Dopravci Železnice

RegioJet už má jistou smlouvu na vlaky v Ústeckém kraji, nasadí soupravy po DB Regio

Jednotka Stadler GTW v barvách DB Regio. Foto: kaffeeeinstein from Berlin, Germany (GTW 2/6 der DB Regio) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Jednotka Stadler GTW v barvách DB Regio. Foto: kaffeeeinstein from Berlin, Germany (GTW 2/6 der DB Regio) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons

Soukromý dopravce RegioJet získal jistotu, že od prosince příštího roku začne jezdit na vybraných železničních linkách Ústeckého kraje. Krajští radní schválili smlouvu na zajištění dopravní obslužnosti na linkách U5, U7, U13 a doplňkových výkonů v rámci aglomerace Ústí nad Labem.

Po jednání Rady kraje to oznámil kraj v tiskové zprávě. Kontrakt začne platit od příštího prosince, v prvním roce zaplatí kraj 130,047 milionů korun. Ročně má RegioJet najet v kraji 1,005 milionů vlakokilometrů. Základní cena vychází na 129,40 Kč za kilometr. Další parametry kraj nezveřejnil. 

RegioJet nabídl nejlepší cenu v poptávkovém řízení, do kterého podal nabídky ve dvou verzích. Jednu s novými vozy Pesa Elf, druhou levnější s modernizovanými vozy Stadler GTW. Jde o vozy, které u nás ještě nejezdí, RegioJet je nakoupí v zahraničí použité a modernizuje je. Vozy nyní jezdí na naftu, prostřední modul s hnacím ústrojím má firma do konce roku 2021 vyměnit za elektrický pohon.

Tím, že hnací ústrojí je umístěno ve střední samostatné části vozidla, bude nutné měnit pouze tuto střední část; po dobu, kdy bude jednotka výměnu absolvovat, budou její výkony nahrazovány sedmou dodatečnou jednotkou. Tímto řešením bude zajištěna stálá úroveň kvality služby po celou dobu plnění smlouvy,“ uvedl kraj.

RegioJet má jezdit z Děčína po pravobřežní trati do Ústí nad Labem-Střekova (U7), z Ústí nad Labem do Bíliny (přes Úpořiny, dosud linka U5) a z Mostu do Žatce (linka U13), k tomu získá také část provozu na tratích Most – Žatec, Most – Bílina, z Ústí nad Labem západ do Štětí (jeden pár spojů denně) a Teplice – Litvínov.

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje jsou jednotky 646 od švýcarského výrobce nízkopodlažní s plně klimatizovaným interiérem vyráběné. „Interiér pro cestující je mimo jiné vybaven elektrickými zástrčkami pro napájení 230V, wifi sítí pro připojení zákazníků k internetu, akustickým a vizuálním informačním systémem – propojeným s palubním počítačem pro hlášení zastávek a dalších informací o trase spoje. Samozřejmostí je bezbariérové WC, či vybavení a prostor pro přepravu jízdních kol a dětských kočárků,“ dodal Ondrůj.

Smlouva definuje principy zapojení dopravce do integrovaného dopravního systému, včetně plné tarifní integrace do krajského systému DÚK.

Na linkách dosud jezdí České dráhy s Regionovami. Státní dopravce se snažil výsledek poptávkového řízení neúspěšně zvrátit. I když České dráhy o provoz na vybraných tratích přijdou, stále budou v kraji dominantním dopravcem: z osmi milionů objednávaných vlakokilometrů ročně má RegioJet získat zhruba milion.

Generální ředitel Českých drah nedávno v rozhovoru pro Zdopravy.cz uvedl, že vozy i personál na tyto tratě přesune jinam. „Celý příběh pro nás v tuto chvíli skončil, uznali jsme, že kraj si vybral někoho jiného. Nicméně jsme upozornili na jednu věc, která platí obecně, nejen pro Ústecký kraj. Jestliže výkon na nějakém souboru tratí vyhraje konkurence, pro České dráhy je to od té chvíle nevratný proces. Naší techniku i personál přesuneme na jiné výkony,“ řekl Kupec v rozhovoru. 

English version is available at CEE Transport.

