V Rusku spadlo letadlo Suchoj Superjet 100, zemřeli tři členové posádky

CityJet a jeho Suchoj SuperJet100. Foto: CityJetCityJet a jeho Suchoj SuperJet100. Foto: CityJet

Příčiny havárie zatím nejsou jasné, důvod je s největší pravděpodobností technický.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Musím říct, že jsem si se zájmem přečetl velice zajímavou a odbornou diskuzi. Ale máte to všechno špatně, musíte hledat základní jednoduché důvody. Důvod jsou fungující sankce, díky kterým nejsou v rusku nejdůležitější věci pro mechanika a to zdrhovací pásky a kvalitní tex šrouby.

Leinad

I kdyby důvodem bylo „použití nekvalitní součástky/nářadí“ tak to snad není kvůli sankcím.
Ale bylo by to kvůli přístupu k bezpečnosti. Každá sankce lze obejít, každé zboží lze vyrobit lokálně.

Honza

Trošku humoru. Podržpáska a tex je řekněme nouzová oprava úplně všeho.

PeDazOl

Nu vót éto těchnika…

Vladimír

ВЭТ

Klabavátor

Příčina je jasná, vyšetřil jsem jí v pohodě od stolu jenom z té fotky: chybí tomu křídla.

Svojšín

Kdyby jim raději víckrát spadnul SU 30 , 34 a 35….

Jiří Kocurek

Ideálně, kdyby ani nevzlétl.

Xaver

Kolik těch letadel je v provozu?

X 1

Čím dál míň.

jkjk

Cca 150, ale klesá to.

Vlastimil Kocurek

Prostě zkušební let. A zkouška nevyšla.

Dejf

Tak zkouška je od slova zkusit, základní vysokoškolská poučka. Jenom když třeba na ČVUT nedáte první termín, tak jsou následky o trochu mírnější.

Vladimír

Jak, nevyšla?
Vyšla nádherně.
Letadlo úspěšně vzlétlo, letělo i na zem se dostalo.

Anonymus

Asi posadka chtela emigrovat z russka, ale jejich KGB se to dozvedelo.

David

192 vyrobeno a zatím 3 vážný nehody. To úplně není takový ten západní standard. Ale asi pořád lepší než kdo ví kolik let starý Airbus/Boeing co přes 2 roky nemá pořádně náhradní díly.

Tom Matto

Tak Superjet nema nahradni dily uplne stejne jako A a B. Mraky technologii jsou ze zapadu, russaci to hlavne jen montovali.

Joe

Objektivně vzato čistě chyba techniky může být jen tahle poslední. První byla že při předváděcím letu práskli v mlze do hory a druhá byl kozel vyskákanej v Moskvě po zásahu bleskem.

Ivan_pha

Otázka, zda je i toto selhání techniky, nebo spíš selhání při údržbě.

Joe

Proto jsem psal, že může být, ne že opravdu je. To ukáže až vyšetřování.

Jiří Donát

Na avherald.com píší, že se zřítil sedm minut po startu, při stoupání přes 3000 Ft.
Stroj podle informací agentury TASS letěl asi hodinu, než se zřítil do zalesněné oblasti a začal hořet.

Jméno.m

Pro ty co používají nedebilní soustavu: 3000 ft je necelý kilometr. Nemáte zač.

Ivan_pha

Ft je standardní jednotka v letectví a věřím, že většina čtenářů zde si to umí převést. Takže fakt nemáme zač.

Vesper

Nemá to letadlo náhodou západní motory?

Pájin

Může mít západní i ruské. Myslím že certifikaci má na oba, ale to bych se musel podívat.

Nose Peak

Ruský certifikaci neměly a ty západní ji po opravě kladivem nemaj taky. Ostatně, certifikace je vynález proklatého Západu, satanistů, innostánnych agentů a gayů…

Ferda

A hlavně, na certifikaci to přeci neletí… Ruští gerojové to vědí líp… 💪

Y.K.

Má kooperativní motory SaM146 (spolupráce Safranu a ruské firmy NPO Saturn).

Nicméně je to celkem jedno, selhání jednoho z motorů není důvod ke zřícení.

Jiří Kocurek

Koneckonců Smartwings prokázaly, že se na jeden motor dá letět hooodně daleko.

Pájin

No, u Smartwings to byla dost přeháňka, ale letěl jsem Bulíkem s ETOPS 207. Jeden motor problém není.

