Ve Švýcarsku otevřeli nový úzkorozchodný tunel na dráze zapsané v UNESCO
Nový (vlevo) a původní tunel Albula. Foto: swiss-image.ch/Andy Mettler
Původní tunel bude sloužit jako evakuační.
Původní tunel bude sloužit jako evakuační.
Navštívil jsem místo minulý měsíc, citlivý přístup k okolní přírodě, precizní organizace celé stavby a navazujicího zpracování vytěženého materiálu.
Ono to celé funguje o dost lépe, když se vše směřuje ke zdárnému výsledku. Né jak zde, kdy se od počátku přemýšlí jak co ošidit a jen maximalizovat zisk stavebních firem.
Je to tragické,smutné srovnání přístupu k velkým dopravním stavbám u nás.Státem zajištěné dozory nekonají a nechávají promrhávat peníze daňových poplatníků!
Tak to je určitě vyškrtnou z UNESCO. Kdo to kdy viděl místo opravy postavit něco nového…
A oni jej (kromě koleje tedy) neopraví? Nechají únikovou cestu chátrat?
Je otázka, v čem to chátrání spočívá. Jestli třeba v tom, že do toho hodně zatéká, tak to možná není dlouhodobě udržitelné pro železniční provoz, ale jako únikový tunel to stačí.
Opravi 🙂 Bude z toho unikova cesta kombinovana s cyklostezkou 😉
To se nikdo neozval, že staví něco nové v památkově chráněném prostředí? 😀
Krajina kolem je památkově chráněná?
Švýcaři nejsou hloupí. Věděli že to bude stát hodně peněz a úsilí, tak si vedle udělali jeste jeden tunel, je nový a tím odpadá spousta problémů s různými normami a předpisy, odpadá pracná nákladná rekonstrukce a mají k dispozici ještě jeden tunel.
A jako bonus mohli vedle stavby pořád jezdit.
A nemuseli řešit dilema, zda má inejktážní stroj z tunely vyjet pokaždé, když jede vlak a pak zase pracovat dál, jak tu kdosi navrhoval pro opravu tunelu v ČR.
Sledoval jsem celou výstavbu. Měli to geologicky velice pestré. Nejvíc mne zaujala část stavby, kdy horninu v okolí výstavby zmrazili, prorazili, vybetonovali, vystrojili. Klobouk dolů 🎩
U nás používáme jen první polovinu. Prostě zmrazíme každou změnu – viz Výtoň, železniční most
Jak píšete, taky jsem to sledoval (vznikl i dokument). Zajímavé, co vše museli vyřešit.
P.S.: Pro tvůrce článku: Tunel je mezi stanicemi Preda a Spinas (nikoliv Spina).
Díky za upozornění
Někdo z Engadinu je tu u nás?
Mě přijde pozoruhodné že před 120-ti lety ten starý tunel stavěli jen 3,5 roku. Viz. Die Bündner Kulturbahn historic RhB 2019 s. 51 https://www.historic-rhb.ch/magazin-archiv.html
V Česku by se to:
za a) opravilo
za b) ignoroval by se stav ale stejně by se to opravilo
za c) zastavila by se doprava
d) by sa postaval tunel na 1435 mm a zvyšok trate by sa nákladne prerozchodovával na 1435 mm, pričom by na trati jazdili rôzne staré ojetiny, lebo rozchod 1435 mm jej dôležitejší ako moderné vozidlá
Není třeba, existují vlaky které mají podvozek který umí změnu rozchodu. Nevim jak na Rhetske dráze ale možná že Švýcaři něco takového mají.
Ano, mezi Montreux (MOB) a Interlakenem (BLS) je provozována tato souprava https://www.bahnonline.ch/29189/der-goldenpass-express-faehrt-wieder-durchgehend-von-montreux-nach-interlaken/
Další Človák, co nemůže rozdejchat Liberec…
Proč Slovákům ten Liberec tak moc leží v žaludku? 😀
Že by nějaký ten komplex?
Povedzte: Bez zmeny rozchodu by sa tunel robit nemusel, hej?
Když neznáte stav podloží ve kterém je tunel udělán, tak je to bezpředmětné. U nás tam ve většině případů musíme narvat tuny betonu, aby tunel nespadl na hlavu. Dost pravděpodobně, když se vyplatilo vedle postavit nový, to v podstatě jen prorazili, zatímco původní by v podstatě museli vyztužit, plus podle vjezdu je i užší, takže třeba i zvětšit.
a) je správně. Protože nemáme tak dlouhé tunely.
A protože ve Švýcarsku nechtěli na dlouhou dobu zastavit dopravu (NAD v zimě nemožné) tak postavili tunel vedle. Tipl bych si za 100 let (při nějaké generálce), že si tunely své role prohodí a starým tunelem se bude zase na chvíli jezdit.
za d) nikdy v historii by se to ani nepostavilo
Obávám se, že c). A ještě by se zdůvodňovalo, kolik se tím ušetří.