Vánoce v létě. Zaměstnanci Českých drah dostanou k srpnové výplatě 10 tisíc korun

Motorový vůz 810 a jednotka 814 v Pardubicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz 810 a jednotka 814 v Pardubicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle Českých drah vychází mimořádný příspěvek z ekonomických možností podniku.

154 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hank

Na facebooku jsem našel jeden post, který sem z větší části pověsím tak, jak tam byl zveřejněn. Řeč je o „…dělnické hrdosti uschopňující se postavit za své zájmy.“ „Hrozně se míchá paměť na diktaturu s pamětí na industriální společnost. Socialismus byl klasickou organizací společnosti uhlí a oceli a zároveň to byla diktatura, která zneužívala moc a praktikovala politické násilí. Lidé, kteří pracovali ve velkých továrnách v době té diktatury, jsou často hrdí na to, že dělali dobré motorky, sklo apod. ale zároveň se to bojí říct, protože když o tom hezky mluví, vypadá to, že obhajují praktiky vlády jedné strany.… Číst vice »

Karel Hauff

Vážený pane Šideláři, jako cestující jste celkem v pohodě, ale vaše články stojí za to. Senzace každým coulem, jen aby nám neználci zase nadávali. Když napíšete A, proč tedy nenapsat také B. Třeba, že dostanu mimořádně 9 000, ale seberou mi 36 000 za rok na příplatcích. Výborné odbory.

Augusto Pinochet

…příplatky za co?…že chodíte do práce?…

vlado

… o zadne priplatky neprijdete. Prectet si o toom clanek na http://www.fscr.cz tam je vsechno jasne popsane.

Profesor

Neseberou. Jenže to chce umět číst a počítat. Tak jednoduše: Výsledná částka na účtu bude stejná nebo vyšší. Nikoliv nižší. Jak se k tomu dojde neřeš, moc složitý.

Radek

A co SŽ bez výpravčích,bez kolejí by mohli tak leda chodit pěšky,ČD si přivlastňuje zásluhy,které nemá.

petr

Jaký zásluhy? To že se někde opraví kolej, tak to si ČD určitě nepřivlastnuje.
Za použití těch kolejí ČD platí jako ostatní dopravci, byť z ČD pozemků pod nima nemá zatím vůbec nic..
A navíc ještě SŽ může využívat na základě zákona vlaky ČD, což není pochopitelné speciálně pro nové SŽ zamestnance. Takže nějak nechápu, na co se by si SŽ mohla vůči ČD stěžovat.

Remet

Souhlas. Pozemky po kolejema by se mely „narovnat“. A u firmy vlastnene statem by uz vubec nemel byt problem. Bezuplatne vratit majiteli koleji – Ceske Republice, coz je i majitel tech koleji v drtive vetsine pripadu.
Tyhle „odprodeje“ majetku, ktery vubec nema byt CD jsou jenom maskovane dotace narodniho dopravce.

hank

„…majetku, ktery vubec nema byt CD…“ Nemá být, ale je. Když už ČD jednou jsou obchodní korporace, asi ani dost dobře nejde, aby majetek rozdávaly podle toho, jak se to zrovna někomu (ne)líbí. V podstatě tady všichni nadáváte na důsledky politických rozhodnutí z minulosti a na to, že se na jejich základě postupuje podle platných zákonů. Souhlasím s tím, že jsme si jako stát (resp. tehdy zrovna dopuštěním božím a voličů vládnoucí garnitura) vybrali jeden ze dvou možných způsobů organizace železnice podle zásad platných v EU. Druhý způsob zvolily DB a ÖBB. (Asi trochu zjednodušuji, ale snad je jasné, co… Číst vice »

xyz

A kdopak v tom roce 2002 tlačil na to, aby SŽDC vznikla coby pokud možno co nejmenší organizace s tím, že pozemky, ale i pracovníci řízení provozu (!), zůstanou „jednomu z mnoha dopravců“?

Ano, odbory.

hank

Zdroj?

xyz

Dobová vyjádření.

Ostatně totéž i později, viz „po jednáních s odbory“ odklad převodu výpravčích z nelogických ČD na logickou SŽDC; podpora odborů v systém „ČD-Holdingu“ atd.

xyz

Mimochodem ta skutečnost s miliardovými transakcemi do ČD výměnou za pozemky/budovy převedené z nich (kamžto byly k 1. 1. 2003 zdarma vloženy) do rukou (např.) Dobré správy se docela vylučuje s letitým odborářským nadáváním, jak prý jsou ČD podfinancované a prý finančně znevýhodněné oproti dalším dopravcům v osobní dopravě.

Kteřížto dopravci přitom takové miliardové částky vůbec nedostávají.

Gwann

Akciová, s věřiteli, ne ne vrátili to nejde

Faktura

Jakože ČD mají platit bonusy zaměstnancům jiné firmy🙄

Gwann

Myslíte zásluhy ve smyslu, že zaměstnanci CD denně poslouchají sprosté nadávky za činnost Dobré spravy?

kan

na SŽ by měli mít záporné výplaty, odpovídali by výsledkům jejich „práce“

Josef Zálabský

S manželkou říkáme že by si zasloužili mnohem více . Využívaly
jsme jízdenky na léto a naprostá spokojenost . Vlaky od 810 až
po raiijety v pohodě . Autobusové výluky zmáknuty na jedničku .
Personál s profesionálním přístupem zaslouží 10 bodů z 10 ….
Děkujeme všem , zvláště pak zaměstnankyním žst Kroměříž .

