V Sasku zkrachoval dopravce, místo vlaků musí jezdit autobusy

Siemens Desiro v barvách Städtebahn. Foto: Städtebahn SachsenSiemens Desiro v barvách Städtebahn. Foto: Städtebahn Sachsen

Provoz železnice těsně za českými hranicemi komplikuje konec jednoho ze soukromých dopravců. Společnost Städtebahn Sachsen minulý týden nejprve zastavila provoz,

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda V.

15 Desir volných, stihne si je „zabookovat“ některý z našich dopravců na regionálních tratích?

Jiří Kocurek

To záleží, který to bude. Když to budou ČD, ozvou se jedni. Když to bude kdokoliv jiný než ČD ozvou se druzí. A třetí se ozvou tak jako tak, protože podle nich to je ojetý německý šrot. Krokouše (řada 850/851) by servisovali, ale tohle ne!
Čtvrtá možnost je, že zůstanou jezdit tam, kde jezdí, jen náležitosti převezme … a proč ne někdo z českých dopravců?

Sacrebleu

Štetebánsaksen x krát vyzkoušen již od počátku fungování včetně vozidla zde nazývaného Magická kostka. Co dodat? Low-cost jak vyšitý. Běžně nefunkční ajnclík s následným oštíváním křoví přilehlém k Bánhófu Nojštat Saksen. O funkčnosti infosystému taktně pomlčím. 😁

LiborV

Za vzniklou situaci může z části i zadavatel/objednatel dopravy. V novějších smlouvách bývají v mnoha regionech lépe ošetřeny zadávací podmínky i smlouvy. Vysoutěžená cena je pak samozřejmě vyšší. Holt minimální údržba vozů, úklid (šetří se i na něm) apod. je všude tam kde to objednatel dovolí.

kakov

Vážení, vzhledem k diskuzi bych rád vyzval k hlubšímu zamyšlení v ČR se zažili jednoduchá rovnítka typu soukromé=perfektní, státní=střešně špatné, ale to není pravda, přesněji není to tak jednoduché, znám soukromou firmu (dokonce se západoněmeckým kapitálem), která v mnoha ohledech funguje jako státní podnik za socialismu (když si pustím seriál zákony pohybu ze 70.-let, je to nápadně podobné). Vidíte, přestože soukromá a dokonce ze západu, přesto špatná (i když po 20 letech se teď vyměnilo vedení a lepší se to). Naproti tomu nemusí státní být vždy špatné, nebo se někomu zdá, že Budvar (dokonce NP) jako firma funguje špatně? Takže… Číst vice »

Liborf

Němečtí objednatelé získávají s výběrovými řízeními zkušenosti postupně. V některých regionech již první kontrakty (po 10, 15 letech končí). Nové smlouvy ošetří část věcí, které nyní nefungují. Jednou z oblastí je např. úklid (na něm šetří i dceřinné společnosti DB). Další oblastí údržba informačních systémů (mnozí objednatelé si vymohli velmi promyšlené informační systémy, ale již ne to, aby musely být funkční), klimatizace nebo WC. Tyto věci jistě vyřešit půjdou. Je pravděpodobné, že se na evropském trhu vytvoří jen omezený okruh dostatečně silných alternativních dopravců. Do té doby budou krachy těch menších smutnou realitou☹️. Mám čerstvě velmi špatné zkušenosti s Alexem… Číst vice »

Sacrebleu

Zkušenosti s vlaky od Alexu mám jen sporadické a nikterak špatné. Ovšem je to již cca 8 let. Teď je to prý bída s nouzí. Nu což, objednatel to tak chtěl, tak to dostal.

jan

Ale proč by se někdo snažil, když má monopol a smlouvu na 15 let? Soutěž už vyhrál… Proč by něco investoval..

