- Město •
- Nová mobilita •
- Zprávy
V třebíčské MHD začali testovat elektrobus Mercedes
Elektrobus Mercedes Benz eCitaro na testech v Třebíči. Pramen: Město Třebíč
Třebíč byla vybrána z důvodu výrazného kopcovitého terénu
Třebíč byla vybrána z důvodu výrazného kopcovitého terénu
Rád bych tam viděl trolejbusy. Na některých místech jsou už stožáry, existuje studie od SUDOP BRNO z roku 1991. Je škoda, že se to nepodařilo. 🙁
Pokud by se tam vybudovala trolejbusová síť dle tehdejšího návrhu, tak z centra města do čtvrti Domky by se „bez pardonu“ dalo jezdit jen oklikou přes Hrotovickou ul. (protože žádný trolejbus se nevejde pod 3 m, aby projel tím podjezdem pod nádražím). Ten projekt taky předpokládal s demolicí domů v oblasti ve směru jízdy do čtvrtě Borovina tak, aby trolejbusy nejezdily přes železniční přejezd u bývalého větrného mlýna (což by byl problém zejména pokud by trať byla později elektrizována). Také ten projekt počítal – z logiky věci – s tehdejším větším významem průmyslových areálů v jihovýchodní části města a podle… Číst vice »
Onen nízký podjezd je pravděpodobně problém zásadní. Dnes by to bylo možné obsloužit parciálními vozy, pokud by se pod něj se staženými sběrači vešly. Pokud jde o trolejbus, doufal jsem koncem 80. let. Ale už nedoufám.
Ani já nedoufám, že se v Třebíči objeví v budoucnu trolejbusy. Ani v Děčíně, vlastně jsem si jist, že žádný nový trolejbusový provoz u nás nevznikne. Nepočítám Prahu.
Což je smutné. Podle mě mají potenciál třeba v Kladně, Táboře, Karlových Varech, Frýdku-Místku…
Základní překážka se jmenuje město nebo kraj. Politici, kteří za pár let budou minulostí, dokázali umrtvit mnoho dobrých projektů a zrušit nebo alespoň omezit mnoho provozů. Tak snad vyjdou aspoň ty elektrobusy.
Četl jsem nedávno, že elektromobil Tesla model 3,respektive jeho baterie, po dvou letech provozu (najetí 80.tisíc km) ztratila 8% své kapacity. Je to příliš častým dobíjením. Jakou má taková baterie životnost?
8-12 let ve vozidle. Poté je možno baterie používat ve stacionárních zařízeních. S příchodem nestabilních ekologických zdrojů elektřiny roste i potřeba bateriových bloků.
Řekl bych, že i ten podjezd měli projektanti nějak vyřešený.
My tady podjezd s trolejemi máme. Pro některé řidiče kamionů je bohužel označení výšky jen návrh, takže občas strhnou troleje. Jiný ještě nižší je v Želechovicích a tak je obsluha území parciálními trolejbusy na baterie nebo staršími vozy s dieselagregáty nutná ze dvou stran. No pasarán
%patné rozhodnutí. Kvalitní elektrobusy vyrábí i Škoda Plzeň, tak proč její vůz zde netestují. Jistě by vyhověly (ty elektrobusy) lépew.
Kvalitní? Výzbroj jistě, karoserie Temsa (vlastník Škoda) z Turecka jsou bohužel velmi špatně dílensky zpracované.
Jak si můžete být tak jistý? Vždyť ten svůj první elektrobus ještě ani nedodali.
Měl možnost jezdit vozy Temsa po Istanbulu a kvalita zpracování byla horší než u Soru 🙁
Škoda v nedávné minulosti nepoužívala vždycky jen skříně Temsa.
Pro elektrobusy?
V kolika městech se ještě budou elektrobusy testovat??! Testovaly se v mj. Praze (kopcovitý terén), teď v Děčíně a v Třebíči (kopcovitý terén). Přitom někde už běžně jezdí. Tohle naprosto nechápu. Co a proč pořád na nich v této situaci chtějí testovat?
Z toho článku není zřejmé, čí je to akce, z jakého popudu. Nicméně testování výrobce to asi nebude, spíš nabídka směrem k provozovateli, aby vyzkoušel, zda a jak ten vůz zvládne jejich terén a případně ty vozy koupil. Takže než testovací provoz spíš předváděcí.