Radek

Výluky řídí zaměstnanci SŽ výpravčí,zaměstnanec ČD průvodčí je líný jak veš a jen se veze a nic neví.

Karel Hauff

U výluky jsem pracovníka SŽ dlouho neviděl. Buď tam vůbec nejsou a nebo jsou zalezlí.

Martin

Pravě že pracovníci SŽ jsou často jediní, kdo něco ví a jsou ochotní alespoň něco cestujicím říct….řekl bych že je to tak 70 na 30 ve prospěch SŽ…. Největší bizar byl když se do dopravní kanceláře zamknul výpravci SŽ se strašně protivným průvodčím ČD a tam se smáli až se za břicha popadali….mezitím venku na cestující (substrát) padal sníh…

Mrc

Záleží jak kde. Jsou tratě kde výpravčí opravdu pomáhají s výlukou i zmateným cestujícím, organizaci zvládají velice dobře a pak tratě,kde výpravčího nějaká výluka absolutně vůbec nezajímá a informace od něj nikdo nedostane.

A to říkám jako vlakvedoucí,kdy informace o výluce dostanu v lepším případě nepřehledné, v horším neúplné či chybné…

Sudno

Ale, vy rozumbrado. Při mimořádnostech jsou zaměstnanci SŽ ti první, kdo se schovávají a zamykají se v dopravní kanceláři, aby náhodou nemuseli komunikovat s cestujícími.. 🙂

Martin

Právě že mnohdy je to naopak. Při poslední mimořádnosti mě průvodčí ČD celkem sprostě seřval, že nic neví.. až jsem koukal

Gwann

Neprehanite to ponekud? Když tu čtu některé komentáře, tak se divím, že vlaky nejsou odklaneny do sturcu, kde skončí v korrmelcich…

Ketchup1970

Nestydte se řeknete jméno , nebo znáte všechny a soudíte kolektivně , to se vám muže vymstít – chlapi to jsou ty naše klacky –

josef Zálabský

Nám osobně je jedno kdo řídí výluku , průvodčí podal-a vždy přesné informace o náhradní dopravě , žádné zmatky a tak
hupky dupky do autobusu . A výluku jsme zažily 3x .

Martin

😂😂😂😂… Top příspěvek…a kdy vám začíná po dovolené služba?

josef Zálabský

Chodím do zaměstnání kde nemám nic společného s železniční dopravou.

kan

takové čety bych rád potkal, standard je otrávený průvodčí co pomalu ani nepozdraví. I u IC/EC je pokles příjemného vystupování…

Ketchup1970

Třeba předtím potkal vyzivneho cestujícího …

josef Zálabský

My jsme se vždy setkaly jen s příjemnými zaměstnanci ,
že by průvodčí nepozdravil se v žádném vlaku nestalo .
Poděkováni samozřejmostí , někteří popřáli příjemnou
cestu.

Tomáš Záruba

Nic takoveho tedy nepozoruji.

melm

Firma v červených číslech a z vesela se rozhazuje. Neřídí to tam nějaký nominant sekty STOKA 2011?

Bj_Carda

To jsou hezký Vánoce. Zaprvé inflace je hrubě přes 10% tak to mi těch 10tis za rok příjde ať to počítám jak to počítam trošku málo.

Zadruhé to že jim sebrali příplatky za žacviky, za ranní nástupy, krátké směny apod. To už v tom článku nikde nevidím.

Takže ve finále člověk co vstává do práce pravidelně ve 3h ráno a vychytá ty nejhorší směny bude ještě každej měsíc na platu o 3tis hůř.

Good job odbory. Veselé Vánoce těm co to vyjednávali. 😉👍

petr

Bohužel je to tak.. těžký provar a podpásovka od odborů. Zaměstnavatel sám od sebe nabídl jednorázovou odměnu 7500 Kč bez dalších podmínek… místo toho si někdo z odborů vydupal, že přijdeme o příplatky každý měsíc a presunese ne malá část mzdy z pevné složky do nenárokového osobního ohodnocení a to vše za 2500 Kč hrubého jednorázově navíc.. za tohle by si někdo z odborů měl nafackovat.. já osobně s odbory končím. Tohle je pro mojí osobu poslední kapka..

hank

Koho jste si zvolili do vedení, toho tam máte. Případně můžeš kandidovat taky.

Dos22

A nezdá se vám 7500,- při té inflaci jaká je trochu málo? S tím, že se příplatky převedou pod osobko, s tím přišel taktéž zaměstnavatel, to si nikdo z odborů nevydupal, a to na jednání 8.8., a to dokonce nabídl jednorázovou odměnu „jen“ 9000,- a to bez těch 2 000 – 2 500 do tarifu (za režim práce, krátké směny a nepravidelné nástupy). Takže co je zásluha odborů je to, že odměna je 10k a režim práce, krátké směny a nepravidelné nástupy do tarifu (těch 2000 až 2500) od 1.1.24. Vsadím se, že když by vzali hned tu první nabídku,… Číst vice »

petr

To se ale vyplatí pouze lidem co mají v pohodě směny.. ty kdo mají hodně nástupů ráno atd. , tak na tom prodělají… A teď se žádné zvednutí mzdy nevyjednalo.. jen se to převede z příplatků z části do tarifu a z části do osobka.. Ale mě už je to asi fuk.. těch cca 6 až 7 kil měsíčně co na federaci platím, tak ať si platí už někdo jinej. Těch zklamání za poslední roky už bylo hodně a pojistku jsem si naštěstí našel mimo dobrou a stojí méně než federace.. Už z principu to podporovat nemohu. To samé nevyjednané… Číst vice »

