříková (ČSSD) zase žádala, aby kraj vypsal řádnou soutěž, a to na jednoho dopravce pro celý kraj. To zastupitelé v hlasování odmítli.

Cena bude vyšší nejen kvůli vyššímu počtu objednaných vlaků, ale také i kvůli nasazení částečně lepších souprav než dosud. Zlínský kraj zažil za posledních deset let výrazný pokles počtu cestujících.  Podle Botka by k výraznému navýšení plateb došlo i v případě, kdyby se neobjednávalo více spojů než dosud.  Kraj věří, že i díky státním slevám bude cestovat vlaky více lidí než dosud a platby budou nakonec nižší.

Zastupitelé nicméně dnes prosadili větší variabilitu smluv s dopravci. Kontrakty měly původně umožňovat navýšení a ponížení objednávky o deset procent v reakci na vývoj počtu cestujících, podle zadání zastupitelstva to bude 25 procent. Hejtman Čunek pro změnu vyjádřil pochopení, podle něj s ní budou svolní i dopravci.

Jak má vypadat doprava ve Zlínském kraji po roce 2019

Provozní soubor A (nezávislá trakce) = linky Os Otrokovice – Zlín – Vizovice, Sp Kroměříž – Zlín – Vizovice, Os Veselí n. M. – Otrokovice – Zlín, Os Přerov – Zlín, Os Zborovice – Kroměříž ( problém realizace „modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice“.) doba trvání 2019 – 2023 (4 roky s opcí až +6 let) – Kraj bude jednat dál s Českými drahami. Celkem 811 tisíc vlakokilometrů / rok. ČD nabídly 9 Regionov, 126,90 Kč / vlkm

Provozní soubor B (nezávislá trakce) = linky Os Rožnov p. R. – Vsetín – Bylnice, Os Vsetín – Velké Karlovice, Sp Staré Město u Uh. Hradiště – Uherský Brod – Bylnice, Os Uherský Brod / Újezdec – Luhačovice. Doba trvání 2019 – 2029 (10 let) – Kraj bude dál jednat s Arrivou. Celkem 1,869 milionu vlakokilometrů / rok, cena 165,95 Kč / kmNa této trase by mělo k největšímu skoku ve kvalitě. Arriva tu nasadí: 3 ks Alstom LINT 27, 7 ks Alstom Lint 41 (oba typy zapůjčené od Leo Express). V přechodném provozu do ledna 2022 jednotky 845, poté už jen vozy Stadler GTW (11 vozidel)

Provozní soubor C (závislá trakce)= linka Os Přerov – Břeclav  doba trvání 2019 – 2023 (4 roky s opcí až +6 let) kraj jedná dál s Českými drahami. Celkem 1,023 milionu vlakokilometrů ročně. ČD nabízí soupravu složenou z lokomotivy řady 362 + 2 vložené vozy Btee + řídící vůz řady 961, tzv. souprava „Sysel“, 5 vratných souprav, cena 163,5 Kč/vlkm.

Provozní soubor D – Tratě 281, 303 a 305 ve variantě na 6 a 10 let, se zahájením provozu 15.12.2019. V relaci Kojetín – Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm jsou provozovány vozidla „Regioshark“ (celkem 6 jednotek), které dopravce ČD pořídil v rámci evropského dotačního programu ROP.  Vzhledem k vysoké ceně, kterou stávající dopravce ČD za provozní soubor D nabízí, kraj zvažuje nabídky  alternativních dopravců a o smlouvě bude ještě jednat.

Ostatní výkony na trati 280 Olomouc / Přerov – Vsetín, které by měla pokrýt mezikrajská smlouva s Olomouckým krajem a na trati 340, kryté mezikrajskou smlouvou s Jihomoravským krajem. Celkem 1,101 vlakokilometrů ročně

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy Arriva vlaky České dráhy Leo Expresss Zlínský kraj
204 komentářů