V Praze vyjíždí nová generace modernizovaných „wan“, tramvaje jsou hlavně pro noční linky
Nová generace modernizovaných tramvají T3R.PLF. Foto: Daniel Šabík / DPP
Tramvaje řeší požadavek na noční provoz nízkopodlažních vozidel v hlavním městě.
Ty černý spáry a tmavěšedý dveře v interiéru jsou odporný…
Wany v 2023. Wow.
Kéž by to alespoň byla fakt retrotramvaj, bez toho šílenýho krytu, olištovaná, s kulatými blinkry, menším transparentem, zatmelenými spárami atd. Pak by to dávalo nějakej smysl. Takhle je to jenom příšernej skanzen dvoutisícovkovýho bastlení.
Rekonstrukce se povedla, jen tak dale, to sem mi libi.
Bože. Někdo měl překlep (DPMP vs DPP) a všichni se můžou po$rat. Chudáci …
Tak uvidíme, za jak dlouho se na JŘ nočních linek zobrazí ikonky vozíčku…
Je krásná
To fakt nemohli ísť cestou EVO1? 35 wan tkoré majú určite stačí pre pokrytie šotozáujmu a retrodizajnu. OK, EVO1 z poloitických dôvodov asi nie je možné, ale prečo teda aspoň nekúpia plusové wany s novými čelami?
No…jestli by EVO1 stály 6 milionů…
Toľko preklepov hneď z rána… No, je pondelok. Pozrel som si video. „Riadiči“ tramvají sa určite „tešia“ na ďalšie šlapacie vozy. Neviem cenu EVO1. Ale plusová wana s moderným dizajnom by nemusela byť až taký prúser ako toto. Pri všetkej úcte voči T3, ktorú mám, vyrábať takéto niečo (starý dizajn, starý pantograf, ovládanie pedálmi a pod.) v roku 2023 mi príde ako abstúltna p94ovina.
ale takovou specialitu mají jen v Praze ne? Třeba v Liberci žádné R.PV, R.PLF,.. nemají pedály. Plus tam je i hezčí (subjektivně) ovládací panel. (+ polopantograf, atp.)
Presne to. V Prahe majú wany čo najviac „retro“. Čudujem sa že do nich nedali plastové tabule, to by bola čerešnička na torte.
Na nocni linky tezka pohoda. Nizka cena atd… na denni urcite ne. Vzdy musis brat v potaz i ekonomiku..
Takže vozy kupované iba pre nasadenie na nočné linky? To je aký luxus!
Nocni linky v pohode. Denni pls ne… EVO 1 ok , ale kto to zaplati, kdyz cena predplatnych jizdenek je mimo ekon. realitu..
EVO1 by nemalo žiadnu pridanú hodnotu, ale stálo by viac – tak aký je prínos pre DPP?
Toto je záplata na nočné linky, na sólo výkony (13, 21, 24) a do súprav s T3, kde sa za rozumnú cenu takto doplní nízkopodlažnosť do doby, než Praha nakúpi ďalších niekoľko sto moderných vozidiel.
Tvrdit, že by EVO1 nemělo mít přidanou hodnotu je nesmysl. Namátkou přínosy pro řidiče: lepší pasivní bezpečnost čela, komfortnější větší stanoviště řidiče, vnější a vnitřní kamerový systém, lepší mechanická brzda, lepší skluzová ochrana, elektricky ovládané zrcátka….
OK, berme že EVO1 je pasé. Ale prečo nie plusovú wanu s moderným dizajnom? Na výber sú dve rôzne moderné čelá. A na Ukrajine som sa vozil aj s wanami s čelami Kotas (ako K2S v Bratislave). PRečo Prahe silou mocou ide cestou čo najväčšieho retra? Vravím, k dokonalosti tomu chýbajú iba plastové tabule, resp. plechové na čele. A možno aj toho sa dočkáme.
Tak načo potom kupujú nízkopodlažné 12 metrové autobusy? Úplne by stačili low entry. A kľudne v retrodizajne Š706 RTO.
24 jsou soupravy
Kdyby někoho zajímaly hlavní rozdíly “faceliftu” oproti starším Wanám, tak tady skvělé video od TVČR: https://youtu.be/uG4YXlJSVlE
Podle mě je v tom opět nějaký tunel. Zvláštní je že „modernejsi“ tramvaje nenasadi . Ale rok maximálně 2 roky staré autobusy ještě s klimatizací na noc nasadí úplně v klidu. A přes den nové busy jezdí na sejdrech a staré křápy i 12 let staré jezdí úplně v klidu i 20 hodin. Logiku tedy nevidim
Som zvedavý, ako budú sklenené výplne v zábradliach a displeje v interiéri odolávať nočnej prevádzke.
