Ve Velké Británii vyjel nový motorák, který má být spásou pro lokálky

Nový motorák pro regionální tratě. Foto: RVLRNový motorák pro regionální tratě. Foto: RVLR

Autoři nového vozidla považují za hlavní výhodu jeho nízkou hmotnost.

Britské sdružení firem v čele Eversholt Rail a Transport Design International začalo se zkušebními jízdami s novým motorovým vozem lehké konstrukce označeným jako Revolution Very Light Rail (RVLR). Jeho autoři ho považují za alternativu pro provoz na nepříliš využívaných regionálních tratích.

Nové vozidlo je podle jeho autorů cestou, jak přitáhnout více cestujících do vlaků za splnění bezpečnostních standardů běžných na železnici. Sdružení firem v britském Ironbridge otevřelo i malou testovací dráhu, kde zájemcům vozidlo ukazuje. Oznámilo to v tiskové zprávě.

Prezentační dráha vznikla na trati, kde byl zastaven provoz již v roce 1963. Jde i o symbolický výběr: právě na takové zaniklé tratě by mohlo být vozidlo v budoucnu nasazeno.

Karoserie osmnáctimetrového vozidla je vyrobena z recyklovaných uhlíkových vláken a využívá modulární konstrukci. Z hlediska pohonu je vůz hybridem baterie/diesel. Při rozjezdech, pohybu ve stanicích či pomalých rychlostech do 20 mil za hodinu (cca 32 km/h) jede vůz na baterie. Maximální rychlost je 65 mil za hodinu (cca 100 km/h). Vozidlo pohání motor Cummins 2,8 litru splňující normu EURO 6.

Vůz pojme 56 sedících cestujících, celková kapacita je 120 lidí. Vůz by měl vážit méně než tunu na jeden délkový metr, vývojáři hovoří o tom, že náklady na provoz budou konkurovat autobusům. Cena by se měla pohybovat kolem milionu liber (cca 30 milionů Kč).

Podle vývojářů je hlavní výhodou vozidla jeho nízká hmotnost 24,8 tuny, což je podle nich až o 40 % méně než u jiných podobně velkých vozů. „Čím lehčí vozidlo je, tím méně energie potřebuje a tím méně opotřebovává trať,“ uvedli autoři.

Zpráva o dokončení prototypu pro lokální a zapomenuté tratě přichází v době, kdy i České dráhy řeší náhradu za motorové vozy 810 a jejich mutace. Adekvátní produkt na trhu zatím není.

Nový motorák pro regionální tratě. Foto: RVLR%Nový motorák pro regionální tratě. Foto: RVLRNový motorák pro regionální tratě. Foto: RVLR%Lehký motorový vůz Revolution VLR Demonstrator. Pramen: Transport Design International

 

Tagy lehké vozidlo pro regionální tratě Revolution Very Light Rail VLR
290 komentářů