PeDu

Mohu poprosit o info, o jakou pojišťovnu se jedná a o název produktu pojistky na blbost. Děkuji.

hank

Sám nezmůžeš nic. To věděli už naši pradědci a dědci, že jediný možný způsob je organizovat se. Pro založení vlastních odborové organizace, kterou musí vedení při každém vyjednávání brát v úvahu, stačí podle zákona 3 lidi. Jako vzorový případ bych asi doporučil stávkový boj odborářů v papírnách Mondi SCP Ružomberok v letech 2004 – 2005. Dá se to dohledat na internetu, svého času toho byla slovenská média plná. Tenkrát to táhla hrstka (asi pět) lidí, chvílemi to sice připomínalo docela divoký akční film, ale dotáhli to až do příznivých soudních rozhodnutí. Tehdejšího rakouského ředitele podniku nakonec vedení nadnárodní mateřské fy… Číst vice »

xyz

Tak ono v mnoha odvětvích to je tak, že dobrý zaměstnavatel si své dobré zaměstnance hýčká, takže stávkovat nepotřebují.

A když zaměstnavatel stojí za pendrek, tak prostě tam nikdo dlouho nevydrží a odejde k tomu lepšímu zaměstnavateli v témže oboru.

Netřeba stávkovat.

Pandrhola

Ona je otázka co se vyjedná ? Když se vezme inflace za roky 2021, 2022 a předpoklad 2023 a pokud proti tomu započteme růst mezd, tak i s tou jednorázovou kompenzací 10 tis. (necelá 2%) jde bohužel o značný propad mezd, za který nenesou vinu zaměstnanci. Předpokládám, že se v nové PKS opět nepovede vyjednat růst, který by tento každoroční propad konečně vyrovnal a systém jednorázových kompenzací se opustil…

Pako

Vždyť to není pravda, ta částka o které píšete, 2000-2500 přejde přece do tarifu. Neříkám že je to úplně výhodné, i za mě je tam nějaký pokles, ale počkal bych až co dohodnou dal

Dos22

Nemáte tak úplně pravdu, za zácviky příplatek zůstává.
Za nástupy, krátké směny, režim práce se příplatek k 1.1.2024 převede do základního tarifu (tedy základ se danému jednotlivci zvedne o 2000 – 2 500 Kč).
Některé další příplatky se prozměnu převedou do osobního ohodnocení.

Takže příplatky se jakoby zruší, ale o peníze člověk tak úplně nepřijde.

Bj_Carda

Nepříjde o peníze jen v případě že má člověk v pohodě směny. Ti co vychytávají ty „nejhorší“ a alespoň trošku to kompenzovaly ty příplatky tak ti na tom budou teď paradoxně hůř.

Dos22

Ono by to chtělo znát přesnější čísla toho osobka, než se začnou dělat závěry, o kolik procent to osobko poroste.

petr

Pokud má fíra hodně brzkých nástupů atd. , tak z těch příplatků měl vice než těch 2000-2500 do tarifu. Já měl vždy z těch příplatků např. téměř 4000 měsíčně…

Vašek

Deset tisíc není moc, ale aspoň kape. U nás v Česku jsou lidé připo…., než aby se spojili k nějaké nátlakové akci, třeba stávce, jako to dokáží Němci, či Francouzi. Vysloužím si spoustu červených, ale vězte, že mluvím (píši) z vlastní zkušenosti.

hank

Problém se stávkami je dvojí: 1. Momentálně platná právní úprava. Právo na stávku bylo bez větší publicity podvázáno paragrafy natolik, že dnes lze legálně stávkovat jen v souvislosti s kolektivním vyjednáváním a to jen za předpokladu, že to bude vrchnostem v korporacích v zákonných termínech poníženě oznámeno, přičemž termíny pro takové oznámení a další zákonné podmínky vyhlášení stávky nerespektují obvyklé tempo a termíny kolektivního vyjednávání. Všechny ostatní důvody pro stávku jsou nezákonné a zaměstnavatelé mohou divokých stávek snadno využít pro soudní vymáhání náhrad škod po jejich organizátorech. 2. Předposranost odborů (všech existujících odborových organizací), které takový právní stav dopustily a… Číst vice »

Hasler

Okey, prohlašovat stávku v 97 za úspěšnou, to chce silnej matroš…

hank

Prosadily tehdy odbory své? Prosadily. Takže úspěšná byla.

adamgolias

no vzpominam si na verejne nezeleznicni mineni. nadražák byl pro větsinu dojizdejicich- , nechanych na busovych zastavkach nekde na kraji Prahy protoze se do busu nevesli , – povl a tolerance k draznim excesum byla nula. stavka , kdy je rukojmi tretina naroda je vlastizrada.

hank

Nádražáci nejsou otroci „národa“ (kdo to vůbec je, ten „národ“?) a mají i svoje zájmy.

xyz

Pak by si ale měly odpustit kecy typu „stávkujeme i za vás“, kteroužto drzost napsat na příslušný leták měly v 6/2011 ohledně „stávky proti penzijní reformě a proti zvyšování věku odchodu do penze až na 70 let“, přičemž nebyly schopny pochopit, že (jak předtím potvrzovali jak premiér, tak i ministr financí) dilema je: BUĎ reforma, ANEBO zvyšování věku odchodu do penze až na 70 let.

Takto protestovaly proti obojímu.

