Ve Vsetíně zdemolují jen 15 let starou lávku přes valašskou „dálnici“, shnila

Lávka v Bobrkách. Zdroj: město VsetínLávka v Bobrkách. Zdroj: město Vsetín

Za lávkou stojí ŘSD a město Vsetín, její stavba stála téměř třicet milionů.

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pjezek164

Nepochopitelná ignorance péče vlastníka lávky o svůj majetek. Tady by měl někdo sedět.

Traman

Nekdo by mel nekomu vratit 30 milionu.

cenda

Se můžeme divit, proč daně v ČR neustále rostou. Všichni ostatní znají štětec a barvu, Státní sektor toto nezná. Pouze zadávat zakázky a bourat.

Jirka

Taky bych řekl že nezná úklidové nářadí a čistící prostředky. Viz. stav nedávno zrekonstruovaného hl.n. v Olomouci a dalších.

Alex

Kdyby to borci ALESPOŇ jednou za 5 let natřeli, ale ono ne. Nechce se investovat těch pár tisíc do barvy nebo lazury a údržby, když je snazší nechat to shnít a vyhodit s tím desítky milionů Kč (a pak to postavit znova a ještě dráž. S tím že stejný scénář se bude opakovat, protože tahle republika nevyniká v údržbě a obecně správě majetku).

Stráťa

Otázka je na koho nadávat. Když je systém je nastavený tak že správce platí údržbu plně ze svého ale na investice může čerpat dotace tak se vlastně chová jako dobrý hospodář – správce vyjde levněji to jednou za čas znovu postavit než udržovat.

Alex

Tohle je ovšem jen nerozum, prohannost a ziskuchtivost, pokud se to tak dá nazvat (nic to nestojí nebo jim z toho ještě něco kápne). Nicméně řádné hospodaření je ve prospěch majetku, který řídí, mají ho na starosti a rozhodují o něm. Platí zde odpovědnost. Dobrý hospodář nenechá majetek chátrat za žádných okolností. Jinak je to zanedbaná péče. Platí i pro zámky, statky a různé památky. Není to jen novodobý trend spojený s dotacemi od EU. Všechno vyvlastnit nebo přerozdělit už od 1. republiky a za socialismu, a pak se o to skoro nestarat.

pjezek164

Dotace nejsou věčné, takže zvláště dne s péče vlastníka o svůj majetek klíčovou povinností.

expresní vrstva

To je tak, když někdo řeší mobily ve školách (Čunek určitě jde příkladem a mobil v pracovní dny 9-17 nepoužívá, protože sedí ve své kanceláři a pracuje) a nestará se o údržbu svěřeného majetku.

Leon

Vy budete určitě také ten typ nervního rodiče, co musí své dítko mobilem kontrolovat každou přestávku že? Jak jinak by jste se dověděl, jestli spapal svačinku..

martin.janecek

Ví se, zda lávka byla po výstavbě majetkové převedena a na koho?

Jan

Nebude u toho asistovat taky Josef Ondrůš s mladým.

Jirka

Proč jste si tak jistý?

Zbynek

To by tak hrálo, aby RSD udělala nebo udržovala pro chodce a cyklisty.

MOS

Už se těším na (jor)dánskou dřevěnou pergolu místo NOH na hlaváku. Ale ještě více se těším, až shnije a spadne.

Petr

Není to problém jen této lávky, ale celospolečenský, kdy z kupky peněz „dotace“ se cokoliv vybuduje, a dlouhodobě hromádka peněz údržba je 0 .Zhnila lávka, zhnily dřevěné rozhledny, rozpadly se děcké prolézačky, vše protože to bylo za dotace.Když si něco postavím za svoje a ještě k tomu poctivě vydělané tak se k tomu chovám trochu jinak.I když se něčeho chytne nějaký lepml, může do dopadnou stejně 🙂

Míchal

To je snad nejhorší kraj! Hlavní města tratí nespojené, silnici tak též ale prachy na vyhazování to maji. Vše podél tratě v levo v úseku Hranice, horní Lideč by se mělo přidat k Moravskoslezskému kraji.

X 1

Nebo vytvořit vlastní územní jednotku, Valašské království. 😄🥂🍻🍖

SYN

A taky když se (všeobecně) chováme tak že dotace jsou „peníze z nebe“ a pokud je k dispozici, MUSÍ se vyčerpat, i kdyby to mělo být na úplnou kokotinu (která třeba navrch má drahou údržbu (na kterou už dotace není)) a klidně třeba za 15 let shnije…

Jakub K

Nejlepší titulek

Jan Petrus

15 let, to je asi 5400 dnů. Za 30 milionů to znamená, že ta lávka stála každý den 5,5 tisíce Kč. A to se vyplatí 🙂

Jmeno

Ještě zjistit, kolik tam denně přešlo lidí…

Na druhou stranu, někoho by přebíhání rušné silnice mohlo stát život.

