Ve Švýcarsku vyjel první elektrobus s přívěsem

Elektrobus s přívěsem. Foto: Zugerland VerkehrElektrobus s přívěsem. Foto: Zugerland Verkehr

Dopravní podnik připojil k elektrobusu Solaris přívěs HESS.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
superhero

V tom vleku je nějaká oddělená první třída? Možná by to mohl způsob dopravy pro lidi, kteří by se jinak do autobusu styděli.

Michal J

Ne, je tam generátor…

Nový cestující

Snad poslední přívěs si pamatuji u tramvají v Ostravě. A není to až tak moc dávno.

Kubrt

Ano, to byly novodobé VV60LF.

Miloš

Přívěsy jsou zvláště v Německu běžná věc. Firma Hess má s výrobou dlouhodobé zkušenosti. Existuje více typů. Mají spočítáno, že je výhodnější v době potřeby připnout vlek, než jezdit s poloprázdným dlouhým a těžkým vozem stále. Stačí jeden typ autobusů ale varianty jsou podle potřeby. Vleky jsou moderní, lehké, mohou mít řiditelné obě nápravy. V ČR se bohužel vleky nyní neprovozují. Nejznámější byly za autobusy RO, RTO a někdy je tahaly ve městech i trolejbusy. Po zavedení kloubáků se vleky rozprodaly. Využívala je zemědělská družstva pro převoz zaměstnanců a brigádníků, ale ty už většinou tahal nějaký traktor většinou ZETOR. To,… Číst vice »

Kamui

Ale je zajímavé, že u tramvají se od konceptu vleků/spojování více motorových vozů u nových vozidel zcela upustilo.

P_V

Krátká tramvaj je přežitek z 19. století, kdy autobusy neexistovaly nebo nebyly použitelné. Kam stačí krátká tramvaj, tam by stačil i autobus, který je levnější. A dlouhá tramvaj je zas výhodnější než dvě spojené, veze méně železa a vzduchu.

Kamui

Tak teoreticky můžou zdvojené (ztrojené) tramvaje jezdit v pracovní dny ve špičce, a jinak sólo, a vozy které zrovna nejezdí můžou mezi tím třeba na údržbu. Řekl bych, že by to vodlo k lepšímu využití vozidel. Já vím – v praxi to mnohde (zdravíme Brno) dopadlo tak, že vznikly B vozy nezpůsobilé k samostatnému ježdění, ale přiznám se že nechápu proč.

Leinad

V Praze vznikaly „motorové vleky s kabinou“ hlavně úsporami. Nedával se jim tachograf atd., takže jely ale neměly řídit v provozu.

Kubrt

Však i u těch a-t-busů se jedná o početně marginální specialitku, kloubáky jsou mnohem početnější, než soupravy s vlekem.

Milan

melete nesmysly: 1.) např.nejen Olomouc kupuje nekloubové tramvaje stále a spojuje je do dvouvozových souprav, a to zde dokonce z části vozů skládá soupravy obousměrné – když se dva vozy s jednou kabinou řidiče a třemi dveřmi v pravé bočnici a dvoumi dveřmi v levé bočnici spojí k sobě záděmi ( https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2013102801 ) 2.) Brno spojuje do souprva dokonce: a) 1 dvoučlánkovou tramvaj Vario LF2RE + jednu nekloubovou Vario LFRE ( https://foto.bmhd.cz/foto/389240?searchParameters%5BcarOperatorId%5D=43&searchParameters%5BcarTractionId%5D=1&searchParameters%5BcarMode%5D=b%C4%9B%C5%BEn%C3%BD+v%C5%AFz&searchParameters%5BcarMainTypeId%5D=73&searchParameters%5BcarSortOfPhotoId%5D=v&searchPresenter=Gallery%3AStructuredPhotoList&listUrl=https%3A%2F%2Ffoto.bmhd.cz%2Fdpmb%2Ftramvaje%2Fpragoimex-k2%2Fvozy%3Fpage%3D54&searchOrder=date#photo ) b) 2 dvoučlánkové tramvaje Vario LF2RE ( https://foto.bmhd.cz/foto/18031?searchParameters%5BcarOperatorId%5D=43&searchParameters%5BcarTractionId%5D=1&searchParameters%5BcarMode%5D=b%C4%9B%C5%BEn%C3%BD+v%C5%AFz&searchParameters%5BcarMainTypeId%5D=73&searchParameters%5BcarSortOfPhotoId%5D=v&searchPresenter=Gallery%3AStructuredPhotoList&listUrl=https%3A%2F%2Ffoto.bmhd.cz%2Fdpmb%2Ftramvaje%2Fpragoimex-k2%2Fvozy%3Fpage%3D3&searchOrder=date#photo ) či EVO2-Drak ( https://foto.bmhd.cz/foto/395594?searchParameters%5BcarOperatorId%5D=43&searchParameters%5BcarTractionId%5D=1&searchParameters%5BcarMode%5D=b%C4%9B%C5%BEn%C3%BD+v%C5%AFz&searchParameters%5BcarMainTypeId%5D=72&searchParameters%5BcarSortOfPhotoId%5D=v&searchPresenter=Gallery%3AStructuredPhotoList&listUrl=https%3A%2F%2Ffoto.bmhd.cz%2Fdpmb%2Ftramvaje%2Fpragoimex-evo%2Fvozy%3Fpage%3D17&searchOrder=date#photo ), přoi čemž soupravy dvloučlánkové a nečlánkové tramvaje jsou dlouhé cca 35m (22,5m +… Číst vice »

Pavel P.

