Ve finále o Nový Hlavák bojoval i český ateliér. Návrh zachovává původní halu, Italy fascinuje

Studie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architektiStudie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architekti

Ateliér re:architekti obsadil v soutěži třetí místo. Jeho návrh je výrazně konzervativnější.

131 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Tento návrh je rozhodně nejen hezčí a do Prahy se i hodící, ale citlivě je navázán na stávající objekty. Důležité ale je, aby nebyl zmenšen park, nesnížil se počet stromů a aby konečně zde byl rázný dohled nad tím, jaké zde bude chování různých osob. Rovněž tak nesmí plocha trávníků být přístupná, sloužit pro nějaké hry, povalování apod.

Iwis

Dřevěná pergola za dvě miliardy, no to snad nemyslí vážně. Něco tak hloupého nohou vymyslet jen v Praze. Přitom něco smysluplného tam mají, stačí vzít rozum do hrstí a dát důvěru vlastním lidem.

Pavel

Současné hlavní nádraží je soustava hal. Ta spodní je příliš daleko od nástupišť, a proto je nevyužitá. Protože Češi jsou „chrániči“ a pro české architekty je Šrámková nedotknutelná, tak nikdo neměl koule ten zbytečný přívěšek zbourat. Sám jsem si až po shlédnutí návrhu uvědomil, že jsem vždycky čekal až ve vnitřní části, nikdy ne v té hale, co má zmizet. Podobné ochranářské tendence byly kolem Vítkovic a Havířova, což jsou budovy, které absolutně neodpovídají dnešním požadavkům. Uživatelsky nepřívětivé, energeticky náročné, ale hlavně se musí chránit. Díky tomu, že přišel někdo zvenku, tak se nad tím zamyslel a zboural něco, co… Číst vice »

Otto Turza

Tak tohle nikoliv.Příliš usedlé a těžkopádné.

kkti

Nejak nam tam zmizely DVA PRUHY SILNICE!!! Jeden by rekl ze kdyz je magistrala vecne ucpana s sesti pruhama se ctyrma bude nasobne vic a dal….

Vlasák

Rozhodně hezčí než ten arabácky vypadající dřevěný hnus.

ydš

Přesně tak. Když už. Alespoň to respektuje tu naší českou architekturu. A to ti Dánové co předvádějí se hodí spíše do Dubaje. A že to je asi ekologický (dřevo), to u mne nezaboduje.

MajsterN

Tak snad už se konečně vyjasní, že Praha má být muzeum a architekti si ty své stavby a mosty začnou konečně nosit jinam.

Petr

Ano, nejlíp to udělali v Brazílii. Začít znova na zelené louce.

StonyCZ

Nebudu lhat, tenhle navrh mi prijde o level lepsi nez ta drevena pergola.

Vladimír

Návrh Atelieru re: respektuje historickou Fantovu budovu i charakter konstrukce nádražní haly a nenásilně revitalizuje okolní prostor. Je to přesný opak vítězného pojetí, které navíc nabubřele popírá tolik proklamované údolí o vylepšení životního prostředí v centru Prahy.

marek hudec

osobni nazor
vizeny navrh vidim jako subjektivne hnusny a vizualne nevhodny ovsem co je horsi – funkcne a logicky debilni – zmenseni uzavreneho prostoru budiz zde hlavni vytkou
tohle, co skoncilo treti vypada nepomerne rozumneji

ydš

Teď mne zajímá jestli opravdu ty naši radní toto (myslím tu pergolu) ve finále schválí. Nebo budou mít trochu soudného rozumu a řeknou děkujeme, odejděte. A začnou soutěž nanovo.