SYN

Jestli by třeba náhodou nebyl stejně drahý (a mnohem trvanlivější) nějaký propustek „lidských“ rozměrů…?

Jmeno

To se na rovnině dělá blbě, protože když to zahloubíte, pochozí plocha bude několik metrů pod úrovní kanalizace. Leda silnici zvednout tak o 3m, ale kdo takový násep zaplatí?

Jerry

Za Čunka postaveno, za Čunka shnilo, za Čunka zbouráno.

vlachjan

Poučení: Mosty jsou pomíjivé, Čunek je věčný.

Gwann

Nastesti i Cunek bude mit svuj konec, kdyz si ho Valasi neumi vyhodit

Jan Sova

na Vsetíně panuje jeho docela velká obliba. Valaši jsou holt věrní psi a proto dělají pražákům za málo….

Vítek

Když je to jen valašská „dálnice“, a ne skutečná dálnice, ba ani silnice pro motorová vozidla, nestačilo by tam místo lávky namalovat přechod pro chodce? 😉

vlachjan

Blíže ke Vsetínu tam, ještě na směrově nerozděleném úseku přechod je a rozhodně bych to nepovažoval za příklad hodný následování. https://mapy.com/s/gevataluta

Vítek

Kdyby si vzali příklad z Prahy, pak by na tu 4 proudovku kromě přechodu pro chodce nakreslili ještě cyklopruhy, případně i Bus pruh v každém směru … 😉

Vasek

Je tam tak silná IAD, že zůstávají v koloně autobusy?

vlachjan

Já bych možná i vnímal určitý rozdíl mezi městskou třídou v centru města a silnicí první třídy, původně koncipovanou jako obchvat, mimo souvislou městskou zástavbu.

RoBe

A fízlové by tam místo loupení mohli zastavovat dopravu.😉

lvy

Vše je promlčeno, penízky se ulily, takže lávka už není potřeba.

Kevin

To je tezky, kdyz nekdo postavi most ze dreva tak, ze prsi na nosne prvky konstrukce. A ani zbourat efektivne to nemumi. Kdyz je to ze dreva, tak to mohli na miste zapalit a za par hodin z dalnice zamest popel a posbirat srouby. Popravde i zbourat normalne by to melo jit pomerne rychle. Nasledne vyuzit pilire a postavit tam nejakou uplne obycejnou uzkou lavku by taky nestal zadny majlant.

Michal M

Jo to by mě taky zajímalo, jestli to shnilo i s pilíři 🙂

PavelH

Staci se kouknout na to misto kde je lavka cez street view na google mapach, kde jsou fotky od roku 2011 az do 2024. Za ten cely cas nikdo tu lavku nentrel ani jednou.

PavelH

Staci si kouknout to misto na Google Mapach, kde je street view od roku 2011.

Nejstarsi street view 2011:
https://maps.app.goo.gl/hhXGVzXGJhs2t5E99

Najnovejsi z roku 2024:
https://maps.app.goo.gl/CmG5ShukVMtAu7pY6

Krasne videt jak tu lavkuy za cely cas nikdo nenatrel.

David

Ty betonový pilíře jsou taky shnile? A nedala by se za par mega vyměnit jen ta dřevěná část a slíbit si na čestný pionýrský, že teď už to fakt někdo co par let natře/ošetří?

MiMa

Ukažte mi jeden dřevěný most v ČR, který nemá střechu a vydržel přes 15let.
Podnebí je pro nekryté vodorovné dřevěné konstrukce u nás dost nevhodné.

RoBe

Asi se rozhodli dokonale zahladit stopy…komu z Vas to projde zničit beztrestně majetek za desítky milionů?

PetrV

Lávka se zachovala zcela přírodně a ekologicky, a zahájila svou recyklaci vlastními silami. Co jiného bychom mohli od dřeva ve venkovním prostředí čekat…

Martin

To není pravda, dřevěné stavby dokážou vydržet věky. Zásadní je údržba, kterou v Česku jaksi neumíme. Nebo spíš neděláme.

PetrV

Myslím, že tak jednoduché to není. Skutečně účinné metody ochrany dřeva (impregnace, nátěry apod.) jsou už dávno zakázané, protože byly prohlášeny za neekologické. Kromě toho se musí stavět z kvalitního dřeva, které je řádně připraveno (správná vlhkost, napuštění…). A za poslední – konstrukce samotná musí umožňovat řádnou údržbu (zejména přístupnost všech částí). Takže klidně by to tady mohl někdo rok co rok natírat a stejně by to dopadlo stejně. Nevěřím, že v dnešní době někdo dokáže postavit ve venkovním prostředí takovouto stavbu, aby vydržela několik desetiletí.