Tak nějak…ale co tam dát lepšího – dřevotřísku?
Koho by zajímaly odlišnosti faceliftu, v lednovém DP kontaktu je poměrně obsáhlý článek i s fotkami: https://www.dpp.cz/zabava-a-zazitky/dpp-doporucuje/casopis-dp-kontakt
Mj. se tam řeší i budoucnost tramvají v Praze a fakt, že teprve v roce 2024 se konečně doplatí nákup 15T, takže aktuální výběrko na nové tramvaje počítá až s dodávkami po roce 25. Do té doby se to nějak bastlí pomocí KT8 a wan.
Na druhé straně, Praha má dosud tolik T3, že i těch sto PLF udělá docela velký rozdíl v bezbariérovosti MHD.
Schválně kdy bude možné nasazovat T3 pouze v kombinaci PLF + RP.
Možnost nasazení 2x PLF je asi příliš divoká 😂.
Údajne sa to nezmestí do zastávok.
Takže již tak kapacitně naprosto nedostatečný noční provoz ještě oslabíme tramvajemi s nejnepraktičtějším vnitřním uspořádáním.
On tam někdo dal sedadla pro sezení napříč, nohama do uličky?
Někdo dal doprostřed toho minivagónku dvoje schody. Záměr ušlechtilý, ale na noční spoje je to vozidlo naprosto nevhodné, pokud se současně nestáhnou intervaly na půlku.
Někdo ten „minivagonek“ prodloužil o 1,1 metru oproti T3. Ty schody jsou kratší než 55 cm a nejsou přes celou šířku vozu.
Což taky prý znamená, že se nevlezou do nějakých křižovatek s míjením…
Opatrně, nebo se noční tramvaje rovnou zruší…😂
Že jo, co by bylo špatného na vložených spojích? Nebudou vycházet přestupy na Lazarské, ale i tak si ty přímé spoje nějaké cestující najdou…
Praha je neskutečně bohaté město. Na noční provoz má úplně jinou sadu tramvají než na denní.
Právě proto, že se snaží jednat hospodárně. Likvidovat vandaly moderní tramvaje stojí značné peníze a současně se s 3 promilemi do wan leze stejně dobře jako do těch moderních.
To naozaj v Prahe cestujú nočnými linkami iba vandali s troma promile?
Naozaj. Slušní lidé v noci spí.
Takže noční směna jsou neslušní lidé?
Aneb když se někdo snaží moralizovat a urazí tak fůru lidí, počínaje řidiči těch nočních spojů, pekaři konče.
Já měl kdysi jako student úžasnou brigádu, která začínala asi ve 4 ráno… a na tu dopravu tam nemám dobré vzpomínky. Pochybné opilé existence, dodnes si pamatuju, jak po mně řval řidič a já absolutně nechápal co vlastně řve a proč, jen jsem v busu stál. Stejně tak návraty, když jsem pracoval dlouho do noci a první zaměstnavatel něco jako proplacení taxíka neznal. Dnes bych nočkou nejel.
Kdo mají noční, tak jsou v noci v té práci…😕
Já takovou zkušenost nemám. Co jsem v Praze noční linky používal, vždy tam byla dost kultivovaná atmosféra, lidi spíš tak nějak „unavení“, nikdo moc nekřičel, pouštěli se sednout… jednou dokonce řidič nočního busu někoho požádal ať si ztlumí zvuk tlačítek mobilu. Skoro bych řekl že vandalové pravděpodobněji zřídí denní linku ale DPP má zřejmě nějaká data.
Kdysi dávno možná 2005 když jsem u DPP začínal jsem koketoval s myšlenkou jezdit stálou noční. Protože jako “ mladýho“ mě tam strčili místo nějakého maroda na asi 4 týdny. Pak jsem si to rozmyslel ale z té doby mám jistotu že daleko větší bordel dělají cestující v běžném denním provozu než na nočních linkách bordel ve smyslu opilci bezdomovci nebo feťáci. Na těch nočních jakoby vládli jiná pravidla a cestující si to s narušiteli pořádku řešili většinou ručně stručně samy protože nechtěli někde trčet a čekat na další spoj pokud by se šofér šprajcnul že s takovým exemplářem dál… Číst vice »
Spíš jde o to, že když něco začnou zřizovat, tak se policajtů řidič nedovolá…
Ne jenom, ale na některých tratích občas bývá docela zřetelná role lihu
V principu ano, protože ti ostatní buď spí nebo pracují.