Honza
ydš

Já jsem k té petici napsal asi to. Nejsem ale architekt, jenom chlap co se rád koukne na zdejší anebo i v jiných zemích moderní a i starou architekturu. Takže: Nelíbí se mi tento dřevěný stan, spíše pergola. Nerespektuje současnou pražskou zástavbu.Že je to ekologické dřevěné mne zase tak neoslovuje. Podle mne se tato konstrukce hodí spíše do států jako je Dubaj. (Vzdušná). Znám projekty tohoto dánského studia, ale v tomto případě mne docela zklamali. Já bych byl opravdu rád, aby naši radní toto ještě přehodnotili. Osobně jsem za třetí návrh. Když už. Mne fakt mrzí, když už se chtějí… Číst vice »

Leco brambor

Navrhuju z prostoru pred nadrazim odstranit vsechny lavicky a travu podminovat.

pidalin

to nebude stačit, ještě bych nasadil speciální speciální útočný ptáky co budou útočit na každýho kdy si tam i tak zkusí sednout

Vlastimil Kocurek

Mě zajímají Miralles Tagliabue. Tedy druzí Španělé. Dánové to nezvládli, vždyť to je flagrantně architektura muslimských zemí, ale tady jsme v Evropě. Připomíná to pohádku Císařovy nové šaty “ …….král je nahý“, tak i tady prostě diskutující jasně řekli, že tento projekt je nesmyslný a bizarní. Třetí český návrh je nekreativní, hned na první pohled je vidět disproporce délky a výšky, takže, jak už někdo napsal, pak to působí, jako další aréna. Nápis přes celou šířku je zcela nevhodný, protože to odporuje možnostem lidského oka, tedy je to v rozporu s orientací. Prostě nečekal bych tak základní chyby. Vadí i… Číst vice »

fous55

Za b) je správně určitě, za a) je to nepřesné: nejde o fanatický antikomunismus, ale důsledný antihistorismus: vše staré zbourat a nahradit novým, „lepším“.

Leos Konecny

Panebože proč tady pořád vymýšlíme pindoviny, ať to pořádně opraví a je to OK. Pořád tady budou vymýšlet blbosti k h….

VTT

U Fantovy budovy je podle mě největší problém, že byla od začátku stavěná blbě. Resp. že nádr. starýho Procházky nemělo, pokud vím, podchody. Kdyby se to stavělo líp, tak by to vypadalo jako v Hannoveru nebo Brémách (schválně jsem vybral dvě města s +- podobně velkou a asi i starou budovou a s průjezdným nádražím): skrz nádražní budovu se jde přímo do podchodu. Pak by tato budova měla svůj smysl, byla by stále cestujícími používaná a rozšiřovala by se nějakými přístavbami do stran, pokud vůbec (v obou jmenovaných městech tam žádné takové přístavby vidět nejsou a to obě nádraží zvládají… Číst vice »

MajsterN

Udělat z toho obchoďák se přímo nabízí.
Dole by mohla být jen Billa a vše ostatní nahoru.
Pár eskalátorů a 6 výtahů a není problém mít tam 7 pater, to fakt není limit pro kufry.

Daniel Bečvář

Tak tohle opravdu ne. Šedivé nevýrazné nic. Budova, při jejímž shlédnutí nepocítíte žádné emoce, absolutní nuda.

Eso363

Furt lepší, než se snažit zakrýt brutalismus a šedý beton dřevěným altánkem, který je vidět na míle daleko.

Alibaba

Opravdu nestačí opravit hydroizolace na stávající hale?

Jan Pytela

Jsem rád, že z toho vychází, že proti sobě soutěžilo mnoho kvalitních návrhů a dbalo se spíše na kritéria jako pohyb prostorem než komu se líbí čelo budovy.

Škoda jen, že z prezentace vítězného návrhu i místní řekl bych nadprůměrně informovaní diskutující mají dojem, že to bude open air hala, i když to není pravda. Nemluvě o tom, co lítá po FB – ale tam jde vina jednoznačně za komunikací zadavatelů.

Držím palce, aby to dopadlo spíš jako nový nátěr PID než most pod Vyšehradem 🙂

Vlastimil Kocurek

Tak skutečně je velkým uměním napsat komentář o všem ale v podsatě o ničem, a navíc udělat takovou apologetiku dané věci, ale vy to umění ovládáte. Nejde o to, kdo je lépe informovaný, ale kdo jak vnímá architekturu.

Gregyros

Nevěnoval jsem tomu moc pozornost, ale chápu-li to dobře tak:
V Praze bude letní nádraží(hodně štěstí v zimě)
A v Brně bude nádraží v polích že jo?

Co Ostrava? Dočká se taky této cti?

MajsterN

V Ostravě můžeš dojet na Mošnov, pak se otočit a jet do Katovic

Pitrys

Otočit a jet do Katovic? Nějak mi smysl uniká…

Vojtěch

Letadlem….