Michal M

Nevím, jaká je tvoje odbornost v oblasti ochrany dřeva, ale vypadá to, že relativně omezená. Velmi efektivní metoda je vakuově-tlaková impregnace nějakým sajrajtem na bázi mědi (Cu je nějak účinná na dřevokazné houby), dělají se tak sloupy na telefon nebo na elektřinu, ale v zásadě lze impregnovat cokoliv. Životnost okolo 20 let. https://www.impregnacesobeslav.cz/vakuove-tlakova-impregnace Natírat se to pak nemusí, leda z estetických důvodů. První rok je to tak nepřirozeně zelené, ale pak to oprší a vyšisuje do docela příjemného teplého odstínu. (Nebo jak vidím Impregnace Soběslav nově umí i druhou barvící vrstvu olejové barvy, říkají tomu „Královská impregnace“ a to je… Číst vice »

PetrV

JIstě, vím, že takové metody jsou, a vím, že dříve se používaly i účinnější „sajrajty“. A asi takovou metodu použili i tady, protože to vydrželo „skoro“ 20 let.

Zrzek

Taky jestli seženete dostatečně velkou vanu na impregnaci nebo jestli jdou jednotlivě hranolky po impregnaci slepit?

Michal M

To se nedělá ve vaně, ale v kotli. 🙂
A do kotle se vejdou klády pro 14m vysoký sloup na 22kV vedení, což je snad dostatečná velikost dílu pro stavbu lávky.

František Šimek

Pokud má dnes lávka dřevokazné houby, pravděpodobně nebylo řezivo na její stavbu správně vysušené a naimpregnované (Wolmanit)

Jezevčík

To je obecná vlastnost dřeva a životnost nejde moc prodloužit. Dřevěná rozhledna v pražské zoo vydržela 10 let. Dřevěné ploty, střechy,… ty taky moc nevydrží. „Ekologické“ (levné) dřevěné domy mají prý životnost 30 let (jsou pod střechou oproti lávce). Ale nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci. Když vydíte zříceninu hradu, tak tam kamení je, ale po dřevu ani památky.

vlachjan

Zde jen pro představu jak bude vypadat docházka od autobusové zastávky do práce pro nebožáka, který by chtěl šetřit životní prostředí a měl tu smůlu, že pracuje na popačné straně „dálnice“ než staví autobusy: https://mapy.com/s/nojozedule Mimochodem, ne této straně je umístěn i provoz třídírny odpadů městských technických služeb. Ten „pouhých 300m“ vzdálený most vydá na kilometr dlouhou procházku. Inu podpora veřejné dopravy v praxi.

Martin

No pozor, a přes ten most ani nevede pořádný normový chodník…

Jmeno

Se mohou domluvit s dopravci ať bus staví i na druhé straně.

Frantík

Tak by ale asi měl přestoupit, ne?

Jmeno

Kdo by kam měl přestupovat? O kus dál je křižovatka, tak tam bus sjede z té hlavní a odveze lidi k halám na druhé straně silnici a pak zase bude pokračovat. Zajížďka na 3 minuty, ušetří to desítky milionů.

Milan

Tak logicky na zastávku v jednom směru člověk přijíždí a ze zastávky tzv. v protisměru zase odjíždí tzv. zpět.

Pak je otázka, jestli zastávky musí zůstat, tam kde byly dosud nebo i za cenu stavebních úprav, jistě levnějších než potenciální výstavba nové lávky, je nejde tzv. posunout k tomu nedalekému nadjezdu.

Jan Sova

No evidentně si to tam prolobovaly firmy z přilehlých průmyslových areálů. Pro obyvatele nedalekého Semetína to asi moc smysl nemělo. Nicméně překonat tu vozovku pěšky už dále směrem na Semetín lehce nepůjde. A ten v článku zmiňovaný chodník o 300m dále, ten tam teda nevidím.

Ivan_pha

Že by zapomněli na povrchovou úpravu?

I bez ní bych čekal, že dřevo vydrží déle.

David

Spíš podle mě zapomněli hezky po česku, že se ty věci musí taky udržovat a třeba čas od času ošetřit.

PavelX

Ano. Stačí se podívat i na jiné, nedřevěné mosty. Jednou se to postaví, ale aby tomu někdo občas, třeba 2x ročně, vyčistil dilatační spáry, to je asi moc práce. Viz most vedle: https://mapy.com/s/kulunufota

MiMa

dřevo vydrží déle ale potřebuje chránit před vodou ideálně nějakou střechou 🙂 https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:D%C5%99ev%C4%9Bn%C3%A9_mosty_v_%C4%8Cesku