V USA se při přistávání srazilo letadlo s vojenským vrtulníkem, nehodu nepřežilo 67 lidí
Bombardier CRJ 700 společnosti PSA. Foto: PSA
Letadlo spadlo do řeky Potomac, kde proběhla rozsáhlá záchranná operace.
Letadlo spadlo do řeky Potomac, kde proběhla rozsáhlá záchranná operace.
43 let od pádu letu Air Florida 90 je tu bohužel znovu řeka Potomac.
Tohle by se za Trumpa určitě nestalo.
Oh, sorry.
Dle informací z CNN a veřejně dostupných nahrávek z LiveATC měl Blackhawk navázat vizuální kontakt se CRJ a přeletět až za ním. An air traffic controller said, “PAT 2-5 do you have the CRJ in sight?” The controller then said, “PAT 2-5 pass behind the CRJ.” Additional air traffic control audio shortly before the collision captures the helicopter pilot saying, “PAT 2-5 has aircraft in sight, request visual separation.” Less than 13 seconds later, the audio then captured audible gasps, including a loud “oooh” in the background apparently from the tower, at the moment of the crash. Těžko soudit, co… Číst vice »
Stalo se to že se neviděli… Otázka je proč vrtulník aka PAT 25 ATC potvrdil, že CRJ vidí a přitom zjevně neviděl, ale to už nikdo přesně nezjistí. Těžko říct s čím ho zaměnili, ono je světelného pozadí z výšky nad takovým městem hodně. Blbé je že takto nízko už TCAS nevydává protisrážkové instrukce, takže nemůže zachránit situaci. Spíše jsem zvědavý jak se v USA zatlačí na FAA (která spravuje řízení letového provozu v USA), protože minulý rok byla v USA celá řada „close calls“, tedy že to bylo od srážky jen kousíček ať už na dráze nebo za letu,… Číst vice »
Proč v letadlech není nějaký systém, který by na obrazovce trvale zobrazoval všechen provoz v okolí včetně třeba i predikce jeho trajektorie? Aby pilot věděl co se děje před/za/nad/pod letadlem i když tam fyzicky nevidí.
TCAS.
Ale ten vojáci nepoužívají. Určitě ne u vrtulníků…
Já myslel že TCAS se pouze ozve pokud už hrozí kolize, ale v klidu nic neukazuje.
ozve se v pripade hroziciho proboemu.
ale na pristrojich umi zobrazovat i okolni provoz, vcetne informace o vyskovem rozdilu.
Ten tam je, jak se pise dole. Ale za separaci v rizenem prostoru odpovídá vez.
Za separaci odpovídá věž jen do okamžiku, kdy pilot i věž potvrdí, že pilot provede vizuální separaci. Problém bude spíše systémový – proč byla povolena vizuální separace (evidentně z důvodu kapacity vzdušného prostoru a proto, že je to tam tak běžné). Proč ho neviděl? Protože se evidentně díval jinam, na jiná světýlka. I ve dne můžete bez problému zaměnit letadla a nevšimnout si toho, co je pro vás kolizní, a „nesmyslně“ se soustředit na jiné v jiném sektoru (tuším, že se tomu říká tunelové vidění, typické při stresových faktorech). A těch iluzí, co vznikají v noci, je opravdu hodně a… Číst vice »
Ono taky 13 sec je na nějaký úhybný manévr dost krátká doba.
U vrtulníku je 13 sekund málo?
TCAS v téhle výšce nepomůže. Dostat ve 200ft RA descent by asi úplně nefungovalo
To ne, ale mohli by si aspoň všimnout.
Tohle vypadá jako možné vysvětlení:
https://old.reddit.com/r/aviation/comments/1idba8i/plane_crash_at_dca/m9yfvz6/
Old.reddit, to ještě existuje?
https://www.reddit.com/r/aviation/comments/1idba8i/comment/m9yfvz6/
Hm… takže klasická příčina spousty železničních i leteckých neštěstí – nejasná komunikace? Věž dostala potvrzení, že vrtulník letadlo vidí, ale je otázka, jestli se na něj vůbec dívali, když letělo místo RWY01 na RWY33.
Příčina je v tom, že v Americe lítají takhle vizuálně úplně běžné, v noci, ještě s tím, ze to je někde pod letadlama.. ideální recept na chyby.
Nejasnou komunikaci tam mají ale taky.
Je to smutné. Ono je DC asi pro řízení provozu asi dost šílený místo. Vrtulníků plno – jak vládních, tak vojenských. Do toho práve spoustu malých letadel na přeskoku v rámci východního pobřeží, které ani nemají potřebu létat do vyšších hladin.
Měl jsem to štěstí to tam několikrát pozorovat naživo, a je to síla. Samotné letiště DCA je dost frekventované, i když se tam fyzicky vejdou jen narrowbody. Hned přes řeku Pitomec (oblíbená přezdívka místních Čechů) je základna Anacostia, odkud se rády rojí Blackhawky, Venomy, a sem tam nějaký ten Osprey. Před Bílým domem na sluníčku stojí Marine One, který se může rozhodnout vystartovat kdykoliv a kamkoliv. No a do toho striktní omezení létání nad centrem D.C., zpřísněné po 9/11, takže přiblížení na letiště DCA není úplně jednoduchá úloha. Ty baterie Patriotů na střechách budov kolem Pennsylvania Avenue nejsou vtip, jsou… Číst vice »
Letecká muzea, která mají ve sbírce Space Shuttle to je fakt k pokoukani. Ve Speyru mají Buran, ale není ono,když létal jenom cvičné lety na přistání.
Tomu vašemu Buranu s cvičnými lety nějak nerozumím – Buran přece bezpilotně letěl kolem země 😉
Ale ne ten Špýrský kus.
Díky za zajímavé doplnění. Air and Space Museum je velká láska. Já jinak doporučuji i ostatní Smithsonian muzea.
Muzeum jsem před 16 lety vydělat tal ní náhodou a to jest když nás kubánská emigrantka poslala na náměstí běžte se najíst tam je levnej Burger King a my tam vlezli a hnedka za dveřma stála S20 a vedle ní třetinový Pershing
Maminko tatínku
já se bojím Pershingů
nic se neboj milé dítě
SS-20 ochrání tě
Není těch nehod poslední dobou nějak moc?
Tohle nevypadá dobře, bude hodně oběti 🙁
řekl bych, že bohužel všichni. Tedy 67
Obávám se, že tohle je jen vyvrcholení problémů s ATC v USA. Již v loňském roce vyzvalo sdružení Airlines for America vládu USA, aby urychleně modernizovala zastaralou technologii ATC a řešila nedostatek řídících letového provozu. Krize týkající se řízení letového provozu v USA je dlouhodobě opomíjena. Vzhledem k rozsáhlému nedostatku personálu a náročné pracovní době je však mnoho řídících letového provozu přetěžováno až za hranici vyčerpání – a to vede k nebezpečným chybám.
Ostatně, v loňském roce došlo jen ve Washingtonu minimálně ke dvěma případům, které jen náhodou neskončily tragédií a jejichž příčinou byla chyba ATC.
Nezastavila nová vláda pro jistotu přijímání nových zaměstnanců s tím že je současně i tlak na odchod části stávajících?