Ve Zlíně porušili zákon při nákupu trolejbusů. Soud nastavil určitá pravidla, reagoval dopravce
Trolejbus Škoda 30Tr ve Zlíně. Foto: DSZO

Soud zrušil soutěž kvůli přísným pravidlům.
Soud zrušil soutěž kvůli přísným pravidlům.
„Nyní víme, že soutěž může napadnout i někdo, kdo se jí nemůže účastnit.“ To jsou idioti tyjo, vždyť právě proto, že se nemůžou účastnit, se musí soudit
Udelal bych jednoduche reseni, ktere by usetrilo spousty penez na soudy a pravniky.
Umoznuje stat, kde sidli dodavatel (nebo jeho materska spolecnost), otevreny pristup k zakazkam pro dodavatele z EU? Pokud ano, nesmite byt diskriminovani. Pokud ne, nesmite se ucastnit verejne zakazky a ani pokud si ucelove zalozite firmu nebo Joint venture v EU (jako to delaji treba Cinani).
Konkurence je potrebna, ale bud evropska nebo ze zemi, ktere nam reciprocne take umozni vstup na jejich trh. Jinak neni duvod, proc jim z nasich dani pomahat a dotovat jejich prumysl.
Tak ta země dneska třeba i má pro nás otevřený trh, akorát to pro nás není finančně zajímavé, je tam míň peněz
Tak jednoduché to úplně není, stát může být oficiálně otevřený zahraničním firmám, ale skrytě dotovat/protežovat svoje firmy nebo naopak regulacemi částečně omezovat podnikání zahraničních. Kde nastavíte hranici? Nabereme další stovky úředníků a vytvoříme další úřad a byrokracii, aby tohle hlídali?
Přičemž takový úřad bude podléhat stejným tlakům jako objednatelé a různí nevolení „mazači všech světových stran“ v tom uvidí příležitost, jak si rychle vydělat balík.
Ke zjednodušení to nepovede, se stejným „materiálem“ to skončí stejně. Mimochodem takový úřad v minulosti existoval, měl pod palcem veškerý zahraniční obchod a byl takového „materiálu“ plný.
Vim ze to bude problem, protoze “nikdy se to tak nedelalo”, ale nejlepsi by bylo mit moznost hlaseni od dodavatelu v pripade, ze se budou v danem state uchazet o zakazku a budou diskriminovani. Pokud by takove hlaseni prislo na UOHS, tak ten by po prezkoumani dal ten stat na blacklist nebo ne. Jinak takova multilateralni dohoda uz existuje, i ZZVZ se na ni odkazuje. Je to GPA (Government Procurement Agreement) ktera je pod WTO a jejimi signatari je EU, Svycarsko , Jizni Korea, Taiwan, USA… Ale Turecko ani Cina (s vyjimkou HongKongu) to nepodepsala a negarantuje pristup cizim spolecnostem… Číst vice »
Má to nějaký dopad i na miliardovou zakázku na 60 trolejbusů, nebo už jsou v procesu výroby?
U té běží samostatné řízení u ÚOHS.
Doufejme že jim to JŘBU neprojde..
Pan senátor evidentně propásl jedinečnou možnost neudělat ze sebe vola.
Ale zase na druhou stranu – nepřekročil stín strany, jejíž je členem. Štábní kultura se musí dodržovat 🙂
Goláň se sice znemožnil, ale že by to nějak vybočovalo z excesů v jiných stranách?
Takže Goláň mezi řádky přiznal, že má taky špinavé ruce. Z pána mluví emoce a není se čemu divit – ve hře je jistě hodně 🙂
A co Vám vadí? Že se snaží koupit něco, co jim vydrží a bude fungovat? Pokud chci koupit jakýkoli výrobek, tak se mj. dívám i na zkušenosti ostatních. Běžná praxe u nákupu kávovaru ve stokorunách i trolejbusu v milionech. Doložení zakázek a možnost získat reference je úplně běžná praxe.
Tak si třeba můžou dát kritérium „dodal v posledních 5 letech flotilu min. X trolejbusů, které mají disponibilitu větší než …“
Kvalita se nemá vynucovat referencemi, protože by se to zase dalo zneužít ve prospěch JSV. Může to se požadovat záruka, nebo klidně disponibilita.
K čemu je mi disponibilita vozidel dodaných k někomu jinému, když to třeba je i jiný typ?
To je samozřejmě správná poznámka a jak jsem to psal, tak mi bylo jasné, že se těžko dá vykazovat jako reference disponibilita, když by to dodali třeba nějakým matlákům, co to neudržují…
Chtěl jsem tím ale říct, že se dají vymyslet mnohem objektivnější kritérie. Je ovšem otázka, jak moc tady jde o objektivitu.
Je docela naivní si myslet, že velmi specifické zadávací podmínky jsou proto, aby jim to vydrželo a fungovalo, nikoliv aby to bylo zadáno na míru jedinému správnému dodavateli. A zrovna Škoda není nějaký etalon spolehlivosti, ať už jde o lokomotivy (109E), tramvaje (14T) nebo elektrifikované autobusy (36BB).
Když jim postup neprošel u soudu, tak asi někde udělali chybu. Pokud chtějí něco, co vydrží a bude fungovat, není nic jednoduššího, než do smlouvy dát požadavek na disponibilitu, případně full servis, ať to jde na zodpovědnost dodavatele.
Mohli bychom začít tím, že budeme respektovat zákony.