regio-vlak

V Rijádu začali se zprovozňováním metra, vyšlo na více jak 500 miliard

Metro v Rijádu. Zdroj: Royal commission for Riyadh cityMetro v Rijádu. Zdroj: Royal commission for Riyadh city

Na šesti trasách dlouhých celkem 176 kilometrů je dohromady 85 stanic.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Oldik Krejčí

Kolik zemřelo pracovníků na Pyramidach? A kdo vybudoval systém Pražského metra a kolik tam zemřelo lidi?

VRTjecesta

U nás bude stát těch 500 giga jen Déčko.

TPal.

Tenhle projekt sleduji už delší dobu a je úžasné, že skutečně se více méně vše otevře v rozmezi 30 dnů. Instagram zaměřený na metro v Rijádu onámil snad až někdy 26.listopadu nebo 27.listopadu, že se otevírá. V tomhle ohledu fantazie!

Přemýšlím nad tím a první třída v metru mi osobně dává smysl i v Evropě.

Kubrt

Přinejmenším v Paříži první třída v metru bývala, někdy do 60. let 🙂

Průvodce původní Aleš

Do začátku devadesátých.

Roman Beneš

Kdo umí, ten umí! A kdo neumí, ten čumí! Jistěže mají příjmy z prodeje ropy. Jistěže tam makají dovezení pracovníci z chudých zemí za nuzný peníz. Ale tohle je výkon! A to tam určitě mají korupci jako u nás. Ale kdo dokáže tohle takhle rychle velkoryse postavit a zprovoznit!?

Pavel S.

Kdokoliv, kdo bude mít k dispozici desetitisíce novodobých otroků. Kdokoliv, kdo nerespektuje vlastnická a další práva. Kdokoliv kdo má miliardy petrodolarů. Kdokoliv, kdo vraždí opoziční novináře. Pokud máme opravdu potřebu adorovat Saúdskoarabský režim, tak je to velmi smutné.

Kubrt

Přesnější by bylo rozlišovat, kdo
a) vytvořil podmínky a zajistil financování (domácí)
b) zajistil výstavbu inženýrsky – stavební a elektro/strojní firmy z celého světa (USA, Itálie, Španělsko, Německo ad.)
c) „dodal“ dělníky- celý třetí svět, na počet nejspíš nejvíc z Indie.

DavidS

Tipl bych, že spíše Bangladéš, než Indie. Ale to je asi jedno.

Frantisek X

Kdybychom u nás nepreferovali plýtvání ropou na pohon aut (a miliardy jednorázových plastových nesmyslů), možná by si takovou výstřednost ani nemohli dovolit. 🙂 I když teď tím sponzorujeme patrně spíše ruské válčení…

Jirka

A my tady nemakáme? Nebo kdo vlastně financuje všechny ty zdejší stavby a nejen dopravní? My! Normální lidi. Určitě ne naše velkorysá vláda s platy arabských šejků.

Frank

21.000 , to číslo zahraničních dělníků kteří tam zemřeli “ pri makáni “ za posledních 5 let…

Izvornjak

Tím nijak neobhajuji určitě děsivé pracovní podmínky v Rijádu. Ale je to zajímavý kontrast, co se projektové přípravy a rychlosti stavby týká. Protože tento víkend se otevřelo ještě jedno nové metro, a to v Soluni. První 10kilometrová linka vznikla po 18 letech výstavby!

Gunduľ neubiješ

A plánování někdy od meziválečných let….

VojtaDrevik

Řekl bych, že to bude respektováním nějakých práv a územního plánu.

František

Já jsem za ta srovnání rád – výsledek pro cestující, ten vnímaný, je stejný. Je tam metro/zastávka/trať. To, že to někde trvá pár let a někde je to mezigenerační projekt ukazuje mnohé.

