V pražském metru hořel eskalátor, jednu osobu ošetřili záchranáři
Požár eskalátoru ve stanici metra Staroměstská. Foto: Hasiči Praha

Požár byl uhašen pomocí přenosných hasicích přístrojů.
Požár byl uhašen pomocí přenosných hasicích přístrojů.
Tak se pátrá po žhářích, údajně tam někdo něco zapálil na schodech
Možná by problém trochu osvětlil tento článek v Metru:
https://www.metro.cz/praha/jak-stat-na-jezdicich-schodech-v-metru.A160404_184747_praha-metro_lupo
Proč tedy DPP, pokud mu to opotřebovává zařízení, neudělá kampaň a chůzi na schodech v Přepravních podmínkách nezakáže? Toto je takový stav/nestav, neslaný, nemastný.
Chápání obsahu textu opravdu tristní. Jinak to stání napravo už bylo od doby vydání 10 let starého článku dávno zrušeno.
Protože DPP má především poskytovat služby cestujícím. Že se při tom opotřebovávají zařízení, to je normální. Co je na tom za nestav? Kdo chce stát, stojí vpravo, kdo chce jít, jde vlevo. Obojí je povolené, každý využije, co mu vyhovuje. Jediný problém je, když se někdo v řadě lidí stojících vpravo postaví doleva. Vždycky si říkám, že to dotyčnému není nápadné, že všichni stojí vpravo a on jediný vlevo.
Dobrý den,
pak ovšem nechápu, že si na stav opotřebení dopravce „stěžuje“ v novinách. Pokud je to po všech stránkách v pořádku, tak snad není co řešit?
Jinak za mě, je mi to jedno. Sám potřebu prchat po schodech nemám a prchajícím klidně cestu uvolňuji. Dokonce tak, že stojím lehce bokem. Nepřeji si být odrncáván prchajícími 🙂 . Toť vše.
Že si dopravce na něco stěžuje v novinách ještě neznamená, že to není v pořádku. Koneckonců, dopravce je jen dopravce, objednává a platí to někdo jiný, a ten rozhoduje.
Tak jistě, objednavatel rozhoduje. Ale, že by objednateli bylo jedno, že se mu díky většímu opotřebení majetku dopravce služba prodražuje, tím si nejsem jistý. Ale pokud máte více informací, děkuji za upřesnění.
Eskalátory se nejvíc opotřebovávají tím, že jezdí. Stejně tak se opotřebovávají vozy metra, tramvaje, autobusy. Opotřebení je zkrátka průvodní jev poskytovaných služeb. Ano, opotřebení se liší podle způsobu užití. Ale ona ta chůze po eskalátorech přináší i finanční úspory – rychlejší přesun cestujících; rychlejší přesun MHD (nebo i jen pocit, že někde nemusím čekat), což zvyšuje atraktivitu MHD; a chůze po schodech je také zdravá, u některých lidí je chůze po eskalátoru jediný významnější pohyb během pracovního dne.
Tak to právě není. Mají přestup stihnout jen ti, kteří po schodech div neběží, a ostatní (většina, včetně unavených a hůře chodících) si pak nahoře vystát důlek? A co když přestup nestihnou právě proto, že dole čekají, aby se zařadili vpravo? Nepřípoje vznikají mnoha jinými způsoby (třeba právě počítáním s během a nepočítáním se zpožděním). Pak nahoře není ani stín stromu a v něm lavička… Ne, to není přitažlivá veřejná doprava. Pokud se chcete hýbat, můžete klidně chodit nahoře sem a tam po tom ostrůvku.
Eskalátory jsou v metru, kde je i interval menší než 2 minuty. V takovém případě se neřeší přestupy tímhle způsobem, ale prostě až něco přijede, tak pojedu.
Typický příklad z praxe – při přestupu mezi linkami metra stihnu dřívější spoj, než který vychází podle vyhledávače. Lidé, kteří po schodech nejdou, to stihnou podle toho vyhledaného spojení. Je na tom něco špatně?
Vám zase není nápadné, že se někdy tvoří dole zbytečně dvojnásobný chumel jen proto, aby někteří byli nahoře rychleji; přičemž přestupní časy by měly odpovídat přesunu stojících. Osobně se stavím vpravo, pokud nejde dav, a umožním tak spěchavcům projít. Pokud však dole stojí dav, nevidím důvod, proč by měli všichni čekat, až na ně vyjde místo vpravo, a pak třeba ten přestup ani nestihnout.
