obrazok-zdopravy

V roce 2033 budeme mít hustší síť dálnic než Polsko, řekl Kupka. Další rozvoj má dva hlavní proudy

Stavba dálnice D4. Pramen: Via SalisStavba dálnice D4. Pramen: Via Salis

Kvůli Brdům je plánovaný okruh Prahy vychýlen jižněji. Debata se vede o šířce budoucích dálnic.

Odebírat
Upozornit na
guest
171 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin K.

Ještě není hotovo a už se plánují další zábory zemědělské půdy, která je již v plánovaných trasách jistě skoupena a držena rodinami místních regionálních politických elit a přátel, aneb je potřeba zajistit další generaci ze státního cecku. Ale co to pojmout jinak, skromběji? Bylo by ale možné pouze dostavět základní dálniční síť, i s nesmysly typu D3 (duplicita s D4) a D52 (omyl, ze kterého již nejde vycouvat, aneb dálniční obchvat Břeclavi stejně bude, po dokončení D55 do Hodonína). Naopak bych se zasadil o plnohodnotnou dálnici D49 (nyní plánován konec ve Vizovicích) až k slovenské D1 (směry Trenčín; Žilina –… Číst vice »

Dálnice

Tak Polsko nikdy nemělo hustší síť dálnic než ČR. Zhruba 4x rozlehlejší a 4x lidnatější Polsko má z plánovaných 8200 km dálnic hotovo aktuálně 5117 km (z nichž část nejsou ani dálnice ale SPMV) tj. 62% cílového stavu. ČR má z 2000 km plánovaných dálnic hotovo 1500 km čili 75%. To jen pro příznivce sebebičování za každou cenu…

IBM

Ty peáže si doufám ještě rozmyslí…

Cestovatel

Souhlasím aby se co nejdříve vybudovala dálnice Plzeň – Písek- Jihlava. D5 je zabetonovana z 80% kamiony, které jen projíždí na D1.

MKzB

Pro všechny kritiky:
Na začátku musí být nějaká vize. Pak následuje veřejná debata s úřady, podnikateli, spolky, občany atd. Pak se konečně udělají čáry na mapě a hlavně územní rezervy, aby si náhodou někdo nepostavil barák v místě budoucí silnice nebo dálnice.
A když už se plánuje přeložka silnice1. třídy, např. na I38 v úseku Jihlava – Stonařov, tak by ta přeložka měla být postavena v polovičním dálničním profilu včetně územní rezervy pro druhou polovinu.

jan táborský

To je bonus k německým platům…..

Asd

Na ty jeho předvolební pohádky jsem starej 🤣

cenek

Tomu snad nemůže věřit nikdo. A příjde mi to uplně vtipné, když se člověk podívá na současnou mapu. A ty návry.. Nesmyslnýmí směry. Vůbec to neřeší třeba spojení na Slovensko.

František

Na Slovensko uz nějaký dálnice a solnice 1. třídy máme teď…

SYN

Prakticky jen „nahoře“ a „dole“ (sever a jih) zbytek je dost klikatý a úzký… ještě jedno slušné propojení směrem Trenčín a/nebo Žilina by se hodilo.

Sycek

Myslíte D2 a jinak přetížené silnice 1. třídy přes horské průsmyky?

Sycek

Naprosto správně. Na Slovensko vede jen D2. Žádná jiná dálnice. Přitom po E50 jezdí několik desítek tisíc aut denně. Největší chyba byla že se D1 navzdory původnímu plánu odklonila úplně haluzove paralelně s D46. Původně měla totiž vést logicky v trase E50 Brno – UH – Trencin.

Sáček

Tento plán je po dobudování zákl. sítě. Plán po 2033. Dnešní plán, který je do toho roku, počítá s D49 na Slovensko. Ta doplní D2, I/50 (která si zaslouží vylepšovat), I/68.

Pepa

To je hodně hezká pohádka. Ještě prosím jednu O Budulínkovi, prosím…🥹

Petr David

Já si pohádky spojuji s dobrým koncem. Rozdělená krajina, úbytek půdy nespojuji s něčím pěkným.

Petr David

Na základě mého červeného ohodnocení musím svůj názor poopravit. Všechno se dá dovážet, půdu a vodu tady v podtatě nemusíme mít.

Zdeněk_M

Já bych ho neopravoval. Země, kde pro samý asfalt, a auta není prostor pro klidný život a přírodu také nevidím jako dobrý konec. Plány Kupky mi přijdou jako plány Xenie v Arabele. Kdy začneme distribuovat odpadky? Alespoň mám jasno, komu ve volbách hlas nedat.

Jan Sova

No a komu ho chcete dát? Všichni to tu betonují na dlouhé roky dopředu.
Nikdo jim před volbami nepoloží otázku, když budou stavět nové úseky dálnic, kde uberou staré silnice, aby se nemusely draze udržovat/opravovat.

František

Snad s nějakým takovym plánem přijde i SŽ:) nicméně, ŘSD letos 80km otvírák bude, skoro 200km se staví a 80km dalších se soutěží. Takže těch 600km navíc do 2050 úplně v pohodě. Pokud budou mit peníze jako teď, tak snad i 2040..

Redaktor

SŽ nelenila a na ni v prakticky bleskové době reagovala – 200 na Písek, jakýpak copak, a aby to Mátlovi natřela, tak zahájení stavby hned 27, to je napřes rok, přece nebudou čekat až do 2033 jako dalničáři.

Jakub

Chcem kontakt na toho dílera, lebo toto je dobrý matroš. Hlavne absolútne neekonomicky

Náhodný Kolemjdoucí

Trochu mám strach, abychom populisticky nepostavili víc, než co zvládneme dlouhodobě udržovat. Tím spíš, že klepání kladívky a střihání pásek mají politici i voliči rádi, ale omezení kvůli údržbě jsou naopak krajně neoblíbená.