Zapa

Chápete to špatně. V Praze se z části spodní haly udělá přednádražní prostor se stanicí tramvaje a parkem.

fous55

Z části spodní haly nikdo neudělá ani stanici tramvaje, ani park.

Zapa

Důležité jsou tam ta slova „přednádražní prostor“.

JanJR

Tím že ubouráte krytou část budovy a nahradíte jí přístřeškem s vidinou posílení kapacity nádraží (a začnete tomu najednou říkat přednádražní prostor) si nejsem úplně jistý zda jste společně s architekty pochopili význam nádražní budovy. Jakože se do ní lidi třeba chodí schovat (jak v létě, tak v zimě) při čekání na vlak. Jsem rád, že stejný typ lidí nestaví letiště, protože bych čekal vedle letadla na ploše pod kusem střechy kam fouká, a říkal tomu třeba předletišní prostor. Současná budova třeba v léte fungovala jako chladivá část, a v zimě? To tam na vás ze střechy co je 20… Číst vice »

Nagymarosznik

Přijďte do Zlína a budete rád za všechno 😀

09pool_decks

To jste opravdu někdo čekali na vlak v té poměrně malé části, která bude nově „venkovní“? Dle mých zkušeností všichni čekají v tom zvýšeném patře kolem Burger Kingu. A co jsem pochopil, tak tam by naopak mělo být místa víc, tím že se odtamtud přesunou komerční prostory do boků, které dnes slouží jako parkoviště.
Za mě vítězný návrh super. Rozhodně lepší než tento.

Vojtěch

Když je centrum Brna 300 m, tak je to 3x dal

L.

To jsou holt ty malé provinční poměry 😀

jan.sekanina

Vítězný návrh mě vyloženě vyrazil dech. Naprosto děsivý.

Rejpal

Nelíbí se mi to, ale furt lepší než dánská pergola. Čekal jsem lepší návrhy.

b-hop

Toto jsou zcela jasné projekty na řízený úpadek ČR (dluhy) a velkou domů pro zainteresované, kterým nikdo nic nedokáže.

Tom

Poučte mě prosim, v čem je to super? V nejlepším případě je to nuda. Je to jak hangár. Vítězný návrh sice minimálně polovinu národa na*ere, ale to už tak u odvážných staveb bývá.

Petr

Tak není to „pozadí“ jako v Karlových Varech.

Petr

Zbytecny vyhazovani penez. Prazska odbavovaci hala – at je jaka je – funguje, jen by bylo potreba odtamtud vyhazet zevlaky.

Granja

A když už se stále dokola omílá šetřit, šetřit, bylo by to to nejlevnější řešení – v podstatě zadarmo.

Matěj

Zevláci zpravidla nejsou v hale ale před ní.

Petr

A když se cestující včas dozví odkud mu to jede, budou někteřá dokonce čekat na nástupišti. Jak šokující.

Vojtěch

Oni se tam často nevejdou a tím myslím třeba kolem 22 večer, když jedou 4 noční vlaky za sebou, dlouhé klidně 13-16 vozu a k tomu= cca 600-1000 lidi na vlak a ono jich je tam hned několik zároveň

Tomáš Záruba

Jak může někdo považovat za cennou temnou podzemní barabiznu, ze které se jen s největším vypětím sil vyhání „nekalé živly“ a i to přinejmenším v bočních traktech spíš neúspěšně, kterou se každý snaží honem proběhnout ať už je pryč, a která i do přilehlého parku šíří auru „nepříjemna až nebezpečna“, je zcela mimo moje chápání.
Kdyby to byly podzemní garáže nebo nějaké logistické zázemí nemocnice či podobného provozu, tak snad ještě budiž. Ale hlavní nádraží hlavního města srdce Evropy? Každý jeden den, kdy to tam ještě je, je hrozná ostuda.

Jan Kavan

Až někdy na Hlaváku budete, zvedněte hlavu a koukněte se, jak obrovská ta hala je, aniž by potřebovala jediný sloup.

Zároveň – představte si, že ji musíte v návrhu nechat, ale vylepšit. Většinu těch slabých míst, co popisujete, zvládnete poměrně jednoduše.

