Autobusy Doprava ve městě Trolejbusy

Ve Zlíně podraží pokuta za jízdu bez platného lístku, cestující už nemusí mávat

Trolejbus Škoda 35Tr ve Zlíně. Foto: DSZO
Trolejbus Škoda 35 Tr ve Otrokovicích. Foto: DSZO
Nové přepravní podmínky ve Zlíně řeší kromě pokut i přepravu elektrokol nebo zastávky na znamení.

Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) výrazně navýší pokuty za cestování bez platného jízdního dokladu. Od ledna se přirážka zvýší až na 1 500 Kč, pokud nezaplatí cestující na místě. Vyplývá to z nových smluvních přepravních podmínek, o kterých informoval dopravce v tiskové zprávě. Nové podmínky přinesou i další změny, například u zastávek na znamení.

Připlatit si budou muset černí pasažéři, pokud neuhradí sníženou přirážku 500 korun na místě revizorovi. Jízda načerno nyní bude stát při zaplacení do 10 dnů 1 000 korun, později 1 500 korun,“ řekl vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek. Děti do 15 let budou mít přirážku sníženou na 500 korun po dobu 10 dnů.

Na sníženou pokutu nebude mít cestující nárok v případě, že verbálně nebo fyzicky napadá revizora. Plnou výši musí zaplatit i tehdy, pokud se pokusí jízdní doklad padělat či pozměnit. „Bude výslovně stanoveno, že čas potřebný k neprodlenému označení jízdního dokladu po nástupu do vozidla nezahrnuje dobu, kterou cestující potřebuje k tomu, aby zaujal místo k sezení, manipuloval se zavazadly, telefonoval, nebo vykonával jinou činnost, jež nesouvisí s neprodleným označením jízdního dokladu,“ uvedl dopravce v tiskové zprávě.

Lidé bez jízdenek přibývá

I přes pokles počtu cestujících ve veřejné dopravě přibývá těch, kteří jezdí bez jízdenky. V roce 2019 zachytili revizoři DSZO 6 889 cestujících bez platného jízdního dokladu, v letošním roce do konce listopadu do bylo 7 246 černých pasažérů. Sníženou pokutu z nich zaplatilo zhruba 25 % cestujících.

Kromě výše pokut nové přepravní podmínky umožní přepravu elektrokol, budou mít stejná pravidla jako jízdní kola. Podobně jako lyže nebo snowboard si bude moci cestující přepravit ve vozidle MHD jako spoluzavazadlo též skateboard.

Cestující s omezenou schopností pohybu s průkazem ZTP nebo ZTP/P si bude moci vzít do vozidla MHD s vědomím řidiče kromě běžného invalidního vozíku též případně elektrickou tříkolku nebo čtyřkolku, ale jen do hmotnosti 300 kilogramů a do rozměrů 1 300 × 750 milimetrů. Při čekání na trolejbus či autobus na zastávce na znamení už cestující nemusí na řidiče mávat či zvedat ruku, ale musí stát na takovém místě, aby jej řidič přijíždějící k zastávce včas uviděl.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš Beneš

U nás v Plzni stále máváme a dost mě to vadí. Zvlášť když stojím na zastávce kde daleko široko nic není, takže je jasné, že tu čekám na bus. Moc se mi líbil španělský systém kdy na znamení jsou všechny zastávky – pokud někdo stojí na zastávce bus zastaví, pokud chce někdo vystoupit zazvoní na řidiče, jinak jedeme dál. A ty pokuty-co to udělat tak, že když nemáš jízdenku, tak nebude pokuta, ale zaplatíš roční nebo půlroční jízdné a jezdi si dál….Ano jak k tomu přijdou ty řádně platící, ale zase je to pozitivní motivace pro neplatiče.

Vojtěch

Nicméně přepravní podmínky v Plzni mávání nevyžadují.

Ale samozřejmě je to lepší. Když nezamáváte, tak si Vás řidič nemusí všimnout (černé oblečení v noci), vám ujede spoj, budete naštvaný. Zvednout ruku ještě nikoho nezabilo, byť to není vyžadováno.