František Josef

https://podcasty.hn.cz/c1-67309570-co-delat-az-skonci-dotace-z-eu-na-nove-dalnice-treba-se-i-zamyslet-zda-je-vsechny-potrebujeme-rika-reporter
Jsem zvědavý z čeho bude MD ty své dálniční fantasmagorie financovat. Začít mohutně stavět dálnice po skončení jejich financování z EU, to chce fištróna. Oni se snad opravdu budou muset zrušit ty důchody, sociální dávky a zavést placené školy, protože to naše HDP nemá šajna utáhnout.

Ondra L.

No budou to delat podobne, jako ted, akorat intenzivneji. Kdyz je rec o skolstvi, verejne doprave, socialnich problemech, integraci, zivotnim prostredi, vsude je to hlavne o „efektivite“, tzn. jak na tom usetrit. Krome dalnic.

František Josef

Na dálnicích a autíčkách se šetřit nesmí, tam se musí rvát prachy i kdybychom měli zbankrotovat. Ať nám předloží analýzy, kolik ty nové dálnice přinesou peněz do státního rozpočtu. Aby to nedopadlo jak s parkovacími domy, které se zaplatí za 100let. A to se kurde vyplatí.

Traman

Pri dynamickem rozvoji Polska v poslednich letech pan Kupka patrne pocita s tim, ze tam brzy nastane doba ledova.

Michal

Vzdy jsme meli, stale mame a pokud nenastane doba ledova, tak i budeme mit vetsi hustotu dalnic nez PL. Dynamicky rozvoj PL nas naskok pouze vyrazne snizil.

Ing. Vladimír Bílý

Jen pro pobavení, poměrně smysluplný návrh cílového stavu dálniční sítě je k nalezení na místě, kde by jste jej nejspíše nečekali: http://www.csns.cz/zajima-nas/dalnice Je starý cca 10 let a i na Jeseník se dostalo:-)

mic

Nu což, většina hlavních směrů v té malůvce sedí, i když je asi zbytečné všechny zdálnicovat.
Konkrétně ten pražský aglomerační okruh je alespoň souvislý bez té berounské blbosti a taky plzeňskomoravská trasversála vede aspoň blíž k Budějcům.
Ale D55 jim taky končí v Břeclavi a dál nic :o)

martin58g

Ano. Berounská blbost vypadá na první pohled jako velmu velká.

jan.samaransky

I laický pohled na tu oficiální omalovánku záměrů a tvůrců je na pochybnosti.Někde jsem zaznamenal, že ta studie stála 22mio.V několika příspěvcích jsou kritické zmínky k trasám, přidám svoji – Chlumec n.C. – Jihlava, viděl bych ji jinak – od HK,těsně kolem Pardubic, pod Čáslaví na jih.

D49 co?

Mapka ŘSD konečně nevypadá jak od prvňáka. Ale pokračování D49 je kde?!
Vidíme sice 4pruh 110km/h Ústí–Most-Chomutov-Klášterec (dál bude S15,25/110), D73 nakreslena, D35 taky (část S15,25/110), ale opomenutí D49 po st. hranice je zarážející. Vždyť EU počítá D49 jako dálnici TEN-T Core (nejvyšší kat.), protože zajistí nejrychlejší spojení zemí EU (uleví I/35, I/50, částečně i I/68)!
Jedině, že by ŘSD pochopilo, že S13,5/90, co jim vnutil M.Patrik DZ, by byla mezinárodní ostuda – Poláci staví směrem na Bělorusko dálnice, v ČR kvůli Patrikovi zvažují mezinárodní tah, kde by kamion od protijedoucího vozidla dělila bílá čára na asfaltu…

SYN

„Poté budeme mít hustší síť dálnic, než má Polsko“ Počítal v tomto měření pindíků taky s tím že Polsko asi nebude 8 let „stát na místě“?

PetrH

Máme hustší síť dálnic i teď…

alpete

Propojení západ – východ to jakž takž řeší. Ale vůbec se neřeší tranzitní doprava z jihovýchodu Evropy směrem severozápadním, jak co nejrychleji převést tuto dopravu přes naše území. Tj. nutnost vytvořit spojení Vídeň, Znojmo, Jihlava, Hradec Králové a šup s tou dopravou do Polska, jinak se nám tady ta doprava bude pořád producírovat po našich východo západních trasách.

What'zLove

Ruku na srdce. Pan ministr Kupka oficialne priznal selhani nas vsech spoluobcanu a vlad, do kterych jsme vkladali jako volici duveru. Timto jen zduraznil zejmena nase nevyuzite sance po roce 2004 ve srvonani s nasimi pilnymi severnimi sousedy. Cesky degres at it’s best. Byli jsme snad ve vsech faktorech krome rejdarstvi lepsi nez Polaci a dnes se s nimi budeme porovnavat, ze je dozenem ve stavbe infastruktury… wtf?! Bohuzel, Cesko je jak Nemecko, to lepsi uz mame nejspis za sebou… a nevidim, ze by se na tom neco v budoucnu zlepsilo, kdyz se podivam k nasim vychodnim sousedum 😀 😀

Jan Sova

No časy nejsou lehké, to souhlas, výhledy také ne.
Ale které východní sousedy máte na mysli? Slovensko ?? Tam veškerá elita migruje sem k nám nebo ještě dál na západ. Možná Estonsko, Lotyšsko. Ale neidealizujeme si poněkud ten život jinde?

Pavel

… a v létě bude sněžit, poručíme větru dešti, made in Kupka

Asd

Nikde nevidím napojení na Slovensko. D49 končí někde v polích u Slušovic. Na sever od Brna taky nic nevidím. O propojení Vratislavy s Vídní taky nic. Alternativní propojení východu republiky se západem tam také není. Doufám že se to ještě do strategických plánů ještě dostane.

