V USA vznikne soukromá trať pro rychlovlaky. Postaví ji Italové, japonské vlaky budou provozovat Španělé
Španělské státní dráhy Renfe společně se španělským správcem drážní infrastruktury Adif budou provozovatelem nových rychlovlaků, které mají jezdit v americkém
Španělské státní dráhy Renfe společně se španělským správcem drážní infrastruktury Adif budou provozovatelem nových rychlovlaků, které mají jezdit v americkém Texasu mezi Houstonem a Dallasem. Investorem je soukromá společnost Texas Central, po trati mají jezdit japonské soupravy. Stavět ji bude sdružení firem vedené Italy.
Výběr Renfe a Adif oznámil Texas Central v tiskové zprávě. Navazuje tak na nedávné oznámení o vítězi tendru na stavební firmu, která trať postaví. Zakázku vyhrálo sdružení vedené italskou firmou Salini Impregilo.
Vítězství evropských firem ve dvou velkých tendrech dává logiku: španělské státní dráhy provozují nejdelší síť rychlovlaků v Evropě, Salini Impregilio několik těchto tratí stavělo. „Po důkladném hodnocení nejlepších provozovatelů rychlovlaků na světě jsme se rozhodli pro Renfe. S desítkami let jejich zkušeností zapadají do našich plánů,“ řekl šéf Texas Central Carlos Aguilar.
Španělské firmy budou provozovat vlaky, které neznají: texaská firma si už dříve vybrala jednotky řady N700, které jezdí v Japonsku a vyrábí je sdružení firem v čele s Hitachi.
Nová trať bude měřit 390 kilometrů, propojí Houston s Dallasem. Cestu má vlak zvládnout za méně než 90 minut. Projekt se dostal do strategických plánů americké vlády, přesto ho kompletně financují soukromé firmy. Firma počítá s náklady zhruba 12 miliard dolarů, stavět chce začít příští rok.
V USA půjde o první ryze soukromou vysokorychlostní trať. Na východním pobřeží mezi Washingtonem a Bostonem jezdí ještě vlaky Acela Express, ty provozuje státní Amtrak.