Netvoří. Ten chumel dole nevzniká proto, že by cestující tak důsledně dodržovali pravidlo, že mají stát vpravo. Ten chumel vzniká proto, že běžní cestující prostě nejsou schopní na eskalátory nastupovat rychleji, než jeden ob dva schody. Ti, co po schodech chodí, tedy naopak chumel zmenšují, protože ho obvykle předejdou a nastoupí na schody navíc.
Chápání psaného textu tedy není na moc dobré úrovni. O píše, že tím, že lidé stávají více vpravo to (logicky) více zatěžuje pravou stranu pásma. Naopak chození vlevo to pomáhá vyvažovat a je žádoucí (pokud vlevo není plně využito ke stání).
Jinak je to spíše konstatování, věci se často opotřebovávají nesouměrně. Třena pojezd vlaků na C, protože má převažující jeden směr oblouků.
Chození vlevo ale způsobuje spíše rázy v určitých místech, než rovnoměrné opotřebení (jistě, v ideálním případě se to vyváží množstvím rozprostřeným do všech míst). Naopak, pokud většina stojí (a tak je to často) a činí tak pouze vpravo, je nerovnoměrné opotřebení logické (navíc je tu určitý poměr hmotnosti asi ne úplně lehkých stupňů vůči osobám).
Co tady placaté . Řeč je o hoření eskalatoru a ne o běhání po něm.A víte proč eskalátory rychle šíří oheň? Ne! Eskalátory jsou plně oleje a prachu.Zamecnici mají v popisu práce jednou za rok vyndat schody a celý eskalátor vyčistit.To se ale nedělá a za x let není problém mít z něho smeták.A vůbec co chtít po podniku když to vedou Populisti že?
Vyndat schody a vyčistit? A pak že tady někdo plácá. 😀
Eskalátor se rozebírá jen v případě GO a je to opravdu náročná operace.
Nové eskalátory jsou na nic, jezdí pomalu a ještě mají vibrace.
Oni take lide jej nejcasteji zatezuji jen na jedne strane, nebo po nich chodi a behaji, na coz rozhodne nejsou stavene, museji pak casteji opravovat a udrzovat… je jasne ze pak maji vetsi vule zpusobujici vibrace a trhavejsi pohyb….
Udělali schody a lidi jim po nich chodili… Prekérní situace 🤷♂️😅
dle přepravního řádu je po eskalátorech zakázáno běhat či chodit a hlavně cestující se povinen se na nich držet madla (což ori běhání moc nejde) . s prominutím jen dementi (jiný výraz už použit snad nelze) na eskalátorech chodí či běhají a ještě si myslí že mohou. To že DPP nevymáhá plnění podmínek přepravního řádu je další věc – zde je výňatek z přepravního řádu pro ty, co budou tvrdit že to zakázané vůbec není . a mimochodem se tam píše, že cestující je povinen stát a to při chůzi či běhu moc nejde : Dopravní podnik hl. m. Prahy… Číst vice »
Asi neumím číst, nebo neumíte číst vy. Pane „Dement“. Ale hádám, že asi spíše to druhé. Zrovna totiž výňatek, který jste zde napsal paradoxně opravdu nezakazuje ani chůzi ani běh na eskalátoroch, nýbrž dokonce chůzi povoluje – za určitých podmínek. Vy jste to ale inteligent…
Taky jsem si jako zastánce urychlení zdolání eskalátoru (třeba na Míráku je to nekonečné) říkal, že sem kopíruje něco, co odporuje tomu, co říká, ale pak jsem si to ještě přečetl jednou a úplně do konce a… narazil tam na to „pouze na pokyn dopravce“.
Není to třeba myšleno tak, že když se eskalátor z nějakého důvodu zastaví, dopravce může vydat pokyn, že to lidé musí vyjít pěšky, aby jim nezůstali stát na stojících schodech?