PetrN

Vy nevidíte na sever od Brna k Moravské Třebové šedě zaznačenou rychlostní silnici I/73 (parametry však dálnicí)??? 😮
Barevně jsou v mapě zaznačené jen nové doposud nijak nepřipravované tahy…

Tom Matto

Jake dalsi napojeni vychodu a zapadu republiky nez D1, D35 a planovana D20 vam jeste chybi?

Daniel Jablonecký

Od té doby, co Vratislav ani Vídeň nejsou v jednom státě, je význam takové dálnice poněkud nižší.

lokomotiva

To se to zase slibuje…
Jaký že byl první ohlášený termín zprovoznění celé D3?

Lokální fanoušek hromadné dopravy

Snad nikdo z odska neobjeví co to je indukovaná poptávka…

Martin

…jj a polaci budou jezdit vlake min. 250-300 mezi svymi mesty…

Daniel Jablonecký

Jo, to mají podobně jako my. Teda my budeme jezdit až 320.

David

No v Bílině nám ekonomicky nevyjde ani čtyřpruh na velmi frekventované podkrušnohorské I/13 a namísto toho budeme stavět třetí pražský okruh.

Michal

To aby pražskí politici mohli aj naďalej argumentovať „až bude okruh“-izmom 🙂

Barold

Když jsme u těch výhledu do budoucna, tak severní tangenta HK jenom dvouopruhová a bez přímého napojení na okružní křižovatku D11/D35… ?? A pokračování I/73 do Kladská kam chtějí Poláci přivést dálnici až k hranici potřeba také nebude?

PetrN

Klídek, propojení z D35 na Klodzsko se řeší v separátní studii. Navíc podle posledních informací je navíc možné že Poláci přivedou na hranici jen střídavý třípruh, což by pak stejně stačilo i na naší straně…
Napojení tangenty HK přímo do D11 se již opět prověřuje…

SYN

Ano, ale pak je škoda že se tyto věci v mapě neprojevují…

PetrN

jestli to nebude tím že tato studie ještě není ukončená? zatím jen prosáklo více zvažovaných variant…

Jenda

Z mého pohledu není hlavním kritériem hustota nebo délka sítě (ačkoliv to vyjádření, že možná doženeme Polsko, je opravdu úsměvné 🙂 ). Důležité je právě pokrytí všech významných přepravních proudů. A těch máme vzhledem k poloze ČR uprostřed Evropy opravdu hodně a k jejich pokrytí máme pořád sakra daleko. Když jsem tenhle týden jel za bílého dne v Maďarsku po dálnici M44 a za celou 120kilometrovou cestu jsem potkal asi 3 auta, tak jsem si říkal, že takového luxusu my se nedočkáme asi nikdy. Abychom měli pokryté všechny kritické směry a mohli jsme si stavět dálnice jen pro větší pohodlí… Číst vice »

Pedro72

No tak zrovna Maďarsko bych jako příklad nedával. Stav „jedniček“ je horší než u nás, přitom nemají kromě hvězdy kolem Budapešti řádnou síť, z jihu na sever i ze západu na východ se musí po M0. Propojená M6 od Osijeku tam přivede další dopravu. Oni z toho nejsou tak úplně happy.

Kuzma

D11 by se měla pojmout jako páteř a měla by být 6 pruhová až po HK-severni tangentu, a 6 pruhová by měla být také D35 z kříž./D11 po Ostrov. A v okolí Prahy by se měly krajnice upravit až po Sadskou tak, aby v případě potřeby sloužily jako přídavné pruhy ve špičkách. Taky by bylo moudré upravit křížení D11/D35 u Osic na triangl, kde by 4p vnitřek D11 pokračoval bez propadu rychlosti na Moravu. Navrhoval bych dálnici D17, která by před Vysokým Mýtem pokračovala okolo Chocně a Ústí nad Orlicí do Žamberku. D11, D35 jako 6 pruh a dále 4… Číst vice »

Redaktor

Vy jste hotovej vizionář, to je samá D105, R120, A136 atd. Na ŘSD vás nezaplatěj, Elon by mohl mít zájem, dám vám na něj mobil, jen ještě trochu počkejte, v Kalifornii je teprve půl pátý, zkuste to tak večer v 6, to už bude v kanceláři.

Happy

Přemýšlím, co D20 přinese pozitivního Kraji Vysočina a nějak mě nic nenapadá… Ještě zarvanější D1 k Brnu…

factory

Měla pokračovat nad Brnem a D1 jen křížit… na to že tahle studie stála přes 20 mega mi přijde že ji maloval někdo zadarmo přes víkend.

Redaktor

Mátl na víkendovém teambuildingu ve sklépku rozdal lihové fixky, k tomu slivku, aby ti nesmrdělo a mapky. Zaměstnanci udělali malůvky, tu „zkratku“ nad Brnem poradil majitel sklépku. 20 mega prochlastali a úkol odevzdali v termínu a v nejvyšší kvalitě. Ten okruh kolem Prahy moc nevyšel, klepala se ruka a ten kdo to kreslil to viděl dvojmo, proto ten šnek. Zdůvodní se to ochranou přírody atd. Bonusy jisté.

Výhleďák

„Zdůvodní se to ochranou přírody atd.“
To je trefné – a já proč Hladík pořád tolik střečkuje s tím nepotřebným NP Křivoklátsko: ten západ okruhu kolem Prahy je spíše jen úlitba Kladnu, aby mělo lepší napojení na D5, protože mezi D5 a D8+I/9+D10 i jinm dále na severovýchod to bude (i pro kamiony) pořád výrazně blíž a rychlejší přes Prahu – a podobně to platí i pro vztah mezi jižními a severozápadními/severními dálnicemi.
Škoda – po SOKP to bude zase jen další nepovedený kočkopes nevyhovující skoro nikomu: pak se ani nedivím, že k tomu potřebují nejdřív dobudovat kompletní SOKP.

