Dopravci Železnice Zprávy

Ve středních Čechách nesmí kvůli suchu vyjet parovky. Dráhy nasadí Bardotku

Jednou z největších akcí ČD Nostalgie je setkání parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek. Foto: Jan Sůra
Jednou z největších akcí ČD Nostalgie je setkání parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek. Foto: Jan Sůra

Suché léto začíná mít vliv i na provoz historických parních vlaků. Kvůli vyprahlé krajině a nebývalému počtu požárů začínají vyhlašovat první kraje soubory omezení, jejichž součástí je i zákaz provozu parních lokomotiv. Děje se tak na základě doporučení meteorologů a hasičů.

Jako první k zákazu sáhly Středočeský kraj a Praha, na což musely zareagovat České dráhy. Sobotní nostalgický vlak mezi Lužnou u Rakovníka a Berounem tak nepotáhne parní lokomotiva nýbrž diesel. Dráhy nasadí rovněž letitou Bardotku 749.250.

Takzvaná doba zvýšeného nebezpečí vzniku požáru platí až do odvolání. Nejnověji se připojil i Královéhradecký kraj, dá se přitom čekat, že přibudou i další hejtmanství. Výstraha Českého hydrometeorologického ústavu se totiž týká i Ústeckého a Libereckého kraje.

Podobně narušovalo sucho akce železničářů i v minulosti. Roztopených parovek se například nedočkali návštěvníci Pražského dne železnice před dvěma lety, před pěti lety platil zákaz parovek na jihu Čech. V dobách pravidelného parního provozu se jako jedno z opatření používaly široké průseky kolem tratí. Ty ale dávno zarostly, dřeviny se od 80. let dostaly až těsně k drážnímu tělesu.

Pokud jde o požáry, mají hasiči za sebou nebývale bohatý víkend. Během soboty a neděle vyjížděli celkem ke 207 požárům (v sobotu jich bylo 128 a v neděli 79), přitom dlouhodobý denní průměr je 47 požárů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ani „Kolešovka“ nebude do odvolání jezdit v parní trakci, ale „hektorem“ v reklamním nátěru = viz https://www.facebook.com/KHKD.CZ/ – cituji: „KOLEŠOVKA 2018 Kvůli suchu a zákazu jízd parních lokomotiv ve Středočeském kraji bude do odvolání v čele vlaků Kolešovky motorová lokomotiva. Hektor T 435.0509 (720.509) ze sbírky spolku Posázavský Pacifik byl vyroben před šedesáti lety v pražské lokomotivce ČKD, v roce 1958. V roce 2015 obdržel elegantní lak podle vzoru průmyslových lokomotiv této řady určených pro export. Dočasně byl opatřen reklamními polepy sponzora obnovy laku. Více informací k sobotním jízdám najdete na http://kolesovka.eu/parni_vlaky_18/ http://www.hzscr.cz/…/aktuality-vystraha-zvysene-nebezpeci-… “ Provoz parní lokomotivy v čele vlaků… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na lokálce v okolí Telče parní vlaky o víkendu skutečně jezdily, a protože tam před víkendem i trochu zapršelo a do následujícího víkendu snad ještě zase sprchne, mělo by „Parní léto 2018“ s lokomotivou 310.093 proběhnout podle plánu v parní trakci (včetně výstavy lokomotiv ve dnech 11. a 12. srpna 2018).

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Zaplať Bůh za tu „letitou Bardotku 749 250“-kéž by jich bylo více….Aspoň by se cestující nemuseli příště válet po podlaze v jakémsi EC při vypnutí TV kvůli požáru u trati a když nefunguje „klimatizace“v modernách….

aldik
Host
aldik

A jak to dělali kdysi, když jiný typ lokomotiv nebyl než právě jen ty parní? 🙂

PP
Host
PP

No jednak to bylo vysekané, což je i v článku a taky jezdily kropící vlaky, nebo se do vlaků přidávaly kropící vozy.

K.S.
Host
K.S.

