Jen ať to předá antimonopolnímu, ten to řekne jasně. Na druhou stranu pokud Francie sama opravdu klade překážky pro rozšíření konkurence u nich, je ta druhá stížnost dost na místě.
liposh
6 měsíců
Renfe by si mělo zamést před vlastním prahem. Když můžou nabízet jízdenku z Madridu do Toleda (60 kilometrů) za 39,- eur…ale zároveň to umí i za 11,- Eur stejným typem vlaku jen v jinej čas.
Zlámalík
6 měsíců
Stát má vlastnit infrastrukturu, ne provozovat vlaky nebo pivovar.
Nemluvě o tom, že zrovna v USA osobní doprava funguje v podstatě jen díky založení státního Amtraku. Teprve teď začínáme vidět soukromé dopravce, ovšem pouze hodně specifický point to point model.
V USA je to spíš přesně naopak, než ten jím vysněný kapitalistický ideál.
Tratě jsou primárně soukromé a jezdí na nich z 95% soukromá nákladní doprava, a pak je tam ten výjimečný největší osobní přepravce státem založený a léta dotovaný Amtrak.
A proto ma Severni Amerika u zeleznicni nakladni doprvay dvojnasobny modal split nez EU.
Smirte se s tim. Zeleznice je vyborna na nakladni dopravu na stredni a vetsi vzdlaenost.
U osobky je dobra jen na primestske dojizdeni.
Pokud se kdo snazi cpat zeleznici pro dalsi uziti, dela z zeleznice doslova cernou diru na verejne finance. Kdekoliv a kdykoliv.
Britský, resp. anglický systém je (byl) velmi specifický: Země byla rozdělena do regionů (franšíz) jenž obsahovaly jak ziskové tak ztrátové trati (v době BR) O jednotlivé franšízy se pak ucházeli provozovatelé jako např. Virgin, Arriva aj. Franšíza byla na časově omezenou dobu, a vyhrál ten, kdo nabídl nejlepší parametry. Problém byl v tom, že franšízanti nebyli schopni dostát vysoutěženým závazkům – prostě to „podstřelili“ – což vedlo ke krachu franšíz. K těmto krachům docházelo již před covidem. V okažiku, kdy došlo ke krachu franšízy, ujal se jejího řízení (tj. převzal personál, rolling stock aj.) takzvaný operator of last resort –… Číst vice »
Tak ono tam dalším faktorem bylo to, že franšíza byl sice garantovaný monopol, ale objednavatel si zase nadiktoval vše do posledního puntíku, takže se tam špatně dělala obchodní rozhodnutí nějak ten provoz optimalizovat, což vedlo k mizerné ziskovosti těch provozů (rozuměj ztrátovosti). Pak ustát takové věci jako je Covid je nemožné, když jezdit musí i když nejsou zákazníci a nikdo jim nic nedoplatí, naopak platí za franšízu.
Tak když v Čechách může stát fungovat jako pumpař a bankéř a nikdo ho nekritizuje… Tak proč u benzínek a bank jo, a u dopravců, vodovodů kanalizace ne?? To je ta ideologie, vybíráme si obory které se jaksi hodí a které se nehodí..
Tak hlavně, že to je na koho svést. My máme levicovou vládu? Levicové novináře? Pravice je ohrožený druh? Ale prosím vás… Jestli ta česká pravice spíše není jen jiná forma komunismu, tentokrát jen pro někoho. 😉
Stát je nejhorší hospodář. Takže co nejvíc minimalizovat.
A ta nenávist byla kde?
potraviny
6 měsíců
Hlavně by se předně nělo prošetřit jestli doteď RENFE nezneužívalo monopol k nastřelování cen, aby to nevyšumělo do ztracena jako u nás. ČD na lince do Ostravy do roku 2011 zneužívaly monopol, protože všechny orgány řekly, že podnákladové ceny po vstupu konkurence nebyly. Takže je logické, že do té doby byl zneužíván monopol k předražení jízdného a okradení cestujících.
„Zneužívání monopolu“ jako takové neexistuje, alespoň ne jako delikt. Je to prostě vlastnost monopolu, že může diktovat ceny, pokud nejsou jinak regulované.
Antimonopolní úřady to řešení teprve ve chvíli, kdy dominantní hráč zneužívá svého postavení k eliminaci (možné) konkurence.
Jenda
6 měsíců
Tak Renfe to před nástupem konkurence prodávalo za nesmysly. Jednosměrka přes 100 € zcela běžně, i s velkým předstihem. Vyjma trasy Madrid-Barcelona, kde je poptávka prakticky nekonečná, ty rychlovlaky jezdily poloprázdné a lidi místo toho létali s Ryanairem pod 50 €. To bylo něco neuvěřitelně absurdního a je jen dobře, že je tomu konec.
Tak pokud jsou miliardu korun v mínusu, tak asi jo.
Na stranu druhou, pokud někam přijdu jako novej, nic jinýho než takhle začít mi nezbývá, abych ty lidi k sobě dostal, jen to nesmí trvat moc dlouho.
Jen ať to předá antimonopolnímu, ten to řekne jasně. Na druhou stranu pokud Francie sama opravdu klade překážky pro rozšíření konkurence u nich, je ta druhá stížnost dost na místě.
Renfe by si mělo zamést před vlastním prahem. Když můžou nabízet jízdenku z Madridu do Toleda (60 kilometrů) za 39,- eur…ale zároveň to umí i za 11,- Eur stejným typem vlaku jen v jinej čas.
Stát má vlastnit infrastrukturu, ne provozovat vlaky nebo pivovar.
A funguje tento model někde?
nemyslím pivovary, to je běžné spotřební zboží. Myslím model, kde na železnici fungují jen soukromí dopravci.
(a než napíšete „USA“, tak si spočítejte, jak málo lidí tam vlaky jezdí, to bychom zde fakt nechtěli..)
Nemluvě o tom, že zrovna v USA osobní doprava funguje v podstatě jen díky založení státního Amtraku. Teprve teď začínáme vidět soukromé dopravce, ovšem pouze hodně specifický point to point model.
V USA je to spíš přesně naopak, než ten jím vysněný kapitalistický ideál.
Tratě jsou primárně soukromé a jezdí na nich z 95% soukromá nákladní doprava, a pak je tam ten výjimečný největší osobní přepravce státem založený a léta dotovaný Amtrak.
A proto ma Severni Amerika u zeleznicni nakladni doprvay dvojnasobny modal split nez EU.
Smirte se s tim. Zeleznice je vyborna na nakladni dopravu na stredni a vetsi vzdlaenost.
U osobky je dobra jen na primestske dojizdeni.
Pokud se kdo snazi cpat zeleznici pro dalsi uziti, dela z zeleznice doslova cernou diru na verejne finance. Kdekoliv a kdykoliv.
“ Pokud se kdo snazi cpat zeleznici pro dalsi uziti, dela z zeleznice doslova cernou diru na verejne finance.”
Smiřte se s tím, že tomu tak opravdu není.
Japonsko?
Byl k tomu náběh v Británii, ale pak jim to o covidu začalo haprovat, protože neměli odvahu nechat dopravce zkrachovat, a tak ho nějak zestátnily.
Ono jim to začalo haprovat již dlouho před covidem.
Britský, resp. anglický systém je (byl) velmi specifický: Země byla rozdělena do regionů (franšíz) jenž obsahovaly jak ziskové tak ztrátové trati (v době BR) O jednotlivé franšízy se pak ucházeli provozovatelé jako např. Virgin, Arriva aj. Franšíza byla na časově omezenou dobu, a vyhrál ten, kdo nabídl nejlepší parametry. Problém byl v tom, že franšízanti nebyli schopni dostát vysoutěženým závazkům – prostě to „podstřelili“ – což vedlo ke krachu franšíz. K těmto krachům docházelo již před covidem. V okažiku, kdy došlo ke krachu franšízy, ujal se jejího řízení (tj. převzal personál, rolling stock aj.) takzvaný operator of last resort –… Číst vice »
Tak ono tam dalším faktorem bylo to, že franšíza byl sice garantovaný monopol, ale objednavatel si zase nadiktoval vše do posledního puntíku, takže se tam špatně dělala obchodní rozhodnutí nějak ten provoz optimalizovat, což vedlo k mizerné ziskovosti těch provozů (rozuměj ztrátovosti). Pak ustát takové věci jako je Covid je nemožné, když jezdit musí i když nejsou zákazníci a nikdo jim nic nedoplatí, naopak platí za franšízu.
Historické zkušenosti nás učí, že soukromá železnice prostě období krize až na výjimky neustojí.
I BNSF a UP měly během krize obě na mále.
A jiná než soukromá promrhá potenciál i prostředky standartně i v dobrých časech
Tak chvilka ideologické nenávisti je za námi, děkujeme a běžte dělat něco užitečnějšího. 😉
Hele, co je na tom ideologického? A ještě k tomu nenávistného? Proč by stát měl podnikat v železniční dopravě jako dopravce?
Tak když v Čechách může stát fungovat jako pumpař a bankéř a nikdo ho nekritizuje… Tak proč u benzínek a bank jo, a u dopravců, vodovodů kanalizace ne?? To je ta ideologie, vybíráme si obory které se jaksi hodí a které se nehodí..
Ale kritizuje, jen je jaksi levicí, která tohle prosazuje umlčen.
Jako že Stanjura, kterej ty benzinky koupil, ( dal pokyn čepru aby je nakoupil) tak je levičák?? Zajímavé…
Tak on nic z pravicového spektra neprovedl, tak proč by měl být pravičák?
Obecně mám představu, že pravice chce minimální stát.
Tak hlavně, že to je na koho svést. My máme levicovou vládu? Levicové novináře? Pravice je ohrožený druh? Ale prosím vás… Jestli ta česká pravice spíše není jen jiná forma komunismu, tentokrát jen pro někoho. 😉
Ano, máme ve své podstatě levicovou vládu. Nakupuje věci do státní správy, místo aby prodávala a maximálně na své potřeby vypisovala soutěže.
Ano, spousta novinářů je levicová.
Pravice je ohrožený druh.
I ten opravdový (levicový) komunismus byl jen pro někoho.
Názory všech jsme pochopili, již stačilo…
A proč by nemohl. To je přesně ideologie, že stát něco smí či nesmí.
Stát je nejhorší hospodář. Takže co nejvíc minimalizovat.
A ta nenávist byla kde?
Hlavně by se předně nělo prošetřit jestli doteď RENFE nezneužívalo monopol k nastřelování cen, aby to nevyšumělo do ztracena jako u nás. ČD na lince do Ostravy do roku 2011 zneužívaly monopol, protože všechny orgány řekly, že podnákladové ceny po vstupu konkurence nebyly. Takže je logické, že do té doby byl zneužíván monopol k předražení jízdného a okradení cestujících.
„Zneužívání monopolu“ jako takové neexistuje, alespoň ne jako delikt. Je to prostě vlastnost monopolu, že může diktovat ceny, pokud nejsou jinak regulované.
Antimonopolní úřady to řešení teprve ve chvíli, kdy dominantní hráč zneužívá svého postavení k eliminaci (možné) konkurence.
Tak Renfe to před nástupem konkurence prodávalo za nesmysly. Jednosměrka přes 100 € zcela běžně, i s velkým předstihem. Vyjma trasy Madrid-Barcelona, kde je poptávka prakticky nekonečná, ty rychlovlaky jezdily poloprázdné a lidi místo toho létali s Ryanairem pod 50 €. To bylo něco neuvěřitelně absurdního a je jen dobře, že je tomu konec.
Tak to se dozvíte i od místních šoto, že samozřejmě nelze jezdit pod deset korun za kilometr.
Jo, je dobře že monopol skončil.
Ale bylo by blbé přejít z extrému do druhého extrému, dumping nakonec také skončí pro zákazníka špatně.
(jestli Francouzi doopravdy mají dumpingové ceny, to nedokážu posoudit)
Tak pokud jsou miliardu korun v mínusu, tak asi jo.
Na stranu druhou, pokud někam přijdu jako novej, nic jinýho než takhle začít mi nezbývá, abych ty lidi k sobě dostal, jen to nesmí trvat moc dlouho.
Důležité je, jestli jsou v mínusu provozně, nebo je to po započtění počátečních investic. Bez toho můžem hádat.
Tak nejde o celkovou finanční situaci firmy, provoz té linky nesmí být pod náklady, aby to nebyl dumping. Jestli je nebo není neumím posoudit.