Přemek

Na těchto tratích je nesmyslné provádět širokopásmové kácení, svahová eroze by brzy dala na frak krajině více než samotné holiny. Je s podivem, jak se ty skvělé DB nedokáží poprat s osazením online kamer v nejrizikovějších místech pádu stromů na trať. Fýrové by takové bezpečnostní řešení jistě uvítali i u nás.

Přemek

Mimochodem, ty kamery představují o řád nižší TCO než navýšení toho pro Desira započtením oprav při střetu s padlými stromy a souvisejícícmi náklady. Umí vůbec mezi zainteresovanými někdo počítat TCO náklady?

kakov

TCO? Was ist das TCO? nem értem

Mirek Zv.

předjízdné drezíny ! (drezina, která se drží vždy před vlakem právě na jeho aktuální zábrzdnou vzdálenost, a při kolizi přestane vysílat signál pro volno) 🙂

Jiří Kocurek

Proti spadlému stromu by mohla fungovat i signální trolej. Spadne strom, přerve drát, není signál. Navíc to neomezuje kapacitu dopravní cesty.

Mašinka

Asi Chocholoušek. Strom, trolej, není šťáva. povinnost zastavit a volat platí. Co signální blbost?

Jindra

Tohle by měla být povinná četba na Krajském úřadě v Ústí nad Labem než zase udělají další šlápnutí mimo mísu.

Kylchap

Zdá se, že Krajskému úřadu docvaklo co udělal. Rozhodl se, že zavede krajský dispečink vlaků a bude dirigovat vysoutěžené dopravce (5 dopravců v malém kraji) aby si neujížděli. Kolik dispečink bude stát kraj neuvedl.

PetrB

Centrální dispečink sr má týkat i autobusů. Obdobný dispečink funguje i v IDS JMK v Jihomoravském kraji

PetrB

A propo centrální dispečink chystá i Jihočeský kraj

Pampara

Již 3 roky. Ten bude echt gold:-)

železničář v důchodu

V „PIDu“ fungují nějaké takové pokusy aspoň pro autobusovou dopravu už delší dobu také (centrum v Letňanech) …

Samuel Novák

To se na naší liberalizované železnic v žádném případě nemůže. S vysoutěženou podseklou cenou přeci zkrachovat nemůžete, to je jisté. Obrovský tlak na růst mezd je v podseklé ceně zakalkulován, vícenáklady na školení personálu z pralesa jistě také. V tom Německu to dělají nějak špatně.

Jiří Kocurek

Tím myslíte ty různé reginovy soutěžené za 74,73 Kč/km a méně?

Iva D.

Problémy s personálem a vozidly měla tato společnost ne poslední týdny ale spíš roky.

Sacrebleu

Tak Německo je o nějaký ten krok napřed. My si též vyzkoušíme něco co může a také nemusí fungovat. Všechno má svoji cenu. Ta řada privátních a poloprivátních dopravců nepřinesla na německé koleje nic nového, tedy krom jistě nižší ceny při výběrku a ta se pak následně odrazila až sem do hořkého konce. K nám také spolu s alternativními dopravci žádná opravdu nová vozidla nedorazí. No uvidíme co u nás, ale bordel v autobusové dopravě napovídá, co nás čeká. 🤔

BoH

No já vám nevím. Samozřejmě, že liberalizace je rizikovější, než když si to stát ohlídá a nalije do toho tolik peněz, kolik si management ČD řekne. Na druhou stranu si nemyslím, že bez konkurence ČD fungovaly až tak skvěle. Milionové padáky, přebujelá byrokracie, nic moc služby, vstřícnost a ochota. Řekl bych, že nástup konkurence tomu všemu hodně pomohl a stačilo pár let na to, aby z ČD se stal skutečně kvalitní dopravce, který se začal chovat hospodárněji, začal nabízet více služeb (pravda, kurýra ale zrušil) a je ke svým zákazníkům vstřícnější. Pokud nikdo nebude ČD takto provětrávat pérka, tak jejich… Číst vice »

Pampara

Tady se nic nestane. Ze šrotu vytažené německé lemry líné budou dál vydávány za etalon pohodlí, nejmenovaný dopravce nebude muset i nadále dodržovat smlouvu, kterou s krajem uzavřel. fírové z BG se možná naučí zastavit. Do toho více nehod, nefunkční globáltarif. Ale peníze, provize, všimné, sjednavači, političtí šíbři se budou mít lépe. Šlo o něco jiného?