Jouda

To vypadá, že má Kupka stejného dodavatele hulení jako Fiala…Zřejmě matroš od Bartoše 🤣

Redaktor

Co se Ivan „digiosvědčil“ loni v září, tak nevěděl do čeho píchnout a začal greendealovat, matroš má provtřídní, kontakty taky, solventní klientela je v tomhle byznysu úplný základ.😀

Jouda

Pane kolego,dle reakci už asi ani nemáme místo na to, si trochu udělat legraci, co ….. holt korektní společnost.. dnes by se muselo za pořady typu Česká soda asi zavírat 🤣

Pedro72

Fňuk fňuk?

PetrK

wow, no úplní disidenti, oba dva

lumik

Když čtu, že místní části Dolní Chabry a Zdiby neúspěšně napadly stanovisko EIA k úsekům 518 a 519 D0, tak bych s návaznou výstavbou nebyl příliš optimistický.

Sváťa

Chybí spojení Jihlava Rakouskou přes Znojmo. Spojení KV- PL přímo, až do BM. D 49 by měla být plnohodnotná, až do SK a tím pádem by se už nemuselo jezdit přes Rožnov a Makov. To by byla úleva.

aaa

S D49 naprostý souhlas. Odvede tranzitní dopravu z I/35 (v budoucnu I/72) E442 Olomouc – Valmez – Rožnov – Makov a I/50 E50 Brno – Uh. Hradiště – St. Hrozenkov. Z tohoto důvodu je nesmyls stavět pouze střídavý třípruh! Tyto mezinárodní silnice by také potom mohly být převedeny na D49.

PetrN

Tak přes Makov doprava upadá tak jako tak, hodně ji prebírá Jablunkov díky dostavbě S68 a umocní to i rozbihajici se dostavba slovenské D3. D49 má spíše větší potenciál převzít část tranzitu z I/50 přes Hrozenkov

SYN

No, z hlediska čecha který chce jet „někam na Slovensko“ se asi chcete dostat (aby odtama vedlo „něco“ dál na východ) buď do Bratislavy (D2) nebo do Trenčína (I/50) nebo do Žiliny, a tam mi tedy zajíďka přes Jablunkov nepřipadá úplně ideální… chápu že pro tranzit to vypadá jinak, ale pro osobní dopravu obzvlášť směrem do Tater mi ten Makov příjde docela důležitý…?

218

Nj,tak když všichni spěchají, riskují a projíždí přes Moravu (místo bezpečné cesty přes Vídeň nebo Polsko)

Neděkujeme za nesmysl

Vtipálku, takže když pojedu z Hradce do Tater, tak pojedu na Wroclaw a pak kudy? Nebo že bych to vzal přes Znojmo na Vídeň? Ani jeden směr nejsou vyhovující silnice, nemluvě o tom, že 300km navíc fakt nepojedu.

Naopak, když u Košic otevře Volvo gigafactory, v Žilině už Kia je, tak je zřejmé, že D49 bude plná nejen lufťáků, ale i kamionů.

factory

„Tam, kde je to zcela neprůchodné, jsme se o nic nepokoušeli,“ řekl ředitel ŘSD Jo mezi Blanskem a Prostějovem je to úplná paráda. Tam je tak jednoduchý terén a geologie že nemusí ani budovat tunely a můžou to táhnout rovnou jeskyněmi moravského krasu 😂 Krom teda drobného detailu že je to směr úplně k prdu. Aby to byl obchvat Brna muselo by to směřovat na Vyškov kde bych se teprve rozhodl jestli chci jet na olomouc nebo Přerov… a spojení Plzeň Jihlava Olomouc to taky není když musím zase najet na D1… a to napojení u Jihlavy je taky nesmysl…… Číst vice »

mgr.pavel

A budeme m9t v tom roce aspoň nějaký kousek VRT?

Rétorická otázka vzhledem k naší „již brzy“ SŽ a „my nic, my jen motor“ MD, chápu, vyprovodím se sám.

Redaktor

Ale to víte, že jo. SŽ ve spolupráci s MD vydá metodický pokyn, když tak to posvětí nějakým zbytečným zákonem poslanci, něco jako, že VRT je 200+ a basta. Habemus VRT, dřív než ve Vatikánu vyletí bílý kouř z komína. Úspěch spočívá v rétorice a realita je pro lidi, kteří se neumějí vyrovnat s drogou, poradili tuhle polští kolegové Kupkovi ve Varšavě…

ABCD

Osobně mám pocit, že tak jak v posledních letech začaly relativně dobře fungovat stavby dálnic, řekněme pod p. Mátlem ( ale určitě to bude i týmem lidí a asi se celkově změnila situace v legislativě a dalších věcech, věci možná trochu dozrály atd.), tak bych řekl, že někdo a ani nevím jestli je to ŘSD a MD (kdo na tom má jaký podíl), tak bych řekl, že začíná zlepšovat i strategickou úroveň plánování. Ano, opatrnosti někomu věřit není nikdy dost, ale řekněme si, že poslední takový plán byl v 60. letech a pak mnohokrát drobně modifikovaný. Možná tohle mělo být… Číst vice »

Sáček

Česká síť je ale opravdu hustší než polská. Je dobré si všimnout. Dálniční rozvětvení kolem Varšavy a kolem Prahy vypadá na mapách podobně. No když se srovná měřítko, polské dálnice mají širší rozestupy, mezi sebou prázdnější prostor. Ty rozdíly jsou desítky km.
(nezapomínejme taky na polské S rychlostní silnice, které oni počítají. U nás se SMV nikam nepočítají, dělá se skoro že nejsou souč. sítě. Ale samozřejmě jsou. Další se staví)
Zlatý rok u nás bude 2028.