Zvláštní že DP vadí nasazovat modernější tramvaje. Ale rok staré autobusy jim nevadí nasazovat . A na denní směnu v klidu nasadí 12let staré křápy
Třeba se taky dočkáte…
A je tam napsané že ve dne jezdit nikdy nebudou?
V článku? Ne. Ve skutečnosti? Ano. Sóla přes den jezdí asi na dvou linkách.
A na čem jezdí přes den ty tramvaje z nočních linek dnes?
A tím se dostáváme k mému původnímu komentáři. Nikde. Stojí.
Jenže T3 nejezdí jen na sólo výkonech. Zcela běžně jezdí soupravy PLF+PV, takže žádný strach, uživí se i přes den.
Argumentujete proti něčemu co netvrdím. Ale i tak je to hloupost.
Celodenně jo, večer, jakmile skončí maximální špička, už bohužel i na dalších, např. 25.
Gratulace.. ostatní podniky investují do nových tramvají a Praha jediná kupuje a věčně opravuje starý šrot
Praha kupuje stále nové tramvaje, třeba za posledních 17 let pořídila 310 třicetimetrových nových vozů. Akorát má takový malý problém, na rozdíl od měst typu Most či Olomouc či Bratislava, do koruny si musí pořízení tramvají platit sama. Takže ještě dva roky bude téměř miliardu splácet za koupi vozů 15T. A až splatí 15T, tak hned využije první možnosti sáhnout si na 20 souprav s dotací, a k tomu už musí zvažovat opci na dalších 20+160 tramvají, které si opět zaplatí zcela ze svého. A k tomu všemu ještě navíc modernizuje starší vozy, protože jen ty nákupy prostě nestačí. Jó,… Číst vice »
Rozpočtové určení daní nadržuje Praze, Most a Olomouc bez dotací na nové tramvaje nemají, a podívejte se, jaké vozy si mohou dovolit v Liberci.
1. když se kouknete na Eurostat, tak Praha je 4. nejbohatší region EU; dotace = 0
2. Praha má neskutečně hustý a mohutný provoz tramvají, pokud bychom brali 15 T, 14 T, KT8 za 2 vozy, tak se blížíme tisícovce, to snad nemá žádný evropský dopravce, takže co jí zbývá, navíc T3 je sice 60 let stará, ale díky nadčasovému designu nevypadá na takový věk a regulace už dávno není odporová, ale na současné technologii…
Vždyť to ale jsou de facto nové tramvaje. AFAIK jen jezdí na starou registraci, původního na nich ale není prakticky nic, pouze design.
A schody.
O prakticky nové tramvaji se dalo mluvit v případě VáriíLF. Pražská T3R.PLF je reálně spíš T3R.P, nebo T3R.PV přeskládaná do nové vozové skříně s tím, že modifikací je víceméně akorát nutný minimum jako například nový silnější motory a kolejnicovky a elektrická výzbroj modifikovaná pro montáž na střechu.
To je fakt tragédie, ostatní města nakupují nové moderní tramvaje, ale v Praze už je 50 let moderní T3 🙂
Ještě existuje Liberec…
A kromě toho olomoucká a mostecká Varia jsou asi tak stejně moderní jako tato wana, která je taky prakticky novostavbou. (tím ale netvrdím že nákup wan se mi zamlouvá)
Varia mají aspoň moderní sběrač a ruční řadič, na což už Praze nezbyly peníze, ale držák na pití a desky už mají!
Nebyly ty pedály odhlasovány? Nebo že by opravdu nešla do T3 zabudovat páka?
Já mám taky pocit, že jsem kdysi četl, že na pedálech v Praze trvali řidiči, z obavy o své ruce. Ale třeba se pletu. Nicméně je fakt, že jinde šli ruční řadiče i ve vysokopodlažních modernizacích T3.
No v Praze musí být echt. Prý změna a povinné školení řidičů( kdyby R.P byly na ruku) No že u Kačen to zvládli bez keců( z pedálu na ruku)Jak by řekl Majsner…..Kuře znáš pražáky🤣🤣🤣🤣
Liberec přerozchodoval, protože žádný výrobce neumí vůz s metrovým rozchodem.
Fakt neumí ?😀
V době rozhodnutí prý neuměl. Také tam byl v běhu jakýsi projekt „Regiotram Nisa“…
Takže v Cagliari překopali 950 mm na 1435, v Bratislavě a Mannheimu-Fridrichshavenu-Heidelbergu překopávali 1000 na 1435?