BoH

Vyjádřím se jen v prvnímu bodu. Jezdíte raději „ze šrotu vytaženými německými lemrami“ nebo béčky? Bohužel na nic lepšího nemáme prachy. Respektive ne na to, aby na všech linkách jezdilo něco lepšího. Já jsem velice rád, že tyto „šroty“ u nás jezdí a jsem jen smutný z toho, že ani tyto „šroty“ se k nám nepodívají a já musím využívat vozy řady „B“ či „Bdtee“.

Kylchap

Béčkem jsem nejel, ani nepamatuji. Nejčastěji jezdím Krušnohorem. Zato příští rok si v Ústeckém kraji německých ojetin opravdu užiju..

BoH

Tak to vám upřímně závidím… na R12 (Šumperk – Brno) ke zlepšení ještě dlouho nedojde.

Samuel Novák

Šotokritiku béček moc nechápu. Je to celkem pohodlné svezení, jediná výtka je vůči hlučným brzdám a celkové ušmudlanosti. Na Tanvald budou místo stávajících šrotů nasazeny šroty z německých kopřiv. Pokrok nikde nevidím.

BoH

Šotokritiku? Promiňte, ale já jsem jen obyčejný cestující, co má rád nedrncající pozvozek, klimatizaci, zásuvky, wifi a 6 míst namísto 8. Milovníci otevřených oken jsou především konzervativní šotouši 🙂

Pampara

No právě. Podvozek ř. 654 to je hotové martýrium, klimy pro parádu (mají malý výkon), okna (jak jsem psal) neotevíratelná. Když je v trýbwágnu 30 lidu, tak mezi nimi ani neprolezete na ten horký smradlavý záchod. 628/928, (845) rovněž nesplňuje nic z toho, co máte tak rád. Srandovní jsou slinty z regionálních deníků (které patří také německému vydavateli) o NOVÝCH motorácích. Nesmíte jim všechno tak věřit

železničář v důchodu

„845“ aspoň trochu přijatelně větrá „vyklápěčkami“ (protože jsou situovány ob jedno okno), ale jen za jízdy, a klimatizace není. Sedadla jsou sice pohodlná, ale polovina v „leteckém“ uspořádání, kde pro dva spolusedící při delší cestě mnoho pohodlí není. WiFi funguje docela dobře (v Praze), myslím, že je spolehlivější a rychlejší než ta, kterou nabízejí ČD. Ale jet tín vozidlem z Prahy do Tanvaldu nebo Písku ve dvou na „letecké dvojce“ zády ke směru jízdy – no, nevím, nevím …

Pampara

Bééčka, co pořád proti nim máte? Mají víc záchodů, nežli gebrojchnene tríbwágny, okna kupodivu větrají, jsou totiž polospouštěcí. Stejné jako u Reginy. ale to je také špatné vozidlo. Pokud mi tento komfort zajistí německé ojetiny, ani nepípnu.

BoH

viz odpověď pro pana Samuela

Jiří Kocurek

A ve stanici nelze!

Mašinka

Slušnej hospodář vozí domů!

BoH

A ještě se zeptám. Vraťme se do roku 2008. V té době došlo nasazení expresů na trati Praha – Brno složených z humanizovaných koženek. Skutečně je podle Vás lepší humanizovaná koženka, než „německý šrot“? Ne, opravdu došlo k zásadnímu zlepšení kvality vozů i díky těmto „šrotům“.