Pezos

Až na to, že u nás se administrativně všechny rychlostní silnice přeměnily na dálnice, včetně nevyhovujících úseků jako D46 a pod.

Sáček

Zůstaly některé s parametry rychlostních silnic, např. I/37 Pardubice-Hradec. Postavily se nové, I/68 Třanovice-Hrádek má R parametry. Podobně I/11 OstravaSvinov-Krásné Pole. Pokračování D4 do Písku alias I/20, úsek byl s dokončením D4 vylepšen. A např. konec D7 kolem Chomutova, je formálně SMV I/7, i když má dálniční parametry. Staví se I/35 Lešná-Palačov. Letos začne I/12 Běchovice-Úvaly (šířka S24,5).

Tom Matto

Jeste pridam I/27 z Plzne do Prestic.

Sáček

Vybral jsem schválně vybrané, ty tzv. lepší, aby byly srovnatelné aspoň s polskými S silnicemi. Tzn aby měly aspoň nějaký odstavný pruh.
Ale máte pravdu, ta nedávná novější část I/27 má odstavné zálivy, tak ten úsek by se dal počítat. Podobně nový úsek I/44 za Postřelmovem-Šumperk.

Wartas

Do Deggendorfu

SYN

SMV u nás jsou nyní dost minimální, ale poměrně nedávno jsme „povýšili Rka na „dálnice druhé kategorie“ (s čímž teda souhlasím, akorát se mi hnusí ten motiv uměle si pomoct ve statistikách dálnic)…

Redaktor

Ty statistiky někoho zajímaj? Pojede se ti líp nebo hůř?

Sáček

To není o tom pomoct si v dálnicích, rychlostka je rychlostka. Jde o to, že jiné státy normálně rychlostky počítají vedle dálnic, s dálnicemi. Mají je v přehledech sítě, v mapách, u výstavby. Účel je podobný jako u dálnice, takže to podle mě lépe ukazuje tu reálnou situaci dopravní obslužnosti konkrétního státu, hustotu kapacitní a rychlé sítě.

Sáček

(Pokud se s tím umělým pomáháním bavíte o tom nedávném převodu R do D, tak chápu. Osobně doufám, že až bude zákl. dálniční síť dokončená (ono 2033), možná i dřív, dojde zase k zavedení kategorií R a D a taková D46 poputuje zpátky, kam patří. Její zatáčky, stoupání klesání nezachrání ani případný odstavný pruh.)

Vojta

Polookruh Plzeň-D1-D11 by se měl stavět co nejdříve. Nebo se bude stavět 2050-2070?
„D16“ na sever od Prahy by se snad mohla připravovat okamžitě a pak jí využít jako severní část pražského okruhu…

Marcel

A Ústí-Liberec bude řešen předložkou části silnice 1. Třídy. Ach jo. Tak se snad dočkáme v další etapě 🙁

lokomotiva

Slovo „etapa“ bych zde nahradil slovem „století“.

MajsterN

Když prohlásíme všechny okresky za dálnice dá se to stihnout ještě do neděle.

Redaktor

Ó my se máme. Jdu si udělat to nejhustější kafíčko, mnohem hustější než v automatu u nějaké bardzo fajne drogy v Polsce.

František Josef

Myslím, že už teď máme nejhustší kolony na kilometr délky. Oproti ostatním zemím. A také jsme rekordmani v tranzitu a nízkém mýtném.

Zrzek

Na něm e nemáme.

Sáček

Vláčkaři Frantisku, o polských zácpách nevíte nic.

Daniel Jablonecký

A jéje! Další odborník na statistiku. A mohl bych ji vidět?

Nose Peak

No, a v mezičase tu máme komplet jeden okres, kam vede celá 1 silnice I. třídy, a to celou cestu buď dědinama, nebo serpentinama a horským sedlem 1000 metrů nad mořem…a když tam zaprší, zásobujem lidi vrtulníkama…

Daniel Jablonecký

Ano, naštěstí jen jeden okres. A to ještě jeden z těch (pokud jde o počet obyvatel) menší.

john334

Ano, důležitý je počet silnic I. třídy a ne to, jak vypadají. 😀 https://mapy.cz/s/kuvobojoto

lukas.koncicky

Rád bych upozornil na problematiku budoucí údržby neustále rostoucí infrastruktury.Z jakých příjmů bude stát v budoucnu údržbu těch dalších stovek kilometrů nových dálnic,tunelů a mostů, financovat? Jsme připraveni na to platit vyšší daně? A nebo spoléháme na růst počtu obyvatel? Tyhle závazky do budoucna mi v diskusi chybí

František Josef

Je to přece jasné. Nižší mýtné – vyšší daně. Budou nižší důchody, kuchařkám ve školách se sníží platy, skrouhne se příspěvek na děti, mateřská, zkrátí se dovolená na 15 dní ročně. Možností je přece spousty. Dálnice a auta nesmí trpět.

Marek

Vy jste kus hov*zího, že to snad ani není možný.

Paterson

Zatím to přesně takto funguje.

Tom Matto

V hlavach mistnich sotousu urcite…

Karl vB.

No co, dopadne to jako v Severním Porýní-Westfálsku, kde to v minulosti vskutku „rozjeli ve velkym“ a teď koukaj.
Omezí se rychlost, hmotnost vozidel, případně počet použitelných pruhů, nebo to, co už bude hrozit spadnutím, se bez náhrady uzavře a bude se čekat. Třeba až přiletí vrtulník a někdo z něj bude jen tak ze srandy rozhazovat peníze.