73 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jen by mě zajímalo, zda někdo v těchto případech uvažuje v dlouhodobém horizontu. Pokud by se nakoupila nová vozidla s životností 30 let, je předpoklad, že krom nějaké dílčí modernizace v polovině životnosti (v případě prodloužení kontraktu) nebude třeba během tohoto období žádná investice nad rámec dojednané dotace. Ale pokud dotáhnu 20 let staré plečky, těch 15 let vydrží stěží. Už jen proto, že minulý majitel se nezbaví spolehlivého a kvalitního vozidla, ale nepotřebného poruchového šrotu. A údržba takových vozidel něco stojí… Není to nic proti žádnému dopravci, spíš zamyšlení, jak kraje hospodaří. Asi je to klasické české: ušetříme, budem hezký a po nás potopa.

  • mám dotaz k sharkům ve zlínském kraji, kde nabídku na dopravu podala ČD a tři další dopravci. Je shark čí, čd ne kraje který dostal na nákup dotaci.
    Kolik ještě tam tych stadlerů mají?

    • Ty dotace byly okolo 40 procent.ČD platily 60 procent ceny.Majitelem jsou ČD s omezením(nesmí je převádět do jiných krajů,v případě ukončení provozu pro kraj je musí nabídnout k prodeji novému dopravci za zůstatkovou cenu).

  • Já bych řekl, čas ukáže.. Třeba to přinese i něco pozitivního. Pokud bude regiojet jezdit tady tuto jednu trasu. Proč ne.. Ale pokud bude dál vybírat dopravce tímto podivným způsobem, na základě lowcostu, změny podmínek pro někoho..
    Tak to může být pro ČD dost problém. Zvláště pokud takto budou postupovat další kraje.

    • Jan: Já myslím, že pro valnou část cestujících v autobusech pod značkami Regiojet a Flixbus jsou low cost právě ČD. A zároveň, co už několikrát zaznělo, že pokud GWTR, Arriva či Regiojet přivezou jednotky z Německa, Rakouska či Švýcarska, zrekonstruují je, tak to bude vždy lepší než 810 a 814.
      Pokud je záměrem zvýšení počtu cestujících na regionálních linkách, tak se musí výrazně zlepšit úroveň služeb ve vlaku, vytvořit u nádraží parkovací místa a upravit trasy podle významných proudů cestujících, aby uzlové stanice byli vetší města a ne vesnice či městyse (např. v Jižních Čechách Číčenice, Černý Kříž, Protivín, Ražice)

      • No pozor, pokud někdo dotáhne 30 let starou plečku a dostane smlouvu na neuvěřitelných 15 let. Tak na konci tendru, kdy on nebude mít jasné, zda bude jezdit dál a bude mu spíš jasné, že ty staré hajtry půjdou rovnou do šrotu do nich nebude investovat ani korunu. Takže se mají cestující na co těšit. Na cestování v podfinancovaném 45 starém vlaku.

        • jan: Za to když národní dopravce tam bude jezdit 810, tak se cestující v té hajtře staré 35-40 let projedou hned od začátku a na konci kontraktu jí bude třeba 55 let.
          Navíc věk u drážních vozidel nehraje až takovou roli… v Londýnském metru jezdí na Picadilly Line vozidla z roku 1975 a jejich výměna se předpokládá kolem roku 2025, vozy na Metropolitan Line se měnily také po 50 letech a v Liberci v listopadu skončí pravidelný provoz tramvají T2R, přičemž té starší bude 60 let. Není to tedy ani tak o věku, jako o kvalitě toho vozidla, rekonstrukcích a údržbě. Ostatně motorovým vozům 854 už je taky úctyhodných 50 let a zatím to nevypadá, že by směřovaly do šrotu.

        • Jan: Vzhledem k tomu, že interiér projde rekonstrukcí, bude osazen nový motor, tak sedm až deset let to přežije. Pak to bude vyžadovat úpravu interiéru.
          Proto si myslím, že by bylo vhodnější soutěžit na nejnižší doplatek od objednatele a riziko tržeb převést na dopravce, neboť pak by se více staral o kvalitu, neboť vyšší tržby by znamenali i vyšší zisk.

          • noerf: Ale takto to nefunguje, protože moderní vozidla jsou reálně od tolik dražší, že nárůst tržeb z jízdného by to ani omylem nedorovnal.
            Pokud by se tedy soutěžilo pouze o cenu bez ohledu na kvalitu vozidel, budete mít všude 810.