Nemám zájem, aby něco „dělali za mě“ lidé, kteří nejsou schopni pochopit psaný text. Spíše by se tito lidé měli více soustředit na včasnost a vůbec kvalitu přepravy vlaků, které provozují.

hank

„… dilema je: BUĎ reforma, ANEBO zvyšování věku odchodu do penze až na 70 let.“

Tohle dilema je falešné. Průběžný důchodový systém se zhroutí jedině v důsledku záměrných politických rozhodnutí. Vlády si z ideologických důvodů samy zakazují brát peníze tam, kde jsou, a místo toho do krve odírají řadové zaměstnance a nižší střední třídu.

Špidla měl svho času pravdu, když řekl, že zdroje jsou. Jenom už neměl odvahu doříct, kde jsou. (Stejně mu to nic nepomohlo.)

xyz

Průběžný důchodový systém v pravém slova smyslu (tzn. že se z něj utratí na penzích, nemocenských a podporách jen to, co do něj v témže období přiteče) neexistuje už ani dnes.

Daně pro řadové zaměstnance s nižšími příjmy jsou nyní (po zrušení zdanění tzv. superhrubé mzdy) snad relativně nejnižší co kdy byly, tzn. ani v tomto nemáte pravdu.

hank

„Průběžný důchodový systém v pravém slova smyslu (tzn. že se z něj utratí na penzích, nemocenských a podporách jen to, co do něj v témže období přiteče) neexistuje už ani dnes.“

No tak je to potřeba otevřeně přiznat a řešit tím, že se sáhne na ty zdroje peněz, které jsou z ideologických důvodů zatím (?) nedotknutelné. A je mi vcelku jedno, jestli se to bude jmenovat pojištění nebo daň. Ekonomové pro to mají pojem parafiskál: Když něco vypadá a chová se to jako daň, i když se to jmenuje jinak, stejně to daň de facto je.

Pandrhola

Vtip je v tom, že oni měli už tenkrát pravdu. Tehdejší, ale ani současné vlády zatím s žádnou reformou nepřicházejí. Jen se snaží kličkovat v současném systému, ale to nikam nevede. Reforma bude muset vypadat zcela jinak. Penzijní systém se bude muset navázat na HDP, kde u nás na penze jde jen necelých 8% HDP, zatím co průměr EU je 12% a některé státy jdou až na 16%. Řešením je nastavit systém na 10-15% HDP s tím, že to bude plovoucí rozmezí, které bude reflektovat výkon ekonomiky a demografickou situaci, proto je to procentuální rozmezí. Sociální odvody zaměstnanců pak budou… Číst vice »

xyz

Měly pravdu, protestovaly proti reformě, která nepřicházela?

Tohle nedává dohromady žádnou logiku.

Jestliže říkáte „A“ (že penze budou financovány i z jiných peněz než odvodů pracujících), pak je potřeba doříct „B“ (kde se bude škrtat).

hank

Omyl. Je potřeba především říct, kam se pro ty chybějící peníze půjde.

Pandrhola

Správně.

xyz

Neboli „komu se seberou“, že.

xyz

Jestli jejich cílem bylo, že o pár měsíců později se houfně škrtaly spoje + že zrovna tímhle vyhrožováním + realizací odradily určitou část nákladních přepravců, tak prosím – svého cíle dosáhly.

Frantisek

Jenže to bylo dáno i dopravní politikou „čile rozvíjíme (svobodné) silnice a jen ošmrdláváme (omezené) železnice“. Stávka pak posloužila jako záminka. Dodnes se s tím až na výjimky mnoho neudělalo, vlečky se ořezaly a naprostá většina nákladů (i osob) už jezdí auty, za neutuchající podpory státní správy a často i samosprávy.

xyz

V osobní dopravě se pak udělalo mnohé – zavedení taktu, změna režimu objednávky apod. Ale to až okolo roku 2005 (včetně mnoha překážek házených ze strany odborů aneb „nesmí se soutěžit“ apod.).

Rozhodně ne v „koncepčním“ roce 1997.

Gwann

Obvykle s vámi nesouhlasím, ale zde je to přesně. Z pohledu odboru.

Takže jen hodnotím opacne ale fakta sedi

hank

Úlohou odborů není hájit zájmy zaměstnavatelů nebo politiků. Úlohou odborů je hájit zájmy zaměstnanců – nejen svých členů – v podnicích, kde působí. Jestli to nedělají, je to jen a jenom jejich problém/jejich vina. Nicméně tento problém je – pořád ještě – řešitelný převážně zevnitř odborů, i když dost oken příležitostí otevřených v 90. a nultých letech už se jim zavřelo. Jenže i za to si můžou částečně sami, viz to slavné pivo Zavadila s Kalouskem po jedné z mála viditelných masových odborářských akcích.

Vašek

Není to jen vina odborů. Co mohou vymáhat, když nemají podporu členské základny. Ani by se nemuselo stávkovat. Stačilo by nedělat přesčasy a ani k tomu se nenajde shoda a podpora. Jeden má hipotéku, jeden děti na vysoké, třetí obojí a čtvrtý neumí říci ,,ne“. Jsem rád, že jsem z toho vypadl.

hank

„Co mohou vymáhat, když nemají podporu členské základny.“

Ale to je chyba členské základny i funkcionářů.

Členské základny:
– protože si zvolila funkcionáře, kteří její zájmy neznají a neumějí hájit;
– protože nechápe základní principy demokratického rozhodování.

Funkcionářů:
– protože pro jejich výkon nemají morální a osobnostní předpoklady;
– protože nechápou základní principy demokratického rozhodování.

xyz

Ad 1) opakovaná lež se nestane pravdou (už jsem vám to psal jinde) – viz opakovaná vyhrožování (resp. v 6/2011 i naplněná) Vládě ČR, Jihomoravskému kraji atd. ve věcech jiných než mzdových.