BoH

Prosím, ten, kdo dal tady mínus, napište mi, abych věděl, kdo preferuje „B“ před „Bmz“. Skutečně by zajímalo, pro koho je horší „něměcký šrot“ než „český skanzen“.

Pampara

Zdejší psaní neřeší xmz, ale nepohodlné ojetiny s neotevíratelnými okny. Na presentaci se mi zdálo, že Arriva najala nějakého architekta kulis a vytváří si nový korporáte dyzajn pro rozvojové země. Tak jako kdysi staré země Evropy bohatly z prodeje koloniím, tak nyní bohatnou z vyvážení odpadků.

BoH

Jenže tyto ojetiny jsou Bmz. Pokud mluvíte o něčem jiném, tak se se nějak míjíme. Jančura nakoupil vozy Bmz, ČD nakoupili vozy Bmz a z poloviny rychlíků zmizely koženky. Za mě dobrý.

železničář v důchodu

Netrolte hlouě: „Bmz“ není „šrot“ německý, ale rakouský, což jse setsakramentský rozdíl – navíc nemálo „Bmz“ jsou české „novostavby“. A ta debata se netýká především dálkových vlaků, protože i ty rychlíky z Prahy předávané provozně firmě ARRIVA vlaky jsou vlastně jen regionální a spíše jen „spěšné“ vlaky, na nichž žádná vozidla typu „Bmz“ jezdit nebudou – původní text, jehož se debata týká, je přece o „krachu“ regionálního „priváta“ provozujícího REGIONÁLNÍ osobní železniční dopravu vozidly pro takovou dopravu zkonstruovanými a určenými.

BoH

No tak vidíte. Nevím, co se Vám pak na Bmz, o kterých CELOU DOBU mluvím, protože nebýt Jančury, ČD by se nikdy k tomuto nákupu nerozhoupalo a jezdili bychom všichni (tedy já jezdím bohužel pořád) stále v konženkách. To by se Vám líbilo????

Mašinka

Bmz jsou přetížené, protože kaštani si myslí, že otevřené kupé lépe klimuje. chyba. Přetížená kolabuje u ČD i u Žluťáka.
Zastaralé a hloupé řešení klimy.

BoH

Jistě, ne vždy to zvládne. Ale to přeci není argument pro to, abychom zůstali v železničním pravěku. Bmz je oproti béčku pohodlnější, obsahuje méně sedadel, nabízí klimatizaci, zásuvky, wifi, vakuové záchody. Jistě, občas se něco porouchá. Ale určitě lepší, než jezdit ve skanzenu. A jestli se to někomu nelíbí, poděkuju mu, pokud napíše na vedení ČD, že tyto vozy na jeho lince nechce a ať je vymění za vozy z linky R12. Jestli se to někomu podaří, budeme spokojeni všichni …

Pampara

Píšete od stolu, asi jste echt dojč kvualitét zásadně neokusil. Byla zde fotka toho stroje, který bude pendlovat přes Příbram. Senomet důvtipně operativně postavený na stolku čtyrky demonstroval onu „kvalitu“ velice výstižně. Jak píši – alespoň stahovací okna. V rajchu nejsou hloupí a dobře věděli, proč se lemer zbavit.

BoH

No, sice ne nějak výrazně, nicméně párkrát jsem tím jel a je to proti „B“ a „Bdtee“ královské svezení.

Pampara

Tak každý jsme zvyklý na něco jiného. Já mám raději čerstvý vzduch a toho je v těch lemrách pomálu.

BoH

Tak pokud Vám nevadí, že vás se svojí alergií nejdříve poprskám, protože není nad to dostávat plné dávky pylu do ksichtu a pak dostane rýmu, protože není nad průvan.

Standa

BoH – pokud jste silný alergik tak by jste se měl vyhýbat pilovému prostředí a vůbec v období kdy trpíte nevyužívat hromadnou dopravu a přitom prskat na spolucestující.

