V metru se testuje výraznější označení nouzových tlačítek. Dříve nám ho odmítli, tvrdí firma

Testované označení nouzových tlačítek v pražském metru. Zdroj: X / Zdeněk HřibTestované označení nouzových tlačítek v pražském metru. Zdroj: X / Zdeněk Hřib

Dosud o tlačítku schopném zastavit vlak někteří cestující ani netušili.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ingip

Z jednání na DP/ROPIDu se nedělají zápisy?

Dusmor

Nápis „Zneužití se trestá“ odrazuje od použití tlačítka a vyvolává dojem, že běžný cestující na to nesmí sahat a že zastavit vlak smí jen příslušný pracovník metra.
Chybí návod k použití. Tudíž lepší by byl text „V případě pádu osoby do kolejiště stistněte tlačítko.“ A až pod tím klidně pak drobnějším textem „Zneužití se trestá“.

Eda

vidím to podobně

Anonymus

Priznam se, ze ani ja nevedel, kde tlacitko je. Naivne jsem si myslel, ze orovoz a bezoecnost hlida nekdo v te boude v predni casti stanice.

JGR

Plus směrovky kde se ono tlačítko nachazi

Přípravář

směrovky jsou taky vizuální smog, nevíte?

Železniční Slídič

„Není pravdou, že by kdokoli z pracovní skupiny byl proti tlačítkům na nástupišti pro zastavení vlaku či jejich zvýrazňování, naopak na tomto panovala obecná shoda. Diskuze se vedla pouze o počtu různých dalších tlačítek, jako je například spojení s dispečerem, IZS apod. Zde jsme se shodli, že by pro cestující bylo matoucí, kdyby se ve stresu měli rozhodovat, které tlačítko zmáčknout. DPP, Ropid i IPR tedy byli toho názoru, že je daleko vhodnější mít jen jedno viditelné tlačítko, které zastavuje vlak,“ napsal za IPR jeho mluvčí Marek Vácha. — A že tak to tlačítko „viditelné“ pro lidi v té chvíli ve… Číst vice »

Bartol

Berlín, Mníchov, Hamburk, Hannover…bez problemu. Ale Praha se toho bojí.🤦‍♂️

Přípravář

ne Praha, ale konkrétní lidi, počínaje panem Drápalem

Jan

Měli by to testovat figurínou sebevraha v kolejišti a měřit stopkami za jak dlouho si toho cestující všimnou…

Přípravář

Takže proti výrazně viditelným tlačítkům na zastavení vlaku nebyli, ale doteď to není. Proti defibrilátorům nebyli, ale do teď není v metru ani jeden. Za mě nemám pochyb, komu nevěřit…

Surio Mario

Tip pro redakci: Vzhledem k tomu, že i v této diskuzi se opět řeší, proč nezasáhl dozorčí, zkuste zvážit reportáž z kukaně dozorčího. Aby i laici pochopili, kolik tam je displejů a jak obrovské množství informací se na toho člověka hrne. A jak malá je pravděpodobnost, že se v pravou chvíli podívá právě na obraz z kamery namířené do prostoru, kde se toho nejspíš statisticky děje nejméně, na rozdíl třeba od eskalátorů.

Filip Jirsák

Jenže dneska už to opravdu nemusí záležet na tom, jestli si dozorčí všimne. Detekci pádu do kolejiště má dělat automat a ten má upozornit dozorčího. Čekat na to, že si všimne někdo z cestujících (mimo špičku jich ve stanici nemusí být mnoho); že bude vědět o existenci nouzového tlačítka; že si ve stresu vzpomene, že má nejprve použít tlačítko; že ho najde; že ho bude umět použít (místo aby bez kýženého výsledku zranil sám sebe) – to už snad dnes není ten nejlepší způsob detekce pádu do kolejiště, který máme. Automatická detekce z obrazu může hlídat pád do kolejiště, nebezpečný… Číst vice »

none

Dneska ma AI snad i kavovar, tak snad by nebyl problem rozlisit koleje od cloveka

XXyy

A jak to budou testovat??? Hodí někoho do kolejiště? Tvl prej vizuálni smog, jo tak to jistě ta co spadla do kolejiště ocenila, že tedy je to esteticky lepší, když to tlačítko není vidět

rodilyslavkovak
Kebab

Vizuální smog, hlavně že je metro doslova zakydané reklamou.

