regio-vlak

V USA se při přistávání srazilo letadlo s vojenským vrtulníkem, nehodu nepřežilo 67 lidí

Bombardier CRJ 700 společnosti PSA. Foto: PSABombardier CRJ 700 společnosti PSA. Foto: PSA

Letadlo spadlo do řeky Potomac, kde proběhla rozsáhlá záchranná operace.

Odebírat
Upozornit na
guest
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
tomnikl.regiopanter

43 let od pádu letu Air Florida 90 je tu bohužel znovu řeka Potomac.

JanS

Tohle by se za Trumpa určitě nestalo.

Oh, sorry.

Conti777

Dle informací z CNN a veřejně dostupných nahrávek z LiveATC měl Blackhawk navázat vizuální kontakt se CRJ a přeletět až za ním. An air traffic controller said, “PAT 2-5 do you have the CRJ in sight?” The controller then said, “PAT 2-5 pass behind the CRJ.” Additional air traffic control audio shortly before the collision captures the helicopter pilot saying, “PAT 2-5 has aircraft in sight, request visual separation.” Less than 13 seconds later, the audio then captured audible gasps, including a loud “oooh” in the background apparently from the tower, at the moment of the crash. Těžko soudit, co… Číst vice »

Y.K.

Stalo se to že se neviděli… Otázka je proč vrtulník aka PAT 25 ATC potvrdil, že CRJ vidí a přitom zjevně neviděl, ale to už nikdo přesně nezjistí. Těžko říct s čím ho zaměnili, ono je světelného pozadí z výšky nad takovým městem hodně. Blbé je že takto nízko už TCAS nevydává protisrážkové instrukce, takže nemůže zachránit situaci. Spíše jsem zvědavý jak se v USA zatlačí na FAA (která spravuje řízení letového provozu v USA), protože minulý rok byla v USA celá řada „close calls“, tedy že to bylo od srážky jen kousíček ať už na dráze nebo za letu,… Číst vice »

Vesper

Proč v letadlech není nějaký systém, který by na obrazovce trvale zobrazoval všechen provoz v okolí včetně třeba i predikce jeho trajektorie? Aby pilot věděl co se děje před/za/nad/pod letadlem i když tam fyzicky nevidí.

Andy

TCAS.

Ale ten vojáci nepoužívají. Určitě ne u vrtulníků…

Vesper

Já myslel že TCAS se pouze ozve pokud už hrozí kolize, ale v klidu nic neukazuje.

Air Traveller

ozve se v pripade hroziciho proboemu.

ale na pristrojich umi zobrazovat i okolni provoz, vcetne informace o vyskovem rozdilu.

MajsterN

Ten tam je, jak se pise dole. Ale za separaci v rizenem prostoru odpovídá vez.

Milan

Za separaci odpovídá věž jen do okamžiku, kdy pilot i věž potvrdí, že pilot provede vizuální separaci. Problém bude spíše systémový – proč byla povolena vizuální separace (evidentně z důvodu kapacity vzdušného prostoru a proto, že je to tam tak běžné). Proč ho neviděl? Protože se evidentně díval jinam, na jiná světýlka. I ve dne můžete bez problému zaměnit letadla a nevšimnout si toho, co je pro vás kolizní, a „nesmyslně“ se soustředit na jiné v jiném sektoru (tuším, že se tomu říká tunelové vidění, typické při stresových faktorech). A těch iluzí, co vznikají v noci, je opravdu hodně a… Číst vice »

Václav

Ono taky 13 sec je na nějaký úhybný manévr dost krátká doba.

Průvodce původní Aleš

U vrtulníku je 13 sekund málo?

petr-6496

TCAS v téhle výšce nepomůže. Dostat ve 200ft RA descent by asi úplně nefungovalo

lvy

To ne, ale mohli by si aspoň všimnout.

Jaroslav Černý
Lysimachia
Lysimachia

Hm… takže klasická příčina spousty železničních i leteckých neštěstí – nejasná komunikace? Věž dostala potvrzení, že vrtulník letadlo vidí, ale je otázka, jestli se na něj vůbec dívali, když letělo místo RWY01 na RWY33.

MajsterN

Příčina je v tom, že v Americe lítají takhle vizuálně úplně běžné, v noci, ještě s tím, ze to je někde pod letadlama.. ideální recept na chyby.
Nejasnou komunikaci tam mají ale taky.

RJD

Je to smutné. Ono je DC asi pro řízení provozu asi dost šílený místo. Vrtulníků plno – jak vládních, tak vojenských. Do toho práve spoustu malých letadel na přeskoku v rámci východního pobřeží, které ani nemají potřebu létat do vyšších hladin.

jenki

Měl jsem to štěstí to tam několikrát pozorovat naživo, a je to síla. Samotné letiště DCA je dost frekventované, i když se tam fyzicky vejdou jen narrowbody. Hned přes řeku Pitomec (oblíbená přezdívka místních Čechů) je základna Anacostia, odkud se rády rojí Blackhawky, Venomy, a sem tam nějaký ten Osprey. Před Bílým domem na sluníčku stojí Marine One, který se může rozhodnout vystartovat kdykoliv a kamkoliv. No a do toho striktní omezení létání nad centrem D.C., zpřísněné po 9/11, takže přiblížení na letiště DCA není úplně jednoduchá úloha. Ty baterie Patriotů na střechách budov kolem Pennsylvania Avenue nejsou vtip, jsou… Číst vice »

126975

Letecká muzea, která mají ve sbírce Space Shuttle to je fakt k pokoukani. Ve Speyru mají Buran, ale není ono,když létal jenom cvičné lety na přistání.

Vinkler

Tomu vašemu Buranu s cvičnými lety nějak nerozumím – Buran přece bezpilotně letěl kolem země 😉

Lukáš

Ale ne ten Špýrský kus.

RJD

Díky za zajímavé doplnění. Air and Space Museum je velká láska. Já jinak doporučuji i ostatní Smithsonian muzea.

Vojtech

Muzeum jsem před 16 lety vydělat tal ní náhodou a to jest když nás kubánská emigrantka poslala na náměstí běžte se najíst tam je levnej Burger King a my tam vlezli a hnedka za dveřma stála S20 a vedle ní třetinový Pershing

rodilyslavkovak

Maminko tatínku
já se bojím Pershingů
nic se neboj milé dítě
SS-20 ochrání tě

Ivan_pha

Není těch nehod poslední dobou nějak moc?
Tohle nevypadá dobře, bude hodně oběti 🙁

JiVe

řekl bych, že bohužel všichni. Tedy 67

Apex

Obávám se, že tohle je jen vyvrcholení problémů s ATC v USA. Již v loňském roce vyzvalo sdružení Airlines for America vládu USA, aby urychleně modernizovala zastaralou technologii ATC a řešila nedostatek řídících letového provozu. Krize týkající se řízení letového provozu v USA je dlouhodobě opomíjena. Vzhledem k rozsáhlému nedostatku personálu a náročné pracovní době je však mnoho řídících letového provozu přetěžováno až za hranici vyčerpání – a to vede k nebezpečným chybám.
Ostatně, v loňském roce došlo jen ve Washingtonu minimálně ke dvěma případům, které jen náhodou neskončily tragédií a jejichž příčinou byla chyba ATC.

Náhodný Kolemjdoucí

Nezastavila nová vláda pro jistotu přijímání nových zaměstnanců s tím že je současně i tlak na odchod části stávajících?