Doprava ve městě Metro Zprávy

Válka o reklamu v pražské MHD. Smlouva na 34 let i trestní oznámení

City Light vitrína v metru. Foto: Studio Najbrt
City Light vitrína v metru. Foto: Studio Najbrt

Letité spory mezi Dopravním podnikem hl. města Prahy (DPP) a společností Rencar ze skupiny JCDecaux ohledně reklamy v pražské MHD získaly nový rozměr. Česká televize zjistila, že už před deseti lety Vrchní soud rozhodl o tom, je smlouva neplatná. Rencar dnes přešel do protiútoku a podal na DPP trestní oznámení.

Kontrakt podepsal DPP v roce 1997, platí až do roku 2031. Rencar tvrzení odmítá a považuje smlouvu za stále platnou. Neplatnost smlouvy vyplývá podle ČT z žaloby Rencaru na konkurenční společnost euroAWK, které DPP v minulosti pronajal reklamní plochy v části stanic metra. Rencar chtěl po euroAWK vyklizení reklamních ploch s vysvětlením, že na pronájem má exkluzivní náork.

Městský a posléze i Vrchní soud v Praze žalobu z roku 2009 zamítly s tím, že nájemní smlouva z roku 1997 je neplatná,“ uvedl ČT. DPP už dříve uvedl, že smlouvu považuje za neplatnou, i proto vypsal nedávno poptávkové řízení na reklamu ve vozech metra. Podle mluvčího DPP Daniela Šabíka nebylo ale rozhodnutí soudu pravomocné a není tak vymahatelné.

Mediální zástupce firmy JCDecaux Jiří Chvojka podle agentury ČTK uvedl, že i když soud nájemní smlouvu označil za neplatnou, uznal ji jako smlouvu rámcovou a nejasnosti prý odstranily dodatky. Rencar u soudu argumentuje mimo jiné tím, že DPP smlouvu roky plnil, takže musel uznávat její platnost.

DPP u probíhajícího soudu s Rencarem argumentuje, že podle posudku by měl z reklamy mít mnohem více než stávajících 50 milionů korun. Podle posudku by měl dostat nejméně dvojnásobek. Proto už část ploch po napadené výpovědi smlouvy pronajal na základě tendru skupině BigBoard. Rencar se sice výsledku tendru bránil soudně, ale neuspěl. Obvodní soud pro Prahu 1 řeší JCDecaux a jejího technického ředitele Tomáše Tenzera také v souvislosti s údajným zvýhodněním při zakázce na pronájem ploch v metru.

Smlouva uzavřená v roce 1997 má platit až do roku 2031. Zahrnuje pronájem 130 tisíc reklamních nosičů na dopravních prostředcích, v metru nebo na zastávkách. Rencar přitom vznikl v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Nyní v ní má většinový podíl reklamní skupina JCDecaux. Praze stále patří 28 procent.

Rencar dnes oznámil, že na DPP podává trestní oznámení  v souvislosti s poptávkovým řízením na pronájem CLV nosičů v pražském metru. Podle odhadů Rencaru si dopravní podnik způsobil tímto výběrovým řízením škodu ve výši až 130 milionů korun.

Poptávky provází množství netransparentních kroků, nezvykle krátké lhůty, podmínky pro uchazeče se často mění i v průběhu řízení, chybí jakákoliv veřejná kontrola a všechny vyhrává jediná skupina firem. Soutěží se pouze nejatraktivnější reklamní plochy, což umožňuje opticky navýšit cenu za jednu plochu, protože se nic neplatí za neatraktivní plochy,“ uvedl Rencar v prohlášení.  DPP obvinění označil za nesmyslné. „Díky transparentním výběrovým řízením dramaticky narostl příjem Dopravního podniku hl. města Praha z pronájmu majetku k reklamním účelům. Roční příjmy z napadaných dílčích výběrových řízení představují částku více než 54 milionů korun.  To je dokonce vyšší suma, než byly průměrné odvody společnosti Rencar v posledních letech za 130 000 ploch,“ uvedl DPP v prohlášení.

4
Diskuze

avatar
4 Komentáře
0 Reakce na komentáře
4 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
4 Autoři komentářů
borekvydraGambleraalkacMarťas Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
borek
Host
borek

Proč vůbec dělat tendry? Proč to nechávat nějaké cizí firmě, když si to Praha může zařídit sama, počáteční investice se jim do dvou let (možná mnohem dříve) vrátí v podobě levnější údržby, navíc bude mít volnou ruku v dalším rozvoji.

vydra
Host
vydra

Přijde mi komické, jak žádná větší zakázka DPP se neobejde bez kontroverze.

Gambleraalkac
Host
Gambleraalkac

Jestli smlouva s JCD neni levarna, ve ktery jede Rittig, tak ja jsem abstinent, kterej si uz pet let nevsadil.

Marťas
Host
Marťas

Nemám rád JCD! Už jenom to, jak svého času uřezali přístřešky na modřanské trati a pak teprve chytráci zjistili, že vlastně nemají čím je nahradit… Nebo ty jejich neustále nefunkční hypermoderní záchodky v centru v těch reklamních „tubusech“… Snad si v roce 2031 (do té doby se stejně budou jen handrkovat) najde podnik a město solidnějšího partnera… Lepší volbou by možná byla rovnou městská společnost.

Partneři



CSCARGO
RSD