Martin Grill

Já bych se přimlouval za značení na podlaze, které k těmto tlačítkům navede kohokoli odkudkoli.

Miro Novak

to je taky vizualni smog by rekl IPR a DPP by nadaval ze to musi obnovovat….

Jiří Švácha

A to by vážně bylo tak těžké umístit ke stropu velkou červenou ceduli s nápisem „SOS“ a šipkou směřující k tlačítku tak aby to bylo vidět z celé délky peronu? To tlačítko má být označené tak aby když se rozhlédnu po nástupišti mě to okamžitě „praštilo do očí“.

Frantík

Tak snad by už mohli mít ty stěny dotestované a začít instalovat, pokud chtějí tu bezpečnost myslet vážně.

Vavrroch

Máme-li na různých místech kamery, z nichž je obraz předáván do software, jenž dokáže rozlišit tvář hledané osoby, nedal by se takový nebo podobný SW využít i v metru pro rozpoznání pádu osoby do kolejiště? Kolej v prostoru stanice je snad kamerou sledována vždy. Vážným argumentem proti takovému řešení jistě může být cena, možná i nedostačující rozlišení obrazu z kamer. Přínosem by však mohlo být zautomatizování detekce problému. Třeba by se rozpoznáním krizové situace rovnou nezastavoval vlak, jen by se přivolala něčí pozornost ke konkrétní obrazovce, ale samozřejmě si lze představit i samočinný chod, to už by bylo na provozovateli.

rodilyslavkovak

A přejezdy by takto zabezpečit nešly? I když se to tak nikdy nedělalo….

Vavrroch

Těžko říci. Kontrolní úloha v metru se jeví jako výrazně jednodušší. Zaznamenaný pohyb postavy z nástupiště do koleje se tam dá vždy považovat za průšvih. Dotyčný také z koleje sám jen těžko vyšplhá nazpět. Tam je to jednoznačné. Na přejezdu by bylo třeba mezi pohyby rozlišovat rizikové děje. Dokud není spuštěna výstraha, přes přejezd se mohou pohybovat chodci, cyklisté, auta všech typů, zemědělské stroje. Jakmile je výstraha spuštěna, rizikovým jednáním je další vjezd / vstup, ale nikoli pohyb konce vozidla, jež přejezd opouští. K tomu přistupuje i nutné rozpoznávání případného uváznutí auta nebo jeho uzavření na přejezdu závorami. Pak jsou… Číst vice »

Filip Jirsák

Nešly, protože doba mezi nebezpečnou situací (auto na přejezdu v době, kdy tam nemá co dělat) a příjezdem vlaku je příliš krátká. Maximálně by šlo po zavedení trvalé komunikace vlaku s tratí zařídit, aby vlak začal brzdit o pár sekund dřív (což by smysl mělo, ale nejdřív je potřeba ta komunikace).

Naproti tomu pád osoby do kolejiště v metru je nebezpečný kdykoli, takže je mnohem větší šance, že souprava stihne zastavit.

Jan Čech

Neznaci se zlutě věci, u kterých hrozí nebezpečí úrazu? Měl jsem za to, že všechny záchranné brzdy, sos tlačítka, požární hlasice atd. jsou vždy v červené barvě a je na to nějaká norma.

XXyy

Není žlutá vidět líp?

Bartol

Ano je. Hlavně pro lidé s vrozenou červeno-zelenou barvosleposti.

