V Rusku spadlo letadlo Suchoj Superjet 100, zemřeli tři členové posádky
CityJet a jeho Suchoj SuperJet100. Foto: CityJet
Příčiny havárie zatím nejsou jasné, důvod je s největší pravděpodobností technický.
Příčiny havárie zatím nejsou jasné, důvod je s největší pravděpodobností technický.
Musím říct, že jsem si se zájmem přečetl velice zajímavou a odbornou diskuzi. Ale máte to všechno špatně, musíte hledat základní jednoduché důvody. Důvod jsou fungující sankce, díky kterým nejsou v rusku nejdůležitější věci pro mechanika a to zdrhovací pásky a kvalitní tex šrouby.
I kdyby důvodem bylo „použití nekvalitní součástky/nářadí“ tak to snad není kvůli sankcím.
Ale bylo by to kvůli přístupu k bezpečnosti. Každá sankce lze obejít, každé zboží lze vyrobit lokálně.
Trošku humoru. Podržpáska a tex je řekněme nouzová oprava úplně všeho.
Nu vót éto těchnika…
ВЭТ
Příčina je jasná, vyšetřil jsem jí v pohodě od stolu jenom z té fotky: chybí tomu křídla.
Kdyby jim raději víckrát spadnul SU 30 , 34 a 35….
Ideálně, kdyby ani nevzlétl.
Kolik těch letadel je v provozu?
Čím dál míň.
Cca 150, ale klesá to.
Prostě zkušební let. A zkouška nevyšla.
Tak zkouška je od slova zkusit, základní vysokoškolská poučka. Jenom když třeba na ČVUT nedáte první termín, tak jsou následky o trochu mírnější.
Jak, nevyšla?
Vyšla nádherně.
Letadlo úspěšně vzlétlo, letělo i na zem se dostalo.
Asi posadka chtela emigrovat z russka, ale jejich KGB se to dozvedelo.
192 vyrobeno a zatím 3 vážný nehody. To úplně není takový ten západní standard. Ale asi pořád lepší než kdo ví kolik let starý Airbus/Boeing co přes 2 roky nemá pořádně náhradní díly.
Tak Superjet nema nahradni dily uplne stejne jako A a B. Mraky technologii jsou ze zapadu, russaci to hlavne jen montovali.
Objektivně vzato čistě chyba techniky může být jen tahle poslední. První byla že při předváděcím letu práskli v mlze do hory a druhá byl kozel vyskákanej v Moskvě po zásahu bleskem.
Otázka, zda je i toto selhání techniky, nebo spíš selhání při údržbě.
Proto jsem psal, že může být, ne že opravdu je. To ukáže až vyšetřování.
Na avherald.com píší, že se zřítil sedm minut po startu, při stoupání přes 3000 Ft.
Stroj podle informací agentury TASS letěl asi hodinu, než se zřítil do zalesněné oblasti a začal hořet.
Pro ty co používají nedebilní soustavu: 3000 ft je necelý kilometr. Nemáte zač.
Ft je standardní jednotka v letectví a věřím, že většina čtenářů zde si to umí převést. Takže fakt nemáme zač.
Nemá to letadlo náhodou západní motory?
Může mít západní i ruské. Myslím že certifikaci má na oba, ale to bych se musel podívat.
Ruský certifikaci neměly a ty západní ji po opravě kladivem nemaj taky. Ostatně, certifikace je vynález proklatého Západu, satanistů, innostánnych agentů a gayů…
A hlavně, na certifikaci to přeci neletí… Ruští gerojové to vědí líp… 💪
Má kooperativní motory SaM146 (spolupráce Safranu a ruské firmy NPO Saturn).
Nicméně je to celkem jedno, selhání jednoho z motorů není důvod ke zřícení.
Koneckonců Smartwings prokázaly, že se na jeden motor dá letět hooodně daleko.
No, u Smartwings to byla dost přeháňka, ale letěl jsem Bulíkem s ETOPS 207. Jeden motor problém není.