Redaktor

Němci to „to rozjeli ve velkým“ už hodněkrát, dopadlo to vždycky stejně, proto koukaj stále jak vyoraný myši. V dopravě a průmyslu nic k následování.

t t

Tak D19 je prioritní. To bych nečekal, považoval jsem ji za dálnici, která bude v dolních patrech seznamu. Jinak souhlasím s názory, že by měli alespoň v parametrů S 9 (široká jednička) plánovat I/4 na Strážný, i když tam se pár úseku již plánuje. A hlavně I/38 Jihlava – Hatě v dálničním profilu, kór když se uvažuje o dálnici do Jihlavy že severu.

Dan

Mě přijde jako zklamání opět absence propojení krajských měst, ok D20 má za mě asi největší smysl z toho co navrhují, ale absence něčeho co můžeme nazvat D13, tedy kapacitní náhrada za I/13 od Děčína na Liberec, kde klasická silnice prostě nevyhovuje. A ten “vnější” okruh Prahy by podle mě dával větší smysl pokud bychom brali D20 jak teď navrhují jako jižní část a zkapacitnění a přeložku silnic I/16 od D5 někam k Mělníku a silnice I/38 od D11 k D1 severně od Jihlavy. To by samozřejmě vytvořilo z Jihlavy bottleneck trochu, tak třeba by ještě mohla I/38 od Jihlavy… Číst vice »

Jmeno

Ta sérioparalelní podoba kousků dálnic na Moravě mi přijde bizarní. Nešlo to navrhnout nějak efektivněji a k záboru půdy šetrněji?

Stráťa

Můžete být konkrétnější a napsat kterou z těch dálnic vynechat nebo upravit?

Jmeno

D46, D1, D48 si místy konkurují. Otázka zněla, jestli to nešlo efektivněji navrhnout od počátku, ne nestli teď něco vynechat.

Stráťa

Pokud by někdo před šedesáti lety půjčil plánovačům křišťálovou kouli tak asi ano, jinak spíš ne. Oni tehdy měli nějaký výhled a podle něj naplánovali některé existující dálnice na které zase reagují dnešní plány – nebudeme bourat dálnici jenom proto že dnes by bylo vhodnější postavit ji třeba 20km vedle.

Sáček

To je určeno jen pro vizuál, aby nikdo nemohl nadávat, že kolem Prahy dálnice a Brno/Morava nic. Znáte lidi (Existuje člověk a existuje dav, samostatný organismus). Stát bude rád když rozběhne I/73.

David

Kdyby raději investovali do obchvatu na silnicích prvnich tříd, příměstské železnice a VRT. Tyto plány nových dálnic evidentně ukazují že VRT nebude ani do budoucna prioritou, rozpočet máme jen jeden.

Redaktor

Jsem zvědav co z toho bratru cca půlbilionového tria F35, EDU, VRT vyjde a jestli vůbec. Do toho ten dálniční šnek. Pro autisty – vím stíhačky o něco míň a VRT pravděpodobně víc než 500 mld. Stejně je to jen odhad, jsou to projekty na desetiletí

Tomáš

Ten okruh okolo Prahy se obávám nikdy díky dírám v zákonech a možnosti šikany ze strany obyvatel okolních obcí neprojde. Dokud se nezmění zákony a nebude právo všech nad právy pár jedinců tak se nepostaví nic a vše dál bude jen rozkrádat za studie..

Frantisek X

Máte na mysli nadřazení práva automobilistů jezdit dle libosti všem ostatním právům? Tak to doufám nenastane, i když po tom mnozí tak urputně voláte.

Kubrt

Kde já už to jenom slyšel: zákony se musí vykládat ve prospěch pracujícího lidu. Zákony je třeba pojmout po našem, po bolševicku.

František Josef

Tak on princip placení nákladů na silnice veřejností je onen bolševický paskvil. To je ta socializace nákladů. Kamiondopravci pak jen kapitalizují zisky, tedy slíznou smetánku.

Kubrt

Předpokládám, že za bolševický paskvil považuješ i financování Správy železnic.

František Josef

Do železnic šlo za posledních 60 let násobně méně miliard než do dálnic. Jen abychom věděli o jakých částkách se bavíme.

Karl vB.

A můžete prosím upřesnit, jak by se ty prachy na železnici, na rozdíl od silnic a dálnic, asi tak využily? Pokud by šlo více do železnic, možná by poslední dobou bylo opraveno víc nádraží a instalováno víc zábradlí. Nějaký smysluplný tlak na rychlejší elektrizace tratí, nebo dokonce urychlení přepínání na střídavinu, jsem za posledních 50 let nezaznamenal, to jsou akce dlouhodobě na pokraji zájmu. Ano, máme modernizovanou trať Olomouc – Uničov a Bystřice/B. – Ševětín a dál? Opravují se narychlo levně zbastlené koridory. 20 let se tu plácá o VRT a za zahájení její výstavby se předkládá stavba konvenční trati… Číst vice »

Redaktor

Kéž byste Karle neměl pravdu… ještě pár novostaveb, největší asi Havlbrod a Ťišnov. Ono v porovnání 48-89 a 89-dosud to není žádná sláva. Elektrizace a zdvojkolejňování horší, novostavby tak nějak stejně, jen ty zbastlené koridory. Oproti silniční síti fakt provar. Není se ani na koho vymluvit. EU prachy nabízela, takové Španělsko to pumplo až to bolí, na obou frontách dálnice i VRT.

Jan Sova

Ti to stavěli prakticky do pouště/džungle. U nás je ta přehustěnost aglomerací, tady nic jen tak nepostavíte. Musí s tím souhlasit i paní Vomáčkovová a nové slepice a králíkárnu za to bude chtít. Volná krajina už prakticky není…

Michal M

Tak tahat okolo Prahy ještě jeden šestipruh je opravdu velmi realistická představa. 🙂
Tohle se nedá brát jako nic jiného než jako taktický pokus ODS vyluxovat Turka a jeho výfukošuky a Kupka je hodnej, že to hraje tak přesvědčivě…

Redaktor

Ano Míšo, myslet politicky! Nepodceňoval bych rafinovanost Kupky nebo lidí za ním, on ten ňoumovský výzor jsou jenom mimikry, klamání tělem. Podobně jako když Mikron podporoval různými na první pohled nepochopitelnými kroky a vyloženými provokacemi Lepenku, aby ji přifouk podporu, potřeboval ji ve druhém kole, rošťak jeden, taky mu to politicky pálí.