Richard

Mě by zajímalo, proč volajícím na 158, nebylo policistou upozorněno na použití tohoto tlačítka

Matyáš

Odkud čerpáte informaci, že nebylo? Ono se to prostě jenom nemuselo stihnout. Už jen kvůli tomu, že ta tlačítka na nástupišti – ještě k tomu v davu lidí – opravdu nejsou na první dobrou hned vidět.

Karl vB.

Hora porodila myš (opět).
Divím se, že pan Hřib má odvahu presentovat takové amatérské řešení zviditelnění nouzového Stop tlačítka, které ani nerespektuje standardizovaný význam barev v oblasti bezpečnosti a ochrany života a zdraví.
Dělá to na mně dojem, že autor zejménaa druhého návrhu (zebra s černou skříňkou na tmavém mramoru), má asi sníženou smyslovou skupinu.
U jednání mezi dodavatelem infosystému a dopravce jsem nebyl, ale z presentovaných vyjádření obou stran jsem si udělal soukromý názor na to, kdo asi má máslo na hlavě.
Je zajímavé, že např. ve Vídni, nebo Mnichově má záchrana lidského života přednost před „estetičnem“ stanice.
https://www.bildstrecke.at/Bilder/Alle?Search=Sicherheitseinrichtungen

Přípravář

Holt to ve vídni a Mnichově neřídí „estéti“ jako Drápal či Tittl. Toho druhého si teď užívají na Stavební správě VRT SŽ

Jan Tichavský

To je pěkne provedé, tam si toho všimne každý.

Dan

Důležité je – mají ta tlačítka nějaká standardizované umístění? Na konci nástupiště / uprostřed nástupiště / u příchodu na nástupiště? Protože jestli ne, tak jejich výraznější označení zas tak moc nepomůže. A kolik jich v každé stanici je?

Metrák

Jsou dvě pro každou kolej, umístěné u konců nástupiště. Ale neplatí to 100%, podle stavebního řešení stanice se to může měnit – např. I. P. Pavlova. U stanic s bočními nástupišti fungují pro obě koleje zároveň.

Osobně bych umístil červenou ceduli SOS nad něj ke stropu, protože sebelépe zvýrazněné tlačítko může zakryto davem lidí na nástupišti.

Auditor

Označení fajn, kdoví, jak to bylo. Hlavně, aby se podobná situace už neopakovala… ale co mě zaráží, řešil se někde vlastně přístup dozorce stanice? Všude byly záběry, jak lidé mávají do kamery… to přece musel dozorce vidět, ne? Měl nějakou šanci ten vlak zastavit?

mestaond

Bohužel to, že někam kouká kamera, ještě neznamená, že se na ni někdo živě dívá, všechny mají záznam, takže dohledat pak jde cokoliv. Ve stanicích je výrazně víc kamer, než kolik jich jde v rozumné velikosti zobrazit na monitory, tak si dozorčí volí „ty důležitější“, kde se něco děje častěji, což vjezdový portál statisticky není. Dozorčí často koukají na kamery „od dveří posledního vozu dopředu“, kde pád na Křižíkově vidět nebyl. Na Křižíkově je jen jeden dozorčí, který na kamerách sleduje vstup, eskalátorové tunely, střední loď a obě nástupiště, to všechno naráz, a co my víme, třeba se na některé… Číst vice »

Leinad

A občas má úkoly, při kterých kukaň opouští.
Reagovat na zmáčknutí jiné stopky (na eskalátoru). Dříve častější doprovázení vozíčkáře přes služební prostory a nákladním výtahem(naštěstí ubývá, při reko se do stanic dávají osobní výtahy pro veřejnost)

Leinad

Dozorčí stanice má tohle tlačítko na pultu mezi x dalšími. Otázkou je, zda byl zrovna v kukani, a čuměl zrovna na některý z monitorů s nástupištěm.

Metrák

Monitory nejsou umístěny vždy v ideálním zorném úhlu. Na Křižíkově to je, myslím, od stolu po pravé ruce a nahoře.
K tomu jsou to dvě velké obrazovky rozkouskované na několik záběrů, takže ta přehlednost není dokonalá, jak by to na první pohled mohlo vypadat.

