Ve Švýcarsku omezili provoz v pátém nejdelším tunelu světa, zatéká do něj
Vlak po výjezdu z Lötschberského tunelu po průsaku vody. Foto: @MMeschenmoser/Twitter
Společnost BLS musela na několik dní omezit provoz v Lötschberském úpatním tunelu. Důvodem jsou velké průsaky vody, které ohrožovaly bezpečnost
Tolik chvály na Švýcarsko a ejhle – kdepak švýcarští soudruzi udělali chybu? Tunely jsou běžně a již delší dobu stavěny v hydrofobním režimu, tedy nemá do nich jak zatékat, když se vše dělá pořádně a izolace nedegraduje a není možné ji jinak destruktivně narušit. Ostatně hydrofobní beton (pro vodní stavby) je pojem… Docela by mne zajímala příčina. Geologickou nestabilitu lze ale dobře předvídat, testovat a stavebně technologicky do značné míry eliminovat, ale vždy s kontrolními čidly průniku vlhkosti.
Kdepak tunel, ale ta lesklá okna od funkčních stěračů a ostřikováčů 😉
Výměna gumiček musela rychle následovat. Bahnitá voda s abrazivními minerály dokáže i zničit zdánlivě lesknoucí se okna.
Jo voda, ten živel zemský si cestu najde vždy tu nejschůdnější 🙂
„Omezen je také provoz autovlaků“
Ty ale jezdí starým tunelem mezi Kanderstegem a Goppensteinem.
Nikoliv úpatním tunelem mezi Frutigenem a Vispem.
Jenže vlaky z LBT jsou odkloněny přes starý Lötschberg. Kvůli omezené kapacitě trati nabírají autovlaky až 90minutová zpoždění (a něco možná odřekli).
Myslím, že Švýcaři vědí, co jim kudy jezdí. 🙂
vzpomeňme, co tamní geologické poměry udělaly „o patro výše“ při ražbě toho prvního 🙁
Ale to byla silně lidská chyba, geologické poměry byly jaké byly –> “ Katastrofu způsobil špatný odhad mocnosti a polohy sedimentační vrstvy, kdy se předpokládalo, že se nachází až o 100 m níže v údolí. “ Tady se teprve uvidí až co zjistí BLS
O patro vejš je 1200 m nad mořem. Přízemí je 654 až 777 m nad mořem. Příčemž nový tunel se tomu údolí zcela vyhýbá, vede asi 2 km na západ od toho starého sesuvu. „Dvojkolejka“ nového tunelu končí dokonce 5 km před oním místem, pod horským masivem.
Poslední odstavec překvapí.. to bych tipoval někde na východ od Chebu a ne ve Švýcarsku..
Prioritu dostal Gotthardský tunel.
Slyšel jsem, že v referendu se odhlasoval jednokolejný tunel, pak zjistili, že potřebují koleje dvě, a tak to sice na druhou kolej nějak připravili, ale nedokončili, aby neporušili závazek postavit jednokolejný tunel.
Tuhle informaci ale nemám ověřenou.
Nebylo to spíše tak, že majoritním vlastníkem je od počátku dráhy přes Lötschberg kanton Bern, který byl už při stavbě původní trati na přelomu století motivován udržením přepravy přes Alpy a tím posílení ekonomiky v oblasti Bernu a prostě nyní na tak nákladnou stavbu neměl dostatek financí a proto se rozhodli předběhnout gotthardskou dráhu alespoň jednokolejným tunelem i když vlastně to spíše nadělalo provozní problémy (velmi krátká okna, do kterých se musí nacpat velké množství vlaků, a zejména dlouhé tranzitní kontejnerové vlaky jsou při nestihnutí převedeny na původní trať na kterou nemají bez přípřeže dostatek výkonu)?
Wikipedie mi nachází tedy jiné vysvětlení.
V Absurdistánu by nevyšla ekonomika a dál se jezdilo horem. Teda, monopolisti by tu trať v kuse opravovali a zabezpečovali, takže by tam byly roky výluky. Dálnice by nebyla, tak by lidi prostě jezdili autem přes Montreaux.
absurdistan je hlavne plny pritroublych bambulu, kteri maji nutkani se srovnavat se zemi s nejvetsim hdp na hlavu na svete a velehorami a pozadovat podobne vydobytky i tady.
ale ano, kdybyste mel tunel se 7600 cestujicimi denne, kterym po zrychleni odvozi 13 000 lidi, tak by mu ekonomika zrejme vysla i tady. treba ve slavnem tunelu mezi prahou a berounem mate sanci urvat nizke tisice lidi denne, s pribrami a civilizovanym mnichovem mozna liznete k peti tisicum…
podivejte se na statistiky: https://www.srf.ch/news/regional/bern-freiburg-wallis/wegen-teilausbau-loetschberg-basistunnel-wird-monatelang-gesperrt
Danke für Link, Georg, hier ist aber auch in der Diskussion meine Meinung besagt..
V Absurdistánu kupodivu ekonomika vyšla. A to jak pro Ejpovické tunely, tak pro Beroun.
A jinak tuto zprávu dále ignorujte: https://zdopravy.cz/prulom-ministerstvo-dopravy-schvalilo-tunely-u-budejovic-budou-nejdelsi-v-republice-8083/
To abyste mohli brečet nad rozlitým mlíkem, které je stále ve sklenici.
Ale co to dalo za práci… Dodnes to někteří špatně nesou…
no hlavni pruser je ze se pred 10 lety pripravy zastavily a odmitlo se prisypat z narodniho, protoze dnes se mohlo uz realne stavet.
(i mnohem kratsi tunel u plzne povazuju v nasich podminkach za maly zazrak a chybu v matrixu,)
Peněz nemá neomezeně ani Švýcarsko.
Oni je neumí natisknout ehm tedy kvantitativně uvolnit? Jako Evropská centrální banka? No jejich problém že nechtěli do EU 🙂
Ve Svycarsku se podle mě po krizi taky brutálně tisklo. Vždyť drželi kurz několik let pevně k EURu, což jinak než tisknutím peněz ve stejném tempu jako to dělala ECB a FED ani nejde. Kurz CHF je k EUR a USD víceméně stejný. Četl jsem rozhovor s šéfem Credit Suisse, kde říkal, že Švýcarsko je ekonomicky v EU a nikdy z ní „vystoupit“ nemůže. Protože obchodní výměna se státy mimo EU je směšně malá. Obchod s Čínou je stejný jako s německou spolkovou zemí Bádensko-Würtenbersko a třeba obchod s Kanadou stejný jako s rakouskou spolkovou zemí Vorarlbersko. Švýcaři totiž kouknou… Číst vice »
Takže to EU reálně patří i bez členství v ní a eura? Dobré vědět že to jde 🙂
Je také dobré vědět, že tento typ nečlenství v EU i tak znamená řízení se značnou částí pravidel EU, ovšem bez možnosti je jakkoliv ovlivnit.
Počítáme-li délku nejdelšího tubusu, tak ani mezi železničními tunely se Lötschberg na 4. místo nedostane. Gotthard Base Tunnel (57km) > Seikan Tunnel (54km) > Channel Tunnel (50km) > Yulhyeon Tunnel (50km) > ? > Lötschberg Base Tunnel (35km)
Díky za upozornění, na Yulhyeon jsem úplně zapomněl.