BoH

Když mi to proplatíte, tak OK (dejte mi 30 000 Kč měsíčně). Jinak sorry jako 🙂

BoH

P. S. Ale když má vlak klimatizaci (nebo jsou zavřená okna), tak na nikoho neprskám 🙂

Sacrebleu

Kolik lidí z přebujelého aparátu tzv. modrých gum jak se zde rádo používá, přešlo ne do zrovna důležitých provozních pozic do firmy Arriva. Já vím o čtyřech.

Ondřej Pechar

Nechtěj si jenom odpočinout před důchodem někde v Zemi kojenců?

Dan

Jsem zvedavy co spasonosni soukromnici vymysli u nas. Asi si projdeme podobnym scenarem az se to vykristalizuje. Taky by mel statni aparat vytvorit scenar jak v podobne situaci postupovat aby na tom nebyli mlaceni cestujici.

Hodně štěstí

Nějak se ta liberalizace, která má zlepšit veřejnou železniční dopravu nedaří. Aspoň v Německu. Kde mohli udělat soudruzi v NDR chybu? 🙂

Stano

Taky si tim budeme muset projit abychom zjistili, ze ten statni na ktereho plyveme neni tak spatny jak si namyslime…

Chronosphere

Tak jasně,ten poplyvany by tak dopadnout nemohl,neboť by vše zatáhli daňoví poplatníci,a to i ti, kteří ani neví jak vlak vypadá.Hlavně by se radoval pronajímatel vlaků, nejčastěji takto kámoš někoho z vedení poplyvaných,neb naúčtoval lze cokoliv a že státního krev neteče.

Stano

Ja psal o necem jinem, kamosi jsou jina kapitola o ktere jsem nepsal. Vytvor si na to vlastni vlakno.

Tonda

Stano: Naopak, souvisí to spolu víc než dost.

Dan

Ja reagoval na spolehlivost cd, kdy lidi aspon dojedou. V soucasne dobe soukromnik zrusi spoj, vrati penize a vemte si treba taxi. Je jasne, ze cd ma i jine problemi, ktere se uz dost oproti doby z pred deseti let zlepsili a jeste musi zlepsovat. Ale o tom neni clanek a na to jsem ani nereagoval. To se mi tady vyjadril nejaky sotek, vystrel mimo tema clanku.

Dan

Sakra spatne vlakno, patrilo jinde.

Jmfjv

„Plivání na státní“ má historické kořeny. (Nechme teď stranou obrovskou množinu jiných důvodů, které jsou více než často stupidní a degenerované.) Zmiňovaná historie není tak dávná, mnozí z nás pamatují doby, kdy bylo státní (ve všelidovém vlastnictví) kdeco. Opět ponechme stranou ideový a etický rozměr znárodnění. Problém je jinde. Problém je v monopolu. Pokud bude mít jakýkoliv subjekt monopol, (a je jedno, jestli tento subjekt patří státu nebo paní Homolkové ze Zadních Kotěhůlek) cestující a přepravci na to rapidně doplatí, neboť jejich potřeby a nároky budou řešeny tak, aby to bylo pohodlné pro monopolní subjekt. Prostředí konkurence přináší pro změnu… Číst vice »

Liborf

… v nastavení smluvních podmínek a výpočtu ceny

Přemek

Plyve tak leda tříska po hladině… Jinak nidy nejde a nešlo o podobu vlastnictví, ale vždy šlo, jde a půjde o kvalitu a odpovědnost lidského faktoru. Jsou pou dobře a špatně řízené firmy, lhostejno s jakým majitelem.

AAA

Tak. Česká pošta, České dráhy, Český Telecom….

Jiří Kocurek

České Aerolinie a státem dosazený Jaroslav Tvrdík… Nojo, dřív všecko fungovalo, možná i líp − bylo to státní. Státní výrobce automobilů… takové Škoda 120 jezdila líp a startovala líp než 20 roků staré kapitalistické křápy. Sice nešel vyrobit kombík, ale to nevadí, kombík stejně nikdo nekupoval.