V Rakousku začíná velká výluka. Vlaky až do července neprojedou Taurským tunelem
Oprava Taurského tunelu. Foto: ÖBB

Osm měsíců budou mezi Bischofshofenem a Spittalem cestující vozit náhradní autobusy.
Osm měsíců budou mezi Bischofshofenem a Spittalem cestující vozit náhradní autobusy.
A do toho opravy tunelů na A10 mezi Salcburkem a Bischopshofenem….
Ten poslední odstavec je hloupost. Koramlbahn naopak význam Tauernbahn zvýší, protože se po nich nově bude jezdit Salzburg – Graz, namísto současné vozby přes Schladming. V celorakouském pojetí, o což autor zjevně usiloval, nejdůležitějším severojižním spojením vždycky byl a bude Semmering. Po Tauernbahn jezdí hlavně rychlíky Salzburg – Klagenfurt, dřív i Německo – Balkán, nákladů tam moc nejezdí, buďto chybí kapacita, nejen v Gasteinertal, ale i dál na Salzburg (hustý osobní provoz), nebo jsou tam moc strmé kopce, náklady mezi středoseverem a středojihem jezdí spíš po Pyhrnbahn. Jinak Tauernbahn je historicky jen horský úsek mezi Schwarzach – St. Veit a… Číst vice »
Z tiskové zprávy ÖBB: Die Tauernstrecke Salzburg – Villach ist neben der Brennerachse die wichtigste österreichische alpenquerende Verbindung und damit eine Hauptachse des Alpentransits.
To je právě otázka, co znamená „rakouská alpská spojnice pro dopravu mezi severem a jihem“. A především: odkud jste vyvodil, že její význam výrazně klesne otevřením Koralmbahn?
Koralmbahn není alpská spojnice, jde ve směru východ – západ a jak už jsem napsal, pokud nějak ovlivní význam Tauernbahn, tak pozitivně.
S tými nákladmi cez Pyhrbahn je to zaujímavé. Mne totiž príde význam tejto trate podobny ako je trat Breclav – Prerov. Teda viac tranzitný ako vnútroštátny. Ale možno sa mýlim
To souhlas, nemyslel jsem to tak, že by to musel být vnitrostátní provoz, i když je možné, že něco jezdí i mezi průmyslovými oblastmi v Horních Rakousích a ve Štýrsku. Kudy jezdí vlaky se železnou rudou z Eisenerz na sever, jestli přes Pyhrn nebo Kastenreith, nevím.
nemýlíte
Po Tauernbahn jezdí nákladů hodně – minulý rok jsem byl v Bad Gasteinu na dovolené na týden a nákladní vlaky jezdily po celý den, sledoval jsem je z penzionu nedaleko nádraží, kam jsem měl výhled přímo z pokoje. Během hodiny projely běžně čtyři nákladní vlaky bez rozlišení směru a to i v noci. A jelikož jsem zde byl už víckrát, tak se to nelišilo od jiných pobytů. Dá se říci, že nákladní doprava tu nad osobní dopravou hrála pěknou přesilovku :-).
O.k. tak to tak asi bude 🙂 Já se poblíž Tauernbahn pohybuju poměrně často a nikdy jsem neměl pocit, že by tam byl nějak rušný provoz. Ale na přesilovku nákladů to stačí, když osobní jede jednou za dvě hodiny. Po otevření Koralmbahn by to mělo být po hodině.
Fakt tam bylo rušno, byť trať není stoprocentně dvoukolejná. Ale přesto se dvoukolejné úseky stále rozšiřují. Nedělali by to, kdyby tam byla slabá nákladní doprava. Jinak jsem velmi rád, že se tam zahustí osobní doprava, protože dvouhodinový takt v osobní dopravě neznamená nic jiného, než že v některých vlacích jedou cestující i na stojáka, osobně jsem to loni zažil. Takže hodinový takt byl už nejspíš nutností. Samozřejmě je otázka, jak to tam je mimo sezónu, ale přijde mi, že se tam vytíženost osobní dopravy dost zvedla…
https://www.youtube.com/watch?v=67AFjYKbQho&t=743s
Z Vídně do Grazu by se měla zkrátit jízdní doba?
Ano, ale až s tunelem pod Semmeringem, to nemá s Tauernbahn ani Koralmbahn nic společného. Resp. s Koralmbahn trochu, protože díky ní pojedou z Vídně přes Graz do Korutan expresy s minimem zastávek.
Její význam výrazně klesne otevřením Koralmbahn, která propojí Štýrsko a Korutany. Já bych to rozhodně neviděl stejně. Minimálně pro nákladní dopravu má Tauernstrecke velmi šikovnou polohu od středu Rakouska na jih, takže vlaky přes München/Salzburg s cílem v Terstu/Koperu rozhodně zůstanou směrované tudy. Možná může převzít pár vlaku od Passau na jih, ale i to je diskutabilní (zde se spíš nabízí Pyhrnbahn, byť jednokolejná). Koralmbahn urychlí přepravní proudy především z CZ (+PL) / SK / HU směrem na jih, ale až po dostavbě Semmering basis tunnel, protože původní trať přes Semmering skýtá mnohá omezení (profily, nutnost postrků pro které je… Číst vice »
Souhlas. Až na ten význam Tauernbahn pro nákladní dopravu, té tam dnes pokud vím moc nejezdí, v těch zmíněných relacích to vozí kamiony po paralelní dálnici. Náklady z Německa na jih Rakouska a dál jezdí spíš po té Pyhrnbahn.
