Letecké společnosti Letectví

V zisku 32 let v řadě. Další rok v plusu Emirates už nejspíše nečeká, firma shání další peníze na přežití

Odstavená letadla v Dubaji. Foto: Emirates
Odstavená letadla v Dubaji. Foto: Emirates

Letecká společnost Emirates udržela i v posledním finančním roce, který skončil 31. března, ziskovost. Úspěšná série ale může letos s velkou pravděpodobností skončit kvůli pandemii koronaviru.

Výsledky oznámily Emirates dnes v tiskové zprávě. Zatímco celá skupina zaznamenala pokles zisku o 28 % na 1,7 miliardy dirhamů, samotné aerolinky pak vykázaly růst zisku z 871 milionů na 1,06 miliard dirhamů (7,21 miliardy korun).

Emirates jsou v zisku 32. rok v řadě. Vyhlídky dopravce i celé skupiny ve vlastnictví Spojených arabských emirátů dosáhnout i 33. roku v zisku nejsou ale příliš nadějné: už v posledním čtvrtletí finančního roku firma začala vykazovat velké zhoršení výsledků a po rozšíření pandemie koronaviru a prakticky zastavení celosvětové letecké dopravy zisk v této situaci bude spíše zázrakem.

Firma už pro udržení hotovosti oznámila, že vůbec letos nevyplatí žádné dividendy. „Situace se od poloviny února  prudce změnila,“ řekl šéf Emirates Group Ahmed bin Saeed Al Maktoum. Ve zprávě uvedl, že obnovení poptávky na původní úroveň čeká nejdříve za rok a půl. Emirates dosáhly loni jako aerolinky vyššího zisku i přes pokles tržeb. Je to především úsporou nákladů, například nižší cenou paliva. Počet cestujících loni klesl o 4 % na 56,2 milionu, průměrná obsazenost mírně stoupla na 78,5 %.

Firma oznámila, že kvůli současné situaci získala půjčky v hodnotě až 4,4 miliardy dirhamů (30 miliard korun) , jedná o dalších úvěrech. Aerolinky uvedly, že hospodaření firmy a cash flow jsou pod velkým tlakem.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Já bych jim poradil. V zemi naší je jeden velmi odborný manager na aerolinie s bohatou zkušeností, myslím, že pokud by ho firma najala,provedl b je tímto rokem a následujícím jako nuž máslem 🙂

Honza D.

Jsem sám komu v článku chybí kurs dirhamu, resp. přepočet na nějakou běžnější měnu? Není problém si to najít, ale pokud se běžně uvádějí přepočty u měn jako je USD nebo EUR, tím více bych to očekával v případech podobných tomuto.

Michal

Ještě tam asi chybí i slovo „miliardy“ za 1,06 … 😉

Frequn

jak se tomu rika? megalomanstvi? verim ze se to nejak nedotkne obchodni jednotky v Praze a dal budeme mit kancelar a pana reditele..

Vašek

Zajímavé, 32 let v zisku, a když přijde krize, musí si půjčovat… Kdyby aspoň trochu peněz z toho zisku měli jako rezervu, mohli být v klidu. Njn, ale to by jim akcionáři asi neodpustili, ti přece musí mít své dividendy.

Jan

Neni to nikak zajimave ani jine nez v jinych spolecnostech. Dividendy jsou samozrejmost. Proto si kupujete akcie 🙂 v dnesni dobe je ale problem uplne jinde. A to jsou ceny letenek. Jsou strasne nizke. To se doufam ted zmeni a nebude timpadem litat tolik lidi. Uz tech letadel a cestujicich a toho chaosu kolem bylo moc 🙂

GPGP

Nevím na jaké ceny koukáte, ale jsou stejné jako loni, max. se dají sehnat v rámci nějakého dne v týdnu o 10 % levněji než o víkendu 🙂

TPal.

No jasné, 32 let podniká v zisku, ale i během tohoto roku musí splácet letadla, zaměstanance, údržbu a to je není nejlevnější záležitost. Pravdou je, že se mi zdá, že jiné velké společnosti na krizi zareagovaly mírně lépe.

GPGP

Tak cena ropy šla dost dolů, turismus a business lety do Dubaje trpí, tzn. SAE mají velký problém… mít z 85 % postavené hospodářství na těžbě ropy a plynu není v době krize žádoucí 🙂

RAF

Prijmy z těžby a zpracování ropy tvoří 26% HDP. Nicméně sázka na cenovou válku s nimi asi pěkně zacloumala.

kulhán

Věř tomu, že měli nejenom trochu peněz bokem, ale pořádnej balík o kterým se těm vekslákům ze swg může jen zdát.
Ale je to tak velká firma, že se to rozkutalí jedna dvě.