Milan

Chodíš v práci např na záchod? To jen mimochodem, sedí tam člověk.

rodilyslavkovak

Hradní stráž taky na záchod nechodí!

Leinad

Maj náplanované přestávky včetbě střídání.
Mimochodem kamery ve stanicích kromě dozorčího si může navolit třeba i dispečer (i když ten má pod palcem celou trasu a svý věci co by měl sledovat)

Leinad

Někdy jsou důležitější věci hlídané nonstop, třeba na wc/na obědě jeden ze dvou členů ochranky.

PavelX

Velmi neestetické. To fakt nejde v roce 2024 století navrhnout něco lepšího, než takovýhle „hotfix“? Co tomu třeba udělat podsvícení?

Tomáš

Jestli má někdo v IPR nebo ROPIDu za úkol totláně zamořit Prahu šedým morem, aby už konečně nebyla hezčí než ostatní města (např. nové značení vstupů do metra), tak samozřejmě, že nepřipustí, aby značení bylo barevné a dobře viditelné. Musí být šedivé, nenápadné jako další vizuální smog.
Kdy konečně tato krize architektury a designu skončí? Praha se z této doby, která sází jeden šedý vřed za druhým, bude vzpamatovávat dalších 100 let.

Mickey

Jeďte někdy třeba do Paříže, ať vidíte, jak vypadá šedivé město.

Michal M

Šedým morem mistr myslí červeno-šedý nátěr autobusů a tramvají. 🙂

SYN

Nevím no, mně to docela připomíná „krytí si vlastních zad“, ať zveřejní doslovné zápisy, my se klidně budeme „obtěžovat“ a přečteme si to celé, není potřeba z toho „vypichovat“ nějaké části/přeformulovávat je… Jinak k víc než jednomu tlačítku – když bude jedno za „sklíčkem“ a s nápisem zneužití se trestá, a jedno další bez těchto „doplňků“ tak snad normálnímu člověku dojde že když si není jistý tím zda se jedná (už) o nouzovou situaci, nebo jen o „potenciální“, tak tlačítko přivolání pozornosti dozoru (předpokládám pomocí kamer které tam už jsou) je něco čeho bych se nemusel bát použit v takovém… Číst vice »

Michal M

Zajímalo by mě proč lidi 75+ mají potřebu náhodně vybraná slova dávat do uvozovek a činit tak vlastní výstupy ještě nepochopitelnější…

jaroslav.dohnalik

Chápu to tak, že vyjádření dodavatele je pravdivé a DPP se postavil na stranu ekonomických zájmů? Každopádně zvýraznění žlutočerné je úplně mimo, aspoň za mě. Takhle se označují nějaké elektrické blbosti, nebo si třeba vybavím nějaká ísta, aby se člověk nemajzl do hlavy apod. Hlavně, že se vede aspoň diskuse. Špatná reklama je taky reklama.

SYN

Ano, žlutočerné šrafování by mělo označovat nebezpečí úrazu…

Michal M

Prosím vás kdekoliv cokoliv říká pan Šlegr, tak to musíte brát ne cum grano salis, ale raději s huntem narubané soli.
To nemění nic na tom, že tlačítka jsou vyznačena velmi mizerně a na palubě chybí úplně (přičemž je zajímavé, že v některých tramvajích jsou).

Metrák

Ve vlacích jsou jenom signalizační tlačítka nouze, protože základní princip v provozu metra je, že všechny problémy se řeší ve stanici.

Michal M

Z hlavy bych nevěděl, jestli v M1 nějaké jsou.
(V některých tramvajích je ale i interkom a kamera k řidiči.)

Přípravář

a v čem pan Šlégr někdy neměl pravdu?