Koralmbahn sama o sobě pomůže osobní dopravě z Korutan do Grazu (dnes velmi špatné spojení) i Vídně (výrazné zrychlení i bez SBT) a do ČR (měl by odpadnout přestup ve Vídni). Pro nákladní dopravu bude mít význam až s tím SBT.
Žiaľ ja to vidím, že táto trať stratila na význame už dávno. Nejde ani tak o vlaky na Terst a Koper, ale táto trať slúžila pre vlaky z Nemecka na Balkán. Jazdilo tu plno diaľkových vlakov a dnes tu nie nič až na nejaké priame vozne do Záhrebu a s nákladnou dopravou na Balkán to bude asi tiež podobne. Nedávno zavrety Karawake tunel, teraz toto…. Ta trať by potrebovala (nielen v Rakusku) prestavbu podobnú ako sa plánuje a robí smer Mníchov – Verona. Ale nič také sa žiaľ neplánuje. 2 hod takt Mníchov- Zahreb/Belehrad je úplne scifi.
Rakušané dost zrychlili spojení přes Vídeň. Jenže traťové rychlosti 140-250 km/h nemají pro nákladní dopravu přínos, náklad si pojede svých max 100/120 km/h a víc nic. Nákladu stačí i relativně pomalá trať (80-120 km/h), když bude kratší.
Tohle je ale dané především poměry na Balkáně. Mezi Salzburgem a Lublaní ten 2h takt už dneska je (akorát ve Villachu je přestup), Záhřeb i Mnichov jsou v budoucnu asi reálné, část toho tam i dneska jede přímo. Ty bývalé dálkové vlaky byly převážně rekreační záležitost, dneska Němci místo do Jugošky raději letí do Španělska apod.
Ty bývalé dálkové vlaky byly převážně rekreační záležitost: To si nemyslím, nepopírám, že tam rekreační provoz byl, ale hlavně jezdila spousta gastarbeiterů. Ti jezdí i dnes, ale po silnici, stejně jako rekreanti, nebo létají lowcosty. Když to dnes jde autem z Mnichova do Záhřebu za 6 hodin, tak noční vlak není sexy, tím spíš, že na Balkáně je síť železnic opravdu řídká a pomalá.
Tak tak, Ex Jugoslavia, Hellas, Akropolis, …. Podobne ako na trati Budapest – Berlin. Kým tu to plynule prešlo do 2 hod taktu, tak tam z toho nezostalo takmer nič. Resp všetko konci v Klagenfurte.
Už zase? Vždyť tam byla výluka loni.
A bude ještě jedna…
To byly buďto přípravné práce pro tuhle, nebo nějaká urgentní, která nemohla ten rok počkat, nebo kombinace obojího. Ten tunel prý byl / je už v hodně špatném stavu.
Aspoň přitom zrekonstruují i Gasteinertal, ne jak v ČR, kde je půl roku zavřený tunel a příští rok trať za ním.
Jestlipak to tam zrychlí na 120 km/h všude, kde jsou dnes omezení na 60 či 70 km/h?
Tak od Schwarzach-St. Veit po Böckstein to půjde rychleji asi těžko. Tam po úpatí moc místa na lepší poloměr oblouků nebude.
Asi tak, tam pomůže jen víceméně nová trať s novými estakádami a tunely. Mám pocit, že se tam něco většího chystá, ale za čtvrt roku to nepostaví 🙂
Ani v údolí v zástavbě. Jen kdosi vehementně tvrdil, že v Rakousku by těch 120 určitě zavedli, že se tam máme podívat 🙂
Nejaké prelozky s tunelmi sa ale na tej trati v minulosti spravili a tam sa rýchlosť zvýšila. Len ešte tam sú úseky v podvobnej stope.
Ale to spíš na korutanské straně, Mallnitz – Spittal, tam to jede velmi slušně. Gasteinertal je katastrofa, převážně jednokolejná.
V tomto kontextu doporučuji těm, kteří by neznali, nastudovat příběh výstavby nového mostu přes údolí Angertal.
Zejména rok jeho stavebního dokončení vs. jeho uvedení do provozu – včetně důvodů, proč mezitím uplynulo tolik let.
V Gasteinertal je trať převážně DVOUKOLEJNÁ. Napsal jsem to velkými písmeny speciálně pro Vás. Mezi stanicemi Schwarzach-St.Veit a Boeckstein není dvoukolejný pouze usek v obou Klammtunelech (cca 2,5 km), pak až úsek od Steinbach viaduktu k novému Angertalbruecke (cca 3 km), dále úsek přes Bad Gastein až do Boecksteinu (cca 6,3 km). Úsek ze Schwarzachu do Boecksteinu je přitom dlouhý 34,2 km. Je tedy snad součet jednokolejných úseků necelých 12 kilometrů většina z 34,2 kilometrů?!? Asi nějak neumíte počítat, jak vidím. Vy jste tedy nějaký reprezentant dojmologického institutu, nebo jak si to Vaše plácání mám tedy vysvětlit?!?