No, v Bratislavě to v plánu bylo. Nedošlo k tomu proto, že na to nebyly peníze. Ale třeba trať do Petržalky je dělaná jako dvourozchodová. Není mi jasné proč. Ta třetí kolejnice tam jen zbytečně rezivý LOL
Nedošlo k tomu preto, lebo to bol nezmysel. Trať do Petržalky je vybudovaná systémom 4K (4 koľajnice) ako pohrobok snov o tram-traine. Ďalšia etepa, momentálne vo výstavbe, bude iba na tisícke. Tie hdrzavejúce koľajnice pre rozchod 1435mm budú pomníčkom ľudskej tuposti, resp. snov istých projektantov.
Celé Švýcarsko (Zurich, Bern, Ženeva, Neuchatel) i spousta měst v Německu (Freiburg, Heidelberg/Manheim, Dramstadt, Wurzburg, Zwickau, Gera, Halle, Chotěbuz, Franfurkt nad Odrou, Bielfeld, Ulm, …) i další města v Evropě jako je Innsbruck či Bratislava mají metrový rozchod, co myslíte že tam jezdí a jezdilo?
Hej, trolliť na tému Liberca tu môžem iba ja!
Přesně..T3 a jejich variace na věčné casy…. Místo toho aby se těch starých šrotu zbavili, tak je budou do nekonečna opravovat a jasat nad tím jak je to super…
Za me nebyrokraticke a nákladově efektivní reseni na jednoduse a rychle opravitelne tramvaje. Na nove vozy se ceka dlouho, jsou drahe a musi se delat vyberko. A kdyz DPMP ma kapacitu je vyrabet, proc ne?
Pro me tvar T3 patry do Prahy jak dvoj patrove autobusy v Londyne. Tam byli nove retro vozy (New Routemaster) predrazene. Stejne se Praha v pristich 20-25 let nevyhne odstaveni „wan“ a bude porizovat nove retro tramvaje s tvari T3.
Dopravní podnik města Pardubic?
V Pardubicích opravují a vyrábí tramvaje? 👀
Pokud myslíte DPP, tak právě nemá. V tom článku je to tak nějak neurčitě popsáno, ale pokud se nepletu, tak situace je právě taková, že z důvodu nedostatečných kapacit pro kompletace vlastními silami jen s dodáním skříně (jako dřív) teď Pragoimex dělá vše a v DPP probíhá jen oživení a zavázání na podvozky.
I to Šubrt kritizoval v nějakém blogu, že si DPP svou dílenskou kapacitu snížil…
Pragoimex nedělá vše, kompletuje skříně TAKY, stejně jako dílny.
T3 jsou už za zenitem, 20. století skončilo. Chápu, že se musí využít a noční linky s kmenem Vandalů jsou optimální, ale na cestu do práce s notebookem to není.
A která tramvaj prosím pěkně na cestu do práce s laptopem je? 🙂
mozna tak tatranska elektricka? 🙂
U zadního čela v 15T to jde náhodou slušně😀
Já vím, ale pak se člověk přemýšlí, proč mu ten notebook skřípe jak vidlička po talíři…
15T je v pohodě.
Na většině míst úplně stejně jako ve kterékoli jiné tramvaji, pokud máte nabito a případně připojení k datové síti, je-li třeba.
Bože. Někdo měl překlep (DPMP vs DPP) a všichni se můžou po$rat. Chudáci …
Ví někdo, proč se dělá rekonstrukce rekonstrukce…..jaký je cenový rozdíl nové?
nova v teto velikosti 2-3 nasobek tech 10 milionu, za ktere je wana.
Jako ona to reálně není moc rekonstrukce, je to novostavba na papírech staré, s využitím dílů ze staré. Ale také to nepovažuji za ideální řešení pro Prahu.
Nová se v těchto velikostních parametrech prakticky nedá sehnat – leda tak Evo od Pragoimexu, a to opravdu není zas taková přidaná hodnota.
Na nočních linkách docela limituje to, že se v jedné chvíli všechno potká na Lazarské, takže ač by se tam často uživilo i mnohem kapacitnější vozidlo, špatně se tam vejde.
Těch výrobců je víc
To místo snad vyřeší trať v horní části Václavského náměstí. Kolem trojúhelníku v jeho středu je mnohem více prostoru, a přesunutí ústředního přestupního bodu se tam přímo nabízí.
Na jednu stranu máte pravdu, na druhou stranu Dokument 2022-2032 říká něco jiného…
Cenový rozdíl nevím, ale rekonstrukce z rekonstrukce se dělá z nabouraných tramvají, které by se stejně musely sešrotovat, protože co s nima
Na kapacitnější noční bych si dokázal představit 14T.
Na noční linky by byly ideální Evy 2, nebo něco takového. Wany jsou nesmysl.