Michal M

Mistr demagogických zkratek, blábolil, jájínek a sólista.
Díky této unikátní strategii zcela bez zásadnějších výsledků (což samozřejmě připisuje kartelu SUDOPu, atd., nikoliv svým schopnostem).

Přípravář

a můžete uvést alespoň 1 demagogickou zrkatku a 1 blábol? na ostatní se nemá cenu ptát… vy asi budete ze SUDOPu nebo AŽD nebo snad Škodovka, či jiný monopolista, kterému Šlégr kazí byznys?

Miro Novak

no s temi kartely dalo Slegrovym slovum zapravdu nekolik soudnich instanci a zbytek nema cenu komentova, pane MottMacDonalde

Jan Tichavský

Byl jsem na skok v Helsinkách a v metru to mají takhle označené: https://photos.app.goo.gl/eVts1Df9VrDGk3Ry9 Ještě by šlo vylepšit umístění cedule, aby byla dobře vidět i z druhé strany. Všimnul jsem si toho náhodně, tlačítko jsem na nástupišti nijak nevyhledával. Mimochodem vedle výtahu na nástupišti byl umístěn bezobslužný záchod zdarma, což je u nás asi sci-fi. Tady bývají záchody zastrčené a musí se tam platit člověk, který vybírá pár korun vstupné.

cracatit

Tradiční důkaz průserem. Jako na velké dráze. Dokud nejsou mrtví, nic se nestalo a řešení vyhovuje. Sorry, ale musím to takhle říct, protože v Cz prostředí se takhle problémy často řeší. Nevím, na čí straně je pravda, ale průser se stal…

Michal M

Ale ono jednotky mrvtých ročně byly – i mimo sebevrahy. Jen ten poslední případ dostal lepší mediální pozornost a začaki se to hýbat.

Metrák

To tlačítko bylo cestujícími oprávněně dříve použito v desítkách, stovkách případů. Takže se mělo za to, že o tom lidé vědí.
Tady se to prostě blbě sešlo všechno. Na druhou stranu, stát dvě minuty nad neragujícím člověkem v kolejích, řvát na něj z nástupiště ať vyleze a neudělat nic jiného …

vbb

O zviditelňování těchto tlačítek se mluvilo už před mnoha (cca 20) lety, kdy se zkoušel bezobslužný obrat. Idea byla udělat je do červené skříňky a příčně k ose koleje (tak, jak jsou dnes displeje s časem do příjezdu dalšího vlaku) dát v místě tlačítka cedule se šipkou (aby byly vidět z celé délky peronu). Prý by ta červená barva „rušila strojvedoucí“ a tak, jak to je, to zcela vyhovuje. Což se „dokázalo“ třeba v případě toho nevidomého 🙁 🙁 Tak snad se to konečně pohne. Zvýraznit samotné tlačítko je základ, ale Z CELÉHO PERONU musí být ZCELA JASNĚ vidět, kde… Číst vice »

SYN

Správná poznámka že lemování přes „dav“ nebude vidět, je to potřeba „vytáhnout“ bezpečně nad výšku hlav… ano já osobně bych se domníval že stejná cedule jako je šipka „východ“ by byla vhodná…

qěcy

Nápis Stop vlak nutné mít jasně čitelný aspoň z 20 metrů i pro poněkud hůře vidící. Žlutý rámeček nestačí.

Honza V.

A když nikdo nedá znamení, tak prostě vlak nezastaví – jak u autobusu 🙂 Slovo stop se běžně používá u tlačítek znamení k zastavení, jako signalizace přijatého požadavku na zastavení a navíc je to běžný anglický výraz pro zastávku. Takto nejednoznačné slovo opravdu nepostačuje, anl když z něj sestavíme větu v makaronštině. Stop vlak by vypadalo spíš jako nějaký označník čela zastávky, stopčára.

qěcy

Jo, to je možné. Nouzové zastavení vlaku/metra v cizinštinách použít něco úderného dle jejich vkusu.

Metrák

Nápis SOS a umístěný nad tlačítkem u stropu.