Město Liberec ale tu lanovku na Ještěd nevlastní, to raději s dotazem klepejte na dveře ČD. Navíc v tomto případě předpokládám, že provozovatel bude mít sám zájem provoz obnovit, což není případ Ještědu.
Honza St.
10 měsíců
Hlavně doufejme, že se z toho nakonec všichni dostanou.
Lukáš z Moravy
10 měsíců
Ty stromy kolem té lanovky by se měli neprodně vykácet a dále udržovat aby porost nebyl vyžší než lanovka. Měla by to být povinnost. Ať tam třeba pěstují vánoční stromky. Ekologie musí v případě bezpečnosti jít stranou, o tom žádná.
Přesně. Leckde v zahraničí je okolo tratí pár edsítek metrů pokácených. Klidně by se tam vešla dálnice. Jen u nás jsou často i hlavní tratě obklíčené stromy. A osobně bych řekl, že v poslední době je to s tímhle ještě horší, než do devětaosmdesátého – snad s výjimkou koridorů, ale nesázel bych na to.
Ovšem je tu trošku rozdíl v tom že ta lanovka neplní prakticky žádnou jinou roli než rekreační… to je „maličko“ jiné než u té železnice.
Jinak čím vyšší požadavky na „kvalitu“ okolí, tím větší procento tratí do zapadákovů bude místo obrovského průseku jednodušší zrušit…
Co kdyby se v tomto smyslu dráha(y) zamyslely samy nad sebou? Přehlednost! a kvalitní brzdy (elmg. koleknicová brzda) by měly citelně snížit procento incidentů s najetím do padlých překážek…teď když na fíru „vyjukne“ překážka za obloukem kde není přes vnitřní stranu výhled tak už s těma mizernýma brzdama na poslední chvíli moc nenadělá.
Ono je to těžký. Tohle je lanovka z údolí do střediska nahoře, stoupá dost strmě a jakákoli těžba ve skoro 80 st. kopci je nemožná. Jel jsem jí náhodou kolem 10.12.2023
Tak to bych ještě vykácel veškeré městské parky a všechny stromy do vzdálenosti 100 metrů od jakékoli pěšinky, cesty nebo silničky, všechny ovocné stromy v dosahu lidských obydlí.
K tomu vašemu blábolu, že ekologie musí jít stranou – to opravdu nemusí, právě naopak. Ty lesy tam byly rozhodně dříve, než nějaká lanovka.
Tomu se říká civilizace. Tam prostě příroda člověku musí ustoupit. V džungli nebo v tajze ať je to klidně naopak, ale v civilizaci musí jít ekologie stranou.
Buď „hyperbola“ nebo blbec, netroufnu si odhadnout která z těchto možností nastává…
Jestli by nebylo na místě zvážit emigraci do některého ze států kde se takovými pravidly stále ještě bezvýhradně řídí? Už jich moc není, naprostá většina světa pochopila že aspoň NĚJAKÁ pravidla musí platit abysme si to okolí neničili závratným tempem…
A co takhle se radsi smirit s tim, ze se obcas stane nejaka velmi nepravdepodobna nehoda? Chodite po venku s helmou, aby na Vas nemohla spadnout treba taska ze strechy, nebo kvuli strachu radeji ani nevylezate z domu a kdyz ma prijit kuryr od Rohliku, tresete se, jestli to nahodou neni seriovy vrah?
Eh, sice v principu souhasím, ale pozor s příliš ohnivými projevy! Protože když tu lanovku zřizovali, v zájmu větší „průchodnosti stavby“ ROZHODNĚ netroubili do projektu že tam okolo dráhy lana potřebují tak asi 50m průsek… tam určitě tvrdili že „v podstatě k žádnému kácení nedojde“!
Takže s příliš ridikulózními požadavky je ten potenciální „problém“ že se jako odpověď může ozvat: „a tak si tu lanovku raději odvezte pryč“…
Peeetr
10 měsíců
Zachraň strom, o lidi se nesarej 🙁
Jan
10 měsíců
V březnu se tam chystáme. Zraněným přeji brzké uzdravení, přírodě neporučíš…
Tohle je menší středisko na začátku Oetztahlu, hlavně pro rodiny s dětmi
Ivan_pha
10 měsíců
Snad se z toho dostanou!
Nevíte někdo, zda při prasknutí lana je na lanovce nějaký mechanismus, která např. na některých sloupech lano zafixuje, aby vše nesjelo směrem dolů? Ničeho jsem si nevšiml, ale to neznamená, že to tam není. Děkuji případným odpovědím znalejších.
