Ve hře o vlaky Klatovy – Beroun zůstaly jen ČD. Kraj chce, aby zlevnily o třetinu

RegioPanter pro Plzeňský kraj na okruhu ve Velimi. Foto: Škoda TransportationRegioPanter pro Plzeňský kraj na okruhu ve Velimi. Foto: Škoda Transportation

České dráhy jsou jediným dopravcem, který zůstal ve hře o zakázku na provoz osobních vlaků linky P2 mezi Klatovy a

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Thom

To je fakt férová soutěž, když se prodlužuje termín tak dlouho, až se přihlásí jiný – vhodnější dopravce… to si můžeme také vyložit tak, že se čeká na dopravce, který dá vyšší všimné…

Souprava

Tohle je regulérní a nechutné vydírání ze strany drah…

esquilax

Nemyslím si. Pokud je pravda, co se píše v posledním odstavci, pak si za to může kraj sám, tak ať platí. Anebo soutěž zruší a úředníci si tahají vagóny ručně

Riki

Tohle je regulérní a nechutné vydírání ze strany kraje….haha…když se jim to na kraji nelíbí, tak ať si jezdí třeba koňkou….kam jsme dospěly, že prakticky jedinému ochotnému zájemci budeme diktovat cenu.

vendelín

není, jakýkoliv jiný dopravce mohl předložit nabídku s jinou cenou. Že nabídku předložily jen ČD nelze v žádném případě nazvat vydíráním.

K.L.

Řekl bych, že hlavní příčinou krachu výběrových řízení a vysokých nabídkovýchcen jsou naprosto nesmyslně nastavená kritéria za strany kraje. Páni radní by se měli zamyslet……………..ale oni určitě nasypou ČD kolik si řeknou, vždyť to není z jejich kapes.

Thom

Na druhou stranu – chtěi soutěžit, tak soutěží… bohužel zapomněli na to, že soutěžením pokaždé nemusí cena klesnout, ale naopak

bindera

Vzhledem k rozdílnosti obou tratí a rozdílné frekvenci cestujících by mně přišlo logické soutěžit každé rameno zvlášť.

Radek Janata

Ovšem moderní je dnes průjezdný model. Šetří se místo v Plzni na hlavní nádraží a vznikají nová spojení bez přestupu skrz město.

A mně to tak rozdílné nepříjde. Obojí je dojíždění do Plzně, obojí je elektrifikované stejnou soustavou.
Pokud by snad na jednom rameni bylo výrazně více cestujících, lze na té půlce zahustit interval.

Thom

Máte pravdu, navíc stejnou linku obsluhují i tytéž rychlíky, které prakticky zastavují ve všech městech – tudíž osobáky vymetají pouze vesnice, díky čemuž mají nižší obsazenost

Ondra

Je celkem logické, že cena za kterou jezdí ČD se postupně zvyšuje. Je to důsledek toho, že miliardy začaly odplouvat do kapes soukromníkům, přicucnutým na nelukrativnějí tratě. Na snížení tržeb ČD, vinou vstupu soukromníků, v důsledku doplatí stát (=občan, daňový poplatník) a kraje, kde tyto lukrativní tratě – spojnice mezi velkými městy nejsou – Plzeňský a Jihočeký kraj patří mezi ně.

Patrik

Naprosto mimo mísu. V důsledku vstupu jiných dopravců (protože např. Arriva opravdu není soukromník) se ČD budou muset starat o menší množství vozidel, dep, fekálních kolejí, zaměstnanců, atd. Tedy sníží se jim příjmy, ale ještě více náklady. Firma se celkově zmenší.

Ondra

Nejsou zprávy o snižování počtu vozidel ČD nebo omezování technického zázemí. Ani to není reálné, leda že by soukromníci převzali všechny tratě v dané oblasti. Jejich zájem je ale jiný, jak je z článku zřejmé – vyzobat jen lukrativní tratě, ostatní ponechat státu/kraji.

Patrik

Ale to už je problém dopravce ČD, že si nepotřebná vozidla ponechává, nebo že je má tak poruchová, že potřebuje vyšší zálohy.
Navíc nemáte pravdu, takové depo ve Volarech bylo pro ČD nepotřebné, k čemu by jim také bylo a s dalšími soutěžemi bude nepotřebných dep přibývat.

železničář v důchodu

A není náhodou GWTR ve Volarech jen nájemníkem?

Ondra

Žádný problém ČD! Miliardu, která zmizí z tržeb ČD do kapes soukromníků zaplatí objednatel veřejné dopravy, tj. stát/kraj, daňový poplatník, v cenách o to dražších služeb ČD. Jinou možnost nemá, pokud bude chtít obslužnost udržet.

Thom

Jak jsem psal níže – liberalizací hrozí, že stát ve výsledku zaplatí ještě víc než dnes. Na druhou stranu, všichni chtějí moderní vozidla, vše nové a jezdit za 200… to jaksi nejde.

Jakub

Jak už zde bylo zmíněno, chtěli soutěžit tak museli počítat s tím, že může dojít i k zvýšení ceny. Tak podle mě funguje tržní mechanizmus.

Thom

Právě že každý si myslí, že soutěženém se cena může jenom snížit… a hle ono to neplatí. Teď když si řeknou ČD jednou tolik, tak jim to budou muset dát a ještě jim budou děkovat, že budou jezdit s tím, čím jezdí…

Patrik

A kdyby se žádné soutěže nekonali a ČD si řekli ne jednou, ale dvakrát tolik, tak by se stalo co? Kraje by jim to museli dát?

Premek

Dobrá otázka… V době , kdy zdražují všechny vstupy (energie, mzdy atd.) je snaha ušetřit 1/3 absolutně mimo realitu.

Thom

No to je prakticky totéž

Miloň

Nevidím důvod proč by měli zlevňovat, moderní železnice prostě něco stojí a 90 Kč/km to rozhodně nebude ani ve snu, pokud ano, tak to skončí jedině častými náhradami opět starými šroty, krácením souprav, nefunkčními WC, klimatizací nebo jedním průvodčím ve špičce na 150 cestujících pro nedostatek peněz na údržbu a provoz.

mirekk

Na trati z Benešova do Prahy jezdí elefanty, které mají 310 míst k sezení, celkovou pak 643 cestujících. A stojících je tam dost a dost. A představte si, že na jednu jednotku je jeden průvodčí. Když jede vašich 150 říkají jakej je to vegáč

Radek Janata

V situaci, kdy je souprava moderní (kamery, blokované dveře) a většina cestujících jsou dojíždějící s časovými jízdenkami, a pro zbytek máte automaty, tak nepotřebujete průvodčího vůbec. V Německu nebo Rakousku ho v S-Bahnu taky většinou vůbec nepotkáte.

Pavel

On ten průvodčí fakt jen nekontroluje jízdenky…

Thom

A víte, jak celá tato slavná liberalizace skončí? Soukromníci si roky stěžují, že stát neliberalizuje a nedává zakázky soukromníkům. Stát tedy začne liberalizovat, přičemž hlavní kritérium výběru vítěze je překvapivě CENA! Na několika tratích vyhrál logicky soukromník, páč jeho náklady jsou x-krát nižší než u státního molochu ČD. Kapacita soukromníků se však získáním tak 1% výkonů v ZDO vyčerpala, páč nemají vozidla, ojetiny došly, lidi došly, stejně jako prachy. Takže kraje/MD soutěží, aby se neřeklo, že nechtějí liberalizovat. Vymýšlí se nesmyslné požadavky. Soukromníci se přihlašují jen z recese, ikdyž ví, že to jezdit nechtějí a nemůžou. Kdyby se nepřihlásili, ukázalo… Číst vice »

Indian

Uvědomme si, že ty soutěže na provoz vlaků v rámci ZDO se teprve rozjíždí, a že se kraje musí naučit jak na to. Zatím jim to teda moc nejde…

Vendelín

Už mají většinou zkušenosti z linkové autobusové dopravy, kde vyhráli dopravci s nejnižší cenou a nakonec to skončilo hodně nestandardním zásahem vlády. Která to vydotovala místo toho aby to řešili sami dopravci. TaK čemu pak jsou nějaké soutěže a smluvní pokuty?? No a je otázkou, kdy k tomuto stavu doje i na železnici. Prostě platí za málo peněz málo muziky.

Sasi

Teprve se učí…. Za prvé už to umí z busů a to jak VHD tak např. MHD v Plzni a za druhé většina z těch obecnich a krajských úředníků byla na čumendě někde u sousedů nebo v EU

Thom

„Plzeňský kraj sice prodloužil několikrát termín soutěže, aby vyhověl soukromým dopravcům, nakonec se přihlásil jen RegioJet, který ale podmínky nesplnil. Jeho účast vypadá spíše tak, že se přihlásil jen proto, aby se neřeklo, že neměl zájem.“ Za toto palenc nahoru – to je prostě PŘESNÉ! Kraje/MD by si možná už mělo uvědomit, že soukromníci už své kapacity vyčerpali tím, že dostali pár tratí v ZDO. Sranda jménem soutěžené skončila – více ojetých vozů není, peníze došly! Roky se kritizuje, že se nesoutěží, že chudáci soukromníci a když se soutěží, tak se po 5 tratích končí, páč se zjistí, že tolik… Číst vice »

asdfr

Zlé, zlé kraje. Ako si dovoľujú vypisovať súťaže. Treba platit jedine Čiernej diere a presne toľko, koľko si zapýta. Čo ak by náhodou nedajbože v tej súťaži vyšla nižšia cena ako kraj platil doteraz a kraj za ušetrené penize mohol nakúpiť napr. nové prístroje do nemocníc, zlepšiť údržbu ciest a dokonca obejdnať viacej spojov.

To je veľmi nezodpovedné, čo si to tie kraje dovoľujú.

Thom

Starejte se laskavě o situaci na Slovensku, která je v mnohých parametrech ještě černější než ta česká.

Aslanex

Jestli jste si představoval, že soutěže proběhnou tak, že si soukromníci během 2 let rozeberou všechny tratě, tak ne, takhle ta sranda opravdu nefunguje. Soukromníci mají omezené znalosti a omezený počet lidí, kteří zakázky řeší – a to není jednoduchá záležitost, napsat formálně správnou nabídku, domluvit záruky od bank a výrobců vozidel, spočítat ekonomickou efektivitu apod. Když jsme se rozhodli, že na ně najednou hodíme všechno, není divu, že si vybíraj jen to, co pro ně dává ekonomický smysl, protože logicky o penězích uvažují, to je taky jeden ze smyslů soutěží, že chtějí zadavatelé ušetřit. Převedení objednávané dopravy na soukromníky… Číst vice »

T448

Komu není rady, tomu není pomoci… Bohužel si Plzeňský kraj dal do výběrového řízení těžko splnitelné požadavky (např. podání nabídky ještě před vysoutěžením výrobce vozidel, přičemž soutěž na výrobce byla pro všechny dopravce povinná) a vyžadoval 11 jednotek na necelý milion kilometrů ročně. Pak se ceně kolem 300 Kč/km nelze vůbec divit. Opravdu je to za těchto podmínek reálná cena.
Teď se dá jen doufat, že to povede k nějaké sebereflexi a nebudou se stejné chyby opakovat.

Robert

Co vim, tak POVED je tím poměrně vyhlášeny že má naprosto nereálné požadavky na poměr cena výkon a sankce.

Romanero

Jojo, modré z nebe za 300. Tak snad jim dojde, kdo udělal chybu..

jan

Tak se mohli přihlásit jiní…

Romanero

To není narážka na ČD ale na podmínky..