Samozřejmě… dokud nemá problém i ten druhý. Pak to letí… podle toho jak je vysoko, tak 20-30km. A samozřejmě ve vzduchu je snadné odhadnout jestli motor zdechnul na nějaký common-mode (třeba kontaminace paliva) a jestli ten druhý nedojíždí poslední minuty chodu taky…
dopravni letadla maji docela velky klouzak.
z fl 350 – 360 ma 737 dolet bez motoru cca 110 – 130 km.
U Azores glideru se uváděl klouzavý poměr cca. 10:1 takže ano, plusmínus tak.
Ovšem, to je po dotyk se zemí (což asi nechceme) a bez jakéhokoliv manévrování. Přistávací dráhy ovšem málokdy bývají přesně v tom směru a místě kde bychom potřebovali… Ostatně, zmiňovaný Smartwings letěl většinu letu v FL 250, že?
Stejně tak ANA, jedna z nejlepších aerolinek na světě.
Na jeden motor se dá letět libovolně dlouho. Nicméně chybí redundance, tak je lepší to nepokoušet zbytečně nad nutné.
Pokud je to uncontained failure která jim zlikviduje hydrauliku, tak jdou dolů a nemůžou s tím nic dělat. I to se už stalo.
(Čímž neříkám, že je to ten případ, jen že je to možné.)
Vyrábí je Francouzsko-ruský korporát PowerJet. A nejen motory, ale i mnoho dílů avioniky. Taky mají s údržbou asi dost problémy teď…
resp ne korporát ale v společně Francouzi s Ruskou nějakou fabrikou. Takže asi plány mají, ale se součástkami to bude horší.
Snažte se, aby to vypadalo jako nehoda…
😃
…
Dobrý den, volám abych vám kondoloval… váš manžel… cože, ještě letí? Promiňte, špatný čas…
Časová pásma by se měla zrušit. Volal jsem do Říma, jak se daří papežovi po atentátu, ale ono bylo ještě před ním.
Kvůli jednomu motoru pád, to není obvyklé. Vzpomněl jsem si na Lauda – otevření obraceče tahu za letu, ale jinak s jedním motorem musí letadlo stoupat, jinak nedostane certifikaci.
ani ruskou certifikaci?
Tohle navíc letělo prázdné, tah jednoho motoru by to udržel ve vzduchu úplně v pohodě.
Jasná věc.
Jistě, tam spíše bude nějaká širší vazba. Protože s vysazením motoru vysadí i část hydrauliky a jedna strana napájecí sběrnice, tak jestli tam při údržbě udělali nějakou botu a nešlo toho řetězově do kopru více.
Případně vážné požáry či „explosivní selhání“ (uncontained failure) točivých částí motoru, to může být také vážné.
Průběh stoupání/klesání zveřejněný na FB flightradaru naznačuje spíš to „explosivní selhání“. Nejprve propad, po kterém to na chvíli dostali pod kontrolu než šli strmě k zemi:
https://www.facebook.com/photo?fbid=960688812764904
Uncontained failure se na radaru nepozná. Znamená to, že z motoru vyletí střeva plná energie (lopatky rotoru) a ty mohou provrtat důležité komponenty včetně přetlakování trupu. Oproti prostému zdechnutí z jiných příčin se to na profilu letu obvykle neprojeví. nijak charakteristicky.
Důvodů k tomu klesání a stoupání může být celá hromada.
Tak pokud tam bývá servisní personál pod vlivem alkoholu, tak jste to popsal docela přesně.
Topič, truhlář a palubní nástěnkář nikdy nepijí alkohol.
někde jsem četl, že prý se oprava podařila. na tři mínus.
snad tady trocha černého humoru nebude na škodu.
Neměl letět nějakej Prigožinův kámoš? Tím by se leccos vysvětlilo..
Roskosmos dostal za úkol vývoj ND pro letadla místo originálních od A & B. Takže si redakce může tento typ článku předpřipravit…
Rosatom. Zřejmě spoléhají na to, že ta firma má nějak nastavené procesy, když dodávala na Západ. Jenomže ona ty procesy měla právě kvůli tomu dodávání na Západ. Teď už počítám jedou “на авось” jak zbytek ruska..