            • Náčelník: Pokud budete přepravovat při několika parech spojů 5 000 – 10 000 cestujících ročně, tak ano. Pokud zvednete počet cestujících ze 750 000 na vice než 3 miliony ročně (Bratislava – Komarno), tak budete s kvalitnějšími vlaky na tom lépe, pri stejném doplatku od objednatele.
              A pokud se dopravci zavislemu na tržbách bude dařit, je možný i růst mezd či premii, kdežto když tržby řeší kraj a dopravce hlídá náklady nemá důvod mzdy nějak zvyšovat (viz. situace v regionalni autobusové dopravě)

        • Jan
          Stadler Gtw BR 646 DB Regio, jsou snad od roku 2002, nebo ne?
          30 let staré teda nejsou. A aj kdyby byly, tož by byly na České železniční síti, ti mladší.

  • Čekáme od ČD více takových definitivních bouchnutí dveřma, aspoň se jim zlepší koeficient nových vozidel 😀 , tempu v ČR obměne asi 20 let nestačej..

  • Tak na tu přestavbu jsem fakt zvědav. Vzhledem k tomu že DB tyto jednotky odstavilo po řadě technických problémů s nimi včetně pronikání kouře do prostoru pro cestující a zlomilo nad nimi hůl tak jsem zvědav na toho smelce který si přestavbu vezme na triko a bude za ni následně ručit. A pokud mají v záloze jen jednu a po dobu přestavby tedy budou jezdit s touto poruchovou jednotkou fakticky bez zálohy, tak už aby se cestující dali na modleni což ale v komunistickem kraji může být taky problém 😁

    • Tak pronikání kouře do prostoru pro cestující by zřejmě přestavba na elektriku vyřešit mohla 🙂

    • No, nejen v komunistickém kraji. To Česko je takové celé dost nevěřící aneb Alenka v říši divů 😀 Jinak za velmi vtipný komentář dávám panu Robertovi tzv. palec nahoru a děkuji (y) P.S. Možná to chtějí komanči jenom vykouřit, i když kadidla se nedotknou.

  • Je sice cool, že vlak je ve značné části bezbariérový, resp. nízkopodlažní, ale to platí pouze v Německu – uvažované GTW jsou stavěné pro nástupiště vysoké 760 mm, kdežto u nás máme 550 mm. Takže tam stejně bude schod.

    • Šalinář
      Taky by mě zajímalo kolik budou mít soupravy pro regiojet.
      V Německu mají oficiálně tři normované výšky nástupišť. Plus lokální normy, jako třeba Karlsruhe.
      Pokud vím, tak Stadler dodával DB o dvou výškách.

        • Šalinář
          A není to v jednotkách této nízkopodlažní koncepce na principu tzv. Variabilní podlahy?
          Tedy, že jde část podlahy zvýšit či snížit směrem ke vstupu.
          Aby jste mne pochopil.
          Něco jako když Vám ve starém domě vyrovnávají podlahu rámovou konstrukcí. Nebo princip sádrokartonu.
          Já jen že tyto jednotky jezdí po Německu dost ale mají jinak tvarovanou podlahu u Bodensee a jinak ty od Pegnitz.

  • Jsem zvědavý na komfort ve vozidlech, když bude lepší než v ICE 3 .

      • To říkal jistý pan Jančura, že když bude jezdit za dotace, tak bude mít lepší komfort než je v ICE 3. Já bych si to nevymyslel. Jo a ještě říkal, že bude jezdit bez zpoždění, protože když se něco stane, tak má dost autobusů, aby cestující včas dovezl do cíle.

        • Aha, díky za info, to jsem nevěděl. Hlavně to chci vidět, ten “komfort” :-).

        • Jan Semela
          Tak mezi náma. To ICE3 zas tak pohodlné není.
          Mezi německejma ajznboňákama je nejpohodovější ICE1. Tam je totiž prý vidět, že se nešetřilo a Německo se tehdá (na koncu osmdesátek) chtělo před světem vytáhnout.
          Teď mu však, co do pohodlí konkuruje ICE4.

