V Rijádu začali se zprovozňováním metra, vyšlo na více jak 500 miliard
Metro v Rijádu. Zdroj: Royal commission for Riyadh city
Na šesti trasách dlouhých celkem 176 kilometrů je dohromady 85 stanic.
Na šesti trasách dlouhých celkem 176 kilometrů je dohromady 85 stanic.
Kolik zemřelo pracovníků na Pyramidach? A kdo vybudoval systém Pražského metra a kolik tam zemřelo lidi?
U nás bude stát těch 500 giga jen Déčko.
Tenhle projekt sleduji už delší dobu a je úžasné, že skutečně se více méně vše otevře v rozmezi 30 dnů. Instagram zaměřený na metro v Rijádu onámil snad až někdy 26.listopadu nebo 27.listopadu, že se otevírá. V tomhle ohledu fantazie!
Přemýšlím nad tím a první třída v metru mi osobně dává smysl i v Evropě.
Přinejmenším v Paříži první třída v metru bývala, někdy do 60. let 🙂
Do začátku devadesátých.
Kdo umí, ten umí! A kdo neumí, ten čumí! Jistěže mají příjmy z prodeje ropy. Jistěže tam makají dovezení pracovníci z chudých zemí za nuzný peníz. Ale tohle je výkon! A to tam určitě mají korupci jako u nás. Ale kdo dokáže tohle takhle rychle velkoryse postavit a zprovoznit!?
Kdokoliv, kdo bude mít k dispozici desetitisíce novodobých otroků. Kdokoliv, kdo nerespektuje vlastnická a další práva. Kdokoliv kdo má miliardy petrodolarů. Kdokoliv, kdo vraždí opoziční novináře. Pokud máme opravdu potřebu adorovat Saúdskoarabský režim, tak je to velmi smutné.
Přesnější by bylo rozlišovat, kdo
a) vytvořil podmínky a zajistil financování (domácí)
b) zajistil výstavbu inženýrsky – stavební a elektro/strojní firmy z celého světa (USA, Itálie, Španělsko, Německo ad.)
c) „dodal“ dělníky- celý třetí svět, na počet nejspíš nejvíc z Indie.
Tipl bych, že spíše Bangladéš, než Indie. Ale to je asi jedno.
Kdybychom u nás nepreferovali plýtvání ropou na pohon aut (a miliardy jednorázových plastových nesmyslů), možná by si takovou výstřednost ani nemohli dovolit. 🙂 I když teď tím sponzorujeme patrně spíše ruské válčení…
A my tady nemakáme? Nebo kdo vlastně financuje všechny ty zdejší stavby a nejen dopravní? My! Normální lidi. Určitě ne naše velkorysá vláda s platy arabských šejků.
21.000 , to číslo zahraničních dělníků kteří tam zemřeli “ pri makáni “ za posledních 5 let…
Tím nijak neobhajuji určitě děsivé pracovní podmínky v Rijádu. Ale je to zajímavý kontrast, co se projektové přípravy a rychlosti stavby týká. Protože tento víkend se otevřelo ještě jedno nové metro, a to v Soluni. První 10kilometrová linka vznikla po 18 letech výstavby!
A plánování někdy od meziválečných let….
Řekl bych, že to bude respektováním nějakých práv a územního plánu.
Já jsem za ta srovnání rád – výsledek pro cestující, ten vnímaný, je stejný. Je tam metro/zastávka/trať. To, že to někde trvá pár let a někde je to mezigenerační projekt ukazuje mnohé.
Ukazuje, je celkem jisté, že před II. svetovou válkou, o které se zde hovoří v souvislosti s plánováním metra v Soluni , v místech kde je dnes Saúdská Arábie, plánovali maximálně kdy budou pořádat trh se zavodnimi velbloudy…
No, pokud neřešíte pozemky v cestě (zkrátka se vyvlastní, když budete mektat, zmizíte v poušti), bezpečnost práce (navezete dělníky z chudé ciziny a kdo nevydrží, tak prostě padne, v zásobě jsou vždy další „kusy“) a máte peníze z ropy (takže vozidla a projekt infrastruktury vám udělají v Evropě), tak to snad musí jít jako na drátkách.
Ale raději tedy naše procesy, než tohle. Ne, že by se tu nedalo leccos zlepšit, ale přece jen, aby nám běžně při stavbách umírali dělníci, to jsme snad už trochu dál.
Při čtení textu „zatím otevřeli první tři“ jsem si podle našich místních reálií automaticky dosadil slovo stanice. A oni to byli tři linky. (-:
Jen 5x tolik, za 176km metra a z toho 60km pod zemí, než za trať na letiště? Jak to jen dělají?
Minimálně to tam asi bude o dost jednodušší s povolováním a vším co se musí a nesmí při stavbě. Rozhodne se, že to bude a hotovo.
A staví to tam Indové a Pákistanci v otrockých podmínkách.
V Saúdské Arábii pracují manuálně skoro výhradně gastarbeiteři. Indové, Bangladéšané, Nepálci, Pakistánci, Filipínci… Za nízké mzdy a kdo ví, jak to tam vypadá s bezpečností práce, která u podzemních staveb sežere spoustu peněz. Připočtěte k tomu pohonné hmoty a energie za symbolické ceny a rozdíl v nákladech proti ČR bude obrovský.
Třeba tak, že nehledí na bezpečnost práce a na to kolik gastarbeiterů má stavbě zahyne. Povolovací proces není v reálu žádné řízení, ale státní rozhodnutí. Na obyvatelích a jejich právech moc nezáleží.
To s těmi úmrtími a bezpečností není ve vztahu k SŽ úplně vhodný příklad.
Kolik desítek dělníků zahynulo za poslední 2 roky při stavbách SŽ? V Saudské Arábii jsou úmrtí na stavbách velmi častá.
To bylo hezky jedovaté. 🙂
K těm už zmíněným faktorům (cena dělnické práce, administrativa) bych přidal i výstavbu v podmínkách pravoúhlého města s širokými bulváry a zejména následující: pojali to jako obrovský projekt, vyhlásili soutěž na dodavatelská konsorcia (stavba, technologie, vozidla), přihlásila se konsorcia z celého světa se svými nabídkami. Mezi tři nejlepší byl celý projekt rozdělen.
Ale tu druhou část bychom klidně mohli zopakovat. Prostě otevřenou mezinárodní soutěž. To je to, co nám u mnohých staveb chybí.
Ano, proto jsem na to upozornil 🙂
Ty naše zakázky v rozsahu jedna stanice a přilehlá trať nikoho ze zahraničí nezajímají. A když pak je snaha vysoutěžit nějakou větší zakázku, např. ETCS na dlouhém úseku, tak se zvedne odpor od zavedených domácích dodavatelů.
Na druhou stranu je třeba poznamenat, že na tom jednom úseku metra v Rijádu se podílela stavebně i firma Salini Impreglio, která v ČR měla nějakou zakázku, ale dopadlo to průšvihem a odchodem.
Prodávají ropu, abychom více létali a (nejen) na letiště jezdili více auty, třeba. 🙂
Kdybychom mohli na stavbu využívat otroky, tak by se to taky dost zlevnilo.
Zdanění pracujících více jak šedesáti procenty Vám připadá málo otrocké?
Nejde ani tak o zdanění, jako o bezpečnost práce. Dělníci tam makají za nuzných podmínek, bezpečnost téměř žádná. Však tam nikdo z místních nedělá. A úmrtí jsou tam častá, ale nikoho to nezajímá, neboť to nejsou místní. Prostě dovezou jiný kus, bohužel v chudých zemích je zájemců více než dost.
Last generation musí mít radost!