V železničním muzeu v Jaroměři opět hořelo, oheň zničil salónní vozy
Letos jde v jaroměřském muzeu již o druhý požár.
Druhý požár v letošním roce zaznamenalo Železniční muzeum Výtopna v Jaroměři. V noci požár poškodil pět historických vagónů. Podle muzea škoda přesahuje 80 milionů korun, hasiči ji vyčíslili na 1,7 milionu korun.
O události informoval Hasičský záchranný sbor Královéhradeckého kraje na twitteru. „Hasiči požár rychle lokalizovali, ale i tak stačily plameny poškodit celkem pět vagonů. Příčina vzniku události je předmětem vyšetřování,“ uvedli hasiči.
Na místě shořely dva salónní vozy maďarského salónního vlaku a dva další vozy, které už dříve měly poškozený interiér. Odpoledne mají přijet vyšetřovat požár policejní vyšetřovatelé.
AKTUALIZACE Požár historických vagonů v Jaroměři
Odpoledním ohledáním požářiště byla materiální škoda na poškozených historických vagónech v Jaroměři stanovena na 1,7 mil. Kč. Vyšetřovatelé hasičů a @PolicieCZ místo zadokumentovali a nyní budou všechny poznatky vyhodnocovat. pic.twitter.com/uhYdpxAOYE— HZS Královéhradeckého kraje (@hzskhk) October 20, 2020
Podle předsedy spolku Železniční výtopna Jaroměř Bohuslava Škody vše nasvědčuje tomu, že vagóny někdo zapálil úmyslně. „Nepřijde mi pravděpodobné, že by mohly chytnout dva vozy vedle sebe přes čelní přechody,“ řekl Škoda. Ve vagonech nebyla zavedena elektřina, nic se s nimi nedělo. „Vozy byly zabezpečené, aby do nich nikdo nemohl vlézt,“ řekl Škoda agentuře ČTK. Vlastní expozice muzea v objektu bývalé výtopny požárem zasažena nebyla. Muzeum disponuje deseti lokomotivami a asi 80 vagony.
Dva salonní vozy z maďarského vlaku byly podle Škody poměrně v dobrém stavu, zachovaly se v nich tapety, lavice a lehátka. Na území Československa vozy zůstaly po druhé světové válce. Dosloužily jako rekreační zařízení pro železničáře na Šumavě, po roce 1990 se podařilo je zachránit a dostaly se do Jaroměře. „S partnery z Maďarska jsme měli v plánu jejich renovaci,“ řekl Škoda.
Další dva shořelé vagony byly v minulosti lůžkovými vozy na úrovni Orient expresu. Z jejich původního vybavení se nic nezachovalo, protože byly v minulosti přestavěny na dílenské vozy. Zajímavostí ale byla jejich dřevěná konstrukce. Pátým zničeným vagonem byl rychlíkový osobní vůz ze 30. let.
K požáru došlo před druhou hodinou ranní, podle agentury ČTK byly na místě čtyři jednotky. Hašení probíhalo do páté hodiny ranní.
Jde letos o druhý požár ve stejném muzeu. V dubnu zapálil neznámý pachatel historický vagón z roku 1930. Plameny zničily celý vůz, který měl kovovou konstrukci a dřevěné obložení.
(s využitím ČTK)