  • Áááááá – socialistická firma České dráhy začaly vyhrožovat „nevratným procesem“ k návratu a nejen komunistům v Ústeckém kraji …./také jsme si v roce ´89 mysleli, že je to s nimi proces nevratný/. A co když se tak postupně stane ve všech krajích? ČD se přesunou kam? Zůstanou sami jak kůl v plotě?? Chtěl bych to vědět a hlavně už to konečně zažít. Byť se mi Stadler nelíbí, Elf 2 PESA by byla jiná třída, ale oproti Reginoze je to kvalitativní skok do nebe! LIKE pro hejtmanství. Like pro Oldřicha Bubeníčka, který se s tím tak nějak po soudružsku moc nemaže…. i když, už ani komunisti nejsou tím čím vždy byli .. dát kšeft kapitalistovi… 😉

    • Zcela správný postup, nehledě na uznání prohry.
      Takže vaše řeči jsou zbytečné.

    • Tak ono to je nevratný proces. V momentě, kdy ty soupravy sešrotujete, prodáte za 5 korun a podobně se pak rozhodně nenajde žádný politik, co koupí nové.

    • Pavel: Super, my, cestující v Ústeckém kraji děkujeme, se soukromými dopravci jsme si užili až až. Děkuji nechci.
      Klidně, ať vezmou toho nejdražšího, který ale:
      1) Je schopen do stanoveného času pořídit požadované jednotky (jak soudruh Komínek se soudruhem Oldou Bubendou původně požadovali)
      2)Má zálohy – když se rozbije vlak, je schopen okamžitě nasadit další
      3) má dostatek personálu – pokud onemocní část personálu, může okamžitě nasadit někoho jiného
      4) má v kraji servisní kapacity, ve kterých se o porouchaný vlak postarají zkušení, kvalifikovaní zaměstnanci; na vlaku bude zároveň prováděna dostatečná údržba, aby se předešlo nutnosti odstavení a dlouhým opravám vlaku
      5) je schopen garantovat, že i pokud mu prudce stoupnou náklady, bude jezdit dál dle smluv
      6) má své vlaky kde uskladnit přes noc.

      Nic z toho není Jančura schopen nabídnout, přesto byl vybrán.

      • Ale to soukromník všechno má. Zajistí si patřičnou obálkou na ministerstvu dopravy, že louskne prstem a státní dopravce přispěchá s náhradou ať má s čím jezdit či nemá. A pokud má poruchu scénář je stejný okamžitě půjčit a okamžitě opravit , vlastní vozidla počkají, protože to pražský Pepík zařídil.

        • To je uz trochu konspiracni teorie. To, ze statni dopravce nekolikrat vypomahal soukromnikovi na koridoru, je od nej hezke, ale na druhou stranu to bylo tak trochu i v jeho zajmu. Tam dava smysl, ze si dopravci vypomahaji. Ale na regionalce neni duvod, zde bude predpokladam platit… vysoutezil sis to, tak se starej.

      • To ale neni schopen nabidnout zadny soukromnik… Slo by to jen za cenu velkych investic a tedy masivniho zadluzeni, coz soukromnik neudela, protoze pak by zaroven nedokazal nabidnout konkurenceschopnou cenu. Konkurence by se tak smrskla jen na dcerinky velkych narodnich dopravcu, ktere takove zazemi maji, pripadne zvladnou vybudovat.

      • Moza13
        Já osobně kdybych začal podnikat v dopravě a vyhrál tendr, tož to všecko nechám na dodavateli.
        Podívej se kolik tendrů vyhrál například Keolis nebo Abellio. Miliony cestujících denně. A mechaniků? Keolis má vlastních prej 6 lidí. Zbytek je věcí dodavatele vlaků.
        A jesli ČD vyrukujes vlastníma servisníma službama na zakázku, tak nevidím problém aby se tam spravovale vlaky jak ČD, tak i jiných dopravců. Regiojet, Arriva,IDS, DB, LTE a mnoha jiných. Samozřejmě by se musely ČD dílny z těch pastoušek posunout do moderní doby, kdy půl kilometru dlouhé, pětikolejné depo spotřebuje na svůj provoz tolik energie, jako dva rodinný domky.
        Ale to by se nesmělo na vedení ČD přemýšlet zadnicí.
        A teď ještě navíc jednu tu zadnici povýšily.
        Bůh ochraňuj kolejnicu.

  • Ještě jako velice důležité vidím to, aby kraj měl ve smlouvě začleněno, nařízeno dopravci integrovat do používaných vozidel bezpečnostní prvky, jako je návěstní opakovač, zabezpečovač – nikoliv pouze kontrolu bdělosti jako je Sifa, ale klidně Mirela a v neposlední řadě schválenou radiostanici s funkcí TRS, GSMR a možností Simplexu, aby se předešlo mimořádnostem jako u GW train regio

    • Odborarosz
      A místo těch kravin, co jste vyjmenoval. Který nedokáží zastavit vlak v případě nebezpečí, nebylo by lepší mít už konečně něco, co samo zastaví vlak !!!

      Mám za to, že po modernizaci, tam zůstane pzb. Bo to otevře soupravám cestu k eventuelní použitelnosti v přeshraničním provozu. Tudíž novým možnostem.

      • No ty výše uvedené systémy vlak právě zastavit umí… Pokud k tomu dostanou pokyn, že…

  • Snad se ČD s Regiojetem (i jinými soukromníky) alespon dohodnou a podojí je na opravárenských a servisních činnostech 😀 Depa a lidi mají a rušit nic z toho přece nebudou 🙂

    • Dvě Regionovy udržují v Rakovníku(tam asi Jančurovy motoráky udržovat nebudou)a 4 v Děčíně(to také na rušení dílny nevypadá).

  • Tak nějak nerozumím údaji o výměně pouze prostřední části. Předpokládám, že současné topení je řešeno teplovodním naftovým agregátem, případně odpadním teplem z motoru. Takže aby se podařila konverze na elektrickou jednotku, musí dojít ke změnám i v oddílech pro cestující.
    Po změně pohonu jednotky, bude muset zákonitě dojít ke schvalovacímu procesu na SŽDC a měření rušení kolejových obvodů. To není operace na jeden měsíc, to je běh na dlouhou trať.
    Personálně má-li za rok jezdit, tak už by se měl starat , bude potřebovat dost lidí a nejlépe v regionu, nesmí zapomínat na určitou základnu pro provoz a případ nechopnosti staré jednotky.

    PS: stále jsme odpadiště Evropy, co by Ti Němci, Rakušáci, nebo Italové bez nás s těma šrotama dělali. Opakuje se stále stejný scénář, ušetřit za každou cenu, byť kupuji vrak v pytli!
    Smlouva existuje, kraj se nemoudře rozhodl jít do neznáma. Když riskuje jedinec, jeho volba, když riskuje správce veřejných financí je do pěkný průser!
    Každou korunu, kterou bude chtít nový dopravce nad rámec smlouvy po kraji za to, či ono, by měla z vlastních prostředků a majetku zaplatit rada ktaje, která tak rozhodla = měla by nést v případě neúspěchu plnou hmotnou odpovědnost!

    • “ Každou korunu, kterou bude chtít nový dopravce nad rámec smlouvy po kraji za to, či ono, “ tak by si to měl dopravce zaplatit sám neb ví do čeho jde….

    • „Po změně pohonu jednotky, bude muset zákonitě dojít ke schvalovacímu procesu na SŽDC a měření rušení kolejových obvodů. To není operace na jeden měsíc, to je běh na dlouhou trať.“
      Však na to mají 3 roky (do roku 2021 – viz článek).

      „Personálně má-li za rok jezdit, tak už by se měl starat , bude potřebovat dost lidí a nejlépe v regionu“
      Může k němu přijít přinejmenším část pracovníků ČD, kteří dosud zajišťují provoz na těchto výkonech.

      „stále jsme odpadiště Evropy, co by Ti Němci, Rakušáci, nebo Italové bez nás s těma šrotama dělali.“
      Stejně jako např. Ukrajina/Rusko/KLDR je (přinejmenším tramvajovým/trolejbusovým) tzv. odkladištěm České republiky (i jiných zemí). Proč ne – alespoň se ještě využijí funkční železniční vozidla, než kdyby mělo dojít k jejich fyzické likvidaci.

