Ve Frankfurtu začíná jezdit první vodíkový autobus, dopravce jich objednal 13

Solaris Urbino Hydrogen v barvách dopravce ICB. Foto: ICBSolaris Urbino Hydrogen v barvách dopravce ICB. Foto: ICB

Všech třináct autobusů dorazí během července.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Phate

Jde o spalovák nebo palivové články?
Díky, nejsem z branže a v textu o tom není ani slovo…

Kubrt

Palivové články.

blue

Spalování vodíku v motorech bylo opuštěno už před dvaceti lety kvůli naprosto mizerné účinnosti a nízkému výkonu. Motor má poloviční výkon a vysokou spotřebu.

Hans

Opuštěno nebylo, zejména některé motorářské firmy ve spojených státech (a jejich evropské pobočky) se věnují výzkumu a vývoji spalovacích motorů na vodík.
Oproti stávajícím palivovým článkům mají spalovací motory určité výhody, ale vývojový potenciál je jednoznačně na straně palivových článků.

Růža

Dobrá volba. Netřeba ho v Russku čerpat. Výroba bude čím dál snadnější a levnější.

Y.K.

Co vás vede k přesvědčení, že výroba H2 bude snadnější a levnější? Zemní plyn, ze kterého se často dělá, je levnější? Elektřina je levnější? Tajný trik na zvýšení účinnosti?

blue

Vodík mi přijde jako zbytečný mezistupeň mezi výrobou elektrické energie a jejím využitím v autech, ale co se týká samotné výroby, při využití obnovitelných zdrojů je jeho získávání z vody fakt snadné a levné.
„Bonus“ vodíku, dá se snadno zdanit pro použití ve vozidlech, na rozdíl od elektřiny.

Jiří Kocurek

Tak bateriová vozidla jsou zastralá, čert vem spotřebu elektřiny na výrobu vodíku, která je 3x vyšší, dožene se to snížením výkonu varných konvic.

M19

Tři krát vyšší vůči čemu?

Y.K.

Energie od zdroje, fuell cell vůči bateriím.

M19

A zdroj takového tvrzení? Třeba nějaká LCA analýza.

Kubrt

1. čistě bateriové řešení: primární energie – nabití baterky – vybití baterky – užitná energie. 2. vodíkové řešení: primární energie – výroba vodíku elektrolýzou – spálení vodíku v článku na elektřinu – nabití baterky – vybití baterky – užitná energie. (Nabití a vybití baterky je potřeba i u vodíkového řešení – samotný palivový článek se nedá regulovat tak, jak je potřeba pro trakci. Plus baterka řeší rekuperaci, to článek sám neumí). Vodíkové řešení obsahuje více energetických přeměn, tedy násobíme navzájem více účinností. Plus u vodíku se v řetězci vyskytuje ještě stlačení, tedy další spotřeba energie. Přeprava vodíku i přeprava elektřiny… Číst vice »

Y.K.

Google? Mě se to teď hledat nechce, ale už jsem to mnohokrát četl.

I bez toho to dost logicky vychází při srovnání účinnosti energetického cyklu, který se u palivového článku nachází někde na 20 – 30 % a u baterek 70 – 80 %.

Fuel cell vozidlo je v podstatě to samé co baterkové vozidlo, i tu baterii má, ale pro baterku nemusíme vyrábět, stlačovat na absurdní tlaky a dopravovat H2. Takové energetické energeticky náročné činnosti se projeví.

noerf

Záleží, kde se bude brát vodík. Pokud půjde o odpad při výrobě jiných látek, tak je to elegantní a efektivní řešení. Pokud se bude speciálně vyrábět z obnovitelných zdrojů, tak efektivita bude hodně nízká a provoz drahý.

Kubrt

Nějaké příklady takového „odpadního vodíku“ potřebné čistoty? Pokud skutečně existují, tak jsou marginální. Pointa celé vodíkové ekonomiky je vodík jako akumulátor energie. K tomu by to snažení mělo směřovat.

noerf

Arriva zvažuje variantu vodíkovych vlaků směřujících do/z Ústí nad Labem, protože by mohla relativně levné kupovat vodík z tamní chemičky, kde je vodík odpad z výroby a chemička musí řešit jeho skladování a likvidaci či jiné využití.

Kubrt

Ve Spolku se se aktuálně nadbytečný vodík využívá tak, že se přimíchá k zemnímu plynu a spálí v kotelně – je tedy energeticky využit a ještě ušetří část kupovaného plynu. Co se týká budoucího ekonomického modelu „ústeckého vodíku“: na to jsem velmi zvědav. Proponenti využití tamního vodíku v dopravě si myslí (nebo to jen tvrdí), že je to odpad a Spolek bude rád, že se ho zbaví. Ale má to pár háčků: jednak zmíněné současné využití jako paliva. Dále- vyrobený vodík má nízký tlak a pro jeho využití v dopravě bude potřeba vybudovat kompresní stanici a tuto provozovat (náklady). A… Číst vice »

Y.K.

Nevím jestli je vodík z chemičky vhodný pro palivové články (možná jde vyčistit, nevím). Takový vodík musí mít 99,99 % čistotu, jinak články rychle zlikvidujete.

Kubrt

Ten ústecký vhodný je – pochází z membránové elektrolýzy, je velmi čistý. Samozřejmě je nutné ho stlačit.

Y.K.

OK