Ve Velké Británii do sebe narazily v tunelu dva vlaky, zatím dvanáct zraněných

Srážka vlaků v Salisbury. Foto: TwitterSrážka vlaků v Salisbury. Foto: Twitter

V tunelu kvůli vykolejení vlaku přestalo fungovat zabezpečovací zařízení.

Zpět na článek
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JardaP

Dva dotazy na zde publikující profíky. Žádná ironie, jen mě tak napadlo (jako amatérského obdivovatele všeho, co se hýbe na mechanickém principu): 1) Jaká může být reakční doba v rámci úseku zabezpečovacího zařízení pro generální stop po zjištění takové události? Tady v tom případě bych si dovedl představit, že vzdálenost mezi vlaky byla minimální, případně, že vykolejená část zasáhla do profilu druhé koleje, po které jel ten druhý vlak bezprostředně po tom prvním. 2) Jaké jsou instrukce, nebo jak byste se zachovali, kdyby u trati gestikuloval civil ala “Zastav všemi prostředky”. Praporky a baterky s sebou obvykle každý nenosí, takže… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Strojvedoucí zastaví. „Návěst Stůj, zastavte všemi prostředky (kroužení praporkem, jakýmkoli předmětem nebo jen rukou [denní návěst]; kroužení svítilnou se světlem jakékoli barvy kromě zelené [noční návěst]) je viditelnou návěstí a přikazuje zastavit pohyb vozidel všemi dostupnými prostředky“.

Nikomu se, v případě omylu, nestane nic ….

czhunter

Salisbury, město proslavené sovětskými obdivovateli katedrál.

Ludva

No tady se to opět hemží “ skutečnými odborníky „. Přitom všichni komentují něco, o čem ale opravdu nic nevědí. Nikdo nemůže vědět co se tam přesně stalo. I to tvrzení, že ke srážce došlo kvůli poruše zabezpečovacího zařízení je dost odvážná. když vykolejí vlak a zasahuje do profilu vedlejší koleje, tak to, pokud je mi známo, žádné zabezpečovací zařízení nejistí. A přirovnávat toto k Moravanům, kde zemřel můj kamarád, to jste také zcela mimo.

Jiří Kocurek

Ptal bych se, co způsobil ten vykolejený vlak na zabezpečovačce, jestli (ne)přesekal kabely atd.
Ptal bych se, jak blízko byl ten druhý vlak, zda by fyzicky stihl zastavit, ikdyby zabzař zareagovalo za méně než 100 ms.

Bez těchto znalostí můžeme honit čarodějnice v Prachovských skalách na létajícím kanapi.

Jirka

Jakkoli by ten první vlak poškodil zabezpečovačku, nemohlo by to způsobit povolení jízdy druhého vlaku, princip fail-safe znají i v Anglii. Ptát se jestli zabzař reaguje za méně naž 100 ms je taky blbost, když je postavená vlaková cesta, tak mají kolizní směry prostě stůj a nemusí na nic reagovat.

Jirka

Ludvo, srážka z důvodu zasahování do profilu vedlejší koleje je prakticky vyloučená, protože šlo o vlaky ve stejném směru. Takže otázka „Jak se tam dostal ten druhý vlak?“ je více než příhodná, vzhledem k tomu, že zabzař má přesně tomu bránit. Zprávy jsou dost kusé a nejasné – např. tady z článku by vyplývalo, že se vlaky srazili v tunelu, ale z fotek vyplývá, že se srazili už před tunelem těsně za sjezdovou výhybkou atd. I ta zpráva o nárazu do překážky je lehce dementována jako nepodložená (i když je to pořád možnost). Dál NR uvádí, že vykolejil zadní vůz… Číst vice »

Jirka

Aha, tak je to venku: vlak z Londýna nezastavil na červenou, (prý) kvůli smyku.

Zdroj https://www.bbc.com/news/uk-england-wiltshire-59130769

Leinad

Jak přestalo fungovat zabzař? První vlak vykolejí, tak do něj pošleme další?
Úplná bloková podmínka nebyla vynalezena a Britové potřebovali následovat Moravany?
Doufám že závěr vyšetřování bude něco lepšího.

Jiří Kocurek

Moravany? Je vcelku škoda, že přenos kódu na hnací vozidlo není v celé sítí SŽ a na všech vozidlech, jak to mají Britové, vybaveny jsou i parní lokomotivy. https://cs.wikipedia.org/wiki/Automatic_Warning_System

Možná se to od roku 1948 mohlo stihnout i v ČR.

asfdbvcvatghnbvcx

AWS není přímo přenos kódu na hnací vozidlo. Spíš taková extrémně ořezaná verze německého PZB. Ten náš přenos kódu je mnohem sofistikovanější a potenciálně lepší, ikdyž je samozřejmě méně spolehlivý než toto.