Frank

Ukazuje, je celkem jisté, že před II. svetovou válkou, o které se zde hovoří v souvislosti s plánováním metra v Soluni , v místech kde je dnes Saúdská Arábie, plánovali maximálně kdy budou pořádat trh se zavodnimi velbloudy…

LCP

No, pokud neřešíte pozemky v cestě (zkrátka se vyvlastní, když budete mektat, zmizíte v poušti), bezpečnost práce (navezete dělníky z chudé ciziny a kdo nevydrží, tak prostě padne, v zásobě jsou vždy další „kusy“) a máte peníze z ropy (takže vozidla a projekt infrastruktury vám udělají v Evropě), tak to snad musí jít jako na drátkách.
Ale raději tedy naše procesy, než tohle. Ne, že by se tu nedalo leccos zlepšit, ale přece jen, aby nám běžně při stavbách umírali dělníci, to jsme snad už trochu dál.

karel_treti

Při čtení textu „zatím otevřeli první tři“ jsem si podle našich místních reálií automaticky dosadil slovo stanice. A oni to byli tři linky. (-:

František

Jen 5x tolik, za 176km metra a z toho 60km pod zemí, než za trať na letiště? Jak to jen dělají?

Gajda

Minimálně to tam asi bude o dost jednodušší s povolováním a vším co se musí a nesmí při stavbě. Rozhodne se, že to bude a hotovo.

Kamui

A staví to tam Indové a Pákistanci v otrockých podmínkách.

Šejdr

V Saúdské Arábii pracují manuálně skoro výhradně gastarbeiteři. Indové, Bangladéšané, Nepálci, Pakistánci, Filipínci… Za nízké mzdy a kdo ví, jak to tam vypadá s bezpečností práce, která u podzemních staveb sežere spoustu peněz. Připočtěte k tomu pohonné hmoty a energie za symbolické ceny a rozdíl v nákladech proti ČR bude obrovský.

LiborV

Třeba tak, že nehledí na bezpečnost práce a na to kolik gastarbeiterů má stavbě zahyne. Povolovací proces není v reálu žádné řízení, ale státní rozhodnutí. Na obyvatelích a jejich právech moc nezáleží.

František

To s těmi úmrtími a bezpečností není ve vztahu k SŽ úplně vhodný příklad.

liborvavrik82

Kolik desítek dělníků zahynulo za poslední 2 roky při stavbách SŽ? V Saudské Arábii jsou úmrtí na stavbách velmi častá.

hroch.obojzivelny

To bylo hezky jedovaté. 🙂

Kubrt

K těm už zmíněným faktorům (cena dělnické práce, administrativa) bych přidal i výstavbu v podmínkách pravoúhlého města s širokými bulváry a zejména následující: pojali to jako obrovský projekt, vyhlásili soutěž na dodavatelská konsorcia (stavba, technologie, vozidla), přihlásila se konsorcia z celého světa se svými nabídkami. Mezi tři nejlepší byl celý projekt rozdělen.

DavidS

Ale tu druhou část bychom klidně mohli zopakovat. Prostě otevřenou mezinárodní soutěž. To je to, co nám u mnohých staveb chybí.

Kubrt

Ano, proto jsem na to upozornil 🙂
Ty naše zakázky v rozsahu jedna stanice a přilehlá trať nikoho ze zahraničí nezajímají. A když pak je snaha vysoutěžit nějakou větší zakázku, např. ETCS na dlouhém úseku, tak se zvedne odpor od zavedených domácích dodavatelů.
Na druhou stranu je třeba poznamenat, že na tom jednom úseku metra v Rijádu se podílela stavebně i firma Salini Impreglio, která v ČR měla nějakou zakázku, ale dopadlo to průšvihem a odchodem.

Frantisek X

Prodávají ropu, abychom více létali a (nejen) na letiště jezdili více auty, třeba. 🙂

Pat

Kdybychom mohli na stavbu využívat otroky, tak by se to taky dost zlevnilo.

Dusmor

Zdanění pracujících více jak šedesáti procenty Vám připadá málo otrocké?

LCP

Nejde ani tak o zdanění, jako o bezpečnost práce. Dělníci tam makají za nuzných podmínek, bezpečnost téměř žádná. Však tam nikdo z místních nedělá. A úmrtí jsou tam častá, ale nikoho to nezajímá, neboť to nejsou místní. Prostě dovezou jiný kus, bohužel v chudých zemích je zájemců více než dost.

hroch.obojzivelny

Last generation musí mít radost!