Jenže ten konec o pokynu dopravce si tam Automatic prostě vymyslel. Což je vidět i na tom, že to je v logickém rozporu s tím, co je napsáno předtím. Nebo by to snad bylo tak, že se eskalátory zastaví, dopravce dá pokyn, že cestující mohou jít, ale ti budou muset zůstat stát, protože chůzi nebude umožňovat obsazení schodů? To je nesmysl. Ve skutečnosti je chůze po jedoucích pohyblivých schodech povolena. Speciální povolení vyžaduje pouze chůze po zastavených schodech (pokud není možné je znovu spustit). Celé ustanovené o eskalátorech zní ve skutečnosti takto: Na pohyblivých schodech v metru je cestující povinen… Číst vice »
smazáno pro urážky
Nemusíte nadávat ostatním za to, že nerozumíte psanému textu. Tím si akorát vysloužíte ban.
…pokud to dovoluje obsazenost schodů
a nedojde k ohrožení bezpečnosti jiných osob…
Pokud lide schody obsadi tak, ze stoji vpravo i vlevo, pak chuzi po eskalatorech pravidla neumoznuji…
Mj., DP ma zvysene naklady na udrzbu od te doby, co chuzi povolil, drive totiz byla zakazana uplne, vylma jejich zastaveni… navic se prodlouzila doba opusteni stanice pokud jsou eskalatory mene obsazene…
Dobrý den,
to je lež, že byla zakázána (původně). Pamatuji si za komoušů cedule nad eskalátory, které ukazovaly, že vlevo se může chodit. Navíc pražské metro bylo podle sovětského vzoru a jak citoval Udavač z Těšína Vysockého (neručím za přesnost rusáčtiny), „stajitě vpravo, prachaditě vlěvo“.
Máte krátkou paměť, nebo jste příliš mlád a neumíte hledat v archívech.
Hezký den.
Pane Vojtěchu Měchuro, nashle. Vaše neschopnost vyjádřit názor slušně (bez ohledu na jeho obsah) tolerována nebude.
kde to tento odstavec dovoluje ?
Na pohyblivých schodech v metru je cestující povinen přidržovat se pohyblivého madla a stát ve směru pohybu schodů.
Vy umíte stát a chodit zároveň v jeden čas?
ok nezakazuje běh? aha… opravdu je kvalita zdejších diskutujících tak nízká že je plná negramotných a slaboduchých jedinců co ani nechápou souvislý text ?
Chodit po eskalátorech zakázáno rozhodně není. Ostatně, sám ve svém příspěvku citujete SPP PID, kde je to psáno (viz váš poslední odstavec).
Tak si semka dáme odkaz na .pdf ze stránek PID, úplné znění vč. všech dodatků.
https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/SPP_PID_2021-08-01_komplet.pdf
Str. 16: Chůze po pohyblivých schodech je povolena jen ve směru jejich pohybu, pokud to dovoluje obsazenost schodů a nedojde k ohrožení bezpečnosti jiných osob. Chůzi po zastavených pohyblivých schodech může povolit v mimořádných případech pověřený zaměstnanec dopravce.
Nejsou to schody, je to eskalátor, a je dělaný na stání, nikoli na chození. Eskalátor nemá parametry schodů.
😀
Sorry, ale staré eskalátory vydržely desítky let. Samotné eskalátory jsou širší, než kdekoliv jinde v České Republice. O tom, že pohyblivé schody, ano „schody“ se dají používat i k chůzi a že naopak s tím snad samotní výrobci počítají snad nemusíme doufám nijak polemizovat.
Před rokem 1989 byla poruchovost eskalátoru v pražském metru, pokud si pamatuji poměrně běžným jevem. Táta dělal u dopravního podniku a říkal, že to bylo kvůli nedostatku náhradních dílů a , pokud vím tak byly poruchy řešeny spíše provizorně a opravy trvaly dlouho, pamatuji rozebrané eskalátory celé měsíce 🙁
Tak hlavně ty eskalátory zrovna na Staroměstské už nejsou nové. I přes údržbu a pravidelnou výměnu stupňů se na nich věk už musí projevovat, jsou staré 27 let, přičemž ty původní „staré“ tam vydržely 19 let…
Tam byly jeste drevene…
Dřevěné by podle tvrzení pana Šubrta byly v letech 1978 – 1997, což si myslím, že je reálné.
To asi jezdím v nějaké alternativní realitě, ale zatímco eskalátor na Jiřího z Poděbrad nebo na Muzeu jede jako po másle, tak na Florenci B nebo na Floře ta stará mrcha vyloženě cválá a cuká.
Nemluvě o tom, že už jsem si zvykl nechávat si dva schody rezervu, protože spousta lidí má s těmi rychlejšími prostě problém při výstupu.