Jakub P

Technicky je to nepochybně velmi zajímavej barák. Taky ojedinělej, svébytnej. Zvenčí na něj vůbec není špatnej pohled. To všechno chápu. Ale bohužel není moc funkční. A to je u baráku s tak důležitou funkcí velkej problém. A bohužel nesdílím váš optimismus ohledně snadnýho vylepšení těch slabých míst. Ta spodní obří hala přes celou výšku budovy, zamýšlená autory stavby jako „zastřešený náměstí“ tak nikdy nefungovala, působila a působí příliš tísnivě a „drtivě“ na to, aby se tam člověk cítil dobře a chtěl tam být. Ta obrovská hmota nad hlavou a minimum denního světla tam prostě jsou a nedaj se nevnímat. Ten… Číst vice »

VTT

Vidíte, jak jsme různí 🙂 Mně ta hala teď připadá funkční a dobře využitá. Jako jo, dokázal bych si představit, že třeba to knihkupectví bude vypadat jinak – teď je moc vidět, že se tam dodělávalo dodatečně – ale jinak proti ní, coby pravidelný uživatel tohoto nádraží, nic nemám. A navíc ten velký prostor je právě tím knihkupectvím rozbitý, takže se to už nevnímá jako obrovská a relativně nízká hala.
Naopak si nejsem jistý funkčností té pergoly.

fous55

Já si funkčností té pergoly docela jistý jsem: nejpozději první zimu se ukáže, že je nefunkční.

Jan Kavan

Světlo považuju za jedinou slabinu, ale nic, co by nešlo řešit světlovody. Boky haly bych věnoval schodištím. A přechod do náměstí, jako to je ve vítězném návrhu, by se dal myslím udělat stejně kvalitně…

VS

Jen technická poznámka: Myslím, že rovný strop uměli docela dávno. Například zde:

https://en.wikipedia.org/wiki/Aula_Palatina

I když by asi neunesl magistrálu. 🙂

Tomáš Záruba

K cemu mozna technicky zajimave reseni, kdyz vysledkem je temnota a pocity strachu, kam jsem to sakra vlezl? Ja osobne samozrejme davno otupel, ale nezapomnel jsem. A kdokoli nejezdi vlakem casto, tak to na nej proste musi pusobit, ze treba zcasti i proto nejezdi casteji.

VTT

Ono se to asi tenkrát dělalo, ostatně Ačko bylo taky dost temné.
Na druhou stranu, osvětlení lze přidat celkem snadno. Ale poslední dobou, od rekonstrukce, jsem si tam nepřipadal nijak divně – není to moc jiné, než jiná OC, kam se taky denní světlo nedostane.

Erik

Ja to take nechapu. Stavajici stavba ze 70., je naprosto odpudiva. Ale ten humbuk, co se strhl na FB, je silenej pro zachovani. Fakt skanzem Praha.

Zapa

Ono to dopadne jak s mostem na Výtoni…

MajsterN

Střecha spadne?

Zapa

Ne, objeví se nějaké sdružení.

:-)

A demolice staré haly a výstavba pergoly snad vyřeší problém s „živly“ v této lokalitě? Naopak nalezou až k metru, jelikož zde nebude již nic, co by jim bránilo k přístupu ke schodišti na nástupiště.
Individua v této lokalitě maximálně budou naopak více na očích.

kopr

Brr, tohle ne. Hlavne, ze tam maji obrovsky napis hlavni nadrazi, to je jak na tom Smichove, nechapu, snad se to tam do finalni verze nedostane.

Zapa

Nedostane, protože tenhle návrh nevyhrál.

Kopr

Mel jsem na mysli ten Smíchov

MajsterN

Jo, tohle je už trochu mimo. Ani nápis, ani nádražní hodiny nejsou to, co je nezbytně nutné.