      „Jestliže výkon na nějakém souboru tratí vyhraje konkurence, pro České dráhy je to od té chvíle nevratný proces. Naší techniku i personál přesuneme na jiné výkony.“
      Personál (tzn. zaměstnanci) se k této věci může/umí vyjádřit sám. Není jeho povinností se přesouvat jinam (např. tak, že by místo jeho výkonu práce bylo dále od jeho bydliště než dosud“.

      Paradoxně tak může nastat situace, že přidělení této zakázky Regiojetu = o to více vyřazených šukafonů poté, co na ty dosavadní „šukafonové“ výkony budou nasazeny Regionovy, které dosud jezdily na tratích jako 073 nebo 131. Tzv. win-win situace.

      „Každou korunu, kterou bude chtít nový dopravce nad rámec smlouvy po kraji za to, či ono, by měla z vlastních prostředků a majetku zaplatit rada ktaje, která tak rozhodla = měla by nést v případě neúspěchu plnou hmotnou odpovědnost!“
      Mezi řádky tím vyjadřujete názor, že odpovědné osoby z krajského úřadu by (při osobní hmotné odpovědnosti) nikdy žádnému „neČD“ dopravci provozování osobní dopravy nikde nepřidělil.

      P. S. U ČD by to dopadlo jinak – případné vícenáklady budou pokryty centrálně z peněz dosypaných „za prodej budov“ či nově „za prodej pozemků pod prvními nástupišti“. 🙂

    • To Odborarosz: to topení by mohl vyřešit nějakým malým pegasem 🙂 🙂 🙂 🙂 😮

  • Nejsmutnější na tom je to, že nový dopravce přijde v roce 2018 s dovezenými ojetinama a ještě tím místy zvýší „komfort“. Na úroveň Německa se nemáme šanci dostat nikdy, a to jak vybavením, tak mzdami.

  • A je to jisté, že se ty vlaky dají přestavět z dieslových na elektrické? Zdá se mi to jako technicky velmi náročná operace a mám pochybnosti, zda je vůbec možná.
    V každém případě to beru jako pozitivní krok, ČD zase nemusí být úplně všude, zvláště, když chtějí všude nasazovat 814, bez ohledu na to, zda je trať elektrifikovaná či není. V Ústeckém kraji velmi dobře funguje krajský tarif, takže pro cesty v rámci kraje by změna dopravce neměl být problém.

    • Teoreticky ano. Stadler to uváděl jako jeden z benefitů této koncepce a motor je v prostředním článku, takže by stačilo jej jen vyměnit a udělat SW úpravu. Nakolik je to technicky realizovatelné je věc druhá, nikdo to nikdy nedělal, takže nikdo neví, co bude reálně za problémy, zejména s přihlédnutím na stáří jednotek. A pochybuji, že to bude natolik ekonomicky výhodné, jak si RJ spočítal…

      ČD nabídly nové elektrické jednotky.

      • Ty nabídl přece i Regiojet. Kraj se přiklonil k jinému řešení.

        • Kraj se priklonil k nejlevnejsimu reseni, ale zatim nikdo nevi co v te cene je za sluzby. I zde v clanku se pise „Další parametry kraj nezveřejnil“…
          Je tedy mozne, ze dopravce za tu cenu nebude provozovat zadne cekarny a WC ve stanicich, protoze to je jinak ciste ztratova polozka.

          • ČD provozuji pokladny. Budovy, včetně prostor pro cestujíci jsou v majetku SŽDC. Ta (Správa) ostatně uvažuje o zavedení dalších služeb pro dopravce, včetně prodeje cest.dokladů (zdopravy.cz o tom psalo). Na minimálně na 2 z uvedených tratích stačí automaty na jízdenky na tarif DÚK. Ostatně už teď tam jezdí „kasičky“.

            • CD provozuji pokladny, ale take provozuji cekarny a WC, za ktere se plati SZDC pravdepodobne nemaly najem. Jinak o tom, ze sluzby pro dopravce budou pod SZDC neuvazuje ani tak SZDC, jako MD. Nicmene o cem se uvazuje, nebo neuvazuje je pro soucasnou nabidku irelevantni… pokud tedy dopravce nema z MD informace, nebo dokonce prislib, ze tomu tak skutecne brzy bude… coz by bylo ovsem nezakonne.
              Nicmene i pokud cekarny a WC, jako nejztratovejsi polozka, pujdou pod rezii SZDC, tak nekdo tu sluzbu stejne zaplatit musi, ze… A pokud to pujde do nakladu SZDC misto dopravci, tak tu „levnejsi nabidku“ bude stejne dorovnavat stat a opet pujdeme cestou „privatizace zisku – socializace ztrat“ jako u vodaren.