Mohlo to spadnout jen z jednoho stožáru, a nebo jen samotná kabinka. Viz koment cestujícího.
Mne zajímá situace, kdy se přetrhne lano, zda spadnou všechny kabinky mezi stanicemi, nebo jen v určitém úseku. Asi však spadne vše, neboť většinou jsou vodící kolečka na sloupech jen zespodu lan a ta horní jsou jen občas a zřejmě jen položená na zajištění proti vypadnutí lana v problematických místech.
Když před lety napadaly stromy na lanovku v Bublavě, tak dřív než lano povolil sloup (viz foto: https://1url.cz/uuULQ). Takže bych přetržení lana u oběžné lanovky taky viděl dost nepravděpodobně. Pokud by mělo dojít jen ke sklouznutí lana z kladek, pak jsou na vnější straně kladkových baterií žlábky/háčky, které by ho měly zachytit
Lanovka nezastaví tím, že pro odpor zareaguje automatika, ale tím že dojde k přerušení zabezpečovacího obvodu. V případě pádu lana, ať už do zachytávače nebo mimo něj, dojde totiž k narušení lámacích tyčinek, které jsou součástí zabezpečovacího obvodu.
Doufám, že SML pozorně sleduje rychlost obnovení provozu a následně si jej bere za příklad.
Město Liberec ale tu lanovku na Ještěd nevlastní, to raději s dotazem klepejte na dveře ČD. Navíc v tomto případě předpokládám, že provozovatel bude mít sám zájem provoz obnovit, což není případ Ještědu.
Hlavně doufejme, že se z toho nakonec všichni dostanou.
Ty stromy kolem té lanovky by se měli neprodně vykácet a dále udržovat aby porost nebyl vyžší než lanovka. Měla by to být povinnost. Ať tam třeba pěstují vánoční stromky. Ekologie musí v případě bezpečnosti jít stranou, o tom žádná.
V tom případě vykácet všechny stromy kolem silnic, chodníků, na zahradách a v parcích… Přeci bezpečnost!
Tak ceska zeleznicni praxe pomerne dobre ukazuje, ze jsou v tom dost rezervy.
Přesně. Leckde v zahraničí je okolo tratí pár edsítek metrů pokácených. Klidně by se tam vešla dálnice. Jen u nás jsou často i hlavní tratě obklíčené stromy. A osobně bych řekl, že v poslední době je to s tímhle ještě horší, než do devětaosmdesátého – snad s výjimkou koridorů, ale nesázel bych na to.
Ovšem je tu trošku rozdíl v tom že ta lanovka neplní prakticky žádnou jinou roli než rekreační… to je „maličko“ jiné než u té železnice.
Jinak čím vyšší požadavky na „kvalitu“ okolí, tím větší procento tratí do zapadákovů bude místo obrovského průseku jednodušší zrušit…
Co kdyby se v tomto smyslu dráha(y) zamyslely samy nad sebou? Přehlednost! a kvalitní brzdy (elmg. koleknicová brzda) by měly citelně snížit procento incidentů s najetím do padlých překážek…teď když na fíru „vyjukne“ překážka za obloukem kde není přes vnitřní stranu výhled tak už s těma mizernýma brzdama na poslední chvíli moc nenadělá.
Nebo na to jít opačně. Jsou tam stromy? Bez kácení to nejde. Tak žádná lanovka. Nejde zaručit bezpečnost. 😉
Neměly, pouze je pořádně monitorovat. Statisticky je to jeden z nejbezpečnějších druhů dopravy…
Ono je to těžký. Tohle je lanovka z údolí do střediska nahoře, stoupá dost strmě a jakákoli těžba ve skoro 80 st. kopci je nemožná. Jel jsem jí náhodou kolem 10.12.2023
Přesně je dost strmá a jede v podstatě lesem.
Tak to bych ještě vykácel veškeré městské parky a všechny stromy do vzdálenosti 100 metrů od jakékoli pěšinky, cesty nebo silničky, všechny ovocné stromy v dosahu lidských obydlí.
K tomu vašemu blábolu, že ekologie musí jít stranou – to opravdu nemusí, právě naopak. Ty lesy tam byly rozhodně dříve, než nějaká lanovka.
Tomu se říká civilizace. Tam prostě příroda člověku musí ustoupit. V džungli nebo v tajze ať je to klidně naopak, ale v civilizaci musí jít ekologie stranou.
Nemusí. Naštěstí ani trochu.
Buď „hyperbola“ nebo blbec, netroufnu si odhadnout která z těchto možností nastává…
Jestli by nebylo na místě zvážit emigraci do některého ze států kde se takovými pravidly stále ještě bezvýhradně řídí? Už jich moc není, naprostá většina světa pochopila že aspoň NĚJAKÁ pravidla musí platit abysme si to okolí neničili závratným tempem…
A co takhle se radsi smirit s tim, ze se obcas stane nejaka velmi nepravdepodobna nehoda? Chodite po venku s helmou, aby na Vas nemohla spadnout treba taska ze strechy, nebo kvuli strachu radeji ani nevylezate z domu a kdyz ma prijit kuryr od Rohliku, tresete se, jestli to nahodou neni seriovy vrah?
Eh, sice v principu souhasím, ale pozor s příliš ohnivými projevy! Protože když tu lanovku zřizovali, v zájmu větší „průchodnosti stavby“ ROZHODNĚ netroubili do projektu že tam okolo dráhy lana potřebují tak asi 50m průsek… tam určitě tvrdili že „v podstatě k žádnému kácení nedojde“!
Takže s příliš ridikulózními požadavky je ten potenciální „problém“ že se jako odpověď může ozvat: „a tak si tu lanovku raději odvezte pryč“…
Zachraň strom, o lidi se nesarej 🙁
V březnu se tam chystáme. Zraněným přeji brzké uzdravení, přírodě neporučíš…
Kácet v přírodě stromy, tak umístěné a vysoké, aby mohly spadnout na velmi vysoce umístěné lano lanovky je běžné údržbové minimum.
Třeba u nás?
https://www.sumava.cz/res/images/attractions/originals/1622.jpg
Rozšířit průsek v lese na dálniční profil a jít hejtovat automobilismus!
Toť sen každého drážníka. 😀
No ony zase ty stromy chrání před větrem…. a u týhle lanovky je to opravu krpál.
Řešení je relativně jednoduché – stavět vyšší sloupy lanovky!
Tohle je menší středisko na začátku Oetztahlu, hlavně pro rodiny s dětmi
Snad se z toho dostanou!
Nevíte někdo, zda při prasknutí lana je na lanovce nějaký mechanismus, která např. na některých sloupech lano zafixuje, aby vše nesjelo směrem dolů? Ničeho jsem si nevšiml, ale to neznamená, že to tam není. Děkuji případným odpovědím znalejších.
V tomto případě asi neprasklo nosné lano, ale padlý strom z něj sundal tuto kabinku…
Ano, to jsem z článku pochopil. Ovšem otázka mi vrtá hlavou občas již několik let, tak se ptám při té příležitosti, zda někdo neví.
Taky nevím ale už jen kvůli tomu, že spadla jen jedna kabinka tam něco být musí,jinak by spadly všechny?
Mohlo to spadnout jen z jednoho stožáru, a nebo jen samotná kabinka. Viz koment cestujícího.
Mne zajímá situace, kdy se přetrhne lano, zda spadnou všechny kabinky mezi stanicemi, nebo jen v určitém úseku. Asi však spadne vše, neboť většinou jsou vodící kolečka na sloupech jen zespodu lan a ta horní jsou jen občas a zřejmě jen položená na zajištění proti vypadnutí lana v problematických místech.
Nejsem odborník na lanovky, ale myslím že se předpokládá, že nosné lano se přetrhnout nemůže.
Což by se možná dalo i fyzikálně dokázat, protože trvakí tažné síly v lanu jsou obrovské a i pád stromu na lano je proti nim nic.
Když před lety napadaly stromy na lanovku v Bublavě, tak dřív než lano povolil sloup (viz foto: https://1url.cz/uuULQ). Takže bych přetržení lana u oběžné lanovky taky viděl dost nepravděpodobně. Pokud by mělo dojít jen ke sklouznutí lana z kladek, pak jsou na vnější straně kladkových baterií žlábky/háčky, které by ho měly zachytit
Díky!!!
Lanovka nezastaví tím, že pro odpor zareaguje automatika, ale tím že dojde k přerušení zabezpečovacího obvodu. V případě pádu lana, ať už do zachytávače nebo mimo něj, dojde totiž k narušení lámacích tyčinek, které jsou součástí zabezpečovacího obvodu.
Ano, viz Ještěd.
Díky za fundované info
dostanou, protože jim to myslelo politicky!
Nic takového není. Řekl bych, že je to neproveditelné.