Vážná nehoda bývalých pražských tramvají v Sofii. Souprava se rozjela, když si šel řidič pro kávu
Havarovaný vůz bývalé pražské tramvaje T6A5 v Sofii. Foto: Trinmo.org

Oba tramvajové vozy jsou kompletně zničené, stejně jako sedm zaparkovaných aut.
624 tisíc? To úvodní foto vypadá o dost brutálněji 🤔
Tyhle tramvaje nemaj nějakou kliku jako kterékoliv drážní vozidlo?nebo zkrátka spínač řízení nebo nějaké kudly?
Nejsem trolejář, ale nemá řidič jdoucí na pauzu/kávu povinnost svěsit tykadlo ?? Bez šťávy by se tato krabice snad nerozjela ne ?
Ne, nemá.
On by stačil tlakový senzor v sedačce, který má dnes kdejaké auto, aby na vás mohlo začít řvát že spolujezdec není připoután. Mají nové tramvaje něco takového?
kdejaké auto možná, ale moje ne – a to dokonce ani u řidiče :-). Mému německému autu je jedno, zda je řidič připoután či nikoli. Naštěstí a jsem tomu rád.
Trolejbusy mají zvukovou signalizaci, když se řidič zvedne bez zabrždění parkovací brzdy. Prima věc, když je snímač rozladěný…
Prý kdysi takhle v Praze řidiči „koníčkovali“ tramvaje T6 na konečné – mohli během pauzy popojet ve smyčce, aniž by museli do tramvaje nastoupit. Až do té doby, než takhle jako v Sofii tramvaj někdo poslal ze Sídliště Řepy.
A pak se to samozřejmě striktně zakázalo – a myslel jsem, že i fyzicky znemožnilo?
Ale slyšel jsem to povídat před 15 lety a klidně to mohla být jen tramvajácka latina.
Jak takové koníčkování vypadá?
Řidič jde pomalu vedle tramvaje, ruku v okénku na páce jízdy.
Nemusí mačkat tlačítko bdělosti?
Tramvaje (minimálně ty v Praze) tlačítko bdělosti nemají.
Ale např. u 15T je nutné pohnout pákou jízdy tuším každých 30 vteřin, jinak se tramvaj zastaví.
Naprostý nesmysl.
Policie prošetřuje dvě vyšetřovací verze. Původní zní tak, že řidič nechal tramvaj bez dozoru a někdo se s ní úmyslně rozjel. Další pak hovoří o nedostatečném zajištění tramvaje, která se pak rozjela samovolně.
Kto si pamätá výkoľaj 7917+7918 v Bratislave z roku 2003? Dal som sem linky na fotky, ale nebolo to schválené. Je to dosť podobný prípad.
ERRATA 7927+7928
Jaká byla tenkrát příčina?
20.2.2003 bol v Dúbravke výpadok napätia. Vodič sa skúšal rozbehnúť, ale to nebolo možné. Ručný radič nechal v polohe „jazda“ a opustil vozidlo.
Ako písal Zahn nižšie, bola to chyba vodiča aj toho, kto takto upravil riadenie. Lebo po výpadku napätia by voz mal ignorovať polohu páky a jazdu zadať až po tom, ako páka prejde nulovou polohou. Aj môj elektrobicykel to tak má. Páka v polohe jazda sa musí dostať do nuly, až potom začne pridávať.
V tej Bratislave to bolo inak.
Vychádzam z informácie zverejnenej na imhd.sk. Ale čo som počul tak dôvod bol iný – vodič „koníčkoval“ voz cez okienko, omylom páku posunul úplne dopredu, odhodilo ho od bočnice a súprava odišla v polohe „plná jazda“, pri výjazde z obratiska sa kvôli príliš vysokej rýchlosti vykoľajil zadný podvozok zadného vozňa. Ale počul som viac vysvetlení a neviem ktoré je pravda. Ani som nečítal správu o nehode.
Kamarád, který žije v Sofii a jezdí tam také s tramvají mi fotky posílal již v poledne. Prý přes otevřené okénko děti strčili do ovládací páky…. První podvozek skončil v podchodu.
Prúser je, že to okineko sa dá otvoriť aj zvonka. Stačí, keď ho zvnútra vodič nezaistí. Resp. ak postika (západka) chýba, tak si to koleduje o prúser.
V 5:30 ráno už tam děti neví roupama co dělat? To je dost divný.
Bohužel no… malé boční okénko v úrovni pultu (z pohledu řidiče u levé ruky) je u T6 zrádné… Dosáhne se z něj z venku přímo na jízdní páku (ruční ovládání jízdy a brzdy). A pokud řidič neměl reverz neboli směr v nule (což by pri opuštění vozu měl mít) a dveře za sebou zvenku zavřel, tak to pospínalo jízdu… Pokud si dobře vzpomínám, tak první série pražských T6 měla vedle páky řadiče i páčku reverzu a právě proto, že bylo možné okénkem dosáhnout jak na „směr“, tak na jízdní páku a bylo tak možné z vnějšku uvést tram do pohybu,… Číst vice »
A při opuštění vozu bylo na odpovědnosti řidiče mít reverz v nule.
U dalších sérií se přešlo na jiný typ řadiče, kde už se reverz nastavoval kličkou z boku. Na některých vozech z první série se pak při prohlídkách řadiče měnily, ale některé s tím původním typem dojezdily.
Tak tady byla v akci celá brigáda andělů strážných.
Aj v Bratislave v roku 2003.
Tak řidič má štěstí jako prase že nikoho ne zabil ani nezranil. Pruser co má je nakonec drobek proti možnému pruseru.
T6A žádnou ruční brzdu nemá. Ona ji neměla ani T1 z padesátých let. A T6A má 4 převodovky, ale odpojitelná není ani jedna.
Podobne ako 7927+7928 v Dúbravke v Bratislave v roku 2003:
https://imhd.sk/ba/galeria/u/428/
https://imhd.sk/ba/galeria/u/572/
https://imhd.sk/ba/galeria/u/658/
Zázrakom sa nikto nezrazil. Vodič električky idúci oproti našťastie meškal. Keby nie, tak zadný vykoľajený voz (zadný podvozok išiel mimo trate po paneloch a pretŕčal) sa s ním zrazí.
A cestujúci stojaci na zastávke vtedy stihli našťastie uskočiť preč. Nepamätám si ale, či a ako bol vtedy potrestaný vodič, ktorý vtedy pri výpadku napätia opustil voz, ale nechal ručný radič v polohe „jazda“.
V tomto případě by měl být potrestán hlavně zaměstnanec depa, který vyřadil z činnosti blokování rozjezdu a odbrzdění bez průchodu páky řadiče nulovou polohou. Z výroby totiž ty vozy měly blokování všech jízdních funkcí po výpadku napájení, otevření dveří a změně polohy přepínače reverzu. Odblokování bylo provedeno přechodem páky řadiče z nulové do jízdní polohy za splněných podmínek.