Máte pravdu, že jak Brno, tak Olomouc spojují kratší tramvaje do souprav. Důvodem však není nemožnost koupit delší soupravu, důvodem pro spojování je dílenské zázemí. V případě Brna je možné servisovat článkovou tramvaj délky cca 30 m, pro provoz delší článkové tramvaje by bylo nutné investovat do údržby, což je kvůli 2 linkám z 11 nepraktické. A to nemluvím o flexibilitě a unifikaci vozového parku (např. EVO 2 mohou jezdit na lince 1 ve dvou, na lince 4 sólo). Olomouc má podobný problém. Má pouze jednu starou vozovnu a ta není vybavená pro servis dlouhých vozů, výsledkem je tedy provoz… Číst vice »

Jiný Petr

V přívěsu za RTO jsem jezdíval s rodiči do Prahy – krásné vzpomínky na vlečňák 🙂

Nový cestující

A ten pocit, být na těch předních místech 🙂 nádhera. Ostravsko 70/80 léta.

Pája

Já se synem vloni. Za trolejbusem 9TrHT. Jezdí to o svátcích a ty první sedačky vleku jsou u dětí nejvíc oblíbené. Ale tenhle konkrétní Jelcz vydával pro mně nezvyklé zvuky při brždění/odbrždění.

Pája

Jen doplním – některé DP měly vleky společné pro autobusy a trolejbusy. A kromě Jelcz neměly vytápění.

Karel

Myslím, že některé vleky měli název Sodomka.

Zlámalík

Karosárna Sodomka byla předchůdcem toho, co byla Karosa a nyní je Iveco Vysoké Mýto. Jen soudruzi jejich nadějné úsilí poněkud překazili, jako vlastně všechno.
https://www.idnes.cz/auto/historie/josef-sodomka-designer-karosar-vysoke-myto-karosa.A200208_164841_auto_ojetiny_fdv

Dálnice

Jelcz P-01E, generace 2

Pavel

Jak je to s ridicskym opravnenim? Predpokladam, ze je potreba ridicak na skupiny D+E. Coz velke mnozstvi ridicu mhd nema. Ale ve Svycarsku asi ano. U nas by zavedeni techto busu bylo nemozne. Zlate kloubaky 🙂

P_V

V čem je to výhodnější proti kloubáku? Domníval jsem se, že vlečňák je přežitek z dob, kdy ještě nebyla zvládnuta technologie kloubového spojení.

V_P

Odpojitelnost

Kubrt

Vlečňák se dá odpojit. Ovšem netuším, jestli se to dá nějak vyčíslit – jestli třeba úspora na trakční energii proti (polo)prázdnému kloubáku zaplatí stavbu malé série vlečňáků. I když – možná to ti Švýcaři berou tak, že vlečňáky mají a jezdí s nim, dokud to půjde.

Pája

Vyčíslení u autobusů na naftu a trolejbusů mají. Některé trolejbusové vleky mají dokonce booster, ale ty nasazují jen na opravdu kopcovitých linkách, protože jsou pochopitelně dražší.

Jenkings

S nejvyšší pravděpodobností to, že se dá operativně měnit kapacita podle poptávky v podstatě kdykoliv.

Qaws

Takže v případě extremní poptávky zvládne i 2 vlečňáky…?

qěcy

Třeba 3.

P_V

To už by překročilo nějakou tu maximální délku soupravy. Nevím jak to mají ve CH, u nás je to 18,75 m.

platamond

Trolejbus 59 říká něco jiného, myslím, že má necelých 24 m…

Leinad

Na výjimku a s cedulemi jako „pozor vybočuje.“

P_V

Ve vyhlášce 209/2018 je pro tříčlánkové autobusy max 22m. Furt málo 🙂 Nevím proč to nenovelizovali, když jediné takové vozidlo v tuzemském pravidelném provozu je delší. To je pak vyhláška k ničemu.

Ondra K.

Nejspíš vedení DPP potažmo Prahy naznalo, že zařídit si výjimku bude výrazně jednodušší. Ostatně, v nultých letech byla snaha navýšit délkový limit pro tramvaje, a novelizace vyhlášky tehdy zabrala snad víc jak 5 let.

Jiří Kocurek

Nakonec to prosadilo Brno, aby mohly jezdit trojčata. Ať už Vario+VV60LF+Vario nebo snad i 3x T6 a zamozřejmě VarioLF2 ve dvojici.

Paja

Nojo, Brněnská Trojčata. Přiznám se, že jsem se párkrát svezl i když jsem zrovna nikam nemusel. Normálně to nedělám. Už trojice nejezdí….

P_V

V té vyhlášce je nyní 65 m pro tramvaj, což je rezerva dostatečná 🙂 To v pravidelném provozu jezdilo snad jen v Praze na sídlišti v Ďáblicích, když tam ještě nebylo metro a kvůli rekonstrukci byla dlouhá jednokolejka.

Jan

V Austrálii klidně. Road train.

Karel

To zvládnou pouze provozovatelé pouťových atrakcí a cirkusů.

Bram

Třeba vyšší kapacita oproti klubáku, možnost odpojení přívěsu mimo špičky. A v případě nepříznivých povětrnostních podmínek (sníh, náledí), kdy lidé budou raději v autobusu stát, než aby spoj nejel vůbec.

Jan Sova

Naopak, v zimě na sněhu nastoupit do vleku, ať to tak nesáňkuje….