Václav

Po zhlédnutí tohoto návrhu jsem na okamžik přestal agresivně zvracet, a mít neodkladnou potřebu si zabodnout nůžky do očí, navozenou návrhem tzv. vítězným 😏
Obvykle názory CAMP podporuji, ale tímhle si, myslím, u mnoha Pražanů podřízli vlastní větev…

Panebože vždyť se šetří

Vždyť stačí opravit park a halu nechat jak je! V době kdy nás stát okrádá balíčky rozkrádat peníze na totální blbosti? Podchod a hala tam je a vše je nové tak je nesmysl to předělávat!

milan

Problém je, že ve špičce je hala už teď na hranici kapacity a do cca 30ti let se má zpodstatně zvýšit počet vlaků i jejich cestujících tím nádražím tzv. odbavených – schopnost toho nádraží by měla být pojmout minimálně cca dvojnásobek cestujících, ale osobně jsem pro úpravy – rozšíření stávající stavby do stran i do patra (místo stávajícího parkoviště na její střeše), a to cca právě podle zveřejněného návrhu, který žel v soutěři zkončil až jako třetí. PS: Nechtějte, aby se i toto nádraží někdy dostalo do minimálně 3 desetiletí trvajícího nepřijatelného stavu hlaváku v Brně, který nejen v páteční… Číst vice »

jura

A dovezeme k vitezne orientalni pergole i pisek z Arabie?

vasek.beroun

Tento návrh je mi daleko bližší, než vítězná pergola.

senior

Naprostý souhlas: nádraží je především nádraží a každému, kdo je potřebuje využít, má být od pohledu zřejmé, kde je skutečně najde. Navíc architektonická hodnota toho současného řešení je nesporná a byl by hřích o ni přijít jen kvůli nějaké avantgardě.

Zapa

Já tedy nevím, ale co na současné hale, při příchodu od parku, je čistě nádražního?

MajsterN

Ježiš co?
Strakatá šachovnice, nízký červený strop, do kterého leje a hromada lidí co se tam těsní u pragotronu, zatímco dole si může člověk sednout leda tak u sloupu a nebo krátit čas čekáním u pokladen v pidi Bille.
Tohle řešení odpovídá tomu roku 70 a nový návrh nechává to, co se dá z původní stavby a špatné rekonstrukce recyklovat..
Hledat tam hodnotu moc nejde.

Luboš Beneš

Takže kdyby tam těch cedulí s odjezdy bylo více, nebo kdyby jako v reichu vlaky jezdily od stejného peronu (§3 nikdy se to nedělalo) tak by možná vyhovovala…

Luboš Beneš

Když se nová hala stavěla-a já to pamatuju (hrůza) tak to taky byla velká avantgarda a odvaha.

Ondros

Subjektivnně mně to přijde takové provinční (někdo by tedy řekl konzervetivní). Raději modernu, než tohle. Dánové se toho chopili lépe.

liborvavrik82

Souhlasím. Vítězný návrh je velmi kvalitní.

Lysimachia

A velmi nepraktický. (A neříkám, že tento je praktický. Ani že současný stav je dokonalý.)

jura

Nejaky duvod, aby to vsude vypadalo stejne, svetacky?

Radekr

Taky mi to připadne takové o ničem… Osobně moc nevidím velký důvod k ochraně brutalistních staveb, ale to je věc názoru.

fous55

Nová hala hlaváku je brutalistní stavba? To byl Transgaz nad Muzeem a Hotel Praha v Dejvicích. Už nejsou.

Blzx

Tohle je mnohem horší. Na secesní budovu a halu ostrých tvarů nalepíme další a tentokrát nafouklé oblé tvary? To snad ne, už nejsou devadesátky. Z vítězného návrhu jsem byl rozpačitý, ale 100x lepší než tohle. Další prostory fakt nepotřebujeme. Ve Fantově budově se opravilo několik sálů a neví se, co s nimi, není využití. Fakt nepotřebujeme další prostory navíc – plus je to další místo na zvýšenou údržbu – víc peněz

Blzx

A pro info, ve vítězném návrhu pořád bude ochrana před počasím, jen se posune za výstupy z metra – tzn. se omezí místo, kde stejně nikdo nečeká a akorát je tam několik zbytečných obchodů, to fakt není potřeba zastřešovat a zabírat tím takové místo. Naopak pořád bude dostatek místa – stará budova a nevyužité sály/místo kolem pokladen ČD, kde bude možné vybudovat plnohodnotnou čekárnu, která, světe div se, dnes neexistuje a na celém nádraží (mimo nástupiště) je tak 20 míst na sezení na lavičkách. Fakt o nic nepřijdeme. Jestli něco kritizovat na vítězném návrhu, tak to, že původní budova bude… Číst vice »

Blzx

Ono jen posunout burger king, Sephoru (proboha proč tam je?) a kavárnu u hlavního průchodu, tak i ten současný nejvytítženější prostor mnohem zvětšíte a nebude potřeba si držet tu uzavřenou halu dole

platamond

Byl jste tam někdy ve špičce? Nemám pocit, že by horní hal, i po likvidaci úplně všeho, pobrala množství lidí co do pohodlí.