Wany mi nevadí, ale Evo by taky bylo fajn 😉
Souhlas, pojízdného železářství škoda nebude (i když kolik těch bez faceliftu existuje)?
Uz ted jezdi nočky casto plne az po strechu, takze snizovat kapacitu sedackami 2+1 mi neprijde jako dobry napad.
a tahle kreace ma kapacitu mensi i kvuli schodum.
Zase je o jedno vokno delší.
Tak to zcela, ale opravdu zcela mění situaci 🙂
Zas je pravda, že mnozí členové nočního osazenstva jistě radši posedí než postojí… 😄
Dal bych tam rovnou do pater lehátka. 😉 Když už extra vozy…
na devadesatky dobry napad, z dnesniho pohledu nesmysl.
Kdyby s takovou wanou přišlo ČKD hned na začátku, tak by jim tehdejší matky s kočárkama líbaly ruce.
za to ale muzou hnusny imperialisti. pcc tramvaj, kterou ckd obslehlo (bez toho, aby se obtezovalo s placenim licenci) totiz nemela nizkopodlazni cast. takhle se v usa kasle na matky s kocarky!
„Obšlehnul“ to celý svět a za koncepci se nikdy licence neplatí.
mate velmi sverazne pojeti patentoveho prava.
zasadni prvky jako jsou podvozky a zrychlovac urcite patentovou ochranu mely.
Otázkou ale je, jestli si tehdy z patentového práva něco dělali. A pokud ano, tak kdo by řešil případný soud?
Za to může ČKD samo. Ziskalo kšeft století a za celých 25 let nebylo schopno pro to postavit odpovídající továrnu. Takže kvůli přeplněné kapacitě vývoj stagnoval, export měl přednost, a tuzemské provozy jezdily s největšími šroty, nebo se radši rušily.
nahodou, casem vyvinuli polovodicovou regulaci. 😀
A nebyli ji tam schopní zabudovat, takže to dodávali jako náhradní díl.
Oni by to i byli schopni zabudovat, ale museli plnit kvóty a tohle je zdržovalo, a tak chrlili přednostně odporové tramvaje.
Experte: Tramvaje T1 byly v licenci.
Experte: Tam kde je wana, tam byl zrychlovač.
Experte: Protože až do roku 1950 polovodiče nebyly.
Tak jednoduché to nebylo. Například normálněrozchodný podvozky pro T3 byly licenční po celou dobu výroby. ČKD si toho bylo dobře vědomo a tak byly vyvinuty podvozky, které licenci neporušovaly, nicméně jejich sériová výroba nikdy nezačala.
Podvozok „komfort“ 1435mm pre wany vznikol na báze bezlicenčného „C“ podvozku ČKD.
A čo bránilo dať zrýchľovač na strechu a spraviť vaničku? Tramvaje so zráchľovačom na streche existujú!
Politické nastavení společnosti. Upřednostňovaly se jiné věci než bezbariérovost. Nebyl zájem.
Skôr nebola potreba. Nebol ani taký trend. Vývoj išiel opačným smerom. Žabotlamy s bezbariérovým nástupom boli vo výrobnom programe nahradené tornádami so schodami. Niektoré veci proste neboli v trende, alebo z trendu vyšli.
Na nočňáky je to luxusní kočár. Ještě aby se to dalo zevnitř umýt ideálně stisknutím tlačítka.
jak muze byt luxusni, kdyz kapacitne nestaci?
Jedno místo k sezení nahradí až 3 místa k stání, takže oproti dřívějšku se kapacita navýšila.
Opravdu super, stát v noci, kdy je poptávka o dost nižší…
Zdvojit ani prodloužit to prý nejde, bo centrální přestup.
Takže se nabízí zkrátit interval…
A nebo prodloužit provoz denních linek.
ono uz dneska se na centralnim prestupu nepotkava vsechno se vsim. treba by si s tim slo pohrat.
k prodlouzeni provozu dennich linek muze byt zapotrebi i metro, nevim jak dobre funguji bez nej.
Denní bus linky bez metra by vozily vzduch z polí (Letňany), tramvajová síť by trochu smysl měla, ale proč to komplikovat.
Noční výluka metra se dá zkrátit, taky se to dělalo když na to Bém měl.
Např. dát vložené spoje bez centrálního přestupu.
Kdyby to mělo potřebnou kapacitu, tak OK. Vzhledem k tomu, že singl T3 na nočních linkách kapacitně nestačily ani předtím a v této úpravě, s 2+1 sedačkama a nízkopodlažní částí to bude ještě horší, to bude blbý. A případný dvojice nejsou na noční linky úplně dobrá koncepce (ve vlečňáku si lidi víc troufaj, než ve voze, kde je řidič).