LOT 3a leaderboard

Vánoce na kolejích: dražší vlaky i o stovky procent proti jiným dnům, posily navíc

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan SůraCestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Českou železnici čeká nejvytíženější období roku. Dopravci se vysoké poptávce snaží přizpůsobit: nejen nasazením posil, ale také vyššími cenami. Největší

Českou železnici čeká nejvytíženější období roku. Dopravci se vysoké poptávce snaží přizpůsobit: nejen nasazením posil, ale také vyššími cenami.

Největší skok v cenách oproti minulé vánoční špičce čeká cestující na hlavních trasách Českých drah. Ty oficiálně nezdražují, jen sníží slevu, za kterou nabízí své akční jízdenky. V praxi tak lidé za cestu zaplatí více, než loni.

Vyšší ceny platí na hlavních trasách, kde České dráhy obvykle nabízí levnější jízdné, než klasické kilometrové a při koupi jen několik dní dopředu. Ještě loni šlo koupit i pár minut před odjezdem jízdenku z Prahy do Ostravy za 295 Kč, což je obvyklá akční cena. Letos je nejnižší cena pro odjezdy v pátek, kdy se čekají největší davy, 384 Kč. Podobná změna ceny je i jinde: například mezi Prahou a Českým Budějovicemi stojí běžně jízdenka 169 korun, teď nově 220 korun v pátek, jeden ze spojů dokonce 265 korun, z Prahy do Plzně cena stoupla ze 105 na 137 Kč.  Naopak například mezi Prahou a Brnem zůstala cena stejná, jako dosud.

Podle mluvčího Petra Šťáhlavského jsou Včasné a Akční jízdenky nabídkami s dynamickými prvky, u kterých se cena mění podle poptávky. „Přímo v podmínkách je tato skutečnost uvedena tím, že publikovány jsou nejnižší ceny a explicitně je ještě doplněno, že jsou to ceny od… To znamená, že uvedená cena je nejnižší možná a dále se zvyšuje podle poptávky,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Podle něj byly v předprodeji i na pátek k dispozici ceny od těch nejnižších položek a k jejich vyprodání došlo přibližně začátkem tohoto týdne. I nadále jsou ceny akčních jízdenek ve špičce nižší, než počítané podle kilometrového základního jízdného.

Postup Českých drah není nic výjimečného: běžně má vyšší cenu ve špičce RegioJet, Leo Express prodává jízdenky podle toho, jak se plní vlak. Loni se například cena v ekonomické třídě mezi Prahou a Ostravou vyšplhala na 959 korun, letos je zatím většina spojů Leo Express v pátek vyprodaná a nejvyšší cena je 699 korun. Stejný dopravce přitom na stejné trase nabízí jízdenky i za 99 korun. Jediným dopravcem na kolejích, který nezdražil na špičku, je Arriva, která se tak pro cesty z Prahy do Olomouce či Uherského Hradiště stala ve vánoční špičce  nejlevnějším. Například v pátek jede z Prahy do Olomouce za 190 Kč, České dráhy za 286 Kč, Leo Express za 456 Kč, RegioJet za 254 Kč.

Letošní vánoční špička je pro dopravce složitější, než loni: většina škol končí až v pátek, zatímco loni končili žáci a studenti dříve. Nedošlo tedy k takové koncentraci poptávky do jediného dne, protože část odjela už ve čtvrtek.

Řada spojů je již nyní vyprodaných, dopravci ale slibují posílení kapacity, pokud je to možné. České dráhy slibují tisíce míst k sezení navíc. Vypraví také speciální vlak Kometa expres pro velkou skupinu hokejových fanoušků, kteří se v pátek, tedy v den největší přepravní špičky, vypraví na hokejové utkání z Brna do Prahy. „Při posilování spojů dopředu se bude dopravce u vlaků zařazených v rezervačním systému ČD řídit především množstvím rezervací v jednotlivých spojích, proto všem doporučujeme včasnou rezervaci místa, a to alespoň dva, nejpozději však jeden den dopředu. Údaje o vydaných rezervacích pomáhají dispečerům Českých drah při rozhodování o posile jednotlivých vlaků,“ vysvětlil Šťáhlavský.

Tagy Arriva České dráhy LEO Express RegioJet Vánoční špička
25 komentářů