(Naopak vyhrožování stávkou samotným ČD/SŽDC ohledně mezd si za posledních nejméně 15 let vůbec nevybavuji).

A to, že před „federací“ nějaké konkrétní profese se mají třást zástupci vlády, není nic k chlubení. Ba naopak.

hank

Zatímco když se v očekávání nezákonných nebo jednoduše debilních kroků vlády třesou zaměstnanci (a další velké skupiny obyvatel), je to zcela v pořádku? Já jsem naopak vděčný každé organizaci, která dosáhne toho, že se jí politici bojí. Každá partaj, každá vláda, všichni politici mají skříně plné kostlivců; všem, kdo přispívají k vytahování těch kostlivců na světlo boží, je nutno děkovat a nikoli se jim vysmívat nebo je buzerovat. Jediný správný a funkční vztah občanů k vládě v demokratické společnosti je kontrola. Politikům se nemá a priori věřit, politici se mají volat k odpovědnosti.

xyz

O. K., doufám, že budete vděčný i kamionistům, pokud budou vyhrožovat např. blokádou železničních přejezdů, pokud vláda bude hrozit škrty v investicích do silniční dopravy. Nebo nějakým „ekologistům“, kteří se budou přivazovat k vlakům poháněným naftou s tím, že toto přivazování je „ve prospěch přírody“ (protože „oni rozhodli, co je správné“ – stejně jako železničáři „rozhodli, co je správné“). A taky doufám, že nemáte žádný problém s tím, pokud nějací cestující upozorňují na chyby železničářů + případně podávají stížnosti. Protože i ti hájí své oprávněné zájmy – často např. když vlivem poruchy vozidla ČD (což může být i opomenutí na… Číst vice »

xyz

A vůbec – když vidím, jak často mají ČD různé poruchy vozidla atd., tak opravdu by si spíše její „kontrolující“ zaměstnanci měli zamést před svým prahem. Obzvláště pokud jde o ty samé zaměstnance, kteří prostřednictvím odborů v minulosti vyhrožovaly, že pokud se nenabagruje do rukou ČD bez soutěže, tak že právě „kontrolně“ vstoupí do stávky. Nebo ty samé zaměstnance, kteří nadávají, že „Regiojet a Arriva přivážejí nebezpečné šroty“, přitom si nevšímají, co za vozy + s jakými bezpečnostními úskalími provozují samy ČD. A taky by si zaměstnanci z mnoha regionálních vlaků mohli všimnout, jak málo lidí s nimi jezdí, a… Číst vice »

Frantisek

Když se dlabe na infrastrukturu a často i na smysluplnou objednávku, co zmohou ČD či jiný dopravce? I kdyby se snažili jak chtějí, jezdí s tím a hlavně po tom, co mají k dispozici. Rozvíjené silnice (ano, někde se kašle na údržbu podobně, ale pořád je kudy objet), utlumované koleje.

xyz

Na většině tratí u nás smysluplná objednávka je.

V části případů je příčinou zpoždění závada na vlaku (tzn. příčina na straně dopravce). Fascinovalo mě zejména v roce 2020, krátce poté, co JMK ustoupil nátlaku odborů (či dokonce přímo v době, kdy mu odbory vyhrožovaly), že v JMK byly poruchy vozidel docela časté.

Takže pracovníci ČD vyhrožují objednateli, přičemž pro něj v části případů z vlastní příčiny neposkytly službu v požadované kvalitě/včas.

xyz

A zapomněl jsem na to nejzásadnější – kontrolní funkci, aby si (kterákoliv) vláda nedělala co si zamane, má v rukou opozice.

Ti jsou od toho dokonce i placeni.

Na rozdíl od nádražáků, jejímž úkolem je zajišťovat provoz železnice (což ne vždy dobře zvládají, takže o to méně jim svědčí, když souběžně s tím ještě např. studují desítky stránek legislativních návrhů, aby pak proti nim mohli stávkovat).

Pandrhola

Ona se měnila Ústava ? Listinou základních práv a svobod dané právo na stávku má snad stále stejné znění desítky let. Pouze v případě kolektivního vyjednávání je právo na stávku upraveno zákonem. V ostatních případech právo na stávku zůstává nedotčeno, je tedy možné vyhlásit i generální stávku jako v roce 1989 a nemyslím si, že by to někdo z politiků chtěl změnit, protože až ta generální stávka tehdy definitivně zlomila vaz vládě jedné strany.

hank

Od ústavy k zákonům je hodně daleká cesta. V listině by se dala najít řada dalších práv, která nejsou zákony nijak upravena.

Tomáš Záruba

Pri vsi ucte, nebyt diskusi na urovni Reagan – Gorbacov, zadna generalni stavka by se urcite nekonala, o nejakem lamani vazu totalitni moci nemluve… To ostatni vcetne 17.11. byly jen nejake lokalni kulisy mnohem sirsiho pribehu.

Augusto Pinochet

…napiš kde bydlíš a uděláme to jako ve Francii…zapálíme ti auto, zapálíme ti barák, případně vypálíme byt…jeslti někdo z tvý rodiny podniká, vypálíme mu živnost…

Vašek

Oni stávkující němečtí strojvůdci někomu něco zapalují? Že jsem to nikde nezaznamenal.

Ketchup1970

Stávky železničářů nebyly zapalovací. To se tam prilepili až “ mladíci “ z předměstí ..

Ketchup1970

Presne !

Radek

Dobře,ale ještě bych jím přidal 👍👍👍Zaslouží si to.

Radek

Možná tak práci, sebranka líná.