Michal M

No kdy jindy než ve volebním roce trochu zužitkovat jimi držená ministerstva? Dopravě každej rozumí, vození si prdelí autem je národní sport, tak proč nezarezonovat?
Já sám teda žiju v oblasti, kde na ultrapřetížené jedničce jsou připojovací pruhy o délce 20 metrů (standard roku vzniku, cca. 1969), pokud vůbec jsou.
O kus vedle vznikla na nové přeložce průsečná křižovatka a dálnice, která ten celý cirkus má nahradit, je stále v nedohlednu. To dodává odvaze prezentovaných vizí zcela nový rozměr.

Karl vB.

„vození si prdelí autem je národní sport…“
Jak byste formuloval „vození si prdelí“ vlakem?
Vzhledem ke zřejmé extrémní oblibě některých vlakových spojů ani nelze, na rozdíl od auta, horizontální polohu osobního sedacího dílu vždy zajistit…

Daniel Jablonecký

Změna zákonů není vůbec vyloučena. Legislativa je v permanentním pohybu. Ostatně od toho, mimo jiné, máme i parlament.

Fred Rooks

Druhý okruh okolo Prahy by zlikvidoval většinu posledních poslední zbytků nezničené krajiny v jejím širším okolí, kde nehučí dálnice, není od nich znečištěn vzduch a vody a kam se dá vyrážet si od oddechnout od nezdravého městského a příměstského prostředí. Tady nejde jenom o místní obyvatele, ale taky o pražáky, kteří by přišli o zbytky rekreačně použitelné krajiny ve středních Čechách, nehledě na tu ránu pro krajinné a přírodní hodnoty, které má stát také povinnost chránit. Pevně doufám, že takový šílený návrh nebude nikdy průchozí a že pokud existují díry v zákonech, které by takovou bezúčelnou devastaci umožnily, tak že… Číst vice »

SYN

Myslíte ten jeden okruh co se právě horko-těžko dobudovává, anebo ten „druhý“ okruh kde teda jaksi chápu (očekávaný) odpor kvůli pohodlí další paralelní dálnice…?

Tomáš

V tom obrázku stále jsou relativně nepodstatné dálnice a chybí extrémně důležité pro dojezd lidí na hory a k moři!

Chybí

4 pruh od d4 na Passau
4 pruh Turnov – Jičín
4 pruh Mladá Boleslav – Jičín
4 pruh Mladá Boleslav Česká lípa
4 pruh Turnov směr Harrachov nebo Poniklá aby obsloužil Harrachov až Pec

Frantisek X

Ano, je nepochybně životně důležité moci jezdit auty hromadně k moři a ještě více jimi zaplavovat hory…

Zlámalík

Ironii a nadsázku jste ve škole brali?

Karl vB.

Kde berete jistotu, že příspěvek pana Tomáše je ironie a nadsázka?
Pokud se začtete do jeho dalších příspěvků, lze dojít k závěru, že to naopak myslel asi smrtelně vážně.

Daniel Jablonecký

A už vám někdo vysvětlil, že ironie a nadsázka v psané podobě od naprosto cizího člověka nevyzní zdaleka tak jako když ji vyslovíte?

noerf

Silnice I4 kapacitně zatím stačí, plynulosti provozu by prospělo zlepšení parametrů trasy od Vimperka na Strážné, což by šlo pouze zbudováním mostů a tunelů.
Z Mladé Boleslavi do Jičína by tomu pomohla úprava některých křižovatek v Boleslavi a okolí na mimoúrovňové a obchvaty obci s občasnými třípruhy.

Tomariero

Doufám že 4 pruh za Strakonice směrem na Německo nikdy nebude, ten provoz tam na to není ampulka trasy vede přes CHKO kolem našeho nejvýznamějšího národního parku. Turnov Jičín to samé. Chápu důležitost některých staveb, ale zase to má své meze i kvůli tomu okolí. Na druhou stranu to co předvádí některé pseudo organizace jako Děti země je pro normální požadavky medvědí práce.

Sáček

Mladá Boleslav-Jičín bude komplet třípruh, je tam vyznačen fial. Turnov-Jičín je v dnešním plánu, do 2033. Tahle mapa je určena pro dobu po 2033. Turnov-Jičín bude částečně třípruh a částečně čtyřpruh (Český Ráj)

Nose Peak

Taky si myslím – D9 Praze vyloženě chybí. Jednak je mezi D8 a D10 nepřípustně velká mezera, druhak by to byla jubilejní desátá dálnice z Prahy…

James

Čtyř pruh od D4 na Passau určitě nebude i když by se mi to líbilo. Bohatě by stačilo obchvaty měst a střídavý 2+1 což by bylo určitě realizovatelnejsi a ne tak drahé.

Gregyros

D19, ok, klidně jako S15,25/110, ale D33,5/130!?!?!? proboha proč?

Tomáš

Dokud nepřijmeme geniální polský model stavby a nezbavíme se teroru dětí země tak nám všichni dál budou jen ujíždět a my budeme dál zaostalou ostudou evropy jako teď..

Kubrt

Geniální polský model? Ty asi nemáš žádné nemovitosti, že? A jo, já vím, toto fórum je plné jedinců, kteří se rádi vzdají svého domu ve prospěch celku.

Michal M

Spíš je plné individuí, která si nevidí na špičku vlastního nosu.

