V Tallinu dojezdily trolejbusy, podle dopravce jen dočasně
Trolejbus v Tallinu. Zdroj: Tallinna Linnatransport
Přerušení provozu je zdůvodněno zastaralou infrastrukturou a věkem vozidel.
Přerušení provozu je zdůvodněno zastaralou infrastrukturou a věkem vozidel.
Hlavně by si mohli v rámci „přestávky“ zmodernizovat trakční vedení, protože to je ve valné většině ještě exsovětské. K čemu moderní trolejbus, když se přes křížení plouží 10 km/h a stejně sbírá? To už se mi více líbil budapešťský model „ZiU letící jak ďábel“, když nebyly peníze na vozidla i infra současně.
‚miluju‘ když se Tallinn vytahuje, zejména v politických, diskuzích jako příklad úžasného bezplatného systému MHD.
Ano, toto takřka pulimilionove město bez rychle kolejove dopravy, s tramvajemi jen jako bezvyznamnym doplnkem a rusici trolejbusy. Paterne postavene na autobusech.
A samozrejme prekypujici auty.
Z té fotky jsem měl dojem, že je 1.dubna. Ten trolejbus mi přijde oproti průměru v Česku jako hochnóbl moderní.
Proti čemu v ČR? Trolejbusy mají kolem 15 let staré, což není tak kritický věk a nebude to ten skutečný hlavní důvod zastavení provozu. Ale v ČR je toho dost výrazně novějšího – i když někdy zdání klame, třeba ty SORy v Mariánkách z roku 2020 s devadesátkovým designem…
Trojkovy solaris? A kde v Cesku jsou horsi trolejbusy podle vas? Vzdyt tato generace uz je pomalu na odstřel.
Je to dvojkové Urbino. Kde u nás jezdí v průměru starší vozidla?
Na ilustrační fotce je III. generace Urbina (Trollina) z roku 2008, takže určitě ne „dvojkové“, ale „trojkové“ – ano, 16 let už má, na druhou stranu si při určité znalosti těchto strojů a velmi slušné antikorozní ochraně Solarisů nemyslím, že by měl být u konce své životnosti. Za půlkou určitě, nicméně nevidím důvod, proč by neměl ty dva, tři roky do příchodu nových strojů vydržet, odstavení bych pochopil u starších Trollin II. generace ev. č. 315 – 332 a 432 – 436 (klouby) z let 2002 až 2004, ty už na to mají věk. Náhradní díly na III. generaci Solarisů… Číst vice »
Před 20 lety jsem byl v Tallinu svědkem „dočasného“ konce tramvajové dopravy. Vozidla žádná, koleje i ulice ve strašném stavu, pomohl jim později až vstup do EU…
V Košicích to taky nemělo být napořád, nicméně zatím vše naráží na to, že autobus stojí tak nějak citelně míň jak trolejbus. A aby to tak nedopadlo i v Tallinu.
Já nevím, jak Bratislava, tak Prešov jsou schopný si sehnat trolejbusy na dotace za hubičku….nevím proč toho nejsou schopné Košice….
Košice jsou případ sám pro sebe, protože v tak malém (co do počtu obyvatel) městě chtít provozovat dva různé systémy (tramvaje a trolejbusy) je dost odvážné a proti trolejbudům tam vždy bývala spíše nevole. V Tallinu to ale kupodivu fungovalo, takže je spíše zarážející, že se potřebou včasné obnovy trolejbusového systému nezačali zabývat dříve: dva roky úplného přerušení provozu T-busů mi připadá docela dost dlouhá doba i při nezbytné obnově infrastruktury = i tu by jistě bylo možné stihnout rychleji.
Ty Košice jsou nicméně srovnatelné s Ostravou, jak velikostí, tak spádovostí, takže zcela mimo realitu to není. Spíš tak nějak chyběla politická vůle.
Jsou i menší města, kde koexistují tramvaje a trolejbusy, které se navzájem vhodně doplňují.
Nejen česká Plzeň, ale i třeba maďarský Szeged nebo Debrecín jsou toho příkladem. V Košicích prostě trolejbusy nikdy nebyly dopravní prioritou.
Nevím, co je na tom odvážného. Trolejbusy jsou tam, kde by byly tramvaje zcela zbytečné. Podívejte se na Plzeň. Má optimální rozložení subsystémů.
Však tramvaje v Tallinnu dnes normálně fungují. Takže dočasné to bylo. Ikdyž oproti tramvajovým sítím u nás je to celkem bída. Ale zase se to snaží stavbou nových kolejích v posledních letech napravit.
Já jsem tam byl v roce 2016, tramvajová trať kolem nádraží ve výluce, masivní koleje v trávě a bytelné sloupy vypadaly dost archaicky… zbytek jezdil, už tam byly i CAFky, ale třeba ten výstup přímo do hlavní silnice mě překvapil. Mimochodem jak na tom je trať k letišti, je v rekonstrukci?
Mění se uspořádání, ten zářez se smyčkou tam nebude.