Blzx

Samozřejmě, docela pravidelně. Lidi je hodně před burger Kingem a není tam k hnutí, tam je to potřeba zvětšit. Ale ideálně to chce i další kroky – lepší místa k čekání (= opravdová čekárna) a dřívější přiřazení nástupiště k jednotlivým vlakům, aby cestující nemuseli čekat než to konečně SŽ 5 minut před odjezdem ukáže.

A teda pardon, na hlavák prostě přijdu 10 minut před odjezdem, nemám potřebu tam vysedávat déle. Pro ty, kteří musí čekat na přestup/zpoždění/nemohou přijít kdykoliv udělejme prostě čekárnu. Místa je dost

O. M.

Ve špičce bývá slušně zaplněná i ta dolní hala.
Kde byste tu čekárnu v horní hale udělal?

Blzx

Moc teda není, rozhodně ne vzhledem k tomu ohromnému prostoru, který to reálně je (knihkupectví atd.). Čekárnu udělat místo pokladen ČD a obchodů dole, místo Sephory a Intersportu/Tety nahoře + dvě třeba ve staré budově. Nedostatek místa o čekání bych opravdu neočekával, pokud bude zájem nějaké opravdu udělat

Granja

A to vlastně za současného stavu frekvence. Pokud se frekvence po čase bude zvyšovat, tak …….?

gwann

No, tak si jdete ta mista spocitat. Neni jich moc, ale vic nez 20 urcite. Cekarny tam nejsou protoze by si je dopravci musely zaplatit – takze jedinou si plati ceske drahy pro jednicku a ec/ic/rj

Moravan

Ze zveřejněných vizualizací není ochrana před nepřízní počasí zřejmá. Na obrázcích nelze vidět žádné dveře nebo prosklení, které by aktuální halu oddělilo od té nové stavby. Pokud máte jiné informace, podělte se, prosím.

Zapa
Blzx

Rozumím, taky jsem si nebyl jistý. Tady to jehttps://twitter.com/iprpraha/status/1729464716857127066?t=4rUSO1BMuhiKjGroO4ze2A&s=19

Moravan

Díky vám za odkazy. Tím odpadá hlavní problém toho návrhu.

Michal82

Skleněná stěna je nakreslena za Pragotrony v přízemí. Takže jezdící schody do horní odkezdove haly budou už v teple.

jura

V dolni hale nikdo neceka? Odkdy?
Byl jste se na to nadrazi nekdy podivat?

Stráťa

Souhlas ale ono to stejně dopadne tak že z architektem navržené otevřené dřevostavby se v procesu výstavby stane zasklená železobetonová konstrukce podobného tvaru. To odstraní to největší výtky vítěznému návrhu a nemusí být nutně na škodu pokud se to provede dobře a s citem.

PS: Jsem sám komu ten vítězný návrh trochu připomíná sloupy a strop Sagrada familia v Barceloně?

VTT

Které obchody jsou zbytečné, lékárna, Pont, knihkupectví nebo snad Billa? Ve všech jsem něco kupoval, tedy přinejmenším pro mě užitečné byly. A především, pro SŽ jsou užitečné tím, že jí platí nájem a tím přinášejí peníze.

Blzx

Sephora, Intersport a x dalších, dost nevyužitých prostor je i o patro níž. Navíc autoři vítězného návrhu říkají, že obchodů neubyde, přesunou se pouze tak, aby bylo víc místa pro pohyb cestujících (více do stran). Vyloženě kryté podlahové plochy bude skoro stejně, jen bude lépe využita + se k tomu přidá ta obrovská plocha krytá novou střechou.

