V Tallinu dojezdily trolejbusy, podle dopravce jen dočasně
Trolejbus v Tallinu. Zdroj: Tallinna Linnatransport
Přerušení provozu je zdůvodněno zastaralou infrastrukturou a věkem vozidel.
Přerušení provozu je zdůvodněno zastaralou infrastrukturou a věkem vozidel.
Hlavně by si mohli v rámci „přestávky“ zmodernizovat trakční vedení, protože to je ve valné většině ještě exsovětské. K čemu moderní trolejbus, když se přes křížení plouží 10 km/h a stejně sbírá? To už se mi více líbil budapešťský model „ZiU letící jak ďábel“, když nebyly peníze na vozidla i infra současně.
‚miluju‘ když se Tallinn vytahuje, zejména v politických, diskuzích jako příklad úžasného bezplatného systému MHD.
Ano, toto takřka pulimilionove město bez rychle kolejove dopravy, s tramvajemi jen jako bezvyznamnym doplnkem a rusici trolejbusy. Paterne postavene na autobusech.
A samozrejme prekypujici auty.
Z té fotky jsem měl dojem, že je 1.dubna. Ten trolejbus mi přijde oproti průměru v Česku jako hochnóbl moderní.
Proti čemu v ČR? Trolejbusy mají kolem 15 let staré, což není tak kritický věk a nebude to ten skutečný hlavní důvod zastavení provozu. Ale v ČR je toho dost výrazně novějšího – i když někdy zdání klame, třeba ty SORy v Mariánkách z roku 2020 s devadesátkovým designem…
Trojkovy solaris? A kde v Cesku jsou horsi trolejbusy podle vas? Vzdyt tato generace uz je pomalu na odstřel.
Je to dvojkové Urbino. Kde u nás jezdí v průměru starší vozidla?
Na ilustrační fotce je III. generace Urbina (Trollina) z roku 2008, takže určitě ne „dvojkové“, ale „trojkové“ – ano, 16 let už má, na druhou stranu si při určité znalosti těchto strojů a velmi slušné antikorozní ochraně Solarisů nemyslím, že by měl být u konce své životnosti. Za půlkou určitě, nicméně nevidím důvod, proč by neměl ty dva, tři roky do příchodu nových strojů vydržet, odstavení bych pochopil u starších Trollin II. generace ev. č. 315 – 332 a 432 – 436 (klouby) z let 2002 až 2004, ty už na to mají věk. Náhradní díly na III. generaci Solarisů… Číst vice »
Však tramvaje v Tallinnu dnes normálně fungují. Takže dočasné to bylo. Ikdyž oproti tramvajovým sítím u nás je to celkem bída. Ale zase se to snaží stavbou nových kolejích v posledních letech napravit.
Já jsem tam byl v roce 2016, tramvajová trať kolem nádraží ve výluce, masivní koleje v trávě a bytelné sloupy vypadaly dost archaicky… zbytek jezdil, už tam byly i CAFky, ale třeba ten výstup přímo do hlavní silnice mě překvapil. Mimochodem jak na tom je trať k letišti, je v rekonstrukci?
Mění se uspořádání, ten zářez se smyčkou tam nebude.
V Košicích to taky nemělo být napořád, nicméně zatím vše naráží na to, že autobus stojí tak nějak citelně míň jak trolejbus. A aby to tak nedopadlo i v Tallinu.
Já nevím, jak Bratislava, tak Prešov jsou schopný si sehnat trolejbusy na dotace za hubičku….nevím proč toho nejsou schopné Košice….
Košice jsou případ sám pro sebe, protože v tak malém (co do počtu obyvatel) městě chtít provozovat dva různé systémy (tramvaje a trolejbusy) je dost odvážné a proti trolejbudům tam vždy bývala spíše nevole. V Tallinu to ale kupodivu fungovalo, takže je spíše zarážející, že se potřebou včasné obnovy trolejbusového systému nezačali zabývat dříve: dva roky úplného přerušení provozu T-busů mi připadá docela dost dlouhá doba i při nezbytné obnově infrastruktury = i tu by jistě bylo možné stihnout rychleji.
Ty Košice jsou nicméně srovnatelné s Ostravou, jak velikostí, tak spádovostí, takže zcela mimo realitu to není. Spíš tak nějak chyběla politická vůle.
Jsou i menší města, kde koexistují tramvaje a trolejbusy, které se navzájem vhodně doplňují.
Nejen česká Plzeň, ale i třeba maďarský Szeged nebo Debrecín jsou toho příkladem. V Košicích prostě trolejbusy nikdy nebyly dopravní prioritou.
Nevím, co je na tom odvážného. Trolejbusy jsou tam, kde by byly tramvaje zcela zbytečné. Podívejte se na Plzeň. Má optimální rozložení subsystémů.