V soutěži na lokomotivy na 230 km/h pro ČD byl ještě Alstom, ukázala zpráva zadavatele
České dráhy ve smlouvě anonymizovaly kupní cenu.
Ze dvou nabídek vybíraly České dráhy v případě soutěže na dodávku až 50 vícesystémových lokomotiv pro rychlost až 230 km/h. Kromě vítězného Siemensu podal nabídku ještě Alstom.
Vyplývá to z informací z písemné zprávy zadavatele. Alstom do soutěže podal nabídku ještě jako Bombardier. Velká zakázka tak nepřilákala jednoho z očekávaných zájemců s lokomotivou na takovou rychlost: španělské Talgo. České dráhy na profilu zveřejnily i smlouvu se Siemensem. Údaje o ceně jsou ale anonymizované.
Siemens dodá Českým drahám padesát vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron MS, které mají maximální provozní rychlost 230 km/h. Součástí smlouvy je servis na 15 let. Lokomotivy jsou připraveny pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích. České dráhy je nasadí na mezistátní spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Dodávány budou postupně od prosince 2025.
Lokomotivy pro dálkové trasy
Lokomotivy budou určeny pro vedení expresních spojů ve vnitrostátní a mezistátní dopravě na tratích s vysokou rychlostí, např. Praha – Berlín – Hamburk, Praha – Vídeň – Štýrský Hradec nebo Praha – Budapešť, kde jsou v provozu nebo se připravují traťové úseky s rychlostí 200 km/h a více. Lokomotivy bude možné používat k tažení i sunutí netrakčních jednotek.
„S lokomotivami Vectron od společnosti Siemens máme velmi dobré zkušenosti. V současnosti provozujeme už 18 strojů a další používá naše dceřiná firma ČD Cargo. Věříme, že na ně navážou stejně příznivé reference i s další generací Vectronů s maximální rychlostí 230 km/h. Nasadíme je společně s 20 netrakčními jednotkami ComfortJet a můžou jezdit i s českými railjety,“ uvedl Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.
Lokomotivy pro České dráhy budou vyrobeny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu, postupné dodávky začnou v prosinci 2025. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS budou vybaveny digitální radiostanicí GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotivy disponují jmenovitým trakčním výkonem 6 400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h. Lokomotivy budou vybaveny pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, v případě potřeby bude možné kdykoliv doplnit pakety pro provoz v dalších evropských státech.