Josef Švejk

Takové ubohé peníze… Adekvátní by bylo alespoň tak 500 000,- pro každého… Být železničář, to není žádná legrace a nemůže jim být každý, kdybyste to náhodou nevěděli!

PeDazOl

Tobě se to pindá ty máš v Těžkých Budějovicích letiště, tam se jedou jiný bomby….

Profesor

I 500 tis je výsměch. Dyt za to si dneska nic moc nekoupi. Tak aspoň 5 mega, když už je ta inflace.

Gwann

Hodne jim tech 10 litru zavidite, ze?

kan

k takovému bonusu není žádný důvod, služby železnice jsou otřesné…

rudlafara

Za což ale moc běžný zaměstnanec ČD (strojvedoucí, průvodčí atd….) moc nemůže, že? To „mistři“ na nábřeží….panečku a nebo takový personál spřízněných firem (např JLV) to je panečku parádička….

Gwann

To bych neřekl, na mých cestách vůči CD nemám moc namitek. Možná hezčí stiplistkove (sranda)

Ketchup1970

Hezkým se nelíbí holky ..

david

Porad lepsi nez jim davat zamestnanecky akcie, aby pak nemuseli dosypat kvuli ztrate.

Oliver

Jako dobrý ale pro toho co závidí peníze nebo výhodu tak třeba režíjku si zaměstnanec platí tu nedostává zdarma kdo si tady myslí

PeDazOl

Ještě aby ji měl zadarmo 😉

***** Petr

Mě spíš pobavilo že si ji platí 😭

Figo

Ale není to nějaká velká pálka. 😀

Marana_CZE

To je vtip zejo-? Ona vlastně inflace vzroste a hnedka zase spadne… Jednou dostat 10k je naprostá šílenost, když se inflace druhý rok nesníží, ale naopak, mají zvýšit celou mzdu každý rok právě o inflaci… A pak ať brečí, že nejsou lidi, lidi jsou, ale tohle je blbej vtip… Hlavně ať se odbory chválí, jak jsou skvělý! Asi bude lepší jít do DE, kde jsou schopnější odbory a dostanou i DB do kolen…

Han van Meegeren

Kolektivní vyjednávání byla vždy náročná!

Zejména na játra…

PeDazOl

Co jste si za předsedy odboráře zvolili to máte, na to nenadávejte! 🙂

Petr

Léčba vaší choroby by byla náročnější

rudlafara

Docela si nejsem jistý, zda když každému doporučujete léčbu, neprošel li jste si jí (lobotomie). Napište názor a neurážejte „mistře“.

Marana_CZE

Prosím všechny odboráře a nesouhlasící, aby věcně sepsali s čím nesouhlasí :), palce dolů dokáže dávat i … S tím že inflace nezmizí, no je pravda, že ekonomii jste se nejspíš neučili. S tím, že tohle nikoho nenaláká, ano, většina lidí chápe jak funguje inflace a raději si bude hledat rozumnou práci, kdy při tak vysoké inflaci dojde ke zvýšení platu/mzdy a nedostane ubohost ve smyslu jednoho bonusu. S tím, že DE odbory jsou schopný? Jo já zapomenul, kolik že stávek jste stihli v od roku 2020? Že 0? A došlo k opravdovým pořádným zvýšením platů? Jo nedošlo, kde je… Číst vice »

Profesor

Ale oni s tím souhlasí, jinak by to nepodepsali, víš?

Červík-Pája

Ano podepsali, ale aspon neco dostaneme, kdyby nejednali, nedostali by jsme ani tohle. Vse je veci slozitych jednani a ustupku na obou stranach, rika se tomu kompromis. Ja jim dekuji alespon za ten jeden prispevek.

PeDazOl

Proto máte to co máte, jenom něco. Pokud nejste důrazní nemáte skoro nic, ale když vám to stačí.

hank

„Nechci slevu zadarmo.“

Petr

I o kapku stoupne voda. A je to lepší, než drátem do oka

Petr

Zvyšovat mzdy a ceny protože inflace je nesmysl, protože inflace je čistě důsledkem tohoto zvyšování. Ano, děje se to ledaskde, ale všude je to nesmyslnej argument, kterej by se neměl akceptovat.

Pandrhola

Ano, ale inflaci zde máme díky růstu cen energií, protože ty se projevují v ekonomice na každém mezičlánku výroby a dodávky zboží, až po koncový prodej, tedy s efektem nabalující se sněhové koule. Jenže to je čistě politická záležitost a nevidím důvod, proč na rozhodnutí politiků mají doplácet zaměstnanci nejen na dráze, ale ve všech oborech. Oni neprosadili zvrácený systém emisních povolenek, které nyní zdražují elektřinu o 80 eur za MWh a podobné radosti. Bojovat s inflací se mělo už v roce 2021, kdy ten trend viděl i slepý, ale politikům asi počínající inflace nevadila, takže nyní je na řadě… Číst vice »

Petr

To je problem (pokud je to vubec problem) mezi obcanem a vladou. Ne mezi zamestnancem a zamestnavatelem.

Pandrhola

Ano, dá se říct, že to je mezi občanem a vládou, jenže tam komunikace v podstatě nefunguje a než budou další volby, tak inflace bohužel napáchá mnoho škod. Zatím všichni přenáší rostoucí náklady na někoho jiného a nyní jsou na řadě zaměstnanci. Budeme se sice motat v kruhu, ale asi to tak politici chtěli.

A pokud je to vůbec problém… Zde by měla být spíše otázka. Je vysoká inflace problém ? Pokud ano, měla se řešit příčina energetické krize, protože řešit následky je vždy neefektivní a mnohem dražší.

hank

Ti, kdo na to mají gebíry, se dopočítali k závěru, že současnou evropskou inflaci způsobily především korporace.

