V září znovu otevíráme. Oprava nejdelšího železničního tunelu na světě finišuje, sníží rychlost na 160 km/h

Stav prací na opravě Gotthardského úpatního tunelu v květnu 2024. Foto: Gian Baeriswyl / SBBStav prací na opravě Gotthardského úpatního tunelu v květnu 2024. Foto: Gian Baeriswyl / SBB

Škody vzniklé vykolejením nákladního vlaku přesahují 150 milionů franků.

Švýcarské spolkové dráhy (SBB) obnoví od 2. září plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu. Kapacita tunelu je výrazně omezena od nehody nákladního vlaku, který vykolejil v tunelu 10. srpna loňského roku.

Posun prací dnes oznámily dráhy v tiskové zprávě. „Obnovení plného provozu znamená, že cestující se opět dostanou z Curychu do Lugana za méně než dvě hodiny a každou půlhodinu,“ uvedl dopravce.

Provoz na hlavní tepně přes švýcarské Alpy byl nejprve zcela zastaven, později obnoven v jednom ze dvou tubusů. Většina vlaků osobní dopravy ale musí od loňského léta po původní Gotthardské dráze. Ta sice nabízí krásné výhledy, ale také podstatně delší jízdní doby.

Obnova provozu bude podle SBB znamenat i návrat přímých mezinárodních vlaků ze Švýcarska do Boloně a Janova, stejně jako Eurocity Basel-Lucern-Milano a spojení Frankfurt-Curych-Milano.

Obrazem: Rozsypané špagety či italské pivo. SBB ukázaly, jak vypadá Gotthardský tunel po vykolejení nákladního vlaku

Tunel je v provozu od roku 2016. Před zprovozněním opravovaného západního tubusu plánuje SBB ještě intenzivní zkušební provoz. SBB využila nehodu k i tomu, aby v západním tubusu provedla některé plánované údržbové práce. Svoji délkou 57 kilometrů je nejdelším železničním tunelem na světě.

Závěrečná zpráva z nehody zatím nebyla zveřejněna, podle předběžné zprávy bylo důvodem vykolejení prasklé kolo jednoho z vozů. Švýcarské úřady požádaly všechny provozovatele vozů v Evropě, kteří mají nákladní vozy s podobnými koly, aby je zkontrolovali a v případě potřeby je vyřadili z provozu. SBB současně v reakci na nehodu chystá instalovat více diagnostických zařízení do tunelu, která by pomohla včas odhalit možný technický problém. Dočasně bude také do konce zkušebního provozu snížena rychlost na 160 km/h, tunel je postaven na vlaky o rychlosti 250 km/h, dosud se v něm jezdilo maximálně 230 km/h.

SBB uvedly, že celková výše materiálních škod dosáhla 150 milionů franků (zhruba 3,9 miliardy korun). V této částce jsou i výpadky příjmů za omezení provozu. Většinu škody mají zaplatit pojišťovny.

 

Tagy Gotthardský tunel SBB
14 komentářů