Infrastruktura Silnice Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Válečné mostní provizorium přes Labe končí. Dělníci začínají stavět nový most

Starý most typu Bailey (v pozadí) a dočasná lávka pro pěší. Autor: ŘVC
Starý most typu Bailey (v pozadí) a dočasná lávka pro pěší. Autor: ŘVC

Stavbaři dnes začínají rozebírat mostní provizorium typu Bailey z 2. světové války, které po desetiletí spojovalo břehy Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče. Most byl v pondělí definitivně uzavřen, na jeho místě se po jeho odstranění začne stavět most nový. Hotov má být do roka.

Přes most vedla silnice III. třídy, sloužil i pěším a cyklistům. Automobilům byl zakázán vjezd už v polovině června. Pěším bude nyní sloužit dočasná lávka. I po dobu stavby tak budou mít občané z Mělic k dispozici spojení na vlak a autobus do obce Valy.

Příprava stavby nového mostu přitom nebyla úplně hladká. Most je sice v majetku Pardubického kraje, stavbu ale připravovalo a ze tří čtvrtin financuje Ředitelství vodních cest. To pramení ze zájmu státu přivést velké lodě do Pardubic.

Jenže aby velké lodě vůbec k mostu dopluly, je třeba vybudovat plavební stupeň Přelouč. Tahle stavba je ale kvůli sporům s ekology v nedohlednu. Právě jejím dobudováním ale ministerstvo dopravy původně svolení s financováním mostu podmiňovalo. Nakonec ale kvůli velké zchátralosti starého mostu v roce 2017 od této podmínky ustoupilo.

„Starý most měl jen nízké a úzké pole pro plavbu lodí, po dokončení strategického projektu splavnění Labe do Pardubic by tak neumožňoval bezpečnou plavbu moderních lodí,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů. Dodal, že díky většímu prostoru pod mostem se odstraní i překážka povodním.

Bailey umožňuje proplout lodím jen do výšky zhruba 3,5 metru, plavidlo by se navíc muselo trefit mezi pilíře, které jsou od sebe 15 metrů. Nový most žádné pilíře v korytě řeky mít nebude, délkou 196 metrů má více než dvojnásobně rozšířit prostor pro průchod velkých vod. Podjezdná výška pro lodě bude sedm metrů.

Nový most přes Labe mezi Valy a Mělice (vizualizace). Pramen: ŘVC
Nový most přes Labe mezi Valy a Mělice (vizualizace). Pramen: ŘVC

Nový most postaví firmy SMP a Metrostav. Konstrukce bude ocelová s obloukem přes hlavní pole typu takzvaného Langerova trámu. Z jednotlivých dílů se bude most sestavovat na mělické straně a po částech vysouvat přes řeku. Během výsunu bude konstrukce podepřena pomocnými věžovými bárkami v korytě Labe, které se po dokončení odstraní. Vybetonovaná mostovka šířky 14 metrů ponese dvoupruhovou komunikaci i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty šířky 2,5 metru. Do provozu bude stavba uvedena v červnu roku 2020.

Celkové náklady dosáhnou 252 milionů korun, ze 77 procent je pokryje Státní fond dopravní infrastruktury. Zbývající část hradí Pardubický kraj. Při vypisování soutěže ŘVC očekávalo cenu 189 milionů korun.

8
Diskuze

avatar
5 Komentáře
3 Reakce na komentáře
6 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
7 Autoři komentářů
Bivojliberal sharkMikyTwixJiří Kocurek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bivoj
Host
Bivoj

Kdo ten most postavil? Němci?

liberal shark
Host
liberal shark

Ten Bailey Bridge mohou rovnou poslat do nejbližšího vojenského muzea :-).

Twix
Host
Twix

Podle fotky jsem nejdříve myslel, že jde o podobný most u Kunětic. Na něj nás jednou navigace zavedla jako že je to nejlepší cesta z Prahy do Chocně. S ním se také bude něco dělat, například aby se autobus nemusel točit před ním? Splavnění Labe v těch místech tedy už nepředpokládám, to je ještě nad Pardubicemi.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Přijde mi poněkud úsměvné bavit se o provizoriu, bylo−li užíváno více než 70 let.

Miky
Host
Miky

To provizorium bylo delší než věčné časy se Sovětským Svazem 🙂

liberal shark
Host
liberal shark

Tisíciletá Říše : 1933 – 1945
Věčné časy: 1948 – 1989
Dočasný pobyt: 1968 – 1990
Evropská unie (Maastrichtská smlouva) : 1992 – ?

rýpal
Host
rýpal

ukázkový příklad toho že by si měli sždc, řsd a řvc aktualizovat svý kalkulačky aby neměli za pár měsíců syndrom spadlý brady při otevírání obálek. a most je pěkný .. obloukový mosty jsou vůbec nejhezčí , nemusí se stavět zbytečný pilíře v řece která má pak lepší průtok při povodních.

Martin V.
Host
Martin V.

Ta cena mi nepřijde až tak hrozná, pořádný most tam byl potřeba už dávno (kanál, nekanál). Nedávno osazená lávka přes Moravu u Mikulčic (jen pěší a cyklisti) je za 100 mil. Kč. Já mám spíš syndrom spadlé brady z železničního přejezdu za 10 mil. Kč. Kolik stojí obyčejné přemostění železnice v případě, že kolem tratě je dost místa a není problém s pozemky? Myslím typicky silnici III. třídy včetně náspů, pokud není možné využít příhodné konfigurace terénu, jedno vozidlo max. 50 tun.

Partneři



CSCARGO
RSD