SYN

Hm, kolik skutečně domů (pro osobní bydlení) padlo „za oběť“ dálnicím? Jakože třeba 100 dohromady, za všechny dálnice a všechny roky, co jich u nás máme?
Tím to nebude, to se přinejhorším dá celkem nahradit. Spíš ty požadavky „ať je to kdekoliv jinde než ne u nás“ a „když teda už jinak nejde tak aspoň celou dobu v tunelu“…

Fred Rooks

Domů zasažených hlukem z dálnic jsou minimálně desetitisíce, možná statisíce, a těch jejichž okolí je nenávratně zničeno je ještě víc. S každou další dálnicí je tato země hnusnější, depresivnější a použitelná pro turistiku i vlastní život.

Fred Rooks

Méně použitelná.

Zdeněk_M

Ty domy nepadly fyzicky, ale pokud 50 m od nich vznikla dálnice, stávají se pro rozumné bydlení vzhledem k hluku nepoužitelné.Mám vlastní zkušenost

Fred Rooks

Akorát bych řekl, že ta vzdálenost je minimálně 500 metrů a někde i víc.

Frantisek X

Víte co? Postavte si doma autodráhu, ať vám náhodou něco neujede. Ne každý je zvědavý na vaše automobilové závodění.

Dusmor

Zbavit se vlivu vyděračů požadujících výpalné a vyvlastňovat soukromý majetek jsou dvě zcela rozdílné věci.

Véna

Jak to může tvrdit, když u toho nebude?

Nose Peak

1995: Za 10 let doženeme Rakousko!
2025: Nebo teda aspoň Polsko, v něčem. Možná…

David

Tak Rakousko co se týče dálnic nejspíš předeženeme, zvlášť pokud budeme mít v Praze 3 dálniční okruhy zatímco Vídeň ani jeden. Ale nic pozitivního z toho pro nás nekouká jen budou naše města ještě více zahlcena auty.

noerf

Ono je otázka, kde bydlíte. Pokud ve větším městě, kde máte práci i obchody za rohem, tak auto potřebujete možná na výlety a návštěvu příbuzných.
Když bydlíte na vesnici, tak potřebujete odvézt děti do školy, školky a dostat se do práce či na nákup. A buď ztratíte denně v autě 40 minut nebo ve veřejné dopravě dvě hodiny a budete muset řešit, kdo vyzvedne potomky že školky nebo je do školky odveze.

Twix

A tyhle potřeby na venkově řeší dálnice? Kam jezdíte s dětmi do školy 20 minut? Na venkově tohle velké dopravní problémy nezpůsobuje, do vesnické školy se dojde, z okolí dojede busem a nebo pár auty, ale mnohem větším průšvihem jsou mamataxi na okrajích velkých měst a v satelitech.

noerf

Do školy a školky 5 minut, dalších 15 do práce.

Twix

Ok, v pořádku, ale vyplývá z toho nějaká potřeba vylepšení infrastruktury pro dálkovou silniční dopravu? O tom je ten článek.

MajsterN

Ale ve Vídni mají zase od roku 1977 vlak na letiště.

Sáček

Dálniční síť versus vlak na letiště, tvle…

Nose Peak

A 5 tras metra (šestou před dokončením), S-bahn Stammstrecke, jakou Praha plánuje v půlce století a ještě síť cyklostezek, což je v Praze pouze předmětem vášnivých debat v anarchistických kruzích…

František Josef

Super, takže by to mohlo stačit a po roce 2033 zastavit stavbu nových dálnic. Uspořené peníze vrhnout na opravy krajských silnic a zrychlenou výstavbu železnic. Není přece nutné budovat dálnice odnikud nikam, jen aby se rozpočet SFDI vyčerpal.

Frantisek X

Je nutné budovat dálnice odevšad všude, aby někoho nenapadlo začít smysluplně investovat do železnic, což by znamenalo nutnost určitých změn v rozjeté stavební mašinerii. Na tématu krajských silnic se pak dobře slovně ostřelují politici znesvářených stran. A nezapomeňme na nutnost setrvalých útrat obyvatel za auta, přece nebudeme měnit výnosné výrobní programy…

Nose Peak

Smysl by hlavně mělo u železnic vykácet různou náletovou zeleň. Sosny všelijaké a tak…

Redaktor

Myslíte Sosnum archaicum?

Pražák

Koleje do každé ulice, sdílený šukafon pro ,každé patro v činžáku!
Proč každému rádoby zelenému kouká z kapsy Marxův kapitál je mi stále záhadou.

František Josef

Dnes platí dálnice do každé ulice, kamion do každé rodiny. To je jistě dle vás v pořádku.

Sáček

Nerozumím co vy jste za lidi. Pořád každý den jen opakujete to samé. Kopírování. Pořád dokola, pod každým článkem, to samé. Co to je za život. Celý den pořád fňuky, jak je vše nanic. Jak se můžete podívat z okna, když tam je ten strašný svět.

noerf

Problém je, že postavíte silnici, jezdí na ni auta, nákladní auto, autobusy, občas kola a hlavně v případě potřeby jednotky IZS. Z toho budete z veřejných prostředků dotovat možná autobus. Když postavíte koleje, tak musíte dotovat i provoz toho vlaku, který stojí násobně více než provoz autobusu a nemusíte řešit výpravčí či dispečera provozu.

Petr David

Když jste u toho srovnávání, nezmínil jste externality. Proč?

František Josef

Vlaky mají poplatky za plošné použití infrastruktury. Dle mé praxe jsou při přepravě velkého množství materiálu ekonomičtější už při trasách nad 20-30km. Koleje se nemusí opravovat co dva roky, ale stačí po 30-40 letech. Vlaky vydrží déle, nemusíte furt kupovat nová vozidla. Vlaky spotřebují o 1/3 méně energie. atd. Co tam máte dále?