Leinad

Nápad přenášet kód má hodně výhod, nicméně osekaná verze v ČSR to nevyužívá.
Pražské metro s podobně fungujícím ARS umí kódovat rychlost.

Jirka

Ono ARS funguje především proto, že jsou v metru všechny vlaky stejný a těch kódovaných rychlostí není mnoho. Na velké dráze by to nefungovalo z tohoto a mnoha jiných důvodů. I když TVM430 v Channel Tunnelu funguje nějak podobně, stylem rovnák na vohejbák.

Adamgolias

Když je zabezpečovací zařízení v síti SŽDC mimo provoz tak se vlaky zastaví , protože pokud se nepletu návěstidlo bez znaku je jako kdyby svítila červená. Jsou situace , kdy století staré předpisy jsou účinější než počítače , automaty , … . Vím prdlajs jak to bylo , ale havárie kvůli nefunkčnímu zabzař mi přijde , .. blbá.

Marana_CZE

A co takové Moravany? Tam ta nehoda byla způsobena kvalitním zabezpečovačem od monopolu AŽD. Jako, pokud zabzaři „zmizí“ vlak a není mu to vůbec divné… Tohle je něco, za by mě v prváku na programování nebo v druháku na automatizaci vyrazily…

Leinad

Jenže modrogumí objednávka zabezpečovačku takhle vypadala.
Udělejte software, který se bude chovat přesně tak, jako 100 let stará elektromechanika se všemi jejími vrtochy. Navíc udělejte zásobník tras.

Jiří Kocurek

Přesně, protože 100 let starý předpis tahle fungoval. Tak to podle něj nastavíme, chyba se stát nemůže.

PS: Co má udělat řídící jednotka motoru, když ztratí údaj o poloze plynové páky/pedálu, zastavit okamžitě motor?

Leinad

Co já vím, tam je hodně proměnných.
Jestli ten plyn slouží zároveň jako živák, a chování stroje je o hubu (cirkulárka, kráječ chleba,…) tak ano ztráta plynu = zastav.

Krátkodobý výpadek informace o plynu si dovedu představit, že bude tolerován (na lokomotivě ve vícečetném řízení) ale i tam se rozhodně samo nepřidává a při delším výpadku ubrat na 0.

Vbb

>ale i tam se rozhodně samo nepřidává
To jste ještě nejel s řídicím systémem Lokel 🙂

Vbb

Myslíte, že dodavatel (libovolný, třeba Siemes) může jen tak sám od sebe implementovat nějaké funkce, které nebyly v zadání?
Dovolil bych si poznamenat, že si nepovídáme o čínském mobilním telefonu „čím víc pásků, tím víc adidas“, ale o zabezpečovacím zařízení, kde se musejí veškeré funkce ověřovat. A protože aplikovat úplnou blokovou podmínku do reléového řešení stanice bylo velmi obtížné, tak to odběratel nechtěl ani po křemíku. Monopol s tím nemá nic společného, nechtěl by to ani po Siemensu.

Miroslav Zikmund

A co strojvedoucí samostatně jedoucí lokomotivy nereagující na návěst „stůj, zastavte všemi prostředky“ …. ? Za to může taky kvalitní zabezpečovač monopolu ….

Jiří Kocurek

“ Vím prdlajs jak to bylo“ ale vím přesně, že počítače stojí za vyliž ****, zlatý 100 let starý předpis.

Adamgolias

Vy máte potíže s česky psaným textem? Můj příspěvek je ve smyslu nefunguje navestidlo- stojím . Návěstidlo nefunguje protože: tisíc a jeden důvod. O těch důvodech opravdu nevím nic . To je prostě konstatování. Ovšem všeznalkum vašeho typu ( soudě podle množství příspěvků k jakémukoliv tématu od vzducholodi přes stavbu odpočívadla až po jasnovidectví ) co v každé větě vidí důvod pro podsouvání nevyřčeného i když jste nepochopil o čem píšu stačí i jen pouhé ,,konstatování,, ke konfliktní reakci . Tak tedy i pro pomalejší , konstatuji , že nevím jak funguje zab.zař. , nevím co nehodu způsobilo , vím… Číst vice »

Leinad

Jenže v historii byly případy, kdy návěstidlo fungovalo správně a ukazovalo jasný signál (volnoznak) a za ním byla obsazená kolej. Viz třeba zmiňovaný případ v Moravanech.

Marek Kováč

Zasr*ný Český dráhy, další nehoda za multiministra Havlíčka. Ještě, že končí, tolik nehod nikdy nebylo. (Ironie off – asi tak nějak by bohužel vypadalo 50 % komentářů na Novinkách)

Lukáš Chytil

A co to má společného s tímto článkem a tímto serverem?

Dodo

Zpráva je tam také, na Havlíčka si ještě nevzpomněli.

Poudy

Tak proč najdete komentovat tam?