Airbus finišuje s výrobou největšího osobního letadla na světě. V Toulouse dnes vzlétl na svůj první testovací let Airbus A380, který bude posledním vyrobeným kusem v relativně krátké výrobní historii „superjumba“.
Letadlo s výrobním číslem MSN272 po pozemních testech odletělo z Toulouse do Hamburku, kde bude probíhat kompletace interiéru, letoun musí dostat ještě finální lak Emirates.
The final @Airbus A380 produced (MSN 272 destined for Emirates) has just taken to the skies for the first time. The aircraft will conduct tests on its way to Hamburg for finish work. https://t.co/Hm5uPskDWE pic.twitter.com/7yfw03aR3s
— Flightradar24 (@flightradar24) March 17, 2021
Letadlo je vybaveno čtyřmi motory Rolls-Royce Trent 972. Emirates mají objednáno celkem 123 A380, část nejstarších letounů dopravce současně vyřadil. V letadle bude nová třída Premium Economy, kterou dopravce představil v závěru loňského roku. Emirates jsou největším zákazníkem tohoto typu.
Většina provozovatelů A380 je dlouhodobě odstavila kvůli propadu poptávky. I před koronavirovou krizí od nich aerolinky začínaly odstupovat a postupně přechází na modernější a úspornější letouny typu A350 či Boeing 787.
Výroba A380 končí po 15 letech od vzletu prvního letadla. Airbus zatím dodal zákazníkům 234 letadel A380. Airbus původně počítal s výrobou podstatně déle, aerolinky ale o letoun ztratily zájem.
The last #A380 said goodbye to his hometown by making a superb wing wave above its factory. ❤️ pic.twitter.com/omT3Nj6xG3
— Aviation Toulouse (@Frenchpainter) March 17, 2021
Zpráva přichází v době, kdy aerolinky přichází s různými plány ohledně budoucnosti těchto strojů. Lufthansa například posílá další stroj na dlouhodobé odstavení do Španělska, příliš nadějí k návratu těchto letadel nedávají ani Etihad Airways. Šéf British Airways naopak oznámil, že počítá s návratem těchto letadel do flotily.
Dear #planespotter: Tomorrow, our "Mike-Delta", one of our A380s, takes off @Airport_FRA to Teruel into deep storage. We plan to use the parking space for other aircraft that we expect to reactivate sooner. Follow LH9922 @flightradar24, STD: 08.15 UTC Thursday morning. 👀✈️ pic.twitter.com/MlKhYb4Ck1
— Lufthansa News (@lufthansaNews) March 17, 2021
Byl a je to super stroj. Jen trochu bez emocí, ale to tahle nová bezproblémová technika tak má. Půl hodiny nehnutě nahoru, šest hodin bez škubnutí rovně a pak zase bez hnutí dolů. To byl můj zážitek, když jsem s ním dvakrát letěl. Pokud vím, do dnes tento typ nepostihla žádná havárie, ani si nepamatuji, že by se kdy psalo u tohoto typu o nouzovém přistání. Je to tak ?
2010 Qantas nouzovka v Singapuru, hořel motor.
2017 Air France Flight 66, uncontained engine failure. Čili roztrhnul se motor. Naštěstí vpohodě přistáli.
Nevím o tom = nestalo se to — chybný úsudek.
Máš to napsané správně, je to nejbezpečnější letadlo, které bylo vyrobeno, další vřadě je A340. Jeho systémy jsou několikrát duplikované aby nedošlo k nějakému vážnému problému. Takže vlastně když na letu Qantas 32 bouchnul za letu jeden motor a došlo k vážnému poškození křídla a nádrže, nakonec dopadlo vše dobře. Letadlo nouzově přistálo. Celkem vím o dvou incidentech s motory, ale tyto problémy jsou spojene spíš s motory EA GP7200. Ale jinak souhlasím, je to nádherné, pohodlné a tiché letadlo, bohužel jednou zmizí z nebes a bude zase smutněji.
Ja si myslím, že ještě hodně prostoru dostane. Po krachujicich aerolinkach se uvolní sloty na velkych letistich. Ty obsadí lowcosty s lety do 3000 km, který si tim zvýší prestiz. Navrat dalkovych letu tak může narazit na velkou poptávku s malou kapacitou letadel na málo přidělených slotu. Pak A380 bude mít svou hodnotu. Emirates, jako přestupní gigant v Perském zálivu toho vyuziji.
„několikrát duplikované“ systémy má každé dopravní letadlo. už několik desítek let.
Hmm, akorát že několikrát duplikované systémy je standard. Let Quantas byla s pr… klika, protože spousta těch redundantních systémů šla do háje a letoun byl na hranici ovladatelnosti. Naštěstí to dopadlo dobře, i díky posádce, ale mnoho nechybělo do megaprůšvihu.
Jinak ano, žádné rozbitá A380 doposud, jsem za to rád, ale to nic neznamená. Minulost nelze extrapolovat do budoucnosti.
Nejlepší stroj co jsem osobně vyzkoušel z PRG do DXB MRU z5:-)
Krásný letadlo, Airbus přišel pozdě s tímto typem a ujel mu vlak, ale co dodnes nechápu je B747 že už před 50 lety provedl první let a přitom je to i dnes technologicky docela zázrak bohužel pro tyto letadla je blbá doba a bojim se trochu že Korean B747-8 už v praze neuvidím o A380 Emirates se až tak nebojím a věřím že do dvou let ji zase uvidím
Kdysi jsme se s většinou přispěvatelů na jiném webu o letectví shodli na tom, že 380 fakt není krásné letadlo. Ono je velké, tlusté, vejde se do něj hodně lidí ale to neznamená, že je krásné.
Vec nazoru. Me se líbí 4motoraky. Kdyz krouzi nad Prahou pred přistáním, je to podívaná.
A380 je vzduchu skutečně impozantní, ale spíš kvůli tomu, že je to létající panelák, než kvůli vzhledu. Zatímco 747 je krásná i na zemi, A380 je prostě jen velká.
Je to věc názoru, každému se líbí něco jiného. Pro mě jsou stroje B747 a A380 krásné, je škoda že končí takhle brzo. Sice ano, A380 je létající „panelák“, ale je to technický zázrak jak takhle velké letadlo vůbec dokáže vzlétnout.
Vůbec nevím, jak velikost letadla může způsobovat technický zázrak…
tak třeba čím větší letadlo tím větší váha a tím je komplikovanější to letadlo dostat do vzduchu
Zákony gravitace a vztlaku fungují bez ohledu na velikost.
takže – dostat sebetěžší věc do vzduchu je ten nejmenší problém.
u velkýczh konstrukcí je problém je úplně někde jinde – dát je do kupy a zajistit , aby se udržely pohromadě.
Vztlak závisí na mnoha věcech. Při zachování tvaru a změně velikosti musíte docílit zachování Reynoldsova čísla na stejné hodnotě, aby docházelo ke stejnému obtékání profilu.
Libovolně velké a těžké letadlo rozhodně vyrobit nejde. A rozhodně to není nejmenší problém. Kdyby to bylo tak snadné, tak to má armáda první, oni pořád vozí nějaké supertěžké věci.
Křídlo nemůže mít libovolné rozpětí a hloubku, se vztlakem také roste odpor a limit je i pohon.
I kdyby dokázal někdo vyrobit větší letadlo třeba pro armádu, tak stejně nebudou letiště která ho dokážou přijmout a odbavit.
Já se vlastně divím, proč malé a lehké věci kolem mě nelevitují…
Jelikož je to největší dopravní letadlo na světě a jeho velikosti jsou obří. To letadlo je dost těžké a dostat to do vzduchu je fakt dost těžké.
Dostat ho do vzduchu je .. vlastně strašně jednoduché. a je to ten nejmenší problém.
Jasně, vždyť na to stačí dva lidé, a klidně i jeden
Je to několik lokomotiv (hmotnostně), schopných letu. To je určitá forma „zázraku“.
No každej má jinej názor ale B747 mi přijde trochu hezčí ale za mě i A380 je krasna
Jistě jistá osoba proflakla na forum.airways toto letadlo systematicky haněla:-(
Konečně se Airbus té dotované obludy zbavil, a bude moci vyrábět rozumnější a ziskovější modely. Na dožití by blylo nejrozumnější je poslat do oblasti Indie, Indočína a Indonésie.
Airbus z toho urcite takovou radost, jako ty, nema.
Obludo
Když jsem před deseti lety navštívil výrobu A380 v Toulouse, nenapadlo by mě, že odtamtud odletí poslední kus už v roce 2021. Škoda, krásný stroj. Bohužel není to jen o technice, ale poslední slovo má zcela logicky vždy ekonomie.
Niekde som čítal výstižnú vetu, že A380 prišla buď príliš skoro, alebo príliš neskoro, ale skrátka v nevhodnej dobe. O pár rokov rýchlejšie, a mohla chytiť dobu, keď veľké štvormotorové stroje boli normálne, konkurencia nebola tak vysoká a extra kapacita by sa veľmi hodila. O pár rokov neskôr, a mohol to byť stroj z generácie A350/787, so všetkými vychytávkami, a teda aj úsporami, ktoré nová technika priniesla. Lenže A380 sa najprv zbrzdila vo vývoji tak, že stratila šancu na cargo verziu, a potom prišlo skoro presne do veľkej recesie, ktorá zlikvidovala aj pár nádejných zákazníkov. Ekonomické oživenie po roku 2011… Číst vice »
jo, poprvý sem A380 viděl na familientagu ve fabrice airbusu v hamburku v roce 2005, přilítnul se tam ukázat prototyp z toulouse, ani nepřistával, jenom dal průlet s podvozkem venku, pár koleček nad letištěm a letěl pryč. už tehdy sem si řikal, tohle je směr, kam se bude letectví ubírat, vzniknou velký huby, mezi kterejma budou pendlovat takový velký bestie a tam už se jenom přestoupí na lokální let. no a nemoh sem se mýlit víc. ale kdo ví, třeba jednou budou místo lokálních letů opravdu rychlý VRT a tenhle koncept se zase vrátí k životu.