„Při zadávání veřejných zakázek musí mít dopravce do konce roku 2025 minimální podíl ekologických autobusů 41 procent,“
http://www.modra-vlna.cz/magazin/detail/1785/mercedes-benz-ecitaro-poprve-vyzkousi-icom-transport–v-trebici
Zajímavé info (jestli tedy je pravdivé), které v konkrétním případě „města s podměrečným podjezdem na trase jedné z páteřních linek“ může znamenat slušné prodražení provozu. Plus samozřejmě i tady ta nelogičnost „elektrické (+ i plynové?) = ekologické; na naftu = tzv. neekologické“. Zprávy Icomu beru s rezervou (svého času např. chlubení se „průměrně 3letými Intoury“, která přitom ani nebyla nízkopodlažní, ale pro srovnání uvedli, že „průměrně starý autobus v Česku má 14 let“, ale nedodali, že včetně započítání autobusů vojenských, hasičských, od sportovních oddílů atd., tzn. rozhodně ne v linkové dopravě). Ale pokud to je pravda, zajímalo by mě, jestli… Číst vice »
Tak s tímdle mrazivým počasím a kopečkama to bude přeci jen trošku jinej test. Ale tak předváděcí autobusy byly, jsou a budou. Každej dopravce si to chce osahat ve svých podmínkách, některej si rád poslechne i názor řidičů. Autosalony taky běžně nabízí testovací jízdy, a co chcete testovat na Octavii, že 🙂
Když ten zkušební / předváděcí provoz sjednávali, tak asi s tím, že bude hodně mrazivé počasí, i že bude trvat dost dlouho, nikdo nemohl příliš počítat – ale tím spíše je tato tvrdší situace pro vyzkoušení dobrá. A jistě z výsledků budou moci výhodně čerpat i případní další zájemci o využívání elektrobusů.
Když ten zkušební / předváděcí provoz sjednávali, tak asi s tím, že bude hodně mrazivé počasí, i že bude trvat dost dlouho, nikdo nemohl příliš počítat – ale tím spíše je tato tvrdší situace pro vyzkoušení dobrá. A jistě z výsledků budou moci výhodně čerpat i případní další zájemci o využívání elektrobusů.
Čerstvé Info z Berlína:
https://www.cs-dopravak.cz/zima-odstavila-elektrobusy-i-v-berline/
V největším evropském městě, Moskvě,zrušili trolejbusovou dopravu a tato trakce byla nahrazena elektrobusy. Nevím, jak se elbusům daří,neboť zde v zimních měsících jsou opravdu extrémní podmínky, o kterých se nám nezdá. Meví někdo něco nového?
Elektrobusy Kamaz byly pouze pro veřejnost. Ve skutečnosti tam provoz z větší části zajišťují autobusy. Zrušení trolejbusového provozu byl krok zpátky.
V roce 2019 jsem byl v Petěrburgu, který je považován za jedno z nejhezčích měst na světě. Má zhruba 5,5 milionů obyvatel a je tam skutečně co obdivovat. Bývál jsem tam kdysi často, ale co mě udivilo nyní, je naprostá čistota ve městě, v metru, tramvajích a trolejbusech. Žádný bezdomovec, žádné graffiti. A všude, i v noci, naprostý pocit bezpečí. . Právě zde je velmi čilý trolejbusový provoz, který se rozšiřuje.Trolejbusy se těší velké oblibě. Ano,v Moskvě to byl úlet, stejně jako u nás i v Evropě šededátých let.
Autobus zjevně má výšku přes 3 metry, tzn. nelze jím pokrýt veškerou vozbu třebíčské MHD, protože jedna z jejích páteřních linek (které však jsou oběhově propojeny mezi sebou, kdy jeden oběh pro vyšší efektivnost znamená přecházení mezi několika linkami) vede „3metrovým“ podjezdem pod vlakovým nádražím.
Ze stejného důvodu mimochodem v Třebíči jezdilo jen 5 plynových autobusů (3 z nich 2009 – 2016, 2 další 2010 – 2016) a další pořízeny nebyly – protože by reálně nenašly uplatnění (a i tak byly po většinu doby nasazovány jen na „vedlejší“ – tzn. ne-páteřní – linky). Protože i plynové autobusy jsou vyšší než 3 m.
Ještě dodám, že vyřazení všech pěti plynových autobusů (3x Tedom z roku 2009, 2x Mercedes z roku 2010) v Třebíči na konci roku 2016 znamenalo (při stejném rozsahu provozu) následné zefektivnění oběhů tak, že počet vozidel nasazovaných na spoje MHD poklesl z 25 na 23.
Pořízení elektrobusů (u kterých je prakticky nemožné nedosáhnout výšky max. 3 m) by tedy opětovně zneefektivnilo oběhy vozidel v MHD Třebíč, potažmo zneefektivnění provozu jako takového.
Oprava chyby: samozřejmě ** nemožné DOSÁHNOUT výšky max. 3 m.
Ostatně, o lecčems vypovídá i nynější nasazení toho elektrobusu – na nepáteřní (a s jinými linkami oběhově téměř nepropojenou) linku č. 10, zato na páteřní linku č. 1 (která vede tím podjezdem) ani na další páteřní linku č. 5 (která tím podjezdem sice nevede, ale její oběhy jsou propojené s oběhy linky č. 5 za účelem toho, aby obraty na konečné „Za Rybníkem“ byly v mimošpičkové části pracovního dne jen asi 6minutové a ne 21minutové) vůbec nasazen nebude.
Nedošlo by po přechodu na elektrobusy ke zvýšení počtu vozidel MHD i kvůli prodloužení oběhu o dobíjecí časy?
Podle zkušeností ne. Jezdí v oběhu s ropáky bez úpravy JŘ. Přestávky pro řidiče na doplnění baterií stačí i s rezervou, takže zajíždí i na linky bez možnosti dobíjení.
Předpokládám, že test je příprava na tendr pro provoz po roce 2024 kde lze ekologické požadavky města očekávat.
Tak předně – Třebíč je v tomto ohledu mistrem v „průhledných“ tendrech – viz ten minulý, kdy mezi vyhlášením vítěze a začátkem kontraktu byly jen 3 měsíce (mínus lhůty na odvolání), kdy hodnota kontraktu o desítky % převyšuje „očekávanou hodnotu kontraktu“ uvedenou v zadávacích podmínkách (aby pak jeden z nepřihlášených dopravců uvedl, že se nepřihlásil, protože mu to nákladově nevycházelo – to netušil, že klidně může tu podstřelenou očekávanou hodnotu překročit; další z uchazečů uvedl to, za co pak Město Třebíč dostalo 1,5mil. pokutu od ÚOHS – tedy že se nepřihlásil kvůli tomu, že za požadovanou krátkou dobu by nestihl… Číst vice »
A to není možné zmíněný podjezd o metr zahloubit? Do města je to beztak z kopce dolů a jižní strana by byla trošku prudší.
Třebíč neznám, ale u nás ve Strakonicích máme zřejmě totéž a tam už při výstavbě byla spodní voda na vozovce. Složitě se to řešilo odčerpáváním a zvýšením, ale při sebemenší povodni jsou problémy. Při prohloubení o metr by tam byl bazén.
Není. Resp. šlo to celé přebudovat v roce 2016, kdy tam byla nakonec 7měsíční (původně plánovaná 4 a 1/3měsíční) úplná výluka tratě (kdy šlo podjezd rozšířit + prohloubit, resp. mírně jej přeložit západním + přímějším směrem).
Prohloubení v nynější poloze možné není, viz https://mapy.cz/zakladni?x=15.8832591&y=49.2114672&z=16&pano=1&pid=66758905&yaw=5.896&fov=1.257&pitch=0.088
Určitě to je velká nepříjemnost, musel by se kvůli tomu upravovat jizdní řád a pod. nicméně objet to místo lze (objízdná trasa o cca 1 km delší) a není to zcela neřešitelná překážka.
Což ale tím pádem znamená prodražení provozu vlivem vyššího objemu ujetých km + asi i vlivem vyššího počtu vozidel potřebných pro vykrytí provozu (prodloužení jízdních dob následkem okliky). Plus samozřejmě delší doba jízdy pro cestující.
„ICOM využívá Mercedesy a Setry tradičně, tvoří většinu jeho vozového parku.“
V MHD Třebíč (o které je článek) však jezdí Mercedesy + (zde nezmíněné) MANy (zato žádné Setry).
Byl myšlen ICOM jako koncern, a ano Many tam jezdi, ale není to většina
Jednorázový dojezd je velmi slušný. Jak se tento vůz nabíjí? Mám na mysli kabel k nabíječce, sběrač na střeše atd.?
Každý autobus eCitaro má sériově přípojku na konektor typu Combo 2 – zvaný rovněž CSS typ 2 – na obvyklém místě uzávěru palivové nádrže. Na objednávku lze eCitaro do budoucna vybavit ještě druhou dobíjecí zásuvkou: podle výběru na protilehlé straně nebo na víku na zádi vozidla.
Pokud je pro zvýšení dojezdu zapotřebí vysoce výkonné mezidobíjení, může se autobus eCitaro také během několika minut dobít přímo na trati pomocí sběrače proudu (pantografu). Nad přední nápravou je k tomuto účelu nainstalován pantograf, v budoucnosti bude také možné objednat nabíjecí lišty.
https://www.mercedes-benz-bus.com/cs_CZ/models/ecitaro/technology/charging-technology.html
Právě to mezidobíjení mně zajímalo, protože proběh vozu MHD v celodenní službě je nad 200 km. Sběrač je pro obsluhu komfortní řešení a čas svačiny má vozidlo kvůli řidiči vždycky.
Jednorázový dojezd, co je myšleno? 200km s kolika zastávkami, v jakém terénu a tudíž i rozjezdů na rovině, do kopce či ze svahu to obnáší? Se zapnutým topením či klimazizací atd. Stále se mi vybavují některé linky mhd v Jablonci a Liberci. A ještě maličkost, jaká je hmotnost baterie tohoto elbusu?
Bezpochyby je cílem zmíněných testů to v praxi zjistit.
To je dojezd vozu na lince.
Tedy oři zapnuté klimatizaci(vytápění) a rozjezdů ze zastávek. Díky.
Oprava : při zapnuté…
Ano, je to maximální dojezd na běžné lince. Nikdy nemáte 2 úplně stejné linky a dokonce ani na stejné lince nevezete pokaždé stejný počet stejných cestujících. Není podstatné to více rozebírat, že ne?
Co je běžná linka? . Ano, je doba dopravní špičky, je doba tzv sedla atd. Je letní provoz, provoz v extrémních podmínkách, provoz v kopcovitém nebo rovinatém terénu atd. Takže podle Vás je průměr, vezmeme-li shora uvedené faktory, dojezd 200km.
Hmotnost baterií není maličkost, u těchto kapacit se pohybuje v tunách. Na oplátku škrtněte váhu převodovky, připočtěte menší náklady na km podle typu od 1/2 do 2/3 v porovnání s naftou (ty jsou prokazatelné v provozu denně) a nádavkem servis. Výsledkem je mix, kdy část vozů bude ještě nějakou dobu jezdit na naftu/plyn a část na elektřinu/vodík. Zrovna včera jsem se díval na přestup cestujích z chcíplého dieselu do elektro a kupodivu ve vánici pohon náhradního vozu nikdo z cestujících neřešil.
Jak by asi vypadal přestup z chcíplého elbusu do busu se spalovacím motorem?
Úplně stejně. Cestujícím je milejší vyhřátý bus než stepování na zastávce za městem.
Tím jsem chtěl říct, že řešíte z pohledu cestujícího nepodstatné kraviny. Další bus jel sice na naftu, ale kupodivu nikdo z toho hloučku si na něj nepočkal. Jakéhokoliv snížení komfortu jsem taky nezaregistroval. V čem je teda problém? Váš postoj vyvolává pocit, že Vás živí prodej PHM. Jinak mi opravdu uniká smysl této debaty.
Nejsem prodejcem phm, ale jsem zastáncem tramvají a trolejbusů. Ale Vy zastáváte elbusy, takzvaně za každou cenu.
Pokud to tak vyznělo, tak jsem to napsal blbě. Ve městě zastávám trolejbusy (několik let jsem je opravoval) nebo tramvaje. Potíž je v tom, že všude se dráty, natožpak koleje prostě nevyplatí. Např Jablonec kdysi dávno měl fungující síť tramvají, ale dnes tam zajíždí jedna linka z Liberce, zbytek obstarávají autobusy. Těžko tam tramvaje někdy obnoví – i když by se mi to moc líbilo. Jiná města obsluhují trolejbusy a zajíždějí i mimo prostor troleje buďto na diesel, nebo baterie dobíjené za jízdy pod trolejí. Ale co když z nějakého důvodu linku elektrifikovat tak snadno nelze? Např Otrokovice mají most… Číst vice »
Pájo, souhlas.V Jablonci určitě znovu tramvajový provoz vybudován nebude, ale je zarážející, že se nedaří prodloužit tram. trať z Liberce do centra města. Letos má začít rekonstrukce zbývajících úseků, včetne změny rozchodu na standard. Plánované prodloužení do centra bylo jabloneckou stranou zamítnuto, čím byla i zmenšena dotace asi o padesát milionů. Ale to je už z jiného soudku.
Jablonecké elektrické dráhy byly ve své době o třídu jinde, než současnost. V tomto ohledu si myslím, že na místní podmínky je vhodnější tramvaj oproti jakémukoliv gumokolu. Trolejbus i elektrobus sice jezdí na elektřinu, ale v zimě ho nevedou kola v kolejích. I metrový rozchod by byl dnes lepší než jakýkoliv autobus. Tím samozřejmě nezpochybňuju výhody rozchodu 1435 mm. Takové Teplice nebo Ústí mají místo tramvají trolejbusy. Kromě zimy dobrý. …
Čekal jsem místo mínusů od „odborníků“ odpověď na moje dotazy. Jenže si tady na odborníky spíše někdo jen hraje. Díky.
Odborník tady není nikdo, jsou tu jen lidé s různými zkušenostmi, někteří z nás k provozu přičichli i vlastníma rukama.
Mam dotaz. Tady na fotce ma Mercedes nemeckou SPZ, ale ve clanku se pise, ze jej cestujici mohou vyzkouset.
Vcera byl clanek o elektrobusu v Decine, kde se psalo: Testování oznámil DPMD na svém facebookovém profilu. Cestující s ním jezdit nemohou. „Autobus je s polskými registračními značkami. Podle naší legislativy tak nemůže jezdit v běžném provozu s cestujícími. Proto naši zaměstnanci jezdí a testují dané kurzy pro zjištění kapacity baterií v návaznosti na km,“ vysvětlil Jiří Kasl, dopravně-technický náměstek DPMD.
Jak to teda je? Muzou se cestujici povozit i kdyz to ma zahranicni SPZ, nebo ne?
Podle současné legislativy by neměl.
Zákon o silniční dopravě:
§ 3
Povinnosti tuzemského dopravce
Tuzemský dopravce je povinen
a) provozovat silniční dopravu vozidlem, kterému byla přidělena státní poznávací značka České republiky a které je zapsáno v registru silničních vozidel podle zvláštního právního předpisu
Otázkou je, jak je to s případnými výjimkami. Také je možné, že bude ještě přehlášen na české značky, jako tomu bylo v případě testování rakouského elektrobusu v Brně: https://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vuz.php?id=40836
„státní poznávací značka“
Tak to bude problém, již několik let se vydávají jen registrační značky.
Omyl, termín státní poznávací značka je v Zákoně č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích stále používán, stejně jako zkrácená verze registrační značka.
V Přerově kdysi nové autobusy na CNG jezdily se slovenskými SPZ,tuším Trnava,ale nejsem si jistý
Taky to dlouho nevydrželo, SAD Trnava si musela zřídit dceřinou firmu DLS Přerov, vozy se pak přeregistrovaly na české RZ.
Jasně,to jsem si všiml.
Otázka zněla,jestli takhle jezdit mohou, takže zřejmě mohou..
SAD Trnava má sídlo v Trnavě a proto nemusela zřídit dceřinou firmu. Pokud tak učinila nebylo to proto že musela, jak se možná někdo může domnívat, ale protože to pro ni bylo výhodnější z jiných důvodů. Tuzemský dopravce musí mít sídlo v ČR. Na jiné dopravce se to nevztahuje. Viz § 2 odst. 4 Dopravce je fyzická nebo právnická osoba provozující silniční dopravu. Tuzemský dopravce je dopravce, který provozuje silniční dopravu pro cizí potřeby na základě koncese1) nebo silniční dopravu pro vlastní potřeby k zajištění své podnikatelské činnosti vykonávané na základě živnostenského nebo jiného oprávnění uděleného podle zvláštního právního předpisu… Číst vice »
Jistěže můžou, homologace je evropská. Náměstek Kasl kalí vodu.
Nejde o homologaci, ale o zákon o silniční dopravě č. 111/1994 Sb.
Upřímně se mi ten bus moc nelíbí. Například i SOR NS12 bych řekl, že je pěknější.
Ale to je asi věc vkusu.
V článku na odkazu je porovnání nabídek elektrobusů Mercedes – Solaris – SOR pro MHD v Gdyni.
https://www.cs-dopravak.cz/polska-gdyne-si-objednala-24-elektrobusu-ecitaro/