Ve hře o motoráky pro Ústecký kraj je 5 dopravců. Poprvé Länderbahn, RegioJet se nehlásí
Z pěti nabídek bude Ústecký kraj vybírat dopravce, který od konce příštího roku zajistí provoz motorových osobních vlaků mezi Postoloprty
Z pěti nabídek bude Ústecký kraj vybírat dopravce, který od konce příštího roku zajistí provoz motorových osobních vlaků mezi Postoloprty a Českou Lípou nebo Děčínem a Libercem.
Nabídku do včerejší půlnoci podaly České dráhy, GW Train Regio, Leo Express, Arriva a Länderbahn. Zástupci všech těchto firem potvrdily, že se poptávkového řízení účastní. Kraj konkrétní jména nechce komentovat.
„Mohu potvrdit, že jsme dostali několik nabídek od dopravců, kteří mají zájem zajišťovat v našem kraji provoz. Nabídky se nyní budou podrobně zkoumat co do nabízených vozidel, struktury cen a dalších podmínek s tím spojených. Do doby projednání v radě kraje nebudeme o podrobnostech nabídek informovat,“ řekla mluvčí kraje Magdalena Fraňková.
Ústecký kraj jde cestou přímého zadání dopravcům, oslovil ale všechny osobní dopravce, kteří v Česku na železnici podnikají. Mezi zájemci není RegioJet, který vyhrál první zakázku pro Ústecký kraj na provoz některých elektrických vlaků. „Připravujeme se zodpovědně na zajištění provozu na tratích v Ústeckém kraji, kde již nabídka RegioJetu byla v rámci předchozího řízení vyhodnocena jako nejlepší,“ vysvětlil mluvčí firmy Aleš Ondrůj.
Po dlouhé době je ve hře o zakázku v Česku také společnost Die Länderbahn. Tu obyvatelé obou krajů znají z provozu vlaků mezi Libercem a Rybništěm pod značkou Trilex. Pro firmu by šlo o logické rozšíření byznysu, navíc nepravomocně prohrála soutěž o pokračování provoz na trati z Liberce do Žitavy a dál do Drážďan. Tu má opět získat DB Regio, které má v ústecké soutěži svoji sestru, společnost Arriva vlaky. Verdikt ale ještě není pravomocný.
Ústecký kraj poptává celkem 1,83 milionu vlakových kilometrů ročně, tedy téměř čtvrtinu toho, co ročně na železnici objednává. Finančně jde při desetiletém kontraktu nejméně o dvě miliardy korun.
Návrh smlouvy počítá s nasazením čtrnácti turnusových vozidel. Jedná se o linky U11 Česká Lípa – Postoloprty, U25 Most – Moldava (jen přímé vlaky z Ústí nad Labem), L2 Děčín – Česká Lípa – Liberec (osobní vlaky) a úplně nová linka U52, která má přinést přímé spojení Žatce a Ústí nad Labem. Ústecký kraj se dohodl s Libereckým krajem, že vybere dopravce i pro linky, které historicky obsluhují a platí oba regiony. Odpadne tak složitá situace, kdy v některých oblastech vlaky končí zbytečně na hranici regionu.
Kraj chce novou smlouvu na deset let, nový dopravce má začít jezdit už příští prosinec. Podle podmínek by mělo jít o nová nebo zánovní vozidla. „Tato musejí od okamžiku zahájení jejich provozu vykazovat opticky nový stav,“ uvádí se v dokumentu. Nové jednotky musí jezdit nejméně rychlostí 120 kilometrů v hodině, musí mít klimatizaci. Povinnou výbavou budou například zásuvky na dobíjení nebo wifi připojení k internetu.
„Technické parametry vozidel musí v maximální míře umožnit využití technických parametrů infrastruktury, zejména dosažení maximální traťové rychlosti ve sklonově náročných úsecích,“ uvádí se v dokumentu. Jde především o úseky na trati z České Lípy do Liberce, kde mohou vlaky jet pár kilometrů 120 kilometrů v hodině nebo ve stoupání z Rynoltic do Zdislavy. Jako zálohu může dopravce použít vozidla dosahující rychlosti maximálně 80 kilometrů v hodině.
Pro cestující půjde o kvalitativní skok jen částečně: už dnes například České dráhy na osobní vlaky z Děčína do Liberce nasazují soupravy RegioShark od Pesy, které by se do podmínek soutěže vešly. Jinde musí cestující jezdit většinou méně pohodlnými a pomalejšími regionovami.