No vím že se kropily ulice, ale okolí tratí? To se mi nějak nezdá, máte odkaz, fotku, nebo výkres takového vozu? Celkem by mne to zajímalo.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Proti požárům se nic takového běžně nepoužívalo – kropicí vlaky sloužily k postřikům drážního tělesa a jeho nejbližšího okolí, aby tam nerostla „buřina“

PP
Host
PP

Dnes se s již historickým požárním vlakem setkáte na území ČR a SR velmi sporadicky. Vypravuje se při nejrůznějších nostalgických jízdách parní trakce a posádku tvoří zaměstnanci dep, ke kterým je na posilu přiděleno několik lokálních dobrovolných hasičů.

https://www.pozary.cz/clanek/10139-historicke-pozarni-vlaky-v-ceskoslovensku/

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vedení požárních vlaků má dva základní problémy (samozřejmě kromě značných nákladů na jejich vedení), kvůli nimž byla brzy hledána jiná efektivnější řešení:
– za parním musejí požární vlaky jezdit na odhlášku, což v případě delších mezistaničních úseků může způsobit, že oheň se stihne rozhořet až příliš, než k němu požární vlak dojede, a je-li takových zahoření v jednom úseku víc, jejich likvidaci lze stíhat jen obtížně,
– nutnost vedení požárních vlaků ve sledu za parním vlakem jako prvních může zcela rozvrátit jízdní řády pravidelných vlaků.

Petr.R
Host
Petr.R

je globální oteplování, pamatuji dobu mládí kde jsme se třeba koupali tam je jenom kaluž a dalo se jezdit i autem bez klimy, dnes ne.

K.S.
Host
K.S.

Nejen to, psal jsem o tom níže.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Především vždy na jaře (v březnu, když sešel sníh) vyhořely v lesích „úhorky“ a mimo lesy terén v nejbližším okolí trati, takže takže nic staršího než rok nestačilo ve větším množství narůst a velké požáry díky tomu téměř vůbec nevznikaly – a ty menší bylo možno uhasit vcelku snadno. A u polí se před sklizní v létě držely požární hlídky, které hasily oheň vždy hned v zárodku.

K.S.
Host
K.S.

Poděkujte mimo jiné zemědělcům že z krajiny zmizela zádržná schopnost asi 4mld kubíků.

To
Host
To

a že prodali svoji půdu skladníkům

K.S.
Host
K.S.

Nejenom, respektive jejich dopad je poněkud menší než likvidace krajiny moderními postupy, které až nezdravé množství lidí pod různými fetišismy uctívá. Vzhledem k tomu jaké jsou ceny a dotace je na trhu příliš mnoho plodin a tedy se zbytečně pěstují, jinak by nebyly třeba dotace, či by se zemědělci přeorientovali na něco jiného. Například z nevýnosných krav na výnosnější kozy atp. Ten sklad napáchá mnohem méně škody než špatné hospodářství vedoucí k degradaci půdy, narovnávání koryt, vysoušení mokřadů, rušení mezí a remízků atp.

Petr
Host
Petr

Parovka? To je nějaký nový termín? Něco jako odpočívka?

To
Host
To

Neměl autor na mysli tvarovku? Nemyslím teď tvarohovku, ale tvarovku…

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Buďte rád, že to nepsal ten z Liberece, ten by ještě připsal, co si o tom myslí Bohouš Golda 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

Tez me to zaujalo .. to je uz po druhé, co na zdopravy vidím „parovka“.

Slyším ten pojem poprvé, a to se kolem mašinek motám už dost dlouho.

To
Host
To

Nemohou vyjet parovky, proto dráhy nasadí tvarovky

Michal
Host
Michal

Možná to bude moravski, krátké a zase trochu odkazuje na Lašsko…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Civilové“ slovo „parovka“ či „párovka“ jako výraz označující parní lokomotivu používají úplně běžně – jen ovšem obvykle právě s dlouhým „á“ …

Jen tak
Host
Jen tak

Nu dobra… budu si muset na tohle podivne slovo zvyknout.

Brrr 🙂