VTT

Intersport (resp. dříve Hervis) jsem navštěvoval celkem často. A často jsem si tam kupoval svačinu do vlaku (místo nějakého pečiva jsem si tam kupoval proteinovou tyčinku – už to slyším, je to sajrajt a vítězný návrh mi ušetří zdraví tím, že si to nebudu moct koupit). Ale kupoval jsem si tam nejen toto. Takže Intersport nerušit. V Sephoře jsem nebyl, ale dovedu si představit, že pokud někdo bude chtít na poslední chvíli koupit nějakou pozornost, třeba jako dárek pro toho, ke komu vlakem jede, tak se mu tohle může hodit. Totéž lze říct o těch hadříkárnách nebo prodejně čokolád. Drogerii,… Číst vice »

Trumway

Souhlasím. na obrázku č. 5 je hezky vidět jak z původní budovy nebude nic vidět.

Blzx

Ano, přijde mi to škoda, ale pravda, že ono to reálně není moc vidět ani dnes a díky magistrále, metru a výškového rozdílu, to asi nejde vyřešit za zvyšujících se nároků na kapacitu, bohužel

Dejf

no jako jak to napsat tak, aby to bylo slušně a zároveň to dokázalo trefit podstatu ?!?
jo už to mám
ani jeden ze zatím mnou hodnocených návrhů nefeflektuje tradiční vlastnosti ani českého národa, ani SŽ, neboť do návrhu nebyla zapracována opatření pro zjednodušení údržby na hodnotu velká tučná nula.

Clovek

Co by reflektovalo tradicni vlastnosti Ceskeho naroda? Nechat Kotase postavit zrudnou plechovou plachetnici a pak ji nastrikat psi moci?

Jakub P

4 nádražní budovy různých stylů místo 2? Není to moc, doktore Čechove?

Blzx

třeba za 30 let někdo přidá budovu pátou dalšího stylu

Dejf

Mohlo by to časem vypadat jako v Brně. Na výstavišti…

Juraj

Není to špatné, je to větší masa materiálu, která víc upozaďuje Fantovu budovu a působí trochu nesouměrně, ale uměl bych si představit i toto. Spíše mě zaráží ta adorace stávající budovy, která se od včerejška leckde objevuje. Hala má nepochybně mnoho zajímavých detailů, ale už krátce po svém vzniku přitahovala kritiku právě proto, že to byl velký tmavý nevábný prostor. Kdo si pamatuje hlavák před rokem 2008, ten se té vzpomínky jen tak nezbaví. Po rekonstrukci od Grandi Stazioni je to lepší, ale pořád ta budova má za cíl hlavně odvádět pozornost od magistrály a posunout Fantovu budovu do úzadí.… Číst vice »

MOS

A jaký máte názor také na Bratislava – hlavná stanica ? Chybí mi tu.

Juraj

Jak to s tím souvisí?

Radekr

Taky mně ta stávající hala nepřijde jako nějaký klenot, který by si zasloužil památkovou ochranu, jak jsem někde v komentářích četl. Myslím, že se ten nový návrh snaží maximálně zapojit do dění Fantovu budovu a to je moc dobře, protože to je ten skutečný klenot. Posledně, když jsem měl v Praze 90 minut zpoždění, tak mě ani nenapadlo to trávit dole, ale šel jsem si sednout do Fantovy kavárny, takže nechápu ten rozruch nad místem pro dlouhé čekání, a to nemluvím o tom, že po rekonstrukci tam takových prostor bude víc.

senior

Fantova budova „umřela“, protože se o ni a její rozumné využívání ČSD řádně nepostaraly. Podaří-li se Fantovu budovu skutečně smysluplně oživit, pak v dolní hale může z její dosavadní funkce opravdu zůstat jen ten přestupní terminál s několika obchody (ale se zbožím užitečným při cestování, především s velkou, levnou a dobře zásobenou samoobsluhou s potravinami (!!!) a něčím jako „okénkovými“ prodeji rychlého občerstvení na cestu) a v „horní hale“ mohou být prostory pro krátkodobé čekání + rychlé občerstvení (káva, chlebíčky, noviny, drogerie, apod.). A na to vše by dosavadní prostory rozlohou bohatě stačily, jen tam nikdo nesmí chtít vydělávat na… Číst vice »

Jakub P

Ten obří tmavej a ne moc využitelnej prostor přes celou výšku haly pod potřebnými silničními komunikacemi není – celá magistrála, autobusové zastávky a ještě kus parkoviště jsou nad tou horní částí nové haly.