A netvrdím to já, ale takové opory systému jako třeba Mezinárodní měnový fond:
https://a2larm.cz/2023/06/narust-korporatnich-zisku-odpovida-za-inflaci-vic-nez-ceny-energii-uvadi-mezinarodni-menovy-fond/

hank

A než mi někdo otluče o hlavu, odkud jsem to vzal, tak ještě primární zdroj:
https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2023/06/26/europes-inflation-outlook-depends-on-how-corporate-profits-absorb-wage-gains

Pandrhola

Není důvod to otloukat o hlavu. Ano, část inflace je o tom, že někomu narostl abnormálně zisk. Zda za to mohla prostá panika z důvodu inflačního očekávání, nebo obyčejné zneužití situace asi není podstatné. Počátek problému je ale opravdu v růstu cen energií, což byl spouštěč celého inflačního kolotoče. Kdyby to politici začali řešit včas, tak k tomu dojít nemuselo. Jenže to by museli řešit příčinu a tou je jejich špatná energetická politika. A který politik přizná chybu,, že ?

hank

Zpráva vědců pro Římský klub aka Meze růstu předpovídala růst cen energií a surovin na začátku 21. století už před více než 50 lety. (Např. surová ropa byla zatím nejdražší v roce 2008, a to 147 USD/barel.) Růst cen energií a jejich volatilitu nezpůsobuje (nebo aspoň ne jenom nebo hlavně) chamtivost fosilních korporací, ale pokračující vyčerpání zdrojů. Růst cen energií není nemoc, ale symptom. Inflace v žádném případě není řešitelná jen politicky, nota bene podle x-krát ožvýkaných a selhavších pouček většiny makroekonomů. Další vývoj se podle prognóz Mezí růstu – které se zatím potvrzují – bude odehrávat cestou globálního snižování… Číst vice »

Pandrhola

Předpovědi 50 let staré asi nemá smysl brát v potaz. Tenkrát byla spousta předpovědí, dokonce i takové, že za 30 let dojde ropa. Nicméně na problém s růstem cen elektřiny se upozorňovalo už před rokem 2008, protože nebudujeme nové zdroje a elektřinu si zdražujeme uměle v politických rozhodnutích. První takovou chybou bylo ono solární výpalné, kdy se od roku 2010 platil poplatek na POZE, který nyní do konce roku platí stát a vláda neví co s ním, protože slíbili tuto dotaci zrušit, ale je daná zákonem. Pokud ji vrátí do ekonomiky, opět přiživí inflaci. Další dardou byl odklon Německa od… Číst vice »

Petr

Jestli jim závidíte noční směny, spoustu mimořádných událostí, agresivní cestující, tím snižující se kvalitu zdraví a to vše dobrovolně, můžete si to jít zkusit. Třeba do depa, nebo ještě lépe do vlaku mezi lidi, do pokladny si nechat nadávat. Tohle jim závidíte?

JardaP

On vás tam někdo nutí pracovat?

Ketchup1970

Jo v centru udržby se par elektromechsniku užije a se znalosti němčiny a angličtiny ještě víc . Číst vykresy samozřejmě .

rudlafara

A odbory? Ty myslí zejména na ty, kterých je tam nejvíc, tedy důchodců…..

hank

…což je jenom další argument pro to, abyste se vy mladší a ekonomicky aktivní stali členy a nechali se volit do funkcí.

Tom

třeba tento článek přivede nové zaměstnance, kterých celkem dost chybí a ti stávající nebudou hledat jinou práci

Krchna

Ono to není vždy o penězích, ale taky o podmínkách ve kterých pracujete. Osobně dávám přednost dopravci u kterého mám klid a žádnou buzeraci, před hozenou kostí. Každému, ale vyhovuje něco jiného. Každopádně to kolegům od ČD upřímně přeju.

PeDazOl

Ano ano, klid pohodička, však to cestující a zákazníci platí 🙂 Jakápak efektivita. 🙂

Krchna

To mi chcete říct, že jsem flákač, jenom proto, protože nejezdím u ČD?

PeDazOl

On ten článek není o ČD? a o kom?

Krchna

Evidentně jste ale reagoval na můj příspěvek.

PeDazOl

Který glosoval ČD

Petr

No, když děláte to co máte a tak jak máte, tak nemusíte přecházet a hledat jinou práci, zaměstnavatele

hank

Spousta pracovně právních sporů svědčí o opaku.

Han van Meegeren

Nepřivede a budou.
Jednorázově 10 hrubého, tedy cca 7 čistého na účtě potěší, ale jen jednou.
Až to bude mít fíra (a další zaměstnanci důležití pro provoz) (ano, vás milí systémoví specialisté opravdu nemyslím) na účtu každý měsíc bude se mu lépe přemýšlet, zda zůstane a nebo půjde jinam, kde mu to (a nebo i víc) pravidelně dají.

Systémový specialista

Asi tomu nebudete věřit, ale strojvedoucí si vydělají více než systémový specialisté, kteří zpracovávají výluková opatření. A jelikož opatření od SŽ mnohdy chodí pozdě, tak tito systémoví specialisté dělají i po večerech a víkendech, aby strojvedoucí měli podle čeho jezdit. Mnoho těchto specialistů už odešlo zpět dělat strojvedoucího a jsou na tom finančně mnohem lépe.

PeDazOl

Tak si udělej papíry naskoč na železného oře a vyraz, když jim ty dělený šichty a noční závidíš. Pohoda ne?