Kevis

V Ostravě odjakživa platí, že cestující nemusí na zastávce na znamení mávat. Jen má stát na viditelném místě.

R2R2

To mavani je dvousecne. Priznam se, ze neznam zlinskou MHD, ale pokud pres jednu zastavku jezdi vice linek, tak budou nektere autobusy nebo trolejbusy zastavovat zbytecne lidem, kteri cekaji na jinou linku, pripadne lidem, kteri se na zastavce zdrzi na kus reci nebo tam jen na nekoho cekaji.

Vojtěch

Hele já jsem ve Zlíně bydlel 15 let a nikdy jsem na trolejbus nemával. Čili to, že se vlastně mávat mělo, je pro mě jako místního zcela nová informace 😀

Vždycky jsem se dostal kam jsem chtěl spoje, jakým jsem chtěl.

Vít Jůza

Nadpis připomíná sedmdesátá léta v Praze, kdy cestující s tramvajenkou i v samoobslužných vozech (tehdy začaly pochybné experimenty s vozy bez průvodčích) byl povinen při nástupu s tramvajenkou zamávat (oficiálně se s ní prokázat spolucestujícím) – a do značné míry se tak i dělalo.

Kalina

Tak tohle se zřejmě dlouho neujalo. Ani ve starých filmech jsem neviděl, že by cestující ukazoval ostatním, že má zaplaceno. Kromě toho, co se dělo, když neukázal? 🙂

Michal

To museli cestující dříve mávat,aby jim lístek spadl do pazoury ?

Ctenar

Ten skateboard krásně vystihuje, jak je DSZO mimo. Pamatuji časy, kdy byli z přepravy vyloučeni cestující s kolečkovými bruslemi (zavazadlo). A ano, uvědomuji si, že NA BRUSLÍCH v MHD je vyloučeno. Nicméně piktogram zněl jasně, nesmí projet.

Luboš Beneš

Musíte je dát do neprůhledné igelitky a je to!

Sharkovec

Za celý svůj život jsem ani jednou nemusel mávat na zastávce na znamení, vždycky mi řidič zastavil. Zajímavé :DD

Dom

Možná by slavný DSZO mohl tohle trochu eliminovat instalací automatů jízdenek na bankovní karty, ať už na zastávkách či ve vozech 🙃 Tak jak je to zvykem už snad všude kolem v různých formách. A taky zrušit pitomá pásma.

Roiman4

Pásma má každé město snad… A jinde mimo pásma doplácíš… U nás ti stačí 15,- na jízdenku a projedeš všechna pásma v klidu za 30min z centra do Otrok. V Praze mimo hlavní pásmo musíš doplatit nebo koupit jinou dražší jízdenku… Ve Zlíně stejně jezdí hodně lidi v A nebo AB.

Dom

Ano, ale město Praha je jedna zóna (0), město Olomouc (71) taky atd. Jabka a hrušky. Proč musím mít z Velíkové dražší kupon než když bydlím jezdím po centru? V Olomouci mám stejný kupon ať dojíždím ze Sv. Kopečka nebo z Nové ulice. Takhle jsem to myslel. Navíc 3 pásma pro takové město je fakt moc, tímto stylem by Praha jako město mela mít pásem tak 10. Ale díky za komentář, lepší než šotomínusy.

Kulík

Až na to, že Praha jsou čtyři tarifní pásma – dvojpásmo P a páma 0 a B… Tudíž je levnější jet z pásma B do pásma 1 než pouze v pásmu B…

Jakub P

Coz ovsem clovek musi resit jen v prostredcich, ktery jedou i mimo Prahu. V mestsky doprave je to vsechno P, pasma resi jen primestska.

Pezos

0 a B se řeší jen v příměstu, ne?

Frantík

Jo, ale Praha jako taková neuznává jízdní doklady na 1-3 pásma.

Partneři

Škoda transportation