Tomas

mas vubec tuseni, jak obrovsky napor na cash flow je takova mesicni ci dvoumesicni odstavka? zisk a ztrata v podstate nesouvisi s tom, ze firma ma financni problemy, krachuje ci nekrachuje. to, co rozhoduje o tom, jestli firma krachuje nebo ne, je cash flow (hotovost). muzes mit firmu co je deset let v ziscich a krachne. a naopak, muzes mit firmu, ktera se desetileti potaci nad propasti (treba ve forme nuloveho vysledku hospodareni), ale nikdy nekrachne. mimochodem, zisk … jaksi uz z principu neni neco, co v te firme zustava “na vecne casy”. ze zisku se vyplaci dividendy (dividendy jsou… Číst vice »

jirka

líp by to napsat nešlo, 32 let to šlapalo skvěle a nebyli schopí ušetřit na horší časy korunu ? :-)..dirham
no to platí i o dalších firmách, teď jen brečí..

Y.K.

Tak hlavně že brečet nebudete vy, až budete měsíce bez výplaty a příjmů. Schválně na kolik měsíců s příjmem 0 máte našetřeno.

Jan Kocourek

Já jako zaměstnanec na rok.

keš

To Vám ze srdce přeji a je dobře, že máte takovou možnost. Pokud jste akciovka, tohle si bohužel dovolit nemůžete, protože by Vás akcionáři ihned odvolali z vedení za to, že neinvestujete, že netočíte peníze. Nemůžete si nechat nerozdělený zisk v takové výši, to by bylo obrazně řečeno asi jako kdybyste nutil akcionáře, aby si preventivně vykoupili letenky na všechny spoje na jeden rok. To žádní akcionáři samozřejmě nechtějí ani neudělají.

jirka

pokud by byl příjem nula tak cca 6-8 měsíců, ale nulový nebude, jo mam ruce a nohy, auto, 3 děti, z toho dvě už vydělávají a, manželku, …tak snad to nejak přežijeme společnými silami… no ne??

Y.K.

Tak vidíte. Asi chápete, že aerolinka si rukama, nohama pomoct nemůže (třeba těžit letadly uhlí, nebo zkusit kariéru ve stavebnictví) a na krku má něco jako hypotéku, tedy výdaje za letadla a zůstávající personál. To pak úspory fičí z účtu rychlostí uragánu.

Y.K.

Mě se někdy chce tlouci hlavou do stolu, když lidi nechápou co je to zisk a jaký je to zlomek obratu (obrat jsou peníze co firma protočí, zisk je, to co jim po zaplacení nákladů a daní zůstane jako profit). Takže zisk tu máme 456 mil. USD, obrat 28 300 mil. USD. Tedy celá hodnota zisku je to to, co spotřebuje firma za méně než týden. Kdyby alespoň trochu peněz z toho zisku měli jako rezervu, jak chytře radíte, tak se nestane vůbec nic, je to jen malinkatá část peněz co firma na chod potřebuje, kritický nedostatek peněz by odsunuli… Číst vice »

zao

Pokud by jakákoli firma tvořila rezervy na událost tohoto charakteru, tak je neinvestovatelná, protože by musela sedět na tak obrovském vlastním kapitálu, že její ROE by bylo naprosto neatraktivní. Zdravá firma, která má šanci se z události tohoto typu dostat, si v okamžiku potřeby dokáže sáhnout na trh pro duh. V tom je její zdraví. Ne v tom, že má rezervu na doomsday. Pokud by neměli rezervy žádné, tak se ani nedostanou k tomu financování, protože by padli dřív, než to financování zařídí.

Nicky

To je příležitost při Šimáně aby rozbil prasátko…

Ted

Musíte všude projektovat svojí osobní nenávist do článku o úplně jiné aerolince. Nic jiného než trollení Váš post není. Abych tedy nebyl též offtopic, tak samozřejmě je dobře že tu s náma Emirátes dál budou, kvalitu jenž tato aerolinka přináší je pro ostatní velkou inspirací.

Sitgestravel

Posledni dobou sli ale taky dost dolu.

Jan

Zakomplexovany Nicky 🙂

Džamel

A Emirates vlastní letadla nebo je má líznuté?

Nekdo

Tak hlavne ma palivo za nekomercni ceny 🙂

Milan

Tak ne asi
Jak jinak by bylo mozne ze arabove dokazou v necem podnikat a byt konkurencni svetovym fimam?

pzag

A už jste viděl u Emirates pracovat někoho domacího? Vždyť tam dělají Evropani kvalifikované práce a Afričani, Pákistánci a podobně tam dělají ruční dřinu.

Milan

Ano a daji tomu ten arabskej nadech a je to fuc, jen si z toho sejkove udelaly vizitku ale celkove by ta firma nemela sanci kdyby ji nekrmily odjinud

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO