V první soutěži na dopravce na Slovensku zůstala jen Železničná spoločnosť Slovensko
Ve hře o desetiletou smlouvu na provoz osobních vlaků mezi Žilinou a Rajcem zůstala jen státní Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
Ve hře o desetiletou smlouvu na provoz osobních vlaků mezi Žilinou a Rajcem zůstala jen státní Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Ze soutěže vyloučilo ministerstvo dopravy český Leo Express, zakázku vzdala Arriva.
Uvedl to slovenský Denník N. Soutěž od začátku provází kritika soukromých dopravců, především kvůli extrémně krátkým lhůtám, které nahrávají stávajícímu dopravci na trase, společnosti ZSSK.
Leo Express podal podle Deníku N námitky proti podmínkám kvalifikace. „Nabídkového řízení se již neúčastníme a zároveň jsme podali námitky proti podmínkám veřejné soutěže. Ta byla vyhlášena v šibeničním termínu, takže bylo pro dopravce prakticky nemožné se včas připravit na provoz a pořídit vozidla či získat potřebné zaměstnance. Přes blížící se termíny vyjetí (únor 2020), stále není znám dopravce, který bude trasu provozovat,“ řekl pro Zdopravy.cz mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.
Prvním sítem prošla Arriva, i ta se ale nakonec rozhodla nabídku nepředložit. „Liberalizaci provozu na regionálních tratích nadále považujeme za klíčovou pro další zkvalitňování služeb pro cestující. V případě dostatečného času na spuštění provozu by kromě jiného umožnila zabezpečení a nasazení nových vlakových souprav, ne jen repasovaných,“ řekl Denníku N generální ředitel Arrivy na Slovensku László Ivan.
Podle ministerstva dopravy je vyhodnocení soutěže ve finální fázi.
Vítěz soutěže má zajišťovat na 21 kilometrů dlouhé trati deset let. Soutěž kritizovalo i evropské sdružení soukromých dopravců AllRail, především kvůli lhůtám, ve kterých má dopravce vyjet. Termín pro podání nabídek byl 6. září, od 1. února má dopravce jezdit. Tak krátká lhůta na start provozu nebývá ani u autobusových soutěží.
Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že jde o transparentní soutěž, od liberalizace si slibuje zvýšení konkurenceschopnosti na železnici a především lepší a kvalitnější služby pro cestující. „Liberalizace na našich železnicích je jednou z priorit, o které jsem usiloval,“ řekl ministr dopravy Arpád Érsek.
Ministerstvo argumentuje tím, že předběžné oznámení v evropském věstníku zveřejnili více než před rokem a zájemci se tak měli možnost připravit.
Po trati Žilina – Rajec ministerstvo ještě vypsalo soutěž na provoz na trati ž Bratislava – Komárno a Košice – Moldava nad Bodvou.