Ve vršovickém depu vznikla nová učebna pro budoucí opraváře vlaků
Učebna ve vršovickém depu. Pramen: České dráhy
Do prvního ročníku nového oboru v září nastoupilo 19 chlapců a jedna dívka.
Do prvního ročníku nového oboru v září nastoupilo 19 chlapců a jedna dívka.
No to objevili Ameriku.. (-: v roce 1989 když sem opouštěl SOUŽ v Ostravě končili jsme tři třídy mechaniků a tři třídy elektrikářů…a lidí bylo dost a to takových škol bylo po republice vícero.. takže dvacet učňů ČD z bídy nevytrhne,si myslím..
Mohu se zeptat proč? Vždyť některé vlaky se vůbec neopravují. A ne proto, že by bylo málo lidí, ale proto, že to nemá význam. Teda samozřejmě pro dopravce, kteří tím jezdit nemusí.
Úspěšná transformace polistopadového vývoje, a likvidace účňovského školství.Dneska patrně návrat ke kořenům, kdy z principu forma učňovského školství ověřená staletími po 25 letém výpadku se vrací zpět.Výsledek je, že dobrý řemeslník je lépe placený než vysokoškolák s pavědeckým oborem s titulem magistra v oboru genderová vyváženost brouka pytlika 🙂 No a tady u dráhy to vidím, že kromě vyučení se pak mladý za pár roků v praxi zdokonalí, a soukromy sektor ho ná sledně přeplatí.A zůstanou jen neambiciozní a srdcaři, co nechodí do práce pro peníze, ale baví pot šmír a saze 🙂
Je to chvályhodné,pochopitelné (vše tu již bylo…) ale s tabulkovým platem mechanika nikdo díru do světa neudělá,zvlášť v Praze…
Asi není náhoda, že staví novou halu údržby v Chebu.
Halu mít budou, ale bez lidí
Pochybuji, že by z druhé strany hranice v Bavorsku, nebo Sasku nebyl zájem o kvalifikovaného mechanika/ zámečníka. Roční brutto mzda +- 40 tis. EUR.
https://www.stepstone.de/gehalt/Industriemechaniker-in-Betriebstechnik.html
Za mě opičárna s hořkým nádechem, protože tohle vše dráhy (ČSD) měly. Vše se zrušilo, machři od řemesla většinou po smrti. Teď to s velkou pompou za účasti stříhačů stuh budeme za velké peníze obnovovat.
Nebyl zájem. Po převratu už málokdo z mladých chtěl být solvina, kolbenkář, nebo lopata, jak byli některými dutohlavy tito lidé živící se rukama nazýváni.
V době, kdy, jak píšete, „tohle všechno dráhy (ČSD) měly „, se natočila úspěšná dětská veselohra „Šest medvědů s Cibulkou“.
https://www.youtube.com/watch?v=_psALZSOCkE
Teď v roce 2024, kdy dráhy byly donuceny to obnovit, tady zase máme „Šest střihačů s páskou“.
Doufám, že až na nádraží v Obratani vymalujou čekárnu a dosadí nové kovové lavice, přijede Kupka na střihání také.
Bude volební rok, takže by to mohlo klapnout.
Zapomněl jste na 15 kladívek
Ale nezapomněl…
Vy nevíte, že po malování pouze slavnostně střihá?
Stuha ale musí odpovídat Manuálu jednotného vizuálního stylu SŽ, Vydání 2.0 z 30.06.2020 – kapitola 15. „Speciální aplikace značky“.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/50158371/Grafick%C3%BD+manu%C3%A1l.pdf/6aa76339-9d67-4992-a0c2-9c514cf59d39?version=1.0#SPRAVA-ZELEZNIC_manual_v63.indd%3A.290491%3A12791
Kladívkový ceremoniál při zahájení se nasazuje pouze v případě akcí většího rozsahu, tedy pokud by malování předcházel alespoň nový štuk a byl by reálný předpoklad, že se u toho sejde alespoň 5 pozvaných osob a zástupci médií.
Je otázka zda-li vznikla nově nebo byla obnovena, ale učebnu pamatuji jako učeň elektro v roce 1991/1992, kdy jsme měli praxi na ONJ, které se dostavovalo…..
Zkrátka se vymalovalo a pořídil se nový inventář.
Co je na tom moderního, ví snad jen autor tiskové zprávy.
Záběr na dílnu taky nic moderního neukázal.
https://www.ceskedrahy.cz/sites/default/files/2024-10/ucebna_Vrsovice_02.jpeg
Akorát je zajímavé, že školní rok začal 2. září a slavnostní otevření bylo provedeno včera, 31. října.
Svěrák, kus železa a pilník. Odborný výcvik v prváku na učilišti před 50 lety.
Pilník a pilka jsou občas potřeba i dnes, když některé díly ve skladu jsou jen polotovary.
To nikdo nezpochybňuje, jenom tam nějak nelze najít tu zmiňovanou „modernu“.
Sám jsem, hluboko v minulém století, v prváku, u stejně vybaveného ponku, jak výše uvádí pan Cedník, také řezal a piloval kostku.
Pravda je, že naučit se základní věci není na škodu. Vědět třeba kam mají směřovat zuby pilového listu u pilky na kov také není k zahození 🙂 Jde o to, jakou dobu dnes takovému výcviku věnovat.
podepisuju 🙂
za nás nebyly tyhle „moderní“ šuplíky
(chtěl jsem napsat „zásuvky“ ale buhvíjak by to kdo pochopil 😀 )
Ministr neměl ve svém nabitém stříhacím programu jindy čas… 🤔😱😂
Jaká je potom platová odměna? Jen aby to nebylo 30 000,- hrubého..
Nejste vůbec daleko od pravdy.
Inzerát na pozici Mechanik kolejových vozidel (Plzeň) slibuje:
– průměrná mzda 36.000 Kč
– náborový příspěvek 200 000 Kč
…nicméně o pár kliků dál na vás vykoukne toto:
https://ceskedrahy.jobs.cz/assets/components/banner/images/Specialista_Mechanik_interni-2.jpg?v=202492493920
Hm, píše se tam s „průměrnou“ mzdou, takže v reálu bude při nástupu ještě méně, než je těch uvedených 31 klacků.
Takže vlastně klasika. Na nedostatek lidí si nejvíce stěžují ti, kteří jsou ochotní nejméně platit.
Tak přemýšlím, jak chtějí dráhy zajistit kvalitní péči o svá nová, drahá a elektronikou narvaná vozidla, když u pracovních pozic v údržbě nabízejí platovou úroveň prodavačky v Lidlu.
https://www.youtube.com/watch?v=TuDtpkVDh68
Dělníci obecně nepobírají nijak oslňující mzdy.
Ale technici ano (tedy většinou mimo státem vlastněné firmy ) A na té údržbě tam nepotřebují jenom lopaty, ale musí si i logy umět postahovat, když je to potřeba. Otázkou je co je budou učit po tom prvním ročníku, protože pilník je k vidění v prváku i na elektroprůmce. A vůbec to chlapcům neuškodí.
I když to většinou asi nedělá zámečník, ale elektronik.