Jakub P

Kam až sahá to rozdělení nové haly na dvoupodlažcí a jednopodlažní jde celkem slušně odhadnout na letecké mapě z polohy výtahů.

fous55

Ta točitá schodiště zůstanou zachována, takže o smrad nepřijdeme!

MOS

Konečně také projekt i pro vítr, sníh a zimní sychravo, ale to NESMÍ vyhrát.

Jakub

proc myslite ze vitezny navrh neresi vitr a snih?

Lukáš F.

proč myslíte, že vítězný návrh sníh a vítr jakkoliv řeší?

Jakub

z nekolika duvodu 1. puvodni cervena cast nadrazi je stale zasklena a je oddelena sklenenymi dvermi 2. Drevena strecha narozdil od tohoho projektu zastresuje i daleko vetsi prostor vcetne prostoru pro cekani na tramvaj a tudiz nabizi lepsi komfort i pri cekani na mhd. Zde se ceka na ulici pred halou a tramvaj je do haly minimalne itegrovana

Blzx

Nebojte, ochrana bude i ve vítězné variantě, jen se posune za výstupy z metra, takže to reálně neomezí nikoho, naopak se bude mnohem lépe řešit různé bezdomovectvo. A pořád bude dostatek prostoru zvětšit krytý prostor pro cestující i tak – dá se zrušit nějaký zbytečný obchod, u pokladen ČD je taky místa mraky, takže se může třeba vybudovat i plnohodnotná čekárna, která dnes není a nemusí být o rozměrech skladu.

gwann

Uprimne, pokud se posunu zaskleni nekam na uroven dnesnich obchodu horni haly, tak nevim jak oduvodnite potrebu tak draheho, predimenzovaneho a k nicemu jinemu neslouziciho pristresku MHD. Protoze pro nadrazi to bude na prd a akorat se tam budou povalovat ruzne existence. I v noci.

Navic – pokud kapacity horni haly nedostcuje- nema smysl budovat spodni halu nepouzitelnou pro obdobi pul roku

Radekr

Přesně tak, vůbec nechápu skladbu těch obchodů, a pokud se tam ponechá to, co je opravdu nutné (potraviny, lékárna, drogerie a různé občerstvení), tak zbyde spoustu místa na čekárny. Italové si z toho udělali obchodní centrum a zabrali spoustu cenné plochy, kdy například v okolí Burger Kingu je opravdu málo místa. Další věc je ta, že tam ti lidi do poslední chvíle čekají, až se SŽ uráčí oznámit nástupiště a s tím se dá snad taky pracovat.

Granja

Italové chtěli vydělávat (jako je tomu na jiných stanicích v Evropě). SŽ by se ten výdělek také mohl hodit, pokud těch peněz nemá opravdu dost, což pravdou zřejmě nebude.

VTT

Na takových nádražích vydělává i DB Netz, ÖBB infra nebo jak se to jmenuje, všechny velké japonské společnosti… ale SŽ peníze z pronájmu prostor nepotřebuje.

David

https://twitter.com/iprpraha/status/1729462127771918778/photo/1 například.

Doporučuju počkat na více informací než dělat závěry z pár málo říkajících vizualicí.

praktik

Z čehož plyne, že pro cestující vlakem zůstane jako uzavřený krytý prostor jen současná „horní hala“ (na úrovni vstupů do podchodů) a „dolní hala“ bude zcela zlikvidována a nahrazena jakýmsi otevřeným dřevěným „japonským pavilonem“.
Ať si každý zvolí sám, ale mně se takové řešení nelíbí ani trochu, protože omezuje prostory vlastního nádraží, ačkoli údajně počítá s budoucím nárůstem frekvence: jediným pozitivním prvkem na něm je zastřešení prostoru včetně zastávek tramvají, ale to lze přece řešit i při zachování „dolní haly“.

Martin

Take to neni spatne…

Tomáš

Řečeno slovy Pohlreicha: Všechno tady stojí z hovno, ale tohle není špatné..:)))