SYN

Samozřejmě… dokud nemá problém i ten druhý. Pak to letí… podle toho jak je vysoko, tak 20-30km. A samozřejmě ve vzduchu je snadné odhadnout jestli motor zdechnul na nějaký common-mode (třeba kontaminace paliva) a jestli ten druhý nedojíždí poslední minuty chodu taky…

Air Traveller

dopravni letadla maji docela velky klouzak.

z fl 350 – 360 ma 737 dolet bez motoru cca 110 – 130 km.

SYN

U Azores glideru se uváděl klouzavý poměr cca. 10:1 takže ano, plusmínus tak.
Ovšem, to je po dotyk se zemí (což asi nechceme) a bez jakéhokoliv manévrování. Přistávací dráhy ovšem málokdy bývají přesně v tom směru a místě kde bychom potřebovali… Ostatně, zmiňovaný Smartwings letěl většinu letu v FL 250, že?

Průvodce původní Aleš

Stejně tak ANA, jedna z nejlepších aerolinek na světě.

Y.K.

Na jeden motor se dá letět libovolně dlouho. Nicméně chybí redundance, tak je lepší to nepokoušet zbytečně nad nutné.

L.

Pokud je to uncontained failure která jim zlikviduje hydrauliku, tak jdou dolů a nemůžou s tím nic dělat. I to se už stalo.

(Čímž neříkám, že je to ten případ, jen že je to možné.)

Michal141

Vyrábí je Francouzsko-ruský korporát PowerJet. A nejen motory, ale i mnoho dílů avioniky. Taky mají s údržbou asi dost problémy teď…

Michal141

resp ne korporát ale v společně Francouzi s Ruskou nějakou fabrikou. Takže asi plány mají, ale se součástkami to bude horší.

55p

Snažte se, aby to vypadalo jako nehoda…

Pája

😃

Miroslav

SYN

Dobrý den, volám abych vám kondoloval… váš manžel… cože, ještě letí? Promiňte, špatný čas…

55p

Časová pásma by se měla zrušit. Volal jsem do Říma, jak se daří papežovi po atentátu, ale ono bylo ještě před ním.

Pájin

Kvůli jednomu motoru pád, to není obvyklé. Vzpomněl jsem si na Lauda – otevření obraceče tahu za letu, ale jinak s jedním motorem musí letadlo stoupat, jinak nedostane certifikaci.

Vilém Bacsko

ani ruskou certifikaci?

Lukáš F.

Tohle navíc letělo prázdné, tah jednoho motoru by to udržel ve vzduchu úplně v pohodě.

Pájin

Jasná věc.

Y.K.

Jistě, tam spíše bude nějaká širší vazba. Protože s vysazením motoru vysadí i část hydrauliky a jedna strana napájecí sběrnice, tak jestli tam při údržbě udělali nějakou botu a nešlo toho řetězově do kopru více.

Případně vážné požáry či „explosivní selhání“ (uncontained failure) točivých částí motoru, to může být také vážné.

Primářek

Průběh stoupání/klesání zveřejněný na FB flightradaru naznačuje spíš to „explosivní selhání“. Nejprve propad, po kterém to na chvíli dostali pod kontrolu než šli strmě k zemi:
https://www.facebook.com/photo?fbid=960688812764904

Y.K.

Uncontained failure se na radaru nepozná. Znamená to, že z motoru vyletí střeva plná energie (lopatky rotoru) a ty mohou provrtat důležité komponenty včetně přetlakování trupu. Oproti prostému zdechnutí z jiných příčin se to na profilu letu obvykle neprojeví. nijak charakteristicky.

Důvodů k tomu klesání a stoupání může být celá hromada.

Vlastimil Kocurek

Tak pokud tam bývá servisní personál pod vlivem alkoholu, tak jste to popsal docela přesně.

Roman osobně

Topič, truhlář a palubní nástěnkář nikdy nepijí alkohol.

Dejf

někde jsem četl, že prý se oprava podařila. na tři mínus.
snad tady trocha černého humoru nebude na škodu.

Ferda

Neměl letět nějakej Prigožinův kámoš? Tím by se leccos vysvětlilo..

Dusanh

Roskosmos dostal za úkol vývoj ND pro letadla místo originálních od A & B. Takže si redakce může tento typ článku předpřipravit…

Nose Peak

Rosatom. Zřejmě spoléhají na to, že ta firma má nějak nastavené procesy, když dodávala na Západ. Jenomže ona ty procesy měla právě kvůli tomu dodávání na Západ. Teď už počítám jedou “на авось” jak zbytek ruska..