Šance pro lokálky? Ve Velké Británii vzniká nový lehký vůz pro méně vytížené tratě

Skříň prototypu vozidla VLR. Foto: Eversholt RailSkříň prototypu vozidla VLR. Foto: Eversholt Rail

Vývojáři očekávají, že by nové lehké vozidlo mohlo zachránit provoz na řadě lokálek. Bude kombinovat naftový a bateriový pohon.

Ve Velké Británii pokročila příprava nového železničního vozidla, které by mohlo najít využití zejména na tratích, kde je poptávka cestujících podobná jako u autobusů.

Konsorcium Revolution VLR (Very Light Rail) na sklonku roku přepravilo do areálu společnosti Quinton Rail Technology Centre v Long Marston skříň prvního prototypu vozu k finální montáži. Sdružení počítá s tím, že během prvních měsíců bude vůz hotov a začne jeho testování.

Sdružení vede společnost Transport Design International (TDI), jeho členy jsou také například University of Warwick, britský drážní úřad RSSV, leasingová společnost Eversholt Rail nebo výrobce motorů Cummins.

Obousměrné osmnáctimetrové vozidlo vychází z vozu ULR Express, které společnost TDI vyvinula v roce 2015 pro přepravu zaměstnanců v tureckém městě Konya. Cílem projektu je vytvořit vozidlo, které bude sloužit zejména na krátké vzdálenosti, kde je nyní zbytečné nasazovat  větší vozidla. Sdružení očekává, že je ideální zejména pro nevyužívané regionální tratě, aby mohlo nákladově konkurovat i autobusům. Jen ve Velké Británii sdružení vytipovalo 35 takových tratí.

Vývoj přichází v době, kdy i České dráhy hledají náhradu motorového vozu řady 810, který umožnil přežití řady lokálek.

Vozidlo je konstruováno záměrně co nejlehčí, aby došlo ke snížení provozních nákladů i opotřebování infrastruktury. Skříň je z kompozitních materiálů. Kapacita vozidla je 56 sedících cestujících, celková i se stojícími 120 cestujících. Vozidlo má kombinovat dieselový motor s pohonem na baterie. Cílem vývojářů je dostat se k ceně kolem milionu liber. Více informací o vozidle je na stránkách projektu.

Tagy lehké vozidlo pro regionální tratě Top Very Light Rail VLR
314 komentářů