              • Bery: Vypravni budovy, kde jsou čekárny a WC vlastní již SZDC. Jak si to ČD pronajima je její věc. Pokud vím, tak v ČB byla čekárna několik let zavřená a WC provozoval soukromník.
                V době, kdy si listek koupíte přes net, v automatu nebo ve vlaku, je otázka kolik tech pokladen je opravdu potřeba a možná by stálo za zamyšlení proc ma ČD několik tarifu.

    • Technicky je to v pohodě, schvalovací proces ale může být kámen úrazu. (především změna trakce u existujícího vozidla)

      A pak jde o to, kdo to bude dělat. (Stadler to nebude)

    • Jestli ono to nebude tak, že kraj v roce 2021 dostane na vyběr dvě možnosti: a. pokračujeme s jednotkami tak jak jsou, neboť se přestavba nepovedla nebo za b. Zavedeme náhradní autobusovou dopravu, neboť ojetých autobusů máme dost. A kraji tak ještě nějaké finance ušetříme. Chtěl bych vidět celou smlouvu včetně sankcí za neprovozování dopravy v elektronické trakci.

    • Arriva Netherland
      Všichni se podívejte na řešení co nabízí Stadler.
      Prostřední díl.
      Samotná elektrika.
      Samotný diesel.
      Diesel a elektrika
      Baterie a elektrika

      Dokonce jde udělat i verze Diesel – elektrika Ac – elektrika Dc
      Baterie – elektrika Ac – elektrika Dc
      Kvůli těmto možnostem, se tomu říká Modulární platforna.
      Nejnovější je Stadler wink.

      Úplně mě vždycky fascinuje, přízemnost některých diskutujících.
      Neznamená, že pokud to není u nás tak to neexistuje. 🙂
      Ve světě jezdí desítky, ne-li stovky kusů s různým modulem. Od mnoha výrobců.

      • A už někdo někdy na některé již existující jednotce měnil modul za jiný s jinou trakcí? A úspěšně to přeschválil?
        To je totiž jádro pudla.

          • A bude to chtít dělat na téměř 20 let starých strojích??? Páč pokrok nezastavíš….

  • Ano, i v „letákové“ krabici před naším domem ležely ty jejich předvolební Haló noviny…soudruh Komínek se tam kření na celý svět a samožersky rozvádí, kterak vyřešil kvadraturu kruhu v dopravě U-kraje…trochu připomíná soudruha „ekonoma“ V. Dlouhého, který z KSČ vystoupil v prosinci 89′, aby už o tři roky později při návštěvě Británie kritizoval přebujelý britský sociální systém, jež bude rozhodně nutno důkladně osekat. Angličané se tehdy tvářili poněkud pobaveně…měl by tam vyrazit i soudruh Komínek.

    • Komunisti byla vždy taková konstanta, že alespoň tvrdili, že dělají pro lidi a nejraději by vše státní… dnes jsme svědky, jak KSČM rozdává tratě soukromníkům…

      • Tak třeba si konečně jejich voliči výtáhnou hlavu z *** a zjistěj, že soudruhům ve vedení strany jsou naprosto lhostejní a jejich jedinou starostí je osobní prospěch – po hříchu ve službách kapitalistům – českým či ruským. Z těch něco kápne, ze zoufalých důchodců ne…

        • To už většina třešňových voličů udělala a hodila hlas „jedinému nekradnúcimu“, který je oslnil svým šarmem, sliby a plodnou stranickou minulostí. Poté, co si je posichroval vyšší penzí, mu půjde na ruku i zbytek zasloužilých Ruhegehaltsempfänger a soudruh Komínek to zajisté tuší…on má totiž do penze sakra daleko.

        • Pokud komunistům nejde o lidi, můžou je konečně začít volit také voliči demokratických stran.

Newsletter

Partneři


Výběr editora