Petr

S tím mohu jen souhlasit

Han van Meegeren

Systémových specialistů je zdá se více než jsem čekal.
Ale kdo má v práci čas sedět u bedny a lajkovat… fíra tahá za páky a nadává co zase SŽ předvádí, průvodčí cvaká lístky a kroutí hlavou nad tím, jak mu cestující opět zkouší čůrat na záda, mechanik se rozčiluje nad tím, kdo tu mašinu konstruoval a jaké kopyto mu dali k ruce..
Systémový specialista potáhne cígo, usrkne kafe a lajkuje dál.
A já? Dělám si z nich srandu, protože mám volno a oni to nepochopili.

Pandrhola

Jo, to si myslí hodně fírů a dalších lidí z provozu, ale jen dokud si to na vlastní kůži nevyzkouší. Obvykle se do půl roku vrací do provozu, protože to déle málokdo vydrží. Pak je totiž ta sranda přejde a přichází rychlé vystřízlivění. Většinou přiznávají, že čekali něco jiného. Místo toho získají neplacené přesčasy, nadávání ze všech stran, protože se nedá zavděčit všem a ještě za mnohem méně peněz. Takže se raději vrátí k nepravidelným směnám a budou chodit z práce s čistou hlavou.

PeDazOl

Vy máte neplacené přesčasy? A to si necháte líbit? Vy nemáte odbory ani neznáte zákoník práce? Tak se potom nedivte, že si z vás někdo udělá sjezdovku na které šetří. 🙂

Petr

Když jste na smluvní mzdě, přesčasy vám neproplatí a navíc musíte zadanou práci udělat. Třeba po večerech

PeDazOl

Smluvní mzdou je každá mzda, neb se sjednává smlouvou nebo mzdovým ujednáním ke smlouvě. A buď pracujete úkolově nebo v hodinovce. Co je smluvní mzda a dělat zadanou práci opravdu nevím. Kdo vám stanovuje objemové a výkonové parametry konané práce? K čemu máte odbory?

Kumsta

Neznám nikoho! Kdo by se z kanclu z pravidelných osmiček, pauzy na oběd, pantoflí v klimatizované kanceláři s parádní židlí a srací pauze kdykoli chci a kolikrát chci, vrátil do provozu mezi „špinavce“. Všichni naopak utíkaj tam, dopředu se na ty místa kde někdo odchází do důchodu stojí pořadník. Naproti tomu, kdo by šel do provozu? Měsíčně mám 50h na nocležně, x hodin dělenek, hlášení píšu pravidelně doma (píšu už jen co mě sere, protože abych to stihl, tak bych potřeboval tak směnu navíc, abych všechno co je v hovnech sepsal). O dovolenou se pravidelně dohaduju, nástupy 2:31 pro všechny,… Číst vice »

Pandrhola

Hmm, já jich znám dost, sice ne osobně, ale zřizoval jsem jim přístupy a pak za 4-6 měsíců zase rušil. Je to tak 50/50, protože dělat turnusy, nebo výluky, to opravdu není práce pro každého, jak si myslí ten, kdo si to nevyzkoušel.
Propad mezd platí bohužel u dráhy ve všech profesích, lépe řečeno, jinde mzdy rostou výrazně rychleji… a pak se nahoře diví, že nemohou sehnat lidi.

Rejpal

Asi tomu nebudete věřit, ale strojvedoucí si vydělají více než systémový specialisté, kteří zpracovávají výluková opatření. A jelikož opatření od SŽ mnohdy chodí pozdě, tak tito systémoví specialisté dělají i po večerech a víkendech, aby strojvedoucí měli podle čeho jezdit. Mnoho těchto specialistů už odešlo zpět dělat strojvedoucího a jsou na tom finančně mnohem lépe.

Han van Meegeren

Věřím, ale také znám řadu systémových specialistů, kteří jakože cosi dělají a přitom mají čas sem psát (nebo sledovat hanbaté stránky atd.).

Georg

hanbate stranky? no teda!

Ústečák

Víte, ona existuje spousta těch vašich systémových specialistů, kteří do toho dávají, kolik mohou, a mají fakt upřímnou snahu, aby vše fungovalo, jak má. Fungování dopravce opravdu nezávisí pouze na lidech v provozu. Připomíná mi to tradiční verbální útoky na „úředníky“ ve státní správě, které by kdejaký hejhula od stolu všechny odvolal, ale že hromada z nich opravdu jede do úmoru a pro chod státu jsou zcela nezbytní, a ještě se dočkají jen dehonestace své z většiny naprosto poctivé práce, to už se nevidí. Ony by ty dráhy (a obdobné třeba dopravní podniky) bez systémových specialistů totiž neměly ani onen… Číst vice »

PeDazOl

No a bez provozu by nebyla jaksi co systemizovat… A jsme na začátku….

Ústečák

No jistě. Ovšem nejde o nějaké dvě konkurenční složky, ale systém, který se doplňuje – a bez jednoho by nebylo druhé.

JardaP

To je všude stejné. Dělal jsem léta ve strojařině obchoďáka a těch řečí, co jsem si vyslechl ve výrobě. Přitom by bez mojí práce neměli do čeho píchnout.

hank

Pro někoho dodnes to, co se nedělá kladivem nebo lopatou, není práce.

Radek

Správně,musíme si vážit našich českých úředníků,kdebychom bez nich dnes byli…

Han van Meegeren

Bohužel často řeším výplody systémových specialistů, kteří tomu dali všechno.
Škoda, že je v